Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 430271 kertaa)

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #210 : 14.05.11 - klo:20:51 »
Nyt on pari viikkoa ajeltu parta vanhalla Gilletten safety razorilla, minkä perin edesmenneeltä papaltani. Ensimmäisellä kerralla tuli kuorittua iho orvaskettä myöten, mutta nyt ajo onnistuu jo loistavasti ja jälki on Philipsiin verrattuna paljon parempi. On kyllä silkkaa luksusta kuunnella koneen surinan sijaan katkeilevien partakarvojen ääntä aamulla.

Mitenkäs tuota höylää pitäisi huoltaa; riittääkö, että ajon jälkeen huuhtele huolellisesti? Ja osaisiko joku kertoa höylän mallista jotain?

Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #211 : 14.05.11 - klo:22:26 »

Vastaus itselleni googlettelun ja mallien vertailun jälkeen. 350CC malli olikin vain kuiva-ajoon ja etsin märkäajoon kykenevää.

Tulee vähän myöhässä, mutta oon melko varma, että mulla on juuri tuo malli. Käyttöohjeissa tosiaan suositellaan ajamaan kuivana. Olen kuitenkin joskus uhmakkaasti vedellyt märkänäkin, koska kone kuitenkin kestää vettä. Leikkaamiskyky ei ole märkänä kummoinen, mutta ei muutenkaan. Tuo on mulla sellaista pikaista siistimistä varten. Voi ottaa myös matkalle mukaan vaikka ilman laturia.

Kaulan alueeseen se ei pysty ja ylimääräinen hinkkaus aiheuttaa ärtymystä joten tilanteen salliessa hoidan mieluiten koko homman Gillettellä, jonka tuoreilla terillä kohta kuin kohta vaatii max 2 vetoa. Sitten kun on tilavampi kylppäri niin ajattelin kokeilla partasaippuoita ja sutimisia.
« Viimeksi muokattu: 14.05.11 - klo:22:28 kirjoittanut TheodoreMaul »
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #212 : 15.05.11 - klo:12:17 »
Mitenkäs tuota höylää pitäisi huoltaa; riittääkö, että ajon jälkeen huuhtele huolellisesti? Ja osaisiko joku kertoa höylän mallista jotain?

Huolellinen huuhtelu ja kuivaus. Reilu ravistaminen riittänee. Nuo ovat yleensä niin hyvin kromattuja, että varsi tuskin lähtee ruostumaan, terä pikemminkin. Varmaan silloin tällöin (neljästi vuodessa?) kannattaa purkaa ja vaikka vanhalla hammasharjalla putsata. Itse en tuollaista laitetta (vielä) omista, mutta kuvittelisin partavaahdokkeiden & saippuoiden rasvan kerääntyvän jossain määrin tuonne sisään.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #213 : 16.05.11 - klo:11:58 »
Ne kertyvät sinne. Mulla on tapana aina terän vaihdon yhteydessä puhdistaa se saippualla ja kynsiharjalla. Tarkempaa aikaa en teränvaihdossa käytä muuta kuin että sitten kun alkaa tuntumaan siltä :P Käytön jälkeen ihan huuhtelen vaan vesihanan alla ja ravistan muutaman kerran ja sitten jätän kaappiin ilmavasti kuivumaan.

ttuomine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #214 : 16.05.11 - klo:16:15 »
Oma vintage-gilletteni ei käsittääkseni ole kromattu. Siihen kertyy kalkkia vesijohtovedestä aika nopiaan. Aina välillä puhdistan sitä jollain keittiöstä löytyvällä puhdistusaineella. Ajon jälkeen löysään terän kiinnitystä ja huuhtelen kuumalla vedellä. Näin terän ja itse höylän väliin ei jää karvoja tai muuta mönjää jumiin. Ajan yleensä joka aamu ja vaihdan terää kerran viikossa.

euno

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #215 : 29.06.11 - klo:09:36 »
Aamulla lähipostista haettu paketti piti sisällään kauan odotetun safety razorin, mäyränkarvasudin ja Geo. F. Trumper'sin shaving cremea(tilasin kylläkin saippuan, joku virhe sattunut postittajalla). Vanhaan Gilleten moniteräiseen ihmeeseen verrattuna parranajo oli varsin nautinnollista, enkä edes saanut aikaan haavoja lärviini. Kaulassa oli tosin joku näppy joka lähti terän matkaan ja aiheutti pientä verenvuotoa, mutta olisi se lähtenyt Gilletelläkin.

