Kirjoittaja Aihe: Puvuntakit irtotakkeina  (Luettu 32260 kertaa)

Groomsh

  • Kisälli
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Puvuntakit irtotakkeina
« : 30.09.10 - klo:14:04 »
Mitä eroa on päällystakilla, irtotakilla ja puvuntakilla. Voiko puvuntakkia käyttää irtotakkina?

Dan-D

  • Vieras
Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #1 : 30.09.10 - klo:14:30 »
Jaa-a.

Päällystakki on ulkovaate, esim. sadetakkia voi ajatella päällystakkina.  Se voidaan vetää puvun päälle ja ne ovat tyypillisesti puvuntakkia pitempiä. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Overcoat

Puku on kokonaisuus, joka on tehty yhdessä käytettäväksi samasta kankaasta.  Jos ostat esim. liituraitapuvun, housut, takki ja parhaimmillaan myös liivit ovat kaikki samaa kangasta, esimerkkitapauksessamme samaa liituraitaa.  Ne muodostavat tyylillisesti eheän kokonaisuuden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lounge_suit

Irtotakki muistuttaa puvun takkia, mutta se myydään ja tehdään nimensä mukaisesti erikseen.  Sen kanssa ei osteta samaa kangasta olevia housuja, eikä välttämättä tarvitse ostaa housuja lainkaan – niitä kun ei myydä (yleensä) paketeissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sportcoat

Puvun takin käyttäminen irtotakkina saattaa jakaa täälläkin mielipiteitä.  Sen voi joissain tapauksissa tehdä onnistuneesti, mutta on olemassa lukuisia kuoseja, joita en suosittelisi käytettävän irtotakkeina.  Esimerkiksi nyt siitä liituraidasta yleensä huokuu sellainen pukukankaaseen viittaava henki, jolloin se tuskin näyttäisi onnistuneelta, pikemminkin vähän orvolta.  Perinteisesti näiden leikkauksesta pitäisi erottaa, onko kyseessä irtotakki vai puvuntakki, mutta sitä on mielestäni vaikeampaa ja vaikeampaa erottaa pelkästä leikkauksesta.  Useimmiten ne erottanee leikkauksen sijaan kankaasta.

Kaiken kaikkiaan jos ote pukeutumiseen on varma, miksei, voihan siinä onnistuakin.  Lähtökohtaisesti suosittelisin kuitenkin välttämään.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #2 : 30.09.10 - klo:15:25 »
Minulla on tosin liituraitatakki, joka näyttää ihan siltä, että se ei todellakaan ole puvuntakki.
Hyvin harva puvuntakki tosiaan näyttää hyvältä irrallaan ja sellaisia "pukumaisia" irtotakkeja en suosisi, irtotakin pitää näyttää vähän rennommalta (pl. bleiseri) ja enemmän "oikealta" takilta. Esimerkiksi näillä keleillä pärjää hyvin pelkän irtotakin kanssa jos alla on kauluspaita ja neule.

Dan-D:n ansiokkaaseen vastaukseen on nimimerkin velvoittamana pakko kommentoida, että selkeästi siis irtotakkia voi pitää ilman housuja...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #3 : 30.09.10 - klo:15:26 »
selkeästi siis irtotakkia voi pitää ilman housuja...
Itse olen sen verran siveellinen että puen yleensä housut jalkaan irtotakin seuraksi.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #4 : 30.09.10 - klo:15:33 »
selkeästi siis irtotakkia voi pitää ilman housuja...
Itse olen sen verran siveellinen että puen yleensä housut jalkaan irtotakin seuraksi.

Takki ilman housuja yhdellä, takki ja housut jaloissa toisella... kummallista porukkaa täällä.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #5 : 30.09.10 - klo:15:40 »
Takki ilman housuja yhdellä, takki ja housut jaloissa toisella... kummallista porukkaa täällä.

Spr...

I_Heart_Harvard

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #6 : 30.09.10 - klo:21:35 »
Asiantunteva viuhahtajaystäväni kertoi käyttävänsä nimenomaan täyspitkää vaaleaa päällystakkia ilman housuja.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #7 : 30.09.10 - klo:22:00 »
^Jäin kiinni.

Pian loppuu viestit, Saramaäki Here I Come.
get your kicks on route six six six

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #8 : 01.10.10 - klo:09:32 »
selkeästi siis irtotakkia voi pitää ilman housuja...

Aa! Niinkutsuttu "Aku Ankka"-look.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #9 : 01.10.10 - klo:09:51 »
^Sopii minulle. Vaimo aina sanoo että minussa hienosti yhdistyvät Aku Ankan kärsivällisyys ja tuuri sekä kauhakuormaajan hienostuneisuus.
get your kicks on route six six six

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #10 : 01.10.10 - klo:12:16 »
Kylmällä ilmalla herrasmiesten ja alan harrastajien välimaastoon jäävä klassikko rainmac ilman housuja on toimivin yhdistelmä. Etenkin jos syksykeleillä aikoo toteuttaa järjettömimmän stereotypian eli kykkiä aamuyön pikkutunneilla jossain syrjäisessä metsässä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #11 : 01.10.10 - klo:12:59 »
Yönsinisen puvun takki on esiintynyt myös cameo-roolissa vaaleiden chinoksien tai vaaleanharmaiden suorien housujen kanssa. Viimesimmässä CT-katalogissahan oli POW-check puvun monikäyttösyydestä: housut ja takki toimivat hienosti irrallisina myös muiden asusteiden kanssa. Onkin varmasti optimaalista että tällaisiä monikäyttöisiä kuoseja ja värejä löytyisi kaapista, jotta yhdistelmiä voi luoda sitten itse omaa luovuutta käyttäen :).

