Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JMK

Sivuja: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 18
196
Kaunis elämä / Vs: Sisustustyylit
« : 10.12.09 - klo:14:40 »
Pallotuoli on suunnitelmissa, jahka château laajenee riittävän suureksi - pallo vaatii ympärilleen pihkuran paljon tilaa näyttääkseen asialliselta (sekä tietysti taakseen valtavan ikkunan ja/tai tulivuoren, tässä käyttötarkoituksessa).  

Kukkapuron Karuselli olisi myöskin aika etevä. Yleisesti ottaen tarkoituksena olisi noudatella mid-century modernia nykyisen asunnon sisustuksessa, mutta taitaa budjetti asettaa pikkuisen rajoituksia...

197
Kulttuuri / Vs: Herrasmiehen seurapelit
« : 10.12.09 - klo:11:47 »
Go'ta on pitänyt opetella jo pitkään. Mahtaisiko täältä löytyä opettajia, tarjoan miestä väkevämmät?

Itsehän olen hurahtanut kaikenlaisiin peleihin, joissa on puunappuloita, ja joiden pelaamisessa ei mene ikä tai terveys.

Varsin eteväksi ajanvietteeksi on osoittautunut antiikin kuuluisien taisteluiden rekonstruointi Command & Colors: Ancientsia käyttäen. Puunappuloiden etenemisessä kohti vastustajan falangia on jotain suoranaisen hypnoottista.

198
Asut ja pukineet / Vs: Mitä tänään on päälläsi?
« : 10.12.09 - klo:11:44 »
Sproilylle paljon pisteitä täältäkin! Ja vaikken Ivy-tyylin ylin ystävä olekaan, läppärivalinnasta (ja tweed-takista) vähintään pisteitä herra everstillekin :).

199
Kaunis elämä / Vs: Sisustustyylit
« : 04.12.09 - klo:17:42 »
Tavoitteenani on hankkia pyörivä, korkeaselkänojainen tuoli. Olen jo harjoitellut melko uskottavaa ääntämystä, jotta voin kääntyä tuolissani kohti vieraita ja lausua: "Ach! Vi miit agen, missterr Bondt!"

Tuoli vain puuttuu.

Mielestäni sisustusta tulisi miettiä asunnon ehdoilla. Lasioviset kirjahyllyt y.m. toimivat joissain kohteissa, mutta esimerkiksi nykyisessä 60-luvulla rakennetussa asunnossani ne eivät toimisi. Modernismi toimii paremmin, ja tyylien sekoittaminen mielestäni parhaiten.

200
Vapaa sana / Vs: Mitä inhottavaa näit tänään?
« : 02.12.09 - klo:11:46 »
rjs: Yleensä olisin samaa mieltä, mutta kun P-Korean kanssa käytävä kauppa on kaukana vapaasta. Joka ikinen idean keksijöiltä Koreaan liikenevä killinki tulee menemään Rakkaan Johtajan konjakkikokoelman kasvattamiseen yms. regiimin vallassapysymistä edistävään toimeen.

Ei siinä että vastustaisin konjakkikokoelmien kasvattamista sinänsä, mutta tuo Noko Jeans ei kyllä ole mitään muuta kuin puhdasta naivismia / erikoisuudentavoittelua / omanvoitonpyyntiä (yliviivaa tarpeeton).

201
Vapaa sana / Vs: Mitä inhottavaa näit tänään?
« : 02.12.09 - klo:09:41 »
Yleensähän en kommentoi toisten pukeutumista, mutta tämä oli kyllä viikon ällöttävin (no, ainakin pukeutumisaiheinen) uutinen:

Farkkuja Pohjois-Koreasta

(Valmistajan nettisivu)

Mikähän näillä on brändiviesti - "child labour isn't cool - try forced labour for a change!"

Vai "Slavery: Gets Shit Done?"

KAIVOKSESSA valmistettuja, herramunjee. Ja näitäkin luultavasti jotkut ostavat.

Ei kun vaan odottelemaan, milloin teepaitavalmistajat ilmoittavat ylpeänä, että "paitamme on valmistettu 100 % orjatyönä tuotetusta puuvillasta"...


202
Sproily: mainioita löytöjä! Täältä kateutta erityisesti tuosta harmaasta takista ja hatusta, varsinkin jälkimmäisen kaltainen tarvitsisi jostain kähveltää hankkia.

Saatan nähdä väärin, mutta sininen takki saattaisi hyötyä ompelijan käsittelystä - ihan kuin leveyttä olisi hitunen liikaa.

