Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Viestit - Alhazen

#1
Vaattureilla menee käsittääkseni ihan kohtalaisesti ainakin lähihistorian mittapuulla. Liiton jäsenliikkeitä, joka käsittääkseni tarkoittaa että liikkeen taustalla on mestarikirjan suorittanut henkilö, on 11, joista ainakin neljä Helsingin liikettä, molemmat Tampereen liikkeet ja kaksi turkulaisista ovat ihan aktiivisia. Mahdollisuudet hyvätasoisten mittamuutos- tai räätälinpukujen ostamiseen ovat nyt jopa ehkä paremmat kuin vaikka kymmenen vuotta sitten, ja Helsingissä on taas jälkeen panostava pesula, kun entisen Esplanadin Pyykkipojan yrittäjä avasi uudestaan Telakan Pesulana. Akateeminen on menettänyt omissakin silmissäni kiinnostavuutensa, mutta se taitaa liittyä laajemmin Stockmannin ja yleismaailmalliseen perinteisten tavaratalojen kriisiin.

"Kylmien asemien yksinäiset miehet" ovat tosiaan näin Helsingin keskustassa työskentelevän näkökulmasta sekavampia kuin aiemmin, mutta harvemmin sentään vaarallisia. Tähän on vissiin keskeisenä syynä lehdistä tuttu muuntohuumeiden käytön lisääntyminen, ne kun laittavat käyttäjänsä sekavampaan ja huonompaan kuntoon kuin perinteiset piristeet ja alkoholi ja tekevät sen nopeammin. 
#2
Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 09.06.26 - klo:20:41On tämä vaan taas surullista luettavaa. Erikoisliikkeet toisensa jälkeen lopettavat. Tästä maasta on kovaa vauhtia tulossa sivistymätön kehitysmaa. Kauppakeskukset myyvät päivittäistavaroita, mutta pian täältä ei saa enää mitään spesiaalia.
Eikö esimerkiksi tuo Erving jossain vaiheessa ollut "virallinen" Red Wing -huoltaja/korjaaja Suomessa?

Red Wingejä korjaa "auktorisoidusti" ainakin myös tuo mainittu Olaus Ludvig eli Olavi Saarenkari, jolle ne taitaa voida jättää huoltoon niitä myyvään Pinkomoon. Niissä on vähän järeämmille bootseille sopivasti pidempi pohjatikki, niin koneille ei ole ihan samanlaisia vaatimuksia.
#3
Lainaus käyttäjältä: Arska - 05.06.26 - klo:23:16Olen yhden Haukanvuoren uudelleenpohjauksen nähnyt enkä sen perusteella ainakaan voi suositella. Itse varmaankin kokeilisin lähettää Britteihin Shoe healerille mutta omaa kokemusta heistä minulla ei ole.

Mihin suutariin Monofixin Toni siirtyikään vuosia sitten - olikohan se Sellossa vai missä? Siellä muistaakseni ainakin silloin tehtiin pohjanvaihtoja - työn laadusta ei tietoa.

Suomessa tuntuu olevan ongelmana vähän, että kenenkään kone ei tunnu tekevän lyhyttä tikkiä, vaan ei-työkenkien pohjat on ommeltava niinsanotusti joka toiseen. Muistelen joidenkin korjauttaneen kenkiä myös Ruotsissa, Davidsons Uppsalassa ja Bäckmans Tukholmassa ottavat ainakin kenkiä vastaan postitse. Davidsons on edustanut ja korjannut mm. Crockett & Jonesia vuosikymmeniä ja näyttäisi korjaavan niitä ihan hyvällä jäljellä.
#4
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 01.06.26 - klo:10:05Mikäs on tämä hetken suutaritilanne reunospohjaisten kenkien uudelleenpohjaukseen liittyen? Haukanvuori tekee näitä, mutta J. Erving on lopettanut ja Tampereen suunnalla toimiva Tomi Järvenpää ei näköjään enää tee näitä. Onko Haukanvuoren lisäksi muita toimijoita, jotka tekevät uudelleenpohjauksia?

