Kirjoittaja Aihe: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1  (Luettu 43626 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #15 : 20.03.09 - klo:17:54 »
Lainaus
...runsaista vaihtoehdoista ja komeista kuvista huolimatta en voi kuin tuhahdella rannekelloille. Kun on kerran rakastunut taskukelloihin, on vaikea palata ranneversioiden pariin. On se jännä.

Tsekkaapa Ville Breguetin kellovalikoima. Luulisin, että jokin niistä iskee kuin miljoona volttia klassisen diskriminoivaan makuusi.

http://http://www.breguet.com/welcome.php?withflash=disabled
Suositellaan täysraittiutta.

KaunisJussi

  • Vieras
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #16 : 20.03.09 - klo:18:01 »
Kiitos hyvästä raportista. Itse tunnustaudun jonkinlaiseksi kellofriikiksi ja ranteessa on joko Omega tai TAG Heuer. Seuraavana toivelistalla olisi Panerai, mutta saa nähdä koska sellaisen raaskin ostaa.

Lainaus käyttäjältä: "Pchan"
Lainaus käyttäjältä: "Calle"
Miksi metalliranneke olisi miinus? Makuasiahan se on.

Toki kyse on makuasioista, mutta useimmiten metallirannekkeita näkee sporttikelloissa. Puvun kanssa sukelluskellot ynnä muut ovat sama asia kuin henkselit vyön kanssa: saattaa näyttää hyvältä, mutta mitään funktiota on vaikea löytää koska uimaan ei ole tarkoitus mennä. Esimerkiksi Omegan, Patekin tai IWC:n pukukelloissa tarjotaan  lähes aina oletuksena nahkaranneketta.
Itse olen tuota parjattua sukeltajakelloporukkaa, useimmiten ranteessa Omegan SMP PO XL-dialin kanssa. Painaa jo pari sataa grammaa pelkkä kello. Koskaan ei tiedä milloin pitää pelastaa maailma tai sukeltaa 600 metriin (jolloin helium release valve on arvossa arvaamattomassa). My name is Jussi, Kaunis-Jussi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #17 : 20.03.09 - klo:18:17 »
Lainaus käyttäjältä: "KaunisJussi"
Seuraavana toivelistalla olisi Panerai, mutta saa nähdä koska sellaisen raaskin ostaa.

Panerailla on eräs harvoista persoonallisista pukukelloista. Kuvan kello kelpaisi minullekin. Työkaverilla on joku hervottoman kokoinen Panerai, jonka kanssa puvun hihakaan ei istu kunnolla paidasta puhumattakaan.


finanssimies

  • Vieras
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #18 : 20.03.09 - klo:19:56 »
Lainaus käyttäjältä: "KaunisJussi"
Itse olen tuota parjattua sukeltajakelloporukkaa, useimmiten ranteessa Omegan SMP PO XL-dialin kanssa. Painaa jo pari sataa grammaa pelkkä kello. Koskaan ei tiedä milloin pitää pelastaa maailma tai sukeltaa 600 metriin (jolloin helium release valve on arvossa arvaamattomassa). My name is Jussi, Kaunis-Jussi.

Juuri näin. Mielestäni tälläkin foorumilla suhtaudutaan kelloihin hieman tiukkapipoisesti. Kelloilla voi tuoda pukeutumiseen särmää ja personaallisuutta. Mielestäni esimerkiksi se, että Stubb pitää puvun kanssa Suunnon rannetietokonetta on hitosti tyylikkäämpi juttu kuin jotkut golf-aiheiset kalvosinnapit.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #19 : 20.03.09 - klo:20:45 »
Lainaus käyttäjältä: "finanssimies"
Kelloilla voi tuoda pukeutumiseen särmää ja personaallisuutta.

