>Juuri näin. Villatakki on melkeinpä formaaleinta, mihin nyt normaalisti oopperassa törmää. Vanha kaarti kyllä panostaa, mutta siinä se. Ei se kovin jäykkää sitten käytännössä ole.
En ole vähään aikaan käynyt sen enempää oopperassa, baletissa kuin teatterissakaan. Kotimaiseen teatteriin on tullut lähes täydellinen kyllästyminen. Olisi kivaa, että edes välillä poikettaisiin siitä perussapluunasta, jolla tehdään "elämänmakuista" teatteria. Se klisee alkaa olla niin kulunut, että nämä vakavan elämänmakuiset teatterit aiheuttavat lähinnä myötähäpeää ja ajoittaisia naurunpyrskähdyksiä.
Duunin puolesta joutunut joihinkin revyy-tyyppisiin pläjäyksiin. Olen vakuuttunut, että revyy on yksinkertaisesti sellainen taidemuoto, jota Suomessa ei kukaan osaa tehdä. Sitä myötähäpeän määrää.
Periaatteessahan suomalainen teatteri on laadukasta. Esimerkiksi ulkomaisten teatteriesitysten suomalaiset toteutukset ovat järjestään erittäin hienoja. Ongelma on, että suomalaisen teatterin käsikirjoitukset toistavat sitä samaa kaavaa. Ja miksi ihmeessä jonkun täytyy jossain vaiheessa aina vetää itsensä nakkisilleen?