Melko siistiä jälkeä tuli vaikka vetelinkin vain kerran karvojen myötäisesti. Kaulan tosin vedin kahteen kertaan kun se tuntuu olevan hieman hankalampi alue. Ennen kaikkea tämä parranajotyyli tarjoaa nautintoa jota ei partakoneista ym. hilavitkuttimista löydä. Saa aamun kiireessä keskittyä vartin ajan vain parranajoon eikä tarvitse miettiä muuta. Trumper'sin Limes shaving cream myös tuoksuu mukavalta. :)

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #216 : 02.07.11 - klo:19:07 »
Itse olen tässä nyt puolisen vuotta ajellut partaveitsellä. En ole tätä koko ketjua lukenut läpi, mutta haku tuotti melko vähän osumia, joten ilmeisesti kovin harva tällä foorumilla käyttää partaveistä. Voisin jakaa joitain huomioita ja ajatuksia tällä vähäisellä kokemuksella.

Siirryin suoraan Mach3:sta veitseen, safety razoreita en ole testannut. Machilla sen sijaan olen ajanut hieman vajaat kymmenen vuotta.

Veitseni on Dovon "entry-level"-veitsi, eli yksinkertainen peruskapine, muistaakseni full hollow grindilla, mitat 6/8. Tökötteinä olen käyttänyt Art of Shavingin hajusteetonta saippuaa ja aftershave-voidetta. Sutini on hopeamäyränkarvaa (liekö oikea käännös silvertipbadgerista). Ajon jälkeen olen myös käyttänyt alunakiveä.

Ajotulos on ollut pääsääntöisesti loistavaa. Ns. arkiajona vetelen ihan vain myötä- ja sivuttaisvedolla. Tällöin jää pieni sänki joka tuntuu käteen, mutta ei juurikaan näy, jollei nyt sitten ala tarkoituksella peiliä kaulailemaan. Mutta annas olla kun veitsellä vetelee vastakarvaan...

Vastavedolla saa aivan ylivertaisen ajotuloksen, kerta kaikkiaan. Vaikka kuinka macheilla jyystäisi mistä tahansa suunnasta, en ole päässyt läheskään samaan tulokseen kuin veitsellä.

Aikaa parranajoon menee nykyään enemmän, siitä ei pääse mihinkään. Veitsi kun vaatii sattuneesta syystä melko varovaista käsittelyä. Ja onhan siinä toki sitten saippuan vaahdottaminen (vertaa purkkivaahtoon) ja veitsen teroitus lopuksi. Suihkuineen päivineen koko touhuun tuhraantuu arviolta joku 15-20 minuuttia, en ole kellottanut.

Haavautuminen on ollut melko vähäistä. Joskus menee useampi viikko ilman yhtäkään nirhaumaa, joskus pikkuviiltoja tuntuu tulevan vähän joka ajossa. Aluna on kyllä polttanut nämä ihan hyvin umpeen, harvoin niin pahaa naarmua tulee että siihen kukaan kiinnittäisi huomiota. Mutta varovainen tässä hommassa saa olla, koko ajan on syytä keskittyä ajamiseen ja etenkin kasvojen/kaulan lihasten liikkeisiin.