Minä luulin juuri kehuneeni Panerain sukeltajankelloa persoonalliseksi pukukelloksi..:-/

finanssimies

  • Vieras
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #20 : 20.03.09 - klo:21:29 »
Tyylikkäitä kelloja kyllä. Tämä inttihenkinen SNX427 voisi hyvinkin olla suosikkini Seikolta. Kuulemma tätä lopetettua mallia irtoaa silloin tällöin uutena eBaysta 25 dollarilla.


Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #21 : 20.03.09 - klo:21:43 »
Onko kello jonka kellotaulun halkaisija on 45 mm oikeasti pukukello (Panerai Radiomir) ?  Menee kyllä omassa luokituksessani käsipainojen kategoriaan. Tietysti on olemassa ihmisä joiden ranne on kakkosnelosen luokkaa jolloin noin iso kello voi olla sopusuhtainen. Itse voisin ehkä harkita 40mm (esim JLC Master Hometime) halkaisijan kelloa mutta omassa ranteessa 38mm tuntuu olevan juuri oikean kokoinen.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #22 : 21.03.09 - klo:00:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Arska"
Tsekkaapa Ville Breguetin kellovalikoima.../quote]

Kieltämättä tyrmääviä tekeleitä. Ne eivät kuitenkaan herätä omistamisen halua, mieluummin hassaisin saman summan pukuun.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

R

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #23 : 08.08.09 - klo:00:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Lainaus käyttäjältä: "Arska"
Tsekkaapa Ville Breguetin kellovalikoima.../quote]

Kieltämättä tyrmääviä tekeleitä. Ne eivät kuitenkaan herätä omistamisen halua, mieluummin hassaisin saman summan pukuun.

Minuun on purrut pukeutumiskärpäsen lisäksi myös kelloötökkä. Onneksi olen tässäkin intohimossa vielä pitänyt malttini ja odotan joko palkan huimaa noususuhdannetta tai sen oikean kellon löytymistä edullisesti. Olen Villen tavoin myöskin viehtynyt taskukelloon kerran sellaista kokeiltuani, mutta toisaalta haluaisin myös ranteeseeni kellon (toistaiseksi siinä killuu aniharvoin täysin muuta tarkoitusta palveleva Suunnon t3c). Breguet ja Patek Philippe tuottavat lähes järjestäin suorastaan upeita kelloja, samoin kuin Keikarissakin esitelty Kari Voutilainen, mutta ne ovat valitettavasti kaikki turhan tyyritä minulle. Myöskin Reymond Weilin jotkin mallit (kuten Don Giovanni) ovat kiehtoneet, mutta olen muutamien nettikirjoitusten perusteella saanut ko. merkin todellista laadusta hieman ristiriitaisen kuvan.

Palatakseni ketjun aiheeseen, täytyy sanoa että ketjun aloittajan kello on rannekkeen vaihdon jälkeen todella tyylikäs. Itselläni on sveitsiläisten ja saksalaisten kellojen haaveilun lisäksi jääneet muut vähemmälle huomiolle, mutta täytyypä melkein jo tämän ketjun vuoksi alkaa harkita myös japanilaista.
"The unexamined life is not worth living."

