Tässäpä Hantan parranajokarakulaatio:
Pohjustuksena mainittakoon ensin seuraavasti: Koko nuoruusiän ja aikuisuuden alkutaipaleen ajan olen käyttänyt sähkökonetta tai Gilletten moniteräisiä partahöyliä. Erityisesti kaulan alueella parta kasvaa todella haastavasti; moneen suuntaan ja kaareutuvana. Tästä luonnollisesti seurasi se että sähkökoneella jälki ei ollut niin hyvää kuin olisin toivonut, ja höylän jäljiltä kaula oli ärtynyt. Sisäänkasvaneet partakarvat aiheuttivat myös oman problematiikkansa. Helmikuussa 2011 tilasin ensimmäisen safety razorin, partasudin, ja muutamia partasaippuoita ja -cremejä. Parin viikon intensiivisen harjoittelun ja vekkien paikkailun jälkeen homma alkoi luonnistua ja iho vähitellen kiittää. Menkäämme siis itse asiaan.
Soundtrack: Jamie Cullum - Catching tales
Parranajo alkaa aina suihkussa käynnillä tai mahdollisuuksien mukaan saunomisella. Jälkimmäisen olen kokenut ehdottomasti paremmaksi. Mikäli ajan parran, puhdistan kasvot kevyesti kuorivalla puhdistusgeelillä. Suihkun tai saunan jälkeen levitän ensimmäisenä öljyä parran ja viiksien alueelle. Toistaiseksi kokeilemistani tavallinen vauvaöljy on osoittautunut hinta-laatu -suhteelta parhaimmaksi. Öljyn levittämisen jälkeen teen vaahdon. Viimeaikoina olen käyttänyt pelkkää cremeä, mutta joskus kun on enemmän aikaa, käytän sekä cremeä että partasaippuaa. Yleensä saan partani ajettua kolmella kierroksella: myötäkarvaan - ristiin - vastakarvaan. Lopuksi huuhtelen sheivatun alueen haalealla vedellä, kuivaan kevyesti taputellen, ja tilanteesta riippuen laitan joko partaemulsiota tai partavettä.
Partahöylänä toimii Mühle R89, Personna platinum -terällä ladattuna. Tämän hetken suosikki cremeistä on Mühlen sandalwood.
Vuoden jälkeen ajotulos on yleensä melko hyvä, mutta mielelläni otan vastaan kaikki vinkit jotka tekevät tästä parranajometodista entistä nautinnollisemman.