Keikarin foorumi

Keikari => Kulttuuri => Aiheen aloitti: olavi - 06.10.11 - klo:03:35

Otsikko: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: olavi - 06.10.11 - klo:03:35
Barokkimusiikissa kontrapunkti sävellystyökaluna, jossa säveltäjä luo useiden samanaikaisten melodioiden avulla monimutkaisen tekstuurin, saavutti huippunsa. Musiikki oli koristeellista ja raskasta, ja barokkia seuranneessa klassisessa periodissa pyrittiinkin vastapainoksi yksinkertaisempaan ilmaisuun. Viritykset ja harmonian käyttö vakiintuivat lähelle nykyaikaista.


Johann Sebastian Bach (1685-1750) lienee ainoa säveltäjä, jonka kutsuminen historian parhaimmaksi ei herätä välittömästi vastareaktiota. Kuitenkin Bachin merkitys oli pikemminkin olla barokin kulminaatiopiste kuin uuden tyylin airut. Minulle uniikeinta Bachissa on älyllinen ja pohdiskeleva itseilmaisu, jota mestari sai harjoittaa kirkkomusiikissaan ja onnistui tuomaan myös maalliseen tuotantoon. Tässä (http://open.spotify.com/track/5YiJyTvOYiYt9h8OoUOI22) on lyhyt virteen pohjautuva esimerkki Bachin hartaammasta tuotannosta.

Goldberg-variaatiot on yksi parhaista koskaan sävelletyistä kosketinsoitinteoksesta. Variaatioiksi kutsuminen on ehkä hieman hämäävää: itse asiassa alun melodista teemaa ei varioida, vaan bassokuviota. Lopun haikeasti toistuva aaria ja etenkin puolivälin tunnelmaltaan yllättävän raskassoutuisesti itsetutkiskeleva variaatio 15 kielivät mestarillisesta kyvystä rakentaa eheä kokonaisuus. Jos yksi levy pitäisi lätkäistä klasarista kiinnostuneelle käteen, antaisin tämän Glenn Gouldin Goldberg-levytyksen vuodelta 1981 (http://open.spotify.com/album/0Fr2HZsXHs8rQYUBNvGu8o). Toinen hyvä esitys (http://open.spotify.com/album/1pP63O9ZFJwmSeMwAIXFc2) on Rosalyn Tureckilta, jota Gould piti ainoana vaikuttimenaan.

Bach oli erinomainen musiikkitieteilijä ja opettaja, ja hänen opetuskäyttöön tekemänsä kosketinsoitinteos Das Wohltemperierte Klavier (joka käy kaikki sävellajit läpi) sekä etenkin kesken jäänyt fuugatutkielma Kunst der Fuge (variaatioita samasta teemasta, instrumentti ei määritelty) ovat miltei Goldberg-variaatioiden tasoisia helmiä. Gould ja Tureck ovat levyttäneet ensin mainitun, mutta "fuugan taidosta" paras tulkinta on vielä haussa. Ja tulkintojahan löytyy aina uruista Laibachin industrial-versioon (http://open.spotify.com/album/7LuyeOA0YMl79k8AC0Aom9).

Suuremman kokoonpanon musiikista tunnetuin lienee pääsiäisin kuultu oratorio Matteus-passio.

Lopuksi mainittakoon, että on hyvin epävarmaa, että se uruilla puhkisoitettu toccata ja fuuga (BWV 565) olisi Bachin alkuperäisesti säveltämä teos, mutta tämä viulusooloversio (http://open.spotify.com/track/4gKvtkur4aAqsHCs3GHhRL) on mielenkiintoinen.


George Frideric Handel (1685-1759, nimi ennen englantilaistumista Georg Friedrich Händel) oli yksi suosituimpia barokkisäveltäjiä. Hänen musiikistaan minulle tulee ensimmäisenä mieleen tietynlainen jykevyys ja kohtalokkuus. Bachin kaltaista itsetutkiskelevuutta en Handelista löydä. Hänen tunnetuin teoksensa lienee Messias-oratorio, jota itse hieman välttelen puhkiesitettyyn Halleluja-kuoro-osuuteen kyllästyneenä.

Vesimusiikkia ja ilotulitusmusiikkia ulkoilmaorkesterille: http://open.spotify.com/album/7zUVfamR93BRiFlbPBeCrA (en voi väittää tuntevani riittävästi tulkintoja erottaakseni parhaat)

Oopperasta varovaisen kiinnostuneet voin ohjata Handelin oopperoihin (esim. Giulio Cesare), vaikka en ole itse juuri tutustunut niihin.


Näin. Olkaa hyvät, keskustelua barokkimusiikista.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Toivo - 06.10.11 - klo:08:24
Oma korvani lämpenee klassiselle musiikille vain satunnaisesti ja silloinkin lähinnä vain populaareille "best of" -sävellyksille. Barokkimusiikin osalta minuun teki kuitenkin suuren vaikutuksen Alain Corneaun elokuva Kaikki elämän aamut. Elokuvan soundtrack on lautasella usein enkä ole siihen vielä kyllästynyt vuosienkaan jälkeen. Viola da gamban ääni on yksinkertaisesti niin kaunista.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Liinuri - 06.10.11 - klo:08:36
Barokkihan se on parasta.

Erittäin kaunista ja hallittua barokkikamaa kerkisi saada aikaan myös Giovanni Battista Pergolesi.