Haukanvuoren lisäksi Tölikan Skutsari Töölössä ilmeisesti tekee, samoin myös itse järeämpiä bootseja valmistava Olaus Ludvig, jolla on toisinaan yhteistyötä Pinkomon kanssa. Jonkun piti käsittääkseni jatkaa Ervingin putiikkia uudella nimellä, mutta en ole käynyt katsomassa mikä on tilanne.
#5
Lainaus käyttäjältä: Laurenz K - 01.04.26 - klo:20:44Onkohan oikealla palstalla...

Tuli vastaan Vintedissä tällainen vaatturiliike Tanskasen niskamerkkiä kantava hännystakki.

Ei saketti, mutta ei ihan frakkikaan? Mitä tässä tapahtuu

https://www.vinted.fi/items/8295418197-frakki

On se frakin takki, mutta aavistuksen erikoisempi, joko ajalta jolloin niissä harrastettiin enemmän tulkinnanvaraa kuten shaalikauluksia ja erimittaisia hännyksiä, tai esim. teatteriasuksi tehty. En olisi itse valinnut noita kauluskäänteitä.
#6
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 27.08.25 - klo:15:26
Lainaus käyttäjältä: Alhazen - 27.08.25 - klo:09:28
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 26.08.25 - klo:08:12
Välillä löytyy eBaysta ym. hienoja amerikkalaisia dirty bucks -kenkiä ja muita vaaleita mokkakenkiä. Monesti näissä on hyvin vaalea mokka- tai nupukkinahka, mikä tietenkin sopii siihen tyyliin, mutta entäpä jos haluaisi vaihtaa mokkanahan väriä? Onko kukaan onnistuneesti tehnyt tätä siten, että lopputulos on hyvä? Tekeekö joku suutari näitä Helsingissä ja onko kovin kallis operaatio? Onnistuuko esim. hyvin vaaleanharmaan värin vaihto snuff-väriin hyvällä lopputuloksella vai pitäisikö valita aina hyvin tumma väri?

Olen värjäyttänyt dirty bucks -henkisen värin tummanruskeaksi Haukanvuorella Bulevardilla ihan hyvällä menestyksellä (taustana eBay-myyjä lähetti vääränvärisen parin, asia saatiin sovittua...) Kannattaa kysyä, mutta jäin käsitykseen että näissä kannattaa mennä reilusti tummempaan päin.


Tarkoittaako ihan hyvä tässä yhteydessä, että ei ihan natiivivärin mukaista kuitenkaan tullut? Oliko värjäys kuinka arvokas toimenpide suunnilleen?

Sävy tuli tummanruskealla värillä ehkä punertavammaksi, enemmän pintanahkan "mahogany"-sävyjä kuin tummaa tummanruskeaa muistuttavaksi kuin mitä oli alkujaan mielessä (Saphirin tumminta väriä meni silti kuulemma reilummin kuin olisi arvannut, ja lopputulos on näissä töissä aina vähän yllätys), ja se ei ollut edes uuteen pariin päälle vedettynä aivan yhtä tasainen kuin parkitsemolta tai tehtaalta, eli sitä ei ehkä kannata odottaa. Ei missään tapauksessa laikukas siis, mutta muutama luontainen taitekohta otti ehkä aavistuksen enemmän väriä kuin muu pinta. Ei rehellisesti sanottuna kyllä haittaa eikä pistä käyttäessä silmään, mokkaan tulee nopeasti saman verran vaihtelua käytön ja puhdistusten myötä muutenkin. Hintaa en muista, mutta se selvinnee vaikka soittamalla.
#7
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 26.08.25 - klo:08:12
Välillä löytyy eBaysta ym. hienoja amerikkalaisia dirty bucks -kenkiä ja muita vaaleita mokkakenkiä. Monesti näissä on hyvin vaalea mokka- tai nupukkinahka, mikä tietenkin sopii siihen tyyliin, mutta entäpä jos haluaisi vaihtaa mokkanahan väriä? Onko kukaan onnistuneesti tehnyt tätä siten, että lopputulos on hyvä? Tekeekö joku suutari näitä Helsingissä ja onko kovin kallis operaatio? Onnistuuko esim. hyvin vaaleanharmaan värin vaihto snuff-väriin hyvällä lopputuloksella vai pitäisikö valita aina hyvin tumma väri?