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #24 : 08.08.09 - klo:02:29 »
Jos taskukellot kiinnostavat niin katsoppa huuto.net:istä mitä esimerkiksi Omegan taskukellot siellä maksavat. Usein olen huomannut niitä kaupan aivan muutamalla kympillä. Aika uskomatonta mielestäni että rannekelloina kyseisen merkin kelloista saa uutena maksaa vähintään toista tonnia kun taas käytetystä taskukellosta muutaman kympin. Puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki, taskukellot vaan eivät ole niin yleisessä suosiossa. Jos itse olisin taskukelloa ostamassa en hetkeäkään katsoisi 300€ hintaluokassa myytäviin pilipali kelloihin mitä kultajousi, timanttiset ym tarjoavat, yhden sellaisen olen lahjaksi saanut ja useita hipelöinyt. Mekaaninen kello mikä sisältää muovisia osia on mielestäni pilipali, näin lähes poikkeuksetta edellä mainitsemieni liikkeiden taskukelloissa. Tästä syystä en voi sietää niitä, varsinkaan kun murto-osalla hinnasta saa maineikkaan Sveitsiläisen kellon jonka koneisto on taatusti käsin kasattu ja muoviton.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #25 : 08.08.09 - klo:11:26 »
Lainaus käyttäjältä: "meht"
Jos taskukellot kiinnostavat niin katsoppa huuto.net:istä mitä esimerkiksi Omegan taskukellot siellä maksavat. Usein olen huomannut niitä kaupan aivan muutamalla kympillä. Aika uskomatonta mielestäni että rannekelloina kyseisen merkin kelloista saa uutena maksaa vähintään toista tonnia kun taas käytetystä taskukellosta muutaman kympin. Puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki, taskukellot vaan eivät ole niin yleisessä suosiossa. Jos itse olisin taskukelloa ostamassa en hetkeäkään katsoisi 300€ hintaluokassa myytäviin pilipali kelloihin mitä kultajousi, timanttiset ym tarjoavat, yhden sellaisen olen lahjaksi saanut ja useita hipelöinyt. Mekaaninen kello mikä sisältää muovisia osia on mielestäni pilipali, näin lähes poikkeuksetta edellä mainitsemieni liikkeiden taskukelloissa. Tästä syystä en voi sietää niitä, varsinkaan kun murto-osalla hinnasta saa maineikkaan Sveitsiläisen kellon jonka koneisto on taatusti käsin kasattu ja muoviton.

Kyllä vanhoja ranne-Omegoitakin saa satasella, parilla tai jopa halvemmalla. Tässä yksi kauppapaikka muttei suinkaan välttämättä paras: http://http://www.sometimeagofinland.com/home.htm
Suositellaan täysraittiutta.

R

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #26 : 08.08.09 - klo:13:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Arska"
[...] Tässä yksi kauppapaikka muttei suinkaan välttämättä paras: http://http://www.sometimeagofinland.com/home.htm

Olipas loistava linkki! Tosin nyt jouduin kyllä ikävästi erään tuolta löytyneen kellon pauloihin ja joutunen ostamaan sen, ellei ole jo mennyt.
"The unexamined life is not worth living."

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #27 : 09.08.09 - klo:13:44 »
Erialz kirjoitti Raymond Weilien laadusta. En ole ihan varma mihin nettijuttuihin kritiikki perustui. RW on ihan kelpo merkki, innovatiivinen valmistaja ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä kelloja. Rw on hyvätasoinen, ei-luksus merkki.

Kellomerkkejä voi jaotella esim. seuraavilla perusteilla: lähtömallien hinnat (kaikilla paremmilla merkeillä on kultarunkoja ja timanttiupotuksia, joilla hinta pomppaa vaan ei tekninen laatu), tekeekö myös kvartsikelloja (aika paljon sama kuin edellinen), toimitusketjun valikoivuus (eli saatavuus) ja tietysti maine.

RW:tä saa liki joka kylästä ja onpa niitä ollut hullujen päivien listoillakin. Kvartsikelloissa ne ovat hyviä ja minusta viimeistelykin mukiinmenevää, erityisesti rannekkeet ovat sujuvia ja siten hyvin istuvia. Parsifal on käsittääkseni kvartsikoneistolla varmasti hyvä kello. uskoisin kritiikin kohdistuneen RW:n mekaanisiin mallistoihin, mutta niiden mahdollisilla laatupulmilla ei ole juuri tekemistä kvartsimallien kanssa. Paremmalla puoliskolla on RW ja minusta ajaa asiansa vallan hvyin (näyttää aikaa ja on tyylikäs). Samantasoisia tai hieman yläpuolella olevia merkkejä ovat esim. Tag Heuer ja Longines.

Näiden yläpuolella ovat esim. Omega (tosin saatavuus on tällä noita muita laajempi), Breitling, Piaget, Rolex ja Jaeger-LeCoutre. Cartier kuuluu minusta tälle tasolle, koska halvimmat mallit ovat näitä. Koruvalmistajana sillä on ylikalliita timattijuttuja, joissa on myös kello. Näiden lähtöhinnat ovat merkistä riippuen 1500-3000€ (Omegaa taitaa lähteä halvemmallakin).

Kellomaailman aatelisia ovat sitten Patek Philippe ja Brequet (muitakin toki löytyy, mutta nämä lienevät tunnetuimmat). Mallistossa ei ole kvartseja, Suomessa myyjiä vain muutama, lähtöhinnat useita tuhansia. Nämäkin ovat vielä massavalmistajia ja mainostavat aika runsaasti. Voutilainen ym. ovat käsityönätehtyjä huippuyksilöitä.

Ostin juuri ekan mekaanisen kelloni ja onhan se kiehtova laite. Tosin sen kanssa on hieman tamagochi-olo, sitä kun ei voi jättää yli 40 tunniksi yksin tai se pysähtyy, tämä on lähinnä ongelma, kun joskus haluaa käyttää pukukellojakin. Onko jollain kellonpyörittäjää (watch winder) ja mistä olette niitä hankkineet?
Nemo propheta in patria

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #28 : 09.08.09 - klo:14:50 »
^Patekilla ja vastaavilla uusien kellojen hinnat lähtevät kyllä käsittääkseni reilusta kymppitonnista. Tämän tason aikaraudoissa suosikkimerkkini ainakin tyylin suhteen on aina kumman vähälle huomiolle jäävä Vacheron Constantin: http://http://www.vacheron-constantin.com/. Erinomaisen eksentrisen tyylikäs kokonaisuus on minut pahemman kerran hurmannut Les Masques -kokoelma: http://http://www.lesmasques.ch/. Siinä on kello vuoden jokaiselle kuukaudelle. Hintaa lukuun ottamatta mikään ei voi pitää näppejäni erossa noista.

Mitä tulee kellonvetäjään, se on minulle tarpeeton. Pidän nimittäin omaani niin sanotusti 24/7. En edes kotonani ole ripustellut mitään kelloja seiniä rumentamaan. Ovat tarpeettomia, kun omassa kehossa on ajan ilmaiseva elin. Vielä on tosin se käsin vedettävä pukukello hankkimatta mutta, kun sen aika tulee, ei hätiä mitiä: en koskaan pidä pukua yli kahta vuorokautta putkeen ja siinä ajassa ei vakiotiuku kuole.
Suositellaan täysraittiutta.

R

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Re: Raportti: Seiko 5 automaattikello SNX997K1
« Vastaus #29 : 09.08.09 - klo:14:56 »
Lainaus käyttäjältä: "JPK"
Erialz kirjoitti Raymond Weilien laadusta. En ole ihan varma mihin nettijuttuihin kritiikki perustui. RW on ihan kelpo merkki, innovatiivinen valmistaja ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä kelloja. Rw on hyvätasoinen, ei-luksus merkki.

Hei,

kiitos vastauksestasi. Minullakaan ei valitettavasti ole ylhäällä lähteitä mainitsemalleni RW:n kriitikille ja tunnustan yllä olevan kommenttini perustuvan vain itselleni jääneeseen ristiriitaiseen tunteeseen RW:n laadusta, joka ei tietysti välttämättä vastaa todellisuutta. Minullakin on juuri kiikarissa ensimmäinen mekaaninen kello, Certinalta. Kuulunee samaan kastiin luokittelussasi näiden edullisempien massavalmistajien kanssa, mutta siitä minulle on taas jäänyt kuva hyvästä hinta-laatusuhteesta etenkin edullisempien mallien suhteen. En kuitenkaan ole kelloasiantuntija (kuten varmasti jo huomasit :-), joten olen toistaiseksi tukeutunut hyvin pitkälti internet-lähteisiin muodostaessani käsitystä eri valmistajien eroista.
"The unexamined life is not worth living."