Mikäli joku on aikeissa aloittaa partaveitsen käytön, suosittelen perehtymään aiheeseen melko hyvin etukäteen. Perehdy veitsiin, tarvikkeisiin, ajotekniikoihin, veitsen huoltoon jne. Itselläni meni useita iltoja nettiä tutkiessa, ja olisi kyllä mennyt pahasti metsään jos olisin vain tilannut Top-Kosmetiikasta jonkun budjettiin sopivan setin ja sitten alkanut veistelemään. Pohjatyön merkitystä en voi korostaa tarpeeksi, sillä väärillä tekniikoilla ja välineillä revit vain naamasi auki ja takuulla jätät homman sikseen. Eli hoppu pois ja  pienet teoriasulkeiset ennen veitsiostoksia. Kun saat vähän käryä hommasta etukäteen, niin käytännön oppiminen on helpompaa (ja vähemmän kivuliasta).

Missään nimessä en ole vaihtamassa takaisin koneeseen. Veitsellä ajaminen on mielestäni varsin hauskaa puuhaa ja sillä saan huomattavasti sileämpää jälkeä. Lisäksi veitsessä on sitä kuuluisaa munaa ja nostalgiaa. Kyllä menisi itseltäni tässä vaiheessa kaikki fiilis parranajosta, jos jättäisin veitsen laatikkoon ja alkaisin ajamaan kasvojani samanlaisella muovihäkkyrällä, kuin millä emäntä ajaa säärensä.

Olen puhunut.



Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #217 : 02.07.11 - klo:21:16 »
Oikea partasaippua itse vaahdotgettuna on sitten aivan eri maailmasta.

Muutaman oppaan aloittelevalle veitsiniekalle olen lukenut, ja eräässä todettiin osuvasti, että ensimmäistä partaveitsisettiä hankkiessa kannattaa panostaa huomattavasti enemmän hyvään sutiin ja saippuaan kuin kalliiseen veitseen.

Viisaita sanoja.
Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #218 : 02.07.11 - klo:21:44 »
Itse olen käyttänyt parran ajossa aina Gilletten Mach 3:a. Ainoa tapa, jolla saan sen avulla aikaan itseäni tyydyttävän tuloksen eli täysin sileän ihon, on ajaa vastakarvaan. Ihoni kuitenkin ärtyy tästä kovin, jollei sänki ole vähintään kolmen päivän ikäinen, jolloin karvat poikkeavat kivuttomasti ja vaurioitta aivan tyvestä. Tahdon kuitenkin ajaa parran useammin. Onko herroilla ehdottaa jotakin kokeilemisen arvoista ratkaisua tilanteen korjaamiseksi?
Suositellaan täysraittiutta.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #219 : 02.07.11 - klo:22:07 »
^ Vaihda aineet, eli partavaahto/geeli ja kosteusvoide. Tässä ketjussa 'paremmista' aineista puhutaan muiden parranajotapojen yhteydessä, mutta en näe mitään syytä mikseivät samat kamat toimisi myös Mach3:sen kanssa. Muutamien kommenttien perusteella en ihmettelisi vaikka iso osa muiden tapojen lopputuloksesta perustuisi parempiin aineisiin ja valmisteluun kuin itse ajavaan terään.

Itselleni ilmaantui vuosi-kaksi sitten Mach3:sen kanssa ongelmia parran kanssa. Ongelmat katosivat kun otin kosteusvoiteeksi tässäkin ketjussa mainitun body shopin maca root kosteusvoiteen. Tuo maca root siis käsittääkseni pehmentää partaa. Itse ajan partani aina aamuisin ja siten, että käyn ensin suihkussa ja pesen kasvoni vedellä. Ongelmien aikaan aloitin suihkun maca root käsittelyllä, mutta lopetin tuon kun ongelmat katosivat.

EDIT: ai niin, ongelmien aikaan partavaahtonikin oli joku body shopin maca root viritys, mutta nyt käytän perusgeeliä. Ilmeisesti maca kosteusvoide riittää pitämään parran kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 02.07.11 - klo:22:11 kirjoittanut Pchan »

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #220 : 02.07.11 - klo:22:13 »
Itse olen käyttänyt parran ajossa aina Gilletten Mach 3:a. Ainoa tapa, jolla saan sen avulla aikaan itseäni tyydyttävän tuloksen eli täysin sileän ihon, on ajaa vastakarvaan. Ihoni kuitenkin ärtyy tästä kovin, jollei sänki ole vähintään kolmen päivän ikäinen, jolloin karvat poikkeavat kivuttomasti ja vaurioitta aivan tyvestä. Tahdon kuitenkin ajaa parran useammin. Onko herroilla ehdottaa jotakin kokeilemisen arvoista ratkaisua tilanteen korjaamiseksi?

