Se on pitkälti kuten salaryman kirjoitti. Meidän it-pajassa on monenlaista pukeutujaa, streettia, hippiä, kasuaalia, sporttia ja mulla jopa formaalia. Kaikki menee ja jengi tiedostaa, että työssäni mun on hyvä olla välillä pukumies.
Eikö tällöin puvun käyttösi ole perusteltua työnkuvasi ja asemasi kautta? Konffaako teidän sysadmin serveriä puku päällä?
Kyse on tilannekohtaisuudesta. Eri hommissa on eri pukeutumisnormit — sähköasentajan odotetaan näyttävän sähköasentajalta ja lääkärin lääkäriltä. Näistä normeista poikkeaminen voi olla hyödyksi tai haitaksi. Useimmiten sen määrittää ulkoiset seikat (työympäristö) kuin sisäiset (pukeutujan luontevuus). Tietysti salarymanin esilletuoma oma fiilis vaikuttaa muidenkin suhtautumiseen, mutta se ei ole koko totuus. Sen takia "anna mennä jos siltä tuntuu" on mielestäni hyvin idealistinen ja jopa vaarallinen ohje, varsinkin jos sitä pelisilmää ei ole.
Nimenomaan, on perusteltua. Mulla on lähtökohtaisesti asiakkaat isompien yritysten operatiivista johtoa, jotka pukeutuvat formaalisti. Lisäksi mulla on joskus etiäinen siitä, että tänään voi tulla nopea tapaaminen ja tällöin pukeudun formaalimmin toimistopäiväksi. Mutta tosiaan ei ole ihan yksi tai kaksi päivää viikosta niin, etteikö minulla olisi hyvin kasuaali vaatetus päällä. Tällä viikolla olen ollut yhden päivän sortseissa ja pikee-paidassa duunissa ja se oli niin ikään ihan fine.
Tilannetaju on juuri mitä haetaan ainakin mun duunissani. Katsos, ne punaiset chinot uppoavat tiettyihin asiakkaisiini kuin kuuma veitsi voihin ja sen verran ahne kapitalisti olen, että en jätä tällaista mahdollisuutta käyttämättä jos se palvelee asiakkuuden hoitamista. :-)
Tämä työpäivä alkoi oikein mukavasti, kun meidän koodari totesi palaverissa, että "onpas sinulla hienot kengät". Jalassa oli Keikarin MTO-Loaket.