Kirjoittaja Aihe: Kenkiä Helsingistä?  (Luettu 25482 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #15 : 24.10.09 - klo:17:15 »
Kiitos. Hieman asian vierestä; onko tuon kaltaisten kenkien käyttö farkkujen kanssa ehdoton no-no, vai näyttäisikö jopa hyvältä?

Kaikki riippuu täysin kantajan kokonaistyylistä. Ei tässä kohdin voi antaa "oikeaa" vastausta, ainoastaan mielipiteitä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

laamanto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #16 : 20.04.10 - klo:20:14 »
Olen ostamassa ensimmäisiä (mustia) Oxford-kenkiäni, kisälli tarvitsisi nyt kokeneempien neuvoja.

Kenkien ostaminen sovittamatta tuntuu mahdottomalta ajatukselta, joten käytännössä kenkien on löydyttävä Helsingistä. Kävin kokeilemassa Xtra Outletissa Dario Dodonin mallia, jonka hinta oli 190,-. Lienee kohtuuhinta laatujalkineesta, mutta mitenköhän tuon mallin laita on? Kengän kärki on italialaistyylin terävämpi kuin joissain Keikarin blogissa nähdyissä malleissa. Oma silmä ei ole oikein harjaantunut vielä, onkohan jollain noista kokemusta? En viitsisi ostaa kenkiä tajutakseni vuoden päästä, että "olipas tyylitön malli".

Leftin kenkiä täällä on haukuttu ja kehuttu, luulen kyllä että olisivat omaan käyttöön varsin riittävät. Mistä muualta kannattaisi etsiä? 250 euroa on ehdoton maksimi, mitä nyt aion kenkiin laittaa.

Olen todella aloittelija, joten suhtautukaa kyselyihini, ja mahdollisiin vastauksiin siten. Kiitos.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #17 : 20.04.10 - klo:21:19 »
Vaatturiliike Sauma myy Alfred Sargentin jalkineita, mutta lähtöhinnat lienevät yli asettamasi rajan, mutta voisit käydä siellä tutkimassa kokoja, sitten vain etsimään netistä edullisinta hintaa. Haittapuoli on vain se, että Sauman pojat vain antavat sinun sovitella ilmaiseksi ja sitten ostatkin muualta, mutta jos hinta on oltava alhainen niin ymmärrän sen.

Toivottavasti löydät hyvät kengät jostain.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #18 : 20.04.10 - klo:21:32 »
laamanto,
Dodoni on hinta-laatusuhteeltaan laadukkain Helsingistä löytämäni laatuvalmistaja. Jos terävämpi kärki ei sinua haittaa, valinta on silti klassinen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #19 : 20.04.10 - klo:21:33 »
Muistaakseni Big Timen Loaket mahtuvat tuohon hintahaarukkaan. Sitä en sitten tiedä, onko hyllyssä mustaa oxfordia.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #20 : 20.04.10 - klo:21:34 »
Hienostuneempi versio olisi ottaa mittanauha käteen ja mitata jalan pituus, leveys sekä korkeus, jonka jälkeen sähköpostia nettikauppoihin, että mikäs koko sopisi parhaiten. Onhan noilla myös palautusoikeus.

Left toki ajaa asiansa, mutta ei siinä rahalleen saa vastinetta.
Tuolla kahdella ja puolella sadalla kun saa esim. Herringshoesilta tehtaan hylkäämiä Churchejä, jotka kestävät noin sata vuotta kauemmin kuin Leftit. Leftien kanssa käy juuri niin, että vuoden päästä tajuaa niiden tyylittömyyden, huonon istuvuuden ja sitten ne jo hajoavatkin.

Nuo Dario Dodonit ovat ihan hyvässa maineessa oleva italialaiset, joku iso merkki taisi teettää niillä kanssa kenkänsä. Itse en noiden malleista tykkää, mutta jos miellyttää ja näyttää oxfordilta niin hyvä ostoshan on kyseessä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #21 : 21.04.10 - klo:00:03 »
Nuo Dario Dodonit ovat ihan hyvässa maineessa oleva italialaiset, joku iso merkki taisi teettää niillä kanssa kenkänsä. Itse en noiden malleista tykkää, mutta jos miellyttää ja näyttää oxfordilta niin hyvä ostoshan on kyseessä.

Xtra Outletissa väittivät, että ainakin Canali alihankkisi Dodonilta. Olipa siellä joku Canalin kenkäkin, jossa komeili Dario Dodoni pohjassa.

Joskus on ollut vielä tarjousta siitä 190 euron hinnasta, tuskin kovin usein kuitenkaan... Harmikseni useimmiten hyllyssä ei ole omaa kokoani. Eikä sekään ole oikein istunut silloin kun joku malli on löytynyt.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #22 : 21.04.10 - klo:08:36 »
Itse käytän hyvinkin usein vaaleampia vasikkapuolibrogueita sekä täysbrogue saappaita farkkujen kanssa.
Pelittää satasella.
Tummempien brogueiden kanssa menee kyllä aina sammarilinjoille two tone Trickereitä lukuunottamatta, jotka olen pyhittänyt täysin farkkukäyttöön.
Joten, blääkän värillä on usein ratkaiseva merkitys käyttöä ajatellen.
Omat fume navy Consulit ovat täysin biletyshommiin varattu, kun taas täsmälleen sama popo antiikkiruskeana vasikkana menee niin farkkujen (harvemmin) kuin pukujenkin kanssa.

Wholecutin kyllä itse jättäisin muihin hommiin. Omaan silmään melkoisen "dressy".
Hyvää wholecutia tyylikkäämpää/skarpimpaa popoa on mielestäni lähes mahdotonta löytää.

Peili kertoo totuuden!:-)


 
There ain't no rest for the wicked...

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #23 : 21.04.10 - klo:12:00 »
Left toki ajaa asiansa, mutta ei siinä rahalleen saa vastinetta.
Tuolla kahdella ja puolella sadalla kun saa esim. Herringshoesilta tehtaan hylkäämiä Churchejä, jotka kestävät noin sata vuotta kauemmin kuin Leftit. Leftien kanssa käy juuri niin, että vuoden päästä tajuaa niiden tyylittömyyden, huonon istuvuuden ja sitten ne jo hajoavatkin.

Tämä kalskahtaa meikäläisen korvaan aika kärjistetyltä lausunnolta. Aiemminkin on täällä todettu, että englantilaisilta valmistajilta kyllä löytyy paremmat materiaalit ja valmistustekniikatkin ja nettitarjouksilla ihan kohtuulliseen hintaankin, mutta kyllä Leftilläkin paikkansa on. Käytän itse vakiorotaatiossa engelsmannien tuotoksien ohella myös Leftin jalkineita. Vanhimmat edelleen käytössä olevat Leftini ovat noin viisi vuotta vanhat ja ovat edelleen hyvässä iskussa. Leftit ovat pysyneet rotaatiossa mukana juurikin erinomaisen istuvuutensa ansiosta. Tyylittömyyden jokainen arvioinee itse.

Sikäli Left ei ole alkuperäiselle kysyjälle vaihtoehto, koska mustia oxfordeja ei Leftin valikoimasta alle 250 eurolla irtoa (ainakaan vasikannahkaisena ja nahkapojilla).
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #24 : 21.04.10 - klo:12:21 »
Sikäli Left ei ole alkuperäiselle kysyjälle vaihtoehto, koska mustia oxfordeja ei Leftin valikoimasta alle 250 eurolla irtoa (ainakaan vasikannahkaisena ja nahkapojilla).


Vassokuu, 190€. Left on liimakenkä, joten luulisin kumipohjan sopivan niihin paremmin kuin nahkapohjan.
https://shop.leftfootcompany.com/2007/Collection.aspx?Case=8




i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #25 : 21.04.10 - klo:12:46 »
Itsellä ei ole kokemusta Leftin laadusta ja istuvuudesta mutta pitää todeta että eivät nuo nyt niin tyylittömiltä näytä, ihan perus oxfordit.

Jotkut Left-mallit ovat tosin varsin omituisen näköisiä enkä tykkää Leftin brogueista yhtään (mitä olen mallikappaleiden perusteella nähnyt): jotenkin kuvioinniltaan aivan liian köykäisiä.
get your kicks on route six six six

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #26 : 21.04.10 - klo:13:00 »
Käytän itse vakiorotaatiossa engelsmannien tuotoksien ohella myös Leftin jalkineita. Vanhimmat edelleen käytössä olevat Leftini ovat noin viisi vuotta vanhat ja ovat edelleen hyvässä iskussa. Leftit ovat pysyneet rotaatiossa mukana juurikin erinomaisen istuvuutensa ansiosta.

Jos minä kärjistän niin sinä teet yksittäistapauksesta yleistyksen.
Kyllähän Pomarfinilla, Eccolla ja Lloydillakin on kenkiä, jotka istuvat hyvin jonkun jalkaan ja kestävät hyvässä hoidossa sekä tietenkin rotaatiolla kauan. Leftin ongelma on vaan siinä, että mittatilaus ei ole ihan mittatilaus vaan vähän sinnepäin, jolloin siitä lähtölestistä poikkeavan jalan kanssa tulee ongelmia, joita ei tietenkään tule jos jalka vastaa oletusta.

Jos sattuu olemaan juuri malliin sopiva jalka niin silloin voi ihan vapaasti käyttää vaikka mitä kenkiä, jos vain tyyli miellyttää itseä ja muistaa hoidon. Kuitenkaan en Leftejä suosittele sen takia, että istuvuus on todellakin hieman arpapeliä ja liimapohja on aina liimapohja, kun samaan hintaan saa jo ihan hyllykamana isomman leveysvalikoiman yms. tarjoavia englantilaisia/italialaisia/ranskalaisia/amerikkalaisia kenkiä ommelpohjalla.