Hänen Stabat Materinsa on yksi tällä hetkellä eniten kuuntelemistani klasaribiiseistä. Teos on sävelletty sopraanolle ja altolle, mutta siitä löytyy esimerkiksi sellainen levytys, jossa alton stemman laulaa kontratenori Andreas Scholl. Aivan uskomatonta kamaa. Spotifystä löytyy. Jännittävää tutustuttavaa vähintäänkin korkean (ja uskomattoman kauniin, Guns'n'Roses ei kelpaa) miesäänen takia.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: i v y m a n - 06.10.11 - klo:09:00
Goldberg-variaatiot on yksi parhaista koskaan sävelletyistä kosketinsoitinteoksesta. Variaatioiksi kutsuminen on ehkä hieman hämäävää: itse asiassa alun melodista teemaa ei varioida, vaan bassokuviota. Lopun haikeasti toistuva aaria ja etenkin puolivälin tunnelmaltaan yllättävän raskassoutuisesti itsetutkiskeleva variaatio 15 kielivät mestarillisesta kyvystä rakentaa eheä kokonaisuus. Jos yksi levy pitäisi lätkäistä klasarista kiinnostuneelle käteen, antaisin tämän Glenn Gouldin Goldberg-levytyksen vuodelta 1981 (http://open.spotify.com/album/0Fr2HZsXHs8rQYUBNvGu8o). Toinen hyvä esitys (http://open.spotify.com/album/1pP63O9ZFJwmSeMwAIXFc2) on Rosalyn Tureckilta, jota Gould piti ainoana vaikuttimenaan.

Allekirjoitan tämän täysin.

Gouldin 1981 Goldberg -levytys on (brahmsin pianokvartetti op 25 ohella) ensimmäinen klassinen levytys, jota olen todella vaivautunut kuuntelemaan. Siitä kiitos meikäläisen valistuneelle rouvalle + veljelleen ja sedälleen.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: deMastro - 06.10.11 - klo:10:36
Gouldin 1955 tekemä levytys Goldberg-variaatioista on oma lempiversioni. Gould oli kyllä hyvin mielenkiintoinen persoonallisuus.

Omaksi suosikikseni barokkiaikakaudella valitsisin myöskin juuri Bachin. Teosten määrä on huikaiseva ja niinkuin aikaisemmin jo mainittiin, hän oli aikaansa edellä. Bachin teoksista iskee parhaiten H-mollimessu, Matteus-passio ja Jouluoratorio. Viimeisenä mainittua teosta kannattaa mennä kuuntelemaan taas ensi Jouluna. Siitä tulee aina upea Joulufiilis!

Seuraavaksi tulee sitten varmaan Klassisen aikakauden musiikki. Toivoisin että ainakin Haydn, Mozart, Beethoven ja Schubert olisi esitelty siinä. Heidän "kultainen" aikakautensa on mielestäni antanut merkittävästi suuntaa klassisen musiikin kehitykselle.

t.deMastro
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Alhazen - 06.10.11 - klo:10:45
Barokkiajalta on pakko mainita Englannin ehkä isoin säveltäjänimi ikinä eli Henry Purcell. Purcell on jo mainittujen herrojen ohella varmaan eniten tulevaan musiikkiin vaikuttaneita säveltäjiä koskaan: elokuvien ääniraidoilla sellaisenaan ja elokuvamusiikissa muutenkin paljon, Purcell-vaikutteita voi kuulla mm. The Whossa, 80-luvun new wavessa ja vaikka omiin suosikkisäveltäjiini kuuluvan Magnus Lindbergin tuotannossa. Kaikki myöhempi englantilainen musiikki ylipäätään on Henrylle aika paljon velkaa.

Audiovisuaalisena näytteenä se ehkä tunnetuin teos eli kuningatar Maryn hautajaismusiikin avaava marssi, periodisoittimilla.

http://www.youtube.com/watch?v=xWRcx9LHBJU&fmt=18

Viddy well, little brother, viddy well.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Jussi - 06.10.11 - klo:11:31
Audiovisuaalisena näytteenä se ehkä tunnetuin teos eli kuningatar Maryn hautajaismusiikin avaava marssi, periodisoittimilla.

http://www.youtube.com/watch?v=xWRcx9LHBJU&fmt=18

Viddy well, little brother, viddy well.

Hmm. Tuo oli tuttu, joskin nimekkään transvestiitin synteettisesti tulkitsemana. (http://www.youtube.com/watch?v=mqTfaaBVquY)
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: olavi - 06.10.11 - klo:13:46
Nyt kun Kubrickista tuli puhetta, en voi olla mainitsematta Barry Lyndonin teemaa, eli Handelin cembalosarjan no. 11 sarabandea. Andrei Gavrilovin hidas pianotulkinta on mieleeni: http://open.spotify.com/track/7lcOmcMIV5SJ248DRBTHVA

Elokuvaa vartenhan kappaleesta tehtiin hyvin onnistunut ja melko romanttinen orkesteriversio. Muutenkin elokuvassa on mielettömät musiikit.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: olavi - 06.10.11 - klo:14:00
Muita hienoja barokkivalintoja löytyy Bergmanin elokuvista, nimittäin Bachin mollisellosarjojen sarabandet, joista etenkin viitossarjan sarabande (http://open.spotify.com/track/2Lwe6rLEZELocwa97waxEf) kiteyttää Bachin edellä aikaansa olleen ilmaisun. Kappaletta voisi helposti luulla nykymusiikiksi.

Aloitusviestin ensimmäisen linkin kappale oli puolestaan merkittävässä osassa Tarkovskin Solarista.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: deMastro - 06.10.11 - klo:14:35
^+1

Nimenomaan Bachin c-mollisarja oli ihan omassa ulottuvuudessa sinä aikana.

Erityisesti Bachin viimeiset kolme Soolosellosarjaa ovat kuulemisen arvoisia. Neljännessä upean elegantti Es-duuri(fantastinen sävellaji), edellä mainittu viides ja taivaallinen kuudes D-duