Kenkien hoito

Aloittaja DandyAndy, 11.02.09 - klo:21:30

« edellinen - seuraava »

paddington

Auktoriteetti
Kirjattu
Bootseissa on jalkaterässä tekstiilivuori ja varsi vuoraamatonta nahkaa. Erittäin hankalat vetää jalkaan, mutta koko on kuitenkin hyvä. Miten voisin tehdä ongelmakohdat liukkaammiksi?

Arska

Legenda
Sijainti: Helsinki
Kirjattu
Oletko käyttänyt kenkälusikkaa?
Suositellaan täysraittiutta.

paddington

Auktoriteetti
Kirjattu
Kyllä ne saa jalkaan pitkällä kenkälusikalla, mutta sellaista on hankalaa kantaa mukana, jos bootsit pitää ottaa pois jalasta ja laittaa takaisin kotoa poissa ollessa.

Ehkä suutari voisi kiinnittää liukasta pintanahkaa varteen kantapään kulkureitille.

salaryman

Legenda
Kirjattu
Mites jos tutkisi kahden sukan ratkaisua, eli kokeilisi liukaspintaista päällyssukkaa jalkaystävällisen alussukan päällä?

https://www.youtube.com/watch?v=Li6XNwZcRvQ
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

paddington

Auktoriteetti
Kirjattu
Hedelmäpussien kanssa nuo saa kyllä jalkaan todella liukkaasti, joten liukas sukka voisi olla hyvä idea. Mutta onko olemassa liukasta luonnonkuituista sukkaa?

Mangrove

**
Flanööri
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: paddington - 04.11.17 - klo:17:56
Miten voisin tehdä ongelmakohdat liukkaammiksi?

Luistavuutta voi lisätä hankaamalla kohtaan parafiinia. Luonnollisesti sama kohta ei päästä lävitseen kosteutta enää yhtä hyvin.

Lainaus käyttäjältä: paddington - 04.11.17 - klo:20:17
Mutta onko olemassa liukasta luonnonkuituista sukkaa?

Kitkan määrään vaikuttaa muun muuassa kankaan pintarakenne, langan kierteiden määrä ja kuitumateriaali. Yleisesti ottaen yleisimmistä luonnonkuiduista villalla on suurin ja puuvillalla pienin kitkakerroin.

Mangrove

**
Flanööri
Kirjattu
Mehiläisvaha antaa ehkä kiiltoa, mutta ei yksin anna pysyvää suojaa nahalle. How To | Polishing boots | British Army

mikse

Kisälli
Kirjattu
Hankin Tukkimiehen alesta Church'sin derbyt ja niissä on tietysti nahkapohja, joka nyt on epäkäytännöllinen pidemmän päälle, vaikka sisäkäyttöön nämä tulevatkin. Mikäs olisi pääkaupunkiseudulla passeli suutari hoitamaan pohjaus ja mitä noille ylipäänsä kannattaa tehdä?

Laurentius

Legenda
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: mikse - 03.01.18 - klo:18:19
Mikäs olisi pääkaupunkiseudulla passeli suutari hoitamaan pohjaus ja mitä noille ylipäänsä kannattaa tehdä?

"Puolipohjaus" on se mikä niille tehdään, ja kyllä sen melkein suutari kuin suutari tekee. Tai siis sanotaan niinpäin että homma on suutarille helppo juttu, eikä sen tekeminen edellytä erityisiä taitoja. Olen muistini mukaan käyttänyt Helsingissä ainakin viidellä eri suutarilla, ja kaikki ovat hoituneet hyvin.

TommyBoy

Kisälli
Sijainti: Tampere
Kirjattu
En mä kyllä sisäkäytössä olevia ole kumilla pilannut vielä uutena. Ehtii ne puolipohjat laittaa sitten jos sohlen tonic ei ole riittänyt.

Useamman vuoden menee nahkapohjalla sisäkäytössä.

Laurentius

Legenda
Kirjattu
^olet ihan oikeassa, jokin rikka silmässäni esti minua huomaamasta tuon sisäkäytön alkuperäisessä kysymyksessä. Ja kestäähän nahkapohja hyvin ulkokäyttöäkin ainakin kesäaikaan. Hiekoitetut jalkakäytävät loskakeleillä ovat sitten eri asia.

mikse

Kisälli
Kirjattu
Lainaus käyttäjältä: Laurentius - 04.01.18 - klo:08:30
^olet ihan oikeassa, jokin rikka silmässäni esti minua huomaamasta tuon sisäkäytön alkuperäisessä kysymyksessä. Ja kestäähän nahkapohja hyvin ulkokäyttöäkin ainakin kesäaikaan. Hiekoitetut jalkakäytävät loskakeleillä ovat sitten eri asia.

Kiitos molemmille vastaajille. Mä taidan siis mieluummin mennä nyt Swims-ostoksille ja jättää kengät tuollaisiksi. Tykkään itse enemmän ideana nahkapohjasta, jos se vaan mitenkään funktionaalisesti on perusteltavissa.

erakettu

*
Edistynyt
Kirjattu
Mitenkä kenkävoiteet ja -vahat toimivat pakkasella? Jäykistyneet aineet ovat tietysti hankalampia käsitellä, eivätkä ehkä imeydy yhtä tehokkaasti? Onko pakkasessa seisottaminen muutenkaan järkevää nahkan kannalta?

Tapanani on hoidella kengät parvekkeella, jottei hajut ja roiskeet pääse häiritsemään yksiön elämää. Toki vien kenkäparin yöksi kylpyhuoneeseen, mutta lyhyemmät seisottelut voidekerroksien välillä olen hoitanut ulkosalla.

Valtsu

*
Edistynyt
Sijainti: Turku
Kirjattu
Grensonit joutuivat tulvan uhriksi. Mitäs näille nyt olisi tehtävissä?

Valkoinenkostaja

Kisälli
Kirjattu
Onko kellään tietoa hyvistä suutareista Lahdessa? Olisi hyvä tietää, jos jollakulla on kokemuksia tarjonnasta.