En tiedä miten/millaisilla välineillä ajat, mutta tässä joitain tärppejä:

Suti. Vaikka käyttäisitkin vain purkkivaahtoa (toki suosittelen laadukkaampaa saippuaa), hanki kuitenkin partasuti. Harjakset nostavat sängen paremmin pystyyn, jolloin karvat luonnollisesti saa helpommin tyvestä poikki. Jotkut neuvovat tekemään sudilla samansuuntaista pyörivää liikettä kasvoilla, toiset taas suosittelevat samansuuntaisia pitkittäisiä vetoja vaahdon levittämiseksi, itse en ole huomannut tässä suhteessa mitään eroa. Sutien laatueroista en osaa sanoa, sillä minulla on vain yksi, jonka pitäisi olla siitä parhaasta päästä. Lukemani perusteella sillä minkälaisesta mäyränkarvasta suti on tehty ei ole etenkään aloittelijalle hirveästi merkitystä (näitä luokkiahan piisaa, on ainakin best badgeria, super badgeria, silvertipbadgeria ja vaikka mitä), mutta kaikki tuntuvat suosittelevat mäyränkarvasutia, ero synteettisiin ilmeisesti on huomattava. Tiedä sitten onko näin, mutta niin isot pojat kertovat...

Öljy. Voisit testata jotakin pre-shave oilia. Kyseessä on siis ennen parranajoa kasvoille levitettävä öljy, joka pehmentää ihoa ja sänkeä. Ei välttämättä ole myöskään huono idea antaa vaahdon olla kasvoilla pari minuuttia ennen ajon aloittamista, jolloin sänki luonnollisesti pehmenee. Sitten on tietysti nämä suihkut ennen ajoa ynnä muut...

Ajotekniikasta myös sen verran, että ihon kiristämistä ei parane laiminlyödä. Karvat nousevat parhaiten pystyyn kun ajaessasi alueesta riippuen sormilla painamalla/venyttämällä, leukaa nostamalla, päätä kääntämällä ja olkapäätä laskemalla kiristät ajettavan alueen ihoa. Optimaalinen suunta on venyttää ihoaluetta vastakarvan suuntaisesti, jolloin karvat saadaan silpaistua mahdollisimman tyvestä.

Ja jälkihoitoon voin suositella tuota alunakiveä. Itselläni ainakin vähentää ihoärsytystä huomattavasti. Ajon jälkeen huuhtelen kasvot ensin lämpimällä ja sitten kylmällä vedellä. Jätän ihon hieman kosteaksi ja kostutan alunakiveä kylmällä vedellä. Hieron kiveä kevyesti kasvoihin pari-kolme kertaa, annan olla pari minuuttia vaikuttamassa ja kosteilla sormenpäillä sipaisen jämät pois. Tämän jälkeen after shave-voide. Ja tosiaan sähkökonetta käyttävillehän alunan käyttö on pikkaisen erilainen.

Toivottavasti tästä jäi jotain käteen.
Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

euno

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #221 : 03.07.11 - klo:11:59 »
Henrikiltä erittäin asiallinen kirjoitus partaveitsistä :) Noissa kyllä tuntuu olevan sellaista vanhan ajan viehätysvoimaa ja "munaa" verrattuna muihin menetelmiin. Itse olen vasta tämän viikon ajellut safety razorilla ja jälki on ollut varsin mainiota, harjoitusta vaaditaan kuitenkin vielä roimasti. Ehkäpä vielä joskus innostun hankkimaan veitsenkin kokeiluun.

