Otsikko sen kertoo. Olen syvästi huolissani.
Mielestäni viimeiset viisi vuotta ovat olleet hämmästyttävän rajua alamäkeä yhteiskunnallisesti. Erikoisliikkeet kamppailevat selviytymisestään kovemmin kuin kenties koskaan. Kulttuuri ja sivistys ovat jääneet aivan taka-alalle. Muiden muassa kirjastojen kohtalo pienemmillä paikkakunnilla huolettaa ehkäpä eniten.
Esimerkkinä voin kertoa eilisestä pikavisiitistäni Tampereella. Tampereen tupakkakaupan valikoima on puolittunut kymmenen vuoden takaisesta. Tupakointi on haitallista, se on totta. Enkä kannusta ketään siihen. Mutta ei sen aiheuttamia terveyshaittoja hoideta sillä kuntoon, että hankaloitetaan kohtuuttomasti muutaman Suomessa toimivan alan erikoisliikkeen toimintaa.
Toinen seikka minkä merkille pistin oli se, että vain noin puolen tunnin aikana näin yllättävän paljon känniläisiä/ tai kenties jopa huumeiden vaikutuksen alaisia aivan ydinkeskustassa. En toki itsekään lasiin sylje, mutta en minä sentään toikkaroi räkäkännissä kaupunkien keskustoissa maanantai-iltapäivisin. Toki juoppoja on ollut iät ja ajat, mutta nämä edustivat jotenkin aivan toisenlaista "koulukuntaa". Eli eivät missään nimessä olleet niitä vanhan ajan juoppoja, jotka ikään kuin kuuluivat katukuvaan. Näissä eilen nähdyissä oli jotain hyvin epämiellyttävää, puistattavaa. Kun taas ne vanhan ajan turamaakarit aikoinaan olivat jopa jollain tavalla huvittavia (joskin säälittäviä myös).
Jatkaakseni noista erikoisliikkeistä, niin laadukkaat vaateliikkeet ovat myös käsittääkseni todella pahoissa vaikeuksissa. Räätäleitä ei taida Suomesta löytyä enää kuin Helsingistä pari, ja Turusta yksi? Suutareita on lopettanut useita muutaman vuoden sisään, joten niitäkään ei taida enää kunnollisia maasta löytyä.
Akateeminen kirjakauppa on vajonnut lähes Suomalaisen kirjakaupan tasolle.
Minulla oli näitä esimerkkejä enemmänkin tästä Suomi -nimisen "putiikin" alennustilasta, mutta hukkasin jo ajatuksen. Muokkaan suoraan tähän, jahka muistan lisää hälyttäviä esimerkkejä.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden havaintoja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Olenko minä nyt ihan jossain omassa kuplassani, kun menen tällaisia väittämään?
Mielestäni viimeiset viisi vuotta ovat olleet hämmästyttävän rajua alamäkeä yhteiskunnallisesti. Erikoisliikkeet kamppailevat selviytymisestään kovemmin kuin kenties koskaan. Kulttuuri ja sivistys ovat jääneet aivan taka-alalle. Muiden muassa kirjastojen kohtalo pienemmillä paikkakunnilla huolettaa ehkäpä eniten.
Esimerkkinä voin kertoa eilisestä pikavisiitistäni Tampereella. Tampereen tupakkakaupan valikoima on puolittunut kymmenen vuoden takaisesta. Tupakointi on haitallista, se on totta. Enkä kannusta ketään siihen. Mutta ei sen aiheuttamia terveyshaittoja hoideta sillä kuntoon, että hankaloitetaan kohtuuttomasti muutaman Suomessa toimivan alan erikoisliikkeen toimintaa.
Toinen seikka minkä merkille pistin oli se, että vain noin puolen tunnin aikana näin yllättävän paljon känniläisiä/ tai kenties jopa huumeiden vaikutuksen alaisia aivan ydinkeskustassa. En toki itsekään lasiin sylje, mutta en minä sentään toikkaroi räkäkännissä kaupunkien keskustoissa maanantai-iltapäivisin. Toki juoppoja on ollut iät ja ajat, mutta nämä edustivat jotenkin aivan toisenlaista "koulukuntaa". Eli eivät missään nimessä olleet niitä vanhan ajan juoppoja, jotka ikään kuin kuuluivat katukuvaan. Näissä eilen nähdyissä oli jotain hyvin epämiellyttävää, puistattavaa. Kun taas ne vanhan ajan turamaakarit aikoinaan olivat jopa jollain tavalla huvittavia (joskin säälittäviä myös).
Jatkaakseni noista erikoisliikkeistä, niin laadukkaat vaateliikkeet ovat myös käsittääkseni todella pahoissa vaikeuksissa. Räätäleitä ei taida Suomesta löytyä enää kuin Helsingistä pari, ja Turusta yksi? Suutareita on lopettanut useita muutaman vuoden sisään, joten niitäkään ei taida enää kunnollisia maasta löytyä.
Akateeminen kirjakauppa on vajonnut lähes Suomalaisen kirjakaupan tasolle.
Minulla oli näitä esimerkkejä enemmänkin tästä Suomi -nimisen "putiikin" alennustilasta, mutta hukkasin jo ajatuksen. Muokkaan suoraan tähän, jahka muistan lisää hälyttäviä esimerkkejä.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden havaintoja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Olenko minä nyt ihan jossain omassa kuplassani, kun menen tällaisia väittämään?