Left ei ole hullumpi merkki, mutta ei sitä oikein voi suositella.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #27 : 21.04.10 - klo:13:21 »
^ En jaksa uskoa, että Left todellisuudessa olisi mittatilausjalkine. Eiköhän mallisto perustu muutamaan lestiin ja hyvään kokovalikoimaan. Lisäksi en usko Leftin yltävän esim. Allen Edmondsin tasolle valmislestien suhteen.

Vertailun vuoksi AE:
- 9 lestiä perusmallistossa
- 20 kokoa
- 9 leveyttä

Tuosta tulee 9 x 20 x 9 = 1620 erilaista yhdistelmää täydellisen istuvuuden löytämiseksi.  Tuohon päälle sitten 61 varsinaista kenkämallia sopivan ulkonäön löytämiseksi.


Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #28 : 21.04.10 - klo:14:02 »
Leftin myyjä on minulle kertonut, että ainoat asiat, jotka asiakkaan jalan mukaan sovitetaan, ovat kengän numero ja leveys. Ne eivät ole siis sen enempää mittatilausjalkineita kuin esimerkiksi Weejunit, joissa myös on numeron lisäksi valittavissa eri leveyksiä. Minulla on leftiltä juuri nuo Pchanin esittelemät oxfordit kumipohjilla, jotka hankin jostakin alennuskampanjasta. Nyt hankinta kaduttaa minua, sillä lähes samaan hintaan olisin saanut sekundana myytävät, käytännössä usein virheettömät Church'sin Consulit, joiden laatu on aivan toisella tasolla, jotka minun mielestäni ovat huomattavasti tyylikkäämmät ja joiden lesti 173 istuu jalkaani selvästi paremmin kuin nuo leftini. Foorumin uumenista lienee löydettävissä joskus muinoin kirjoittamani viesti, jossa kerron kaiken oleellisen noista kengistä.
Suositellaan täysraittiutta.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Kenkiä Helsingistä?
« Vastaus #29 : 21.04.10 - klo:16:27 »
Jos minä kärjistän niin sinä teet yksittäistapauksesta yleistyksen.

Niinhän minä teen. Mihin sinä perustit näkemyksesi siitä, että leftit eivät istu?

Lainaus
Left ei ole hullumpi merkki, mutta ei sitä oikein voi suositella.

Olen foorumin alkuajoista jankannut, että mielestäni Leftin tuotteelle on paikkansa. Left ei pysty laadullisesti kilpailemaan englantilaisten laatuvalmistajien kanssa, mutta muita suomessa myytäviä jalkineita suurempi leveys/koko-valikoima on ongelmajalkaiselle hyvä juttu (mm. allekirjoittanut). Toki AE:n kenkiä myydään myös Suomessa, mutta mitä veikkaatte pääseekö esim. numeroa 12B sovittamaan? Mikäli siis ei halua ostaa sovittamatta ja ulkomaanmatkoja ei ole tiedossa on Left ihan varteenotettava vaihtoehto. Kallis, mutta ihan kelvollinen. Itse olen perustellut maksamani lisähinnan tuolla saamallani palvelulla.

Left ei ole mittatilausjalkine. Ehkäpä käsite Made to Order istuisi paremmin Leftin popoille. Tuotteeseen kuuluu lasermittauksen perusteella suoritettava lestin/leveyden/koon (Leftkin siis valmistaa kenkiä useammalla lestillä, joku istuu toiselle paremmin joku huonomin) valinta. Tämän jälkeen sovitetaan valmista mallikenkää. Mikäli se ei tunnu kivalta niin muutoksia voi tehdä manuaalisestikin. Jatkossa kengät saa kätevästi tilaamalla aina samassa koossa. Maailmallahan esim. Lodgerilla on samanlainen palvelu. Leftin tuotteessa asiakas voi myös vaikuttaa jalkineidensa nahka ja pohja vaihtoehtoihin.

Sikäli Left ei ole alkuperäiselle kysyjälle vaihtoehto, koska mustia oxfordeja ei Leftin valikoimasta alle 250 eurolla irtoa (ainakaan vasikannahkaisena ja nahkapojilla).
Vassokuu, 190€. Left on liimakenkä, joten luulisin kumipohjan sopivan niihin paremmin kuin nahkapohjan.
http://www.keikari.com/foorumi/index.php?action=post;quote=14437;topic=371.15;num_replies=28;sesc=92883bcdd2030ba849fc78a68f541644#top
Juu. Tuon mallin saa vesipuhvelina tai lehmännahkana. Ei vasikkaa (leftin nahkavalikoimissa Bulgaro on ymmärtääkseni ainoa vasikannahka). Sikäli tuo ei ole ongelma jos jlehmä tai puhveli kelpaa, mutta usein täällä verrataan Leftiä englantilaisiin jalkineisiin, jotka usein ovat vasikkaa.

Miksi kumipohja on liimakenkään parempi kuin nahkapohja?
« Viimeksi muokattu: 21.04.10 - klo:16:29 kirjoittanut DandyAndy »
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.