Olen värjäyttänyt dirty bucks -henkisen värin tummanruskeaksi Haukanvuorella Bulevardilla ihan hyvällä menestyksellä (taustana eBay-myyjä lähetti vääränvärisen parin, asia saatiin sovittua...) Kannattaa kysyä, mutta jäin käsitykseen että näissä kannattaa mennä reilusti tummempaan päin.
#8
Wes Andersonin uusimmassa The Phoenician Scheme puvustus on viety aika pitkälle ja miesnäyttelijöille, joista suuri osa esittää tinttimäisen 50-luvun rosvoparooneja, on teetetty roolivaatteet paljon muutakin puvustuskeikkaa tehneillä lontoolaisvaattureilla Thomas von Nordheimilla ja Fred Nieddulla. Andersonin pikkutarkkaan tyyliin sopivasti mm. kuvioiden kohdistus on viimeisen päälle.

https://www.instagram.com/thomas_von_nordheim/?hl=en
https://www.instagram.com/taillour_ltd/?hl=en
#9
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 11.03.25 - klo:10:58
Näköjään tuli 5 % alennus sähköpostiin, kun tuo oli yön yli hautumassa ostoskorissa. Ihan jees!

Ostoskorissa hauduttelu tai watchlistille lisääminen on usein tapa saada ammattimaisemmilta myyjiltä juuri tuollainen 5-10% tarjous, jos on valmis ottamaan sen riskin että joku muu nappaa päältä.
#10
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 10.03.25 - klo:09:50
Tutkiskelun jälkeen jotkut brittilestit voisivat toimia, mutta pitäisi melkein matkustaa Jerym Streetille kokeilemaan näitä.

Huomasin kuitenkin, että eBaysta olisi mahdollista uudet Aldenit omassa koossani jo hyväksi todetussa lestissä. Kun vie tuotteen kassalle, niin siinä näkyy eBayn mukaan täysin lopullinen hinta Yhdysvalloista tilattuna. Onko jollain kokemusta, että onko todella näin vai olisiko hyvä mahdollisesti varautua piilokuluihin? Hinnassa on eritelty verot ja tullit. Onko jotain muuta huomioitavaa eBaysta tilatessa?

eBay osaa tosiaan nykyään lähettää ainakin IOSS:nä eli "verot ja tullit maksettuna", nämä ovat tulleet viime aikoina itselleni suoraan perille. Kerran on pitänyt jostain syystä ilmoittaa eBayn IOSS-numero käsin, mutta lisämaksuja ei ole tullut.
#11
Kaunis elämä / Vs: Miesten tuoksut
03.02.25 - klo:10:28
Lainaus käyttäjältä: Laurentius - 02.02.25 - klo:15:03
Kävin jokin aika sitten Stockmannin miestentuoksuvalikoimaa taas päivittelemässä - tai oikeammin sen puutteita. Missä ovat kaikki vanhat, hyvät klassiset miestentuoksut alkaen Giorgio Armanin tyylikkäästä alkuperäisestä bergamottipaukusta?

Nuori naismyyjä kuunteli hetken setämiehen marmatusta, ja kertoi sitten paljon mielenkiintoista aiheesta ja sen ympäriltä. Ymmärsin niin, että monien vanhojen klassikkotuoksujen poistumisella markkinoilta ei niinkään ole kyse valmistajien tyhmyydestä, vaan esim. siitä, että tiettyjä ainesosia ei ole enää saatavilla, tai nykyiset säädökset estävät niiden käytön. Armanin tapauksessa saattaa olla kyse juuri siitä että alkuperäisen tuoksun aineksista jotain ei ole enää saatavilla, ja herra Armani itse on sitten todennut että korvaava mauste ei ole riittävän hyvä. Armanin tuoksujen osalta herra Armani itse henk.koht. kuulemma päättää mikä pääsee hyllyihin, mikä ei, ja mitä ei jatkossa enää valmisteta.

Minua kiusaa se, että niin monet tuoksut ovat jotenkin trendikkäästi samankaltaisia ja persoonattomia. Ai että, vanhoina hyvinä aikoina Bossin partavesi oli todella erottuva ja hyvä, Aramiksen Tuscany, Nino Cerruttin imelä kasarimahti ja Lacosten sitruunanergamotti aivan mahtavia. Kourostakin käytin, ja sitä näemmä yhä saa, mutten ole varma onko se enää samaa tavaraa kuin silloin aikanaan?

