Kirjoittaja Aihe: Hatut ja hattuetiketti  (Luettu 56706 kertaa)

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Hatut ja hattuetiketti
« : 01.02.10 - klo:17:10 »
Minua on myös melkein mahdoton nähdä ulkona ilman jonkin sortin päähinettä.

Hattua pidän aina päässä ulkona ja julkisissa tiloissa. Myös kaupoissa. On erittäin epäkäytännöllistä pitää hattua kädessä samaan aikaan kun maksaa ostoksiaan. Kokeiltu on. Rahapussin sumpliminen näyttää sitäpaitsi todella kömpelöltä kun toisessa kädessä on hattu. Kannattaa tosin ehkä tässä tilanteessa työntää hattua enemmän takaraivoa kohden mikä antaa avoimemman ja lähestyttävämmän vaikutelman.

Omasta mielestäni hattujen käytöstä sisätiloissa määrää suuresti myös huonekorkeus. Mikäli olen korkeassa huoneessa, yli 5 metriä, voi mielestäni hatun pitää hyvin päässä. Kuitenkin ottaen huomioon onko tila julkinen vai ei. Toisen kodissa ei ole kohteliasta pitää hattua.

Voisi olla, että mikäli hatuissani olisi tuo napinläpeen pujotettava härveli saattaisin ottaa sen pois päästäni myös ostoksia maksaessa. Muuten se pysyy päässä.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #1 : 01.02.10 - klo:20:30 »
Minua on myös melkein mahdoton nähdä ulkona ilman jonkin sortin päähinettä.

Sama täällä, kesällä tai talvella päähine on aina päässä. Itse pidän lakkia päässä julkisissa tiloissa. Toki jos menen kylään jonkun luo niin otan lakin heti pois.

Anton / Helsinki

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 431
    • Profiili
    • Anton / Helsinki
Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #2 : 02.02.10 - klo:13:06 »
Tuli nyt mieleen kun hatuista puhutaan, mitkä ovat panamahatun "säännot" (En säännöistä kauheasti välitä, mutta ne ovat hyvä tietää). Eikö se ole jotain toukokuun alusta elokuun loppuun tms.?
"Understatement Is Overrated"
http://antonhelsinki.blogspot.com/

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #3 : 02.02.10 - klo:13:13 »
Minua on myös melkein mahdoton nähdä ulkona ilman jonkin sortin päähinettä.

Sama täällä, kesällä tai talvella päähine on aina päässä. Itse pidän lakkia päässä julkisissa tiloissa. Toki jos menen kylään jonkun luo niin otan lakin heti pois.

Mitä käytät kesäisin?

Anton, Straw Hat Day on 15.5 ja olkihatun käyttökausi loppuu syyskuun ensimmäinen päivä. Itse kyllä laitan päähäni muun kuin panaman ;)
« Viimeksi muokattu: 02.02.10 - klo:14:44 kirjoittanut sproily »

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Anton / Helsinki

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 431
    • Profiili
    • Anton / Helsinki
Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #4 : 02.02.10 - klo:14:04 »
Jotenki arvelinkin, että Sproilylta tulee ihan accurate vastaus. Kiitos. :)
"Understatement Is Overrated"
http://antonhelsinki.blogspot.com/

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #5 : 02.02.10 - klo:17:06 »
Jotain flat capia olen käyttänyt kesällä, muutenkin on itselläni liian vähän päähineitä.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #6 : 02.02.10 - klo:17:42 »
Flat capien ystäville vaihtelua tuo octagonal flat cap



Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #7 : 02.02.10 - klo:19:11 »
Sproilyltä tulee nyt vahvaa hattuosaamista kahteenkin eri threadiin, kiitoksia! Toisen threadin fedora/trilby-setti oli hyvää dataa. Ja olkihattu on sellainen päähine, jolla harvalla on munaa ja/tai tyyliä pitää, Sproilylle näyttää toimivan 10+.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #8 : 02.02.10 - klo:21:27 »
Mä bongasin Vienistä oljista tms. tehdyn flat cap:in ja jäi kaivertamaan tooodella paljon että en sitä ostanut. Mulle kun melkeen kaikki hatut on kesällä tuskasen kuumia...

Fedora

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 217
    • Profiili
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #9 : 11.02.10 - klo:11:06 »
Hattu koristaa ja suojaa omaa päätäni kesät ja talvet ulkosalla.

Hattuetikettihän on ainakin Suomessa painunut lähes unholaan ja erilaisia mielipiteitä ja käytäntöjä tuntuu löytyvän paljon. Ruokakauppaan mennessä ei tulisi mieleenikään riisua hattua, mutta kassalla tervehtiminen tapahtuu lieriä tai lippaa nostamalla. Kaupoissa ja tavarataloissa pidän hatun aina kädessä ostoksien maksuun asti. Ostoskeskuksissa en riisuisi hattua, en kyllä käy ostoskeskuksissa. Kadulla tervehdin tuttuja lieriä tai lippaa nostamalla ja jos pysähdyn puhumaan naisen kanssa otan hatun käteen. Julkisissa kulkuneuvoissa hattu on aina päässä. Asuintalon ja tavaratalon hississä otan hatun pois päästä jos nainen on tai tulee samaan hissiin.
"When the seagulls follow the trawler, it's because they think sardines will be thrown into the sea."

