Kirjoittaja Aihe: Parta ja parranajo  (Luettu 430011 kertaa)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #150 : 24.08.10 - klo:15:03 »
Aikamoinen paketti, oletko ajatellut pelkkää höylää + paikallista sheivausgeeliä, tuossa on aikamoinen repertuaari jos tuo ei olekaan oma juttusi. Itselläni "perinteinen" höylä ei ollut paras vaihtoehto, iho ei pidä kovin paljoa mistään Mach-sarjalaisistakaan ja oma ihoni on säilynyt ärsyyntymättömänä sähkökoneella (Panasonic) jota käytän märkäajeluun. Kuiva-ajelussa ärsytystä tulee ja suihkun jälkeen sängen tuntee heti, silkkisin iho on tullut tuolla sähkökoneella märkäajona.

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #151 : 24.08.10 - klo:15:08 »
Uudet höylät eivät toimi minulla juuri ollenkaan, ja koneista vanha Philipsini repii kasvot punaiseksi. Testissä oli ihan uusi Panasonic ja Philipsin huippumalli Arc-tec Q1050, ja vaikka molemmat ajoivat vanhaa Philipsiä paremmin, ei jälki silti ollut tyydyttävää. Erityisesti kaulaa sai hinkata niin kauan, että tuollainen perinteinenkin ajo on varmasti nopeampi. Ja parta on tosiaan tullut ajettua aina suihkun jälkeen, joten huonosta valmistelustakaan tuskin on kyse.

Paketti on varsin kattava, mutta ajatuksena on tässäkin se, että jos jotain tekee, sen voi tehdä kerralla oikein. Jos homma ei minulle sovi, pystyy tuotteet aina myymään pois. Siksikin on järkevämpi ostaa jotain hyväksi havaittua kuin startti-pakettia.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #152 : 24.08.10 - klo:15:16 »
^^ Osta se höylä ja siihen terät. Sitten etsit itsellesi sopivat hajustamattomat ja muutenkin neutraalit kosteusvoiteen, partavaahdon/-saippuan/parranajogeelin ja kuorintavoiteen. Kuorinnalla ja kosteusvoiteella pidät ihon kunnossa ja kosteusvoidetta on hyvä olla paksumpaa ja jotain geelimäisempää, niitä sitten vaihdellaan ihon kuivumisen yms. tuntuman mukaan. Omalle iholleni olen havainnut Cliniquen hyväksi (siinä voi muuten sujuvasti käyttää miesten tai naisten tuotteita kilo/litrahinnan mukaan, ovat ns. samaa tavaraa käytännössä). Kuorintavoide on aika ärjy ja vaikka Lumene (eli Rumene) on hellempi. Partageelinä taitaa olla ajossa Nivea. Saippuan kanssa en ola jaksanut enää touhuta, ehkä joskus taas.

Parran ajo aina myötäkarvaan, vaikka siitä alkuun tuntuisikin jäävän sängen tuntu. Vastakarvaan ajo (ja minulla myös Philishave) aiheuttaa helposti sisään kasvavia partakarvoja. Kun oma ajotekniikka kehittyy, paranee jälki. Parhaan tuloksen saa ajamalla saunan tai suihkun jälkeen, jolloin parta on hyvin pehmennyt.

Gillettellä saa ihan hyvä jäljen, mutta Merkurilla paremman. Ja Gilletessä vierastan kalliita teriä, joiden kesto on niin ja näin. Sen lisäksi niitä moniteriä ei saa kunnolla puhtaaksi ajon jälkeen.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1032
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #153 : 24.08.10 - klo:15:20 »
Ihan suomalaisten tavaratalojen kosmetiikkaosastoilta löytyy Nivean herkälle iholle tarkoitettua after shave balmia josta itselläni on hyviä kokemuksia - sarjasta löytyy lisäksi ainakin pesugeelejä ja vastaavia. Hyväksi todettua partasaippuaa (riittoisampaa kuin voiteet ja purkkivaahdot, itse tapaan käyttää ihan hieraisemalla saippuakiekkoa sudilla ja vaahdottamalla kupissa) saa samoin ainakin L'Occitanelta. Listalle kannattaa ehkä lisätä vielä luontaistuotekaupoista halvemmalla ja kosmetiikkaosastolta kalliimmalla saatava alunablokki/kynä, jolla voi tyrehdyttää mahdollisia naarmuja ja desinfioida ajetun alueen jälkinäppyjen välttämiseksi.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #154 : 24.08.10 - klo:15:34 »
^ Hyvä vinkki, kai se suti ja saippua pitää ostaa. Ainakin jätteen määrä vähenee. Muistuuko Alhazen mieleen keskustassa paikkaa, josta saa hyvän sudin ja kupin?
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1032
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #155 : 24.08.10 - klo:15:48 »
Kuppina itselläni on ihan parhaat päivänsä nähnyt kahvikuppi, suti on verkosta ostettu. Helsingin keskustassa suteja näyttäisi saavan ainakin Stockmannilta (pienehköjä, jonkun laatuluokan mäyrää) ja Forumin Body Shopista (synteettistä, käytin itse ennen perusmäyräiseen vaihtamista ja ajoi asiansa oikein hyvin). Body Shopista sai myös ihan mukiinmenevää saippuaa, joskin Occitanen kiekko tuntuu tekevän parempaa vaahtoa ja tuoksuu miellyttävämmältä. :) Suti kannattaa muuten säilyttää mikäli mahdollista pystyssä harjakset alaspäin - tätä varten tehtyjä telineitä on näkynyt myynnissä samoissa verkkokaupoissa missä sutejakin ja sellaisen taivuttaa aika helposti itsekin.
« Viimeksi muokattu: 24.08.10 - klo:15:52 kirjoittanut Alhazen »

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #156 : 24.08.10 - klo:16:19 »
Olen joskus Body Shopin razor burn-voidetta kokeillut, ja ainakaan silloin se osoittautui varsin huonoksi tuotteeksi. Lisäksi Body Shopin hinnat ovat varsin korkeita.