Pitäisi varmaankin ottaa näistä omista kirpparilöydöistä joskus muutama kuva. Ovat varsin etevästi kelvanneet mitä erilaisimmissa tilanteissa.

203
Asut ja pukineet / Vs: Sateenvarjot
« : 29.11.09 - klo:20:39 »
Komppaan Elenkhosta, sateenvarjoni kärsivät joka vuosi pelottavia tappioita.

Nyt on ollut käytössä Stockmannilta haettu Top-Tip. Tummanruskea puukahva, musta varjo-osa, mahdollisimman vähän liikkuvia osia (ei "liipaisinta" vaan itse pitää työntää varjo auki). Taisi maksaa 19,90 €.

204
Yhteiskunta / Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« : 22.11.09 - klo:19:01 »
Ai niin: tuli vielä mieleen eräs hypoteesi tyylin rappion syistä.

Jos lähdetään siitä, että istuvuus on hyvin olennainen osa tyylikkyyttä, saattaa yhtenä syynä tyylitajuttomuuteen olla lisääntynyt massavalmistus. Tuttu vaatetussuunnittelija sanoi alan maksiimin olevan, että kallista vaatetta ei tunnista siitä miten paljon siinä on materiaalia, vaan siitä, kuinka paljon materiaalia on leikattu pois. Toisin sanoen, paremmin istuvat vaatteet käyttävät kangasta tehottomammin.

Tällä ei ollut paljonkaan väliä silloin kun vaatteet olivat oikeasti arvokkaita ja liki yksilöllisiä. Jos sarjakoko on joitain kymmeniä tai satoja, leikkausten optimointi ei maksanut vaivaa, ja suhteellisen edullisistakin vaatteista saattoi tehdä istuvia. (Lisäksi tietysti monet osasivat, tai monien vaimot/äidit osasivat ja ehtivät, korjailla valmisvaatteiden istuvuutta.)

Nykyään kuitenkin suurin osa vaatteista valmistetaan suurina sarjoina ja yksi tärkeimmistä kriteereistä on hinta. Tällöin vaatetussuunnittelijoiden on pakko optimoida kaavojaan, jotta leikattavaa on vähemmän, leikkuujätettä syntyy vähemmän, ja ommeltavaa on vähemmän. (Nämä kaikki maksavat rahaa.) Seurauksena vaatteet ovat enemmän tai vähemmän säkin kaltaisia.

Sama vaatetussuunnittelija sanoi myös, että hän ja kaikki hänen kollegansa kyllä mielellään suunnittelisivat upeita, tyylikkäitä ja hyvin istuvia vaatteita, mutta kun sellaisista ei olla valmiita maksamaan eivätkä vaateliikkeet ota sellaisia tuotantoon. Ja kun säkeistä on tullut normi, moni maksukykyinenkään ei edes tajua vaatia parempaa.

205
Yhteiskunta / Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« : 22.11.09 - klo:11:43 »
Varovainen tuki Samille täältäkin.

Tämä keskustelu on vain herättänyt minut miettimään, miten pukeutumista oikein opitaan ja kuinka sitä pitäisi oppia?

Tunnustan ihan suoraan, että vaatteiden istuvuuden arviointi on minulle ollut kovin vaikeaa. Virheostoksia ja virhevalintoja on sen vuoksi tullut tehtyä ihan viime vuosiin saakka. Villeä on pitkälti kiittäminen tästäkin; kuvalliset ohjeet vaatteiden oikeasta mitoituksesta ja istuvuudesta ovat olleet minulle erinomaisen hyödyllisiä.

Suuri kysymys kuuluukin, miksen ole tälläisiä perusasioita oppinut? Miksi vaateliikkeiden myyjätkään eivät kykene, näin keskimäärin, arvioimaan vaatteiden oikeaa istuvuutta? Miksen oppinut muistamaan omaa paidan kokoani ennen kuin toissavuonna?

Vastaan kysymykseeni: tälläiset asiat eivät nuoruudessa tulleet koskaan puheeksi. Nuorempana vaatteita sovitettiin kaupassa kerran tai pari, ja jos se suunnilleen mahtui päälle, se oli hyvä. Kokomerkinnät olivat S, M, L ja niin edespäin. Parempia vaatteita ostettaessa sovitettiin ehkä useamman kerran, ja saatettiin jopa lahjetta lyhentää jos siltä näytti. Materiaaleihin ei kiinnitetty juuri mitään huomiota.

Kaveripiirissä muutama poika kulki muotivaatteissa, suurin osa farkuissa ja collegepaidoissa, muutama jossain erikoisemmissa kokoonpanoissa. Pukeutumista arvioitiin lähinnä sanoilla "siisti" ja "rok." Istuvuutta, laatua ja materiaaleja ei edes osattu arvioida; eihän sellaiselle ollut edes sanoja.

