Vuosia sitten esim. Herring shoes myi EU:n ulkopuolelle ilman Brittien VAT:ia eli saattoivat myydä EU:sta sen ulkopuolelle verovapaasti ja ostaja maksoi vain oman maansa verot. Nyt kun lähtevät unionista, sama ei siis välttämättä onnistu toisin päin (että myisivät EU:n ulkopuolelta EU:hun verovapaasti)?
Kysymys taitaa olla ihan brittien omissa käsissä. EU:n sisällähän periaate on se, että VAT maksetaan vain yhteen maahan.
Nyt kun britit ovat EU:n ulkopuolella, brittien näkökulmasta kaikki EU maat ovat "ulkomaita" ja jos lainsäätäjä on sitä mieltä että brittikauppiaat voivat myydä tuotteitaan tullirajan yli tax free myös nettikaupassa, niin sitten UK:n nettikauppojen hintoihin tulee 20% alennus nykyisestä.
Itse uumoilen että jatkossa suomalainen tilaaja saa brittiläisessä nettikaupassa -20% alennuksen ja maksaa tullauksen yhteydessä suomalaisen ALV:n ja tariffin mukaisen tullin.
Esimerkiksi jos tilaan nyt 100€ kenkäparin UK:sta, postimaksu 15€, kokonaiskustannus minulle on 115€
Jatkossa tullattu hinta (100€ + 15€) + 8% = 124,2€, johon päälle arvonlisävero 24% tekee kokonaiskustannukseksi minulle 154€, eli ostos olisi kallistunut 34%.
Mutta jos brittikauppias voi myydä kenkäparin minulle VAT 0%, yhtälö on:
(80€+15€)*1,08 = 102,6€, johon päälle ALV 24% tekee minulle maksettavaa 127€, eli hintavaikutus olisi hiukan alle 10%
(Korjatkaa, jos tuossa on jotain ajatus- tai laskuvirhettä.)