Hyvän kosteusvoiteen olen jo löytänyt (valitettavasti nimi ei nyt muista, mutta apteekkikamaa), jonka lisäksi pidän Body Shopin kuorintavoiteesta. Clinique 2:sta tulee käytettyä iltaisin kun kaipaa erityisen hyvää puhdistusta.

Ehkä after-shave kamat muuten voisi jättää pois, mutta ostaa se alunakynä.

(Sivuhuomautuksena itse pidän kevyistä kosteusvoiteista, koska raskaat tukkivat ihohuokoset varsin helposti, eivätkä imeydy niin hyvin.)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #157 : 24.08.10 - klo:18:46 »
Itselläkin on yksi suti edelleen myynnissä, siitä voi jotain tarjota: http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=646.0
Tosin tällä hetkellä se on jossain muuttolaatikon pohjalla :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

vicuna

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #158 : 26.08.10 - klo:08:50 »
Et kyllä tarvitse noita kemikaaleja noin paljon. Saippua ja after shave riittää. Jos ostat tuubisaippua saatat pärjätä ilman sutiakin. Parin mutkan kautta olen päätynyt proraso shaving cream saippuaan, jonka levitän lämpimän veden kera kädellä naamaan. After shavena on iherb.comista ostettu witch hazel uute. Toinen aika hyvä on ruohonjuuresta saatava lavera men care after shave balm. Mutta ihot ja ihmiset ovat erilaisia.

Sitten höylän kanssa malttia. Älä aja samaa kohtaa kahdesti saippuoimatta välissä, ja sama kohta maksimissaan kolme kertaa ajon aikana, muuten tulee haavoja.

Itselleni ei oikein muut terät toimineet kuin featherit. Voi olla hyödyllistä ostaa paketti muutamaa eri terää kokeilun vuoksi.

Kun rutiini löytyy, homma on aika kivaa. :-)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #159 : 26.08.10 - klo:09:19 »
Et kyllä tarvitse noita kemikaaleja noin paljon. Saippua ja after shave riittää.
Joku PreShave Oil voi olla tarpeellinen jos iho on oikeasti herkkä. Tämä on niin yksilöllisesti että vaikea sanoa mitä joku toinen tarvii ja toinen ei.

Teriä suosittelen itsekin ostaan lajitelman, itse ostin Tallinnasta viime reissulla kaikkia eri valmistaija joita vain löysin.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #160 : 27.08.10 - klo:20:20 »
Paketti Englannista saapui, mahtavaa!

Suti on vähän turhan karkea, ja sen teline ruma, muovinen hökötys. Muuten ensivaikutelma tuotteista on hyvä. Tuoksut ovat miellyttäviä, mutta eivät liian voimakkaita. Saippua koteloineen toimii jopa sisutuksellisena elementtinä. Itse safety razor on yllättävän pieni, ja tuli karussa pahvipaketissa.

Kysymykseen: olisiko syytä lyhentää viikon kasvanutta partaani vanhoilla konsteilla ensin, vai uskaltaako aloittelijakin lähteä siitä liikkeelle?


Burax

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #161 : 27.08.10 - klo:20:36 »

Kysymykseen: olisiko syytä lyhentää viikon kasvanutta partaani vanhoilla konsteilla ensin, vai uskaltaako aloittelijakin lähteä siitä liikkeelle?



Riippuu kuinka karkeaa karva on ja kuinka pitkäksi se sinulla viikossa hulmahtaa.
itse kun olen vielä nuori kaveri ja parta on kovin pehmeää, onnistuu reilun viikkoisenkin naaman ajo hyvin de-razorilla.
Kokeile rauhassa vaikkapa saunan jälkeen. Höylä saattaa mennä tukkoon helposti pidemmällä parralla, joten malttia sen kanssa.


Iikka.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #162 : 27.08.10 - klo:21:08 »
^ Sama. Malttia, vaahtoa ja kunnon kostutus parralle. Sauna on hyvä. Ja sitä höylää ei saa painaa.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #163 : 30.08.10 - klo:18:55 »
Mistä aluna-palaa kannattaa Helsingissä kysellä? Ensimmäinen ajo oli sen verran verinen kokemus, että tuolle on jatkossa varmasti tarvetta.

Ainakaan Body Shopit, Sokokset, Lifet ja yksittäinen luontaistuotekauppa eivät olleet tuotteesta kuulleet.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Parta ja parranajo
« Vastaus #164 : 30.08.10 - klo:19:20 »
Tuntuu, että Suomesta ei oikein löydä mitään...