En varmasti ole ainoa, jolle näiden asioiden opettelu ei ole ollut mitenkään itsestäänselvää. Ja niin kauan kuin esimerkiksi vaatteiden istuvuutta ei osata edes kuvailla, eivät edes kaupan myyjät osaa neuvoa ihmisiä ostamaan istuvia vaatteita.

206
Tulipa tuossa paitoja silitellessä mieleen vielä yksi liivien (ja miksei neuleiden ja slipoverien) hyvä puoli:

ne mahdollistavat vähän eläneidenkin paitojen käyttämisen ns. loppuun saakka.

Itsellänikin on, valitettavasti, muutama vähän heikompilaatuinen tai huonommin istuva paita. Nämä kuitenkin toimivat varsin etevästi, kun päälle laittaa liivin ja pikkutakin.

Liiveistä vielä sen verran, että farkkujen kanssa niitä ei sitten käytetä, eiks jeh? :)

207
Oletetaan, että olen tarkastamassa tiluksiani farkuissa ja teepaidassa kun vaatekaapissani käynnistyy spontaani, hallitsematon ketjureaktio laitettuani epähuomiossa Dressmanin puvun liian lähelle kaappia. Kiihkeän eksotermisen reaktion sytyttämä tulihelvetti tuhoaa kaapin (ja asunnon, mutta keskitytään nyt olennaiseen).

Silloin kelvokkaat ruskeat kengät, siistit ruskeat tai harmaat sukat, keskiharmaat villa/flanellihousut, kauluspaita, neule tai slipover ja irtotakki olisivat ne ensimmäiset ostokset - tuossa järjestyksessä.

Kengät, flanellihousut ja kauluspaita toimivat jo kelvollisena yhdistelmänä hätätilanteessa. Neuletta tai slipoveria voi käyttää takin kanssa tai ilman takkia, ja takki - no, takista on kaikenlaista hupia ja hyötyä. Tällä yhdistelmällä voi uskaltautua myös moniin epämuodollisempiin juhlatilaisuuksiin. Kengissä voisin hyväksyä mustat siksi, että kohtuullisen toimivia yksinkertaisia mustia kenkiä taitaa saada edullisemmin kuin yhtä eteviä ruskeita sellaisia.

Sitten pitäisi varmaan lähteä solmiokauppaan.

Tumma puku ja muut "pakolliset" varusteet toki tulee hankkia, mutta näkisin että harrastajalle on palkitsevampaa aloittaa asioista, joita voi käyttää liki päivittäin. Pukeutumissilmän kehittyminenkin hidastuu huomattavasti, jos rahansa pistää johonkin mitä ei kuitenkaan tarvitse kuin muutaman kerran vuodessa.

Mitä liiveihin tulee, oma mielipiteeni on, että niitä voi ja tulee käyttää nimenomaan arkisin. Palaute on ollut pelkästään positiivista. Tosin lienee syytä huomauttaa, että liivipuvuista on tullut allekirjoittaneelle jo eräänlainen "signature item" ja työpaikalla saatetaan vieraita ohjata "sen kolmiosaiseen pukeutuneen" luokse.

Liivit tosin vaativat jonkin verran pelisilmää, erityisesti jos käyttää irtoliivejä. Ilman takkia liiveistä tulee myös turhan usein mieleen tarjoilija yms. edeskäypä. Mielestäni varsin hyvin toimii 1960-luvun alun tyyli jossa housut ja liivit ovat samaa sarjaa, takki taas poikkeava.

208
Yhteiskunta / Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« : 20.11.09 - klo:08:13 »
^ JMK: Pointtisi pätevät varmasti vaikkapa Ruotsissa, mutta suomalainen pukeutuu huonosti jopa t-paitaan ja farkkuihin. Ei minua kaupungilla haittaa pukujen vähyys vaan yleinen estetiikan puute. Itsekään en pukeutuisi töissä pukuun, ellei se olisi toimalan tapa.

Saatoin olla kirjallisessa ilmaisussani vähän epäselvä - ajattelin kuitenkin myös tuota huonoa pukeutumista ja estetiikan puutetta. "Hyvin" (≈ esteettisesti) pukeutuminen on opittu taito eikä synnynnäinen ominaisuus, ja jos sitä ei opeteta eikä sitä osata opetella kun opettelusta ei nähdä olevan hyötyä, niin sitä ei myöskään opita.