Dan-D

  • Vieras
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #12 : 01.10.10 - klo:13:28 »
Olen kieltämättä jotenkin vähän paatunut puvunkäyttäjä: vaihtoehtoina ovat puvut ja sitten neule/housu tai paita/housu ratkaisut.  Irtotakkeja en itse asiassa edes omista.  Ensi kesäksi ajattelin kuitenkin kokeilla ikkunaruutuista tummansinistä ja kevyttä irtotakkia ja valkoisia (tai vähän off-white, ehkä?) puuvillahousuja.  Ehkäpä tästä innostus irtoiluun alkaa?  Ehkä jossain vaiheessa intoudun vielä kokeilemaan derbyjäkin?  Kai näistä asenteista voisi olla tervettä päästä pois, mutta olen toistaiseksi ollut ihan tyytyväinen nykylinjaankin.

Joka tapauksessa tämä saattaa näkyä mielipiteissäni aika yleisesti.  Yönsininen ilman muuta toimii irtotakkina varsin hyvin, jos irtotakkeja ylipäänsä pitää.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #13 : 01.10.10 - klo:14:10 »
Viimesimmässä CT-katalogissahan oli POW-check puvun monikäyttösyydestä: housut ja takki toimivat hienosti irrallisina myös muiden asusteiden kanssa. Onkin varmasti optimaalista että tällaisiä monikäyttöisiä kuoseja ja värejä löytyisi kaapista, jotta yhdistelmiä voi luoda sitten itse omaa luovuutta käyttäen :).

Siis muiden vaatteiden...
Minusta sen viimeisen kuvan housut eivät oikein toimineet neuleen kanssa, mutta takin leikkaus oli toki sellainen, että toimii myös irtotakkina. Ylipäätään tästä(kään) asiasta on turha tehdä selkeätä mustavalkoisuutta, koska toimivuus irtotakkina riippuu niin paljon siitä puvun takista: osa takeista toimii irtotakkeina, osa huutaa kaverikseen puvun housut (ja liivit).
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

harmaa eminenssi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 256
    • Profiili
Vs: Puvuntakit irtotakkeina
« Vastaus #14 : 01.10.10 - klo:14:42 »
Käyttelisin kyllä ihan surutta puvuntakkia irtotakkina sikäli kuin se näyttäisi hyvältä, muotoseikoista viis.

Irtotakkeja en itse asiassa edes omista.  Ensi kesäksi ajattelin kuitenkin kokeilla ikkunaruutuista tummansinistä ja kevyttä irtotakkia ja valkoisia (tai vähän off-white, ehkä?) puuvillahousuja.  Ehkäpä tästä innostus irtoiluun alkaa?  Ehkä jossain vaiheessa intoudun vielä kokeilemaan derbyjäkin?


Tummansinistä irtotakkia käytän eniten, mutta en kyllä kesäaikaan juurikaan näe käyttöä sellaiselle. Bleiserit ovat erityisesti satamakaupungin kesässä rautaa, ja keveämpää matskua olisi sitten jokin beige pellavaviritys. Täysvalkoisten puuvillahousujen sijaan tosiaan hieman sameampi sävy toimii yleensä paremmin. Ainakin itse olen jotenkin kehittänyt välttelymekanismin valkoisista valkoisimmille kesähousuilleni (jotka nekään nyt eivät ihan lumivalkoisia ole, ehkä "luonnonvalkoinen" kuvaisi parhaiten).

Olet onnekas, mikäli olet onnistunut välttymään derbyiltä. Minusta ne ovat vain yksinkertaisesti rumempia kuin oxfordit. Ainoa peruste niiden käytölle minusta on, että haluaa esimerkiksi juuri kesäisten ohuiden, vaaleiden puuvillahousujen kanssa käyttää brogue-kenkiä ja oxford tuntuu liian muodolliselta kokonaisuuteen. En usko kuitenkaan tulevaisuudessa ostavani enää derby-tyyppisiä kenkiä, paitsi ehkä jotkut huonon kelin "kurakengät", jos halvalla sattuu löytymään.
Lainaus käyttäjältä: SloBo
Parimetrisellä miehellä päällään polvien alapuolella yltävä hyvin istuva tummanharmaa kolttu ja päässään mitä mahtavin todella paksusta huovasta tehty epätasaisen harmaa ja melko korkea trilby.
^ketjusta "Mitä tyylikästä tai kaunista näit tänään?"