Ajattelumallissani lähden eräänlaisesta herrasmies-olettamasta: jokainen on herrasmies, kunnes toisin todistetaan.
Uskon että herrasmieheksi joko synnytään tai ei synnytä. Herrasmies omaa luonteen, joka saa tyydytystä auttaessaan takin neidon päälle, kantaessaan hänen laukkunsa ja avaamalla hänelle oven. Joku toinen olisi täysin tyytyväinen saadessaan takin itsensä päälle.
Tässä kohtaa lukija varmaan huomauttaa koulutuksen merkityksestä, ja oikein tekeekin. Koulutus on luonteen ohella toinen ulottuvuus joka tekee ihmisestä oman itsensä. Mutta opiskeltuaan herrasmiehen tavoille tyydyttää ihminen ainoastaan koulutuksensa vaatimukset eikä toimi luonteensa mukaan eikä näin ollen ole herrasmies. (Pyydän, älä heitä kivellä vaan lue loppuun asti.)
Ihminen on luonteensa orja. Saituri ei anna köyhälle lanttia vaikka ymmärtäisikin että se olisi oikein ja hyvä teko. Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, ihmisellä on vapaa valinta. Hän voi valita toimiiko luonteensa vai koulutuksensa mukaan ja tosiaan, koulutus on arvokas asia. Saituri voi tehdä vasten luontoaan, koulutuksensa rohkaisemana, hyvän teon antaessaan köyhälle lantin ja ajan myötä saiturin mieli voi saada tyydytyksensä tästä. Ihminen on luonteensa orja, mutta luonne on taasen koulutuksen orja.
Palatakseni herrasmieheen, koulutettu herrasmies ei ole syntynyttä herrasmiestä yhtään huonompi tai epäaidompi,
mutta vasta sitten kun luonne on taipunut koulutuksen alla ja ihminen täyttää luonteensa, ei koulutuksensa, vaatimukset.
Toiset syntyvät taiteilijoiksi, toiset kielineroiksi, toiset kauppiaiksi, mutta tärkeintä on luonteen syntymän jälkeen jalostaa luonne kohti korkeimpia ihanteita, vahvistaen luonteen hyviä puolia ja karsien luonteen huonoja puolia.
-
Mielestäni olisi mahtavaa saada keikarille myös täysin avoin alue, jossa voisi keskustella politiikasta, uskonnosta ja muista ei-ruokapöytä-aiheista. Keikarin jäsenistö koostuu hienoista persoonista, joiden kanssa olisi mielenkiintoista keskustella myös hieman syvällisemmistä asioista.
Per angusta in augusta,
signorlaine