Myös nämä huomiot vaatteiden saatavuudesta ovat hyvin osuvia, tosin vaikea on sanoa missä määrin kyseessä on muna-kana-ongelma: kun ei osata vaatia mitään muuta kuin vartalon verhoamista, on laadulla vaikea kilpailla.

Mielestäni pitää ymmärtää myös sekin, että hyvä pukeutuminen (oli se sitten epämuodollista tai muodollista) on aina ollut varsin kallista ja muutamia vuosikymmeniä takaperin - ennen halpatuotannon yleistymistä - keskimäärin jopa erittäin kallista suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Muistan elävästi miten meillä kotona mietittiin, kehtaako vähäisempiin juhliin pukua laittaakaan kun se kuluu tai voi likaantua, ja pelkän paidankin tahriintuminen tuntui olevan ikävä taloudellinen takaisku. Kansamme köyhyys on aivan varmasti vaikuttanut koko pukeutumiskulttuuriin ja tuohon pukeutumisen opetteluun.

JMasa: ymmärrän pointtisi ja itsekin joskus paheksun sisäisesti esimerkiksi hautajaisvieraiden pukeutumista. Tosiasia kuitenkin on, että pukukoodistoa ei käytännössä juurikaan enää ole. Vihreä puku hautajaisissa on virhe, mutta ei tuottamuksellinen.

209
Asut ja pukineet / Vs: Re: Salkut ja laukut
« : 19.11.09 - klo:16:16 »
Mulberrylla oli hieno ruskea nahkainen asiakirjatasku, hinta taisi olla n. 300.
Tätä kyseistä portfoliota katselin tum. ruskeana ja Longchampilla oli hieno oranssi, mutta päädyin silti Tigeriin -> http://1.bp.blogspot.com/_FKkIEzdDjXo/SwE9-VQox6I/AAAAAAAACfE/U0DPVx_ijXc/s1600/IMG_0218.JPG



Herkullisen näköinen kansio, ja melkeinpä vielä herkullisemman näköinen takki siinä taustalla. Mikä mahtaa olla malli? :)


210
Yhteiskunta / Vs: Miksi Suomessa pukeudutaan huonosti?
« : 19.11.09 - klo:16:12 »
Ennen hyvä pukeutuminen oli selkeä merkki paremmasta yhteiskuntaluokasta. Niinpä kaikilla kynnelle kykenevillä oli insentiivi jäljitellä näitä parempiosaisia. Parempiosaiset olivat myös hyvin usein perinnöllistä yläluokkaa, jolle parempi pukeutuminen tuli tavallaan automaationa ja oletusarvona.

Pukeutumisen sosiaalihistoriaan paremminkin perehtyneitä täältä löytynee, mutta uskoisin että suuri murros alkoi toisesta maailmansodasta ja tuli näkyväksi 1960-70-luvuilla. Säätykierto toisaalta nopeutui huomattavasti kautta läntisen maailman, ja toisaalta vastakulttuuri hylkäsi porvarillisina ja taantumuksellisina pitämiään arvoja. Uskon hyvin, että esimerkiksi formaali pukukoodi koettiin hyvin ahdistavaksi ja ahdasmieliseksi, jopa siinä määrin että esimerkiksi isäni ei vielä tänäkään päivänä suostu laittamaan kravattia kuin hautajaisiin.

Tässä vaiheessa ilmeisesti klassisen pukeutumisen perinne ikäänkuin katkesi, kun nuoret eivät halunneet opetella pukeutumaan, eivätkä vanhemmat ja ympäröivä yhteiskunta välttämättä halunnut edes opettaa. Vallitsevaan ideologiaan kun ei sopinut, että puvuilla koreiltaisiin - Maripaitojen jne. historia on tästä aika mielenkiintoinen esimerkki.

Varmasti myös oma, negatiivinen vaikutuksensa on ollut myös noilla ravintoloiden puku- ja solmiopakoilla. Niinhän siinä käy, että jos anniskelun ehtona on kengät tai solmio, ostetaan halvin mikä löytyy. Vanhemmilta ja heidän ystäviltään muistan kuulleeni lukuisia tarinoita siitä, miten solmio viriteltiin nahkavyöstä tai etsittiin kauppa, joka vielä oli auki.

Nykyisin esimerkiksi muodin esikuvina toimivat julkisuuden henkilöt, jotka ovat julkisuuden henkilöitä etupäässä siksi että he ovat julkisuudessa. Kun tähän yhdistetään kertakäyttötuotteilla varsin tehokkaasti toimiva markkinointikoneisto, lienee selvää että laatuvaatetuksen mahdollisuudet nousta laajaan käyttöön eivät ole kaksiset.

Sivuja: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 18