80-luvulla oli (melkein) kaikki paremmin, ja Trumpkin vaaraton julkkis…

No, Floris 89 tilasin taannoin pienen näytepullon, ja laitoin nyt tilaukseen 50ml pullon. Olisin ostanut kivijalasta, mutta ei ollut ainakaan Helsingin liikkeissä saatavilla.

Useiden kasariklassikoiden, ml. moni mainittu, kohdalla ongelma taitaa olla, että tammensammal (engl. oakmoss) osoittautui sen verran allergisoivaksi, että se meni pannaan, ja niiltä putosi niinsanotusti pohja.
#12
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 31.01.25 - klo:08:50
Pitääpä tutustua noihin brittilesteihin tarkemmin. Onkohan tuo Loaken 024 paljonkin tilavampi varpaiden kohdalta kuin Capital?

Trubalance on joo mielenkiintoinen, itselläni on Indyt D-leveydessä. En ole näissä asiantuntija, mutta oman käyttökokemukseni perusteella kantapää on hyvin napakka ja varpailla on paljon tilaa.

Itselläni sattuu olemaan saman kokonumeron Pimlicot (Capital) ja Wolf-talvisaappaat (024) ja 024 tuntuu sekä joka suunnassa isommalta (vähän kuin siinä olisi villasukkavara, Wolfeissa on tosin lammasvuori omasta takaa, tai kyse olisi muuten kuin pituussuunnassa vajaat puoli kokoa isommasta kengästä) ja kärjet noissa ovat selvästi erilaiset, Capital on talttaaminen siinä missä 024 selkeästi pyöreä. En sanoisi että 024 on varsinaisesti ”anatominen” lesti, siinä on tilaa vähän kaikelle muullekin kuin varpaille.
#13
Trubalance jäi kiinnostamaan ja se on näköjään itse asiassa aika uniikki: kärkipää on hyvin tilava ja jättää varpaille tilaa, toisaalta korkeussuunnassa on tilaa korkealle jalalle tai ortopedisille pohjallisille. Ihan samanlaista voi olla siis aika vaikeaa löytää.
#14
Lainaus käyttäjältä: Floridaman - 28.01.25 - klo:14:15
Tietääkö joku, että onko esim. brittivalmistajilla samanlaisia lestejä kuin Aldenilla? Erityisesti Tricker's kiinnostaisi, mutta Suomessa niitä ei pääse oikeen testaamaan. Aldenin Trubalance-lesti on omaan jalkaani paras lesti, mitä on tullut kokeiltua.

Lähin vastine Trubalancelle ovat varmaan eri valmistajien country-"henkisemmät" lestit, Helsingissä kokeiltavissa olevista esim. C&J:n 365, tai vähän edullisemmista Loaken 024. En omista Trubalancea, mutta se on ilmeisesti myös jalkapöydän kohdalta aika tilava, mikä voi poiketa noista.
#15
Lainaus käyttäjältä: Laurentius - 18.01.25 - klo:16:51
Käyttääkös kukaan hihastimia?

Nyttemmin kun paitani ovat mtm, ei minulla ole ongelmia paidanhihojen kansssa (valmisvaatepaidoissa aina aivan liian pitkät hihat, yleensä sormenpäihin asti), mutta olen nyt unohtanut lyhennyttää firman logollisen edustuspaidan hihat, eikä ehdi lyhennyttää ennenkuin tarve. Minulla on vanhaa perua hihastimet, jotka ostin aikanaan smokkipaidan kanssa pidettäväksi.

Nyt tulee siis tarpeeseem ja käyttöön, ja pohdiskeleva kysymykseni onkin: vaikka hihastimilla onkin hyvin funktionaalinen tarkoitus, onko sillä myös tyyliarvoa? Pitääkö kukaan, tai onko historiassa ollut tapana pitää niitä vaikkei välttämättä tarvekaan? Vanhoissa elokuvissa näkee usein valkoisen paidan kanssa, olisiko peräti James Bondillakin.

Hihastimet ovat tainneet olla viime aikoina muodissa BBC:n Peaky Blinders -sarjan, jossa metallisia sellaisia näkyy, takia. Tämän myötä ne varmaan assosioituvat useimpien silmissä edelliseen 20-lukuun ja rosvoromantiikkaan.