Arska, en oikein tiedä miten ajat partasi mutta sain kuvan että lähdet ajelemaan suoraan vastakarvaan? Minulta ei ainakaan onnistuisi tuollainen, joten vastakarvaan vetely on itselläni se viimeisen silauksen antava keino. Ensin vetelen myötäkarvaan, sitten sivusuunnassa ja sitten jäljelle jääneet aivan lyhyet karvat voin vetästä vastakarvaan. Jos partakarvat ovat yhtään pidemmänpuoleisia tulee vastakarvaan ajelusta melko karua raastamista. Joka kerran jälkeen levitän sudista uudet vaahdot naamaan. Tietysti jokaisella on erilainen parta joten paha mitään tarkkoja vinkkejä on antaa.

Henrik jo asiantuntevasti kiteytti asiat jotka olisi hyvä laittaa kuntoon. Tuntuu että omaan ajokokemukseeni on eniten vaikuttanut juurikin sudin käyttö ja laadukas vaahto(täydellisen vaahdon tekemistä harjoitellaan täällä vielä pitkään).

Henrik

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #222 : 03.07.11 - klo:13:36 »
Arska, en oikein tiedä miten ajat partasi mutta sain kuvan että lähdet ajelemaan suoraan vastakarvaan? Minulta ei ainakaan onnistuisi tuollainen, joten vastakarvaan vetely on itselläni se viimeisen silauksen antava keino.

Juuri näin. Ensin vähintään myötäkarvaan. Itse otan myös sivuttain ennen vastakarvaan ajoa. Muuten tulisi rumaa jälkeä. Toki nämäkin ovat hyvin henkilökohtaisia juttuja, mutta en muista äkkiseltään törmänneeni kehenkään, joka ajaisi heti suoraan vastakarvaan. Nyt tarkoitan siis sellaisia alueita, joilla parrankasvu on voimakasta ja sänki stydiä. Itse voin vallan mainiosta ajaa suoraan vastakarvaan alahuulen alueen, minulla kun kasvaa niillä kohdin parta sen verran heikosti. Aina parempi iholle mitä vähemmillä vedoilla selviää.

Euno, on yllättävän vaikeaa tehdä hyvää vaahtoa saippuasta. Se on niin pienestä kiinni monessakin suhteessa... Paljonko vettä kulhon pohjalle, paljonko saippualle, miten sutia pitää kädessään ja liikuttaa missäkin vaiheessa vaahdottamista jne. Kyllä siinä useita viikkoja menee treenaillessa ihan näitä perusjuttuja, puhumattakaan sitten hienosäädöstä. Mutta toisaalta nämä ovat juurikin niitä pieniä juttuja, jotka tekevät tästä hommasta mielenkiintoista.
Minä haluaisin hiukan heroiinia ja kodittomien kissojen ensisuojan, kiitos!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #223 : 03.07.11 - klo:13:54 »
Tännehän on tullut paljon hyviä ehdotuksia - täytyy kokeilla noita.

Euno: kyllä, ajan heti ensimmäisellä vedolla vastakarvaan, sillä siten pääsen vähimmällä. Olen kyllä kokeillut myötäkarvaan ja sivuttain ajamista mutta siten en saa sänkeä lyhenemään juuri ollenkaan (terät tuntuvat jotenkin vain liukuvan karvojen yli leikkaamatta niitä juurikaan) ja lopuksi joudun joka tapauksessa ajamaan vastakarvaan. Silloin tämä viimeinen veto on myös vähintäänkin yhtä raju iholle kuin jos olisin ajanut heti vastakarvaan. Itselläni sitä paitsi tuo vastakarvaan ajelu sujuu ongelmitta ja on varsin mukavaa nimen omaan sängen ollessa pitkää eli vähintään kolmen päivän ikäistä. Mitä lyhyempi karva sitä kivuliaampi ajo ja tuollaisen parin päivän sängen kanssa on saavutus, jos selviää ilman pieniä haavoja.

Sähkökäyttöistä parranajokonetta käyttäneille kysymys: saako sillä sellaisen vauvan peppu -sileyden ihoa rääkkäämättä?
Suositellaan täysraittiutta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #224 : 03.07.11 - klo:14:12 »
^Arska, toki saa, mutta tämä riippuu kovasti koneesta ja partakarvasta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/