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #10 : 11.02.10 - klo:11:24 »
Hattu koristaa ja suojaa omaa päätäni kesät ja talvet ulkosalla.

Hattuetikettihän on ainakin Suomessa painunut lähes unholaan ja erilaisia mielipiteitä ja käytäntöjä tuntuu löytyvän paljon. Ruokakauppaan mennessä ei tulisi mieleenikään riisua hattua, mutta kassalla tervehtiminen tapahtuu lieriä tai lippaa nostamalla. Kaupoissa ja tavarataloissa pidän hatun aina kädessä ostoksien maksuun asti. Ostoskeskuksissa en riisuisi hattua, en kyllä käy ostoskeskuksissa. Kadulla tervehdin tuttuja lieriä tai lippaa nostamalla ja jos pysähdyn puhumaan naisen kanssa otan hatun käteen. Julkisissa kulkuneuvoissa hattu on aina päässä. Asuintalon ja tavaratalon hississä otan hatun pois päästä jos nainen on tai tulee samaan hissiin.
Juuri näin. Mukavaa luettavaa :) Itse koitan opetella parhaani mukaan, mutta vielä niin vähän hattua käyttänyt että ei tule ihan selkärangasta.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #11 : 11.02.10 - klo:13:30 »
Hattu koristaa ja suojaa omaa päätäni kesät ja talvet ulkosalla.

Hattuetikettihän on ainakin Suomessa painunut lähes unholaan ja erilaisia mielipiteitä ja käytäntöjä tuntuu löytyvän paljon. Ruokakauppaan mennessä ei tulisi mieleenikään riisua hattua, mutta kassalla tervehtiminen tapahtuu lieriä tai lippaa nostamalla. Kaupoissa ja tavarataloissa pidän hatun aina kädessä ostoksien maksuun asti. Ostoskeskuksissa en riisuisi hattua, en kyllä käy ostoskeskuksissa. Kadulla tervehdin tuttuja lieriä tai lippaa nostamalla ja jos pysähdyn puhumaan naisen kanssa otan hatun käteen. Julkisissa kulkuneuvoissa hattu on aina päässä. Asuintalon ja tavaratalon hississä otan hatun pois päästä jos nainen on tai tulee samaan hissiin.

Tismalleen sama käytäntö minulla.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Verraton

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #12 : 14.03.10 - klo:22:47 »
Myös minä kuulun hattujen nimiin vannoviin.

En minäkään kaupassa hattua ota päästä ja käsien ollessa varatuna saatan tervehtimisenkin suorittaa verbaalisesti. Hatun riisuminen on selvä asia hississä, jos paikalla on naisihmisiä, ihmisen kotiin saavuttavissa, pitkän matkan junissa ja linja-autoissa jne. Mitä pitäisi vielä oppia muistamaan on, että suutelo hattu päässä on huonotapaista..

Yleisesti olen ajatellut, että lyhyenmatkan linja-autoissa, ratikoissa ja junissa ei hattua ole tarvetta ottaa pois päästä. Kyse on oikeastaan siitä, että en ole näissä tiloissa ottamassa ihmisiin kontaktia eikä kontaktin ottaminen olisi välttämättä edes soveliasta. Hatun ottaminen pois päästä liittyykin mielestäni ihmisten "passiiviseen" tervehtimiseen. Sen sijaan pidemmällä matkalla, jossa lähiympäristön ihmisiin olisi soveliasta ottaa kontaktia, on hattu mielestäni paikallaan ottaa päästä.

Tjaa niin, vielä semmoinen juttu tuli mieleen, että välillä hattuetiketti tuottaa vaikeuksia muullakin tavalla: kertaalleen saavuin hissiin, jossa oli paikalla naisihminen ja mieskansanedustaja hattu päässään. Tässä tilanteessa luullakseni todellinen herrasmies ei olisi ottanut omaa hattuaan pois päästä astuessaan hissiin, kuten minä tein. Eihän kanssaihmisiä toki nolata sopisi heidän virheitään alleviivaamalla, etenkään jos he ovat asemaltaan korkea-arvoisempia. 

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #13 : 14.03.10 - klo:23:18 »
^Kyllä pieni näpäytys on hyvinkin paikallaan.
Suositellaan täysraittiutta.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Hatut ja hattuetiketti
« Vastaus #14 : 15.03.10 - klo:08:09 »
^Etenkin jos kyseessä on kansanedustaja: puolueesta riippumatta ne ovat arvoasteikossani rottiakin alempana.
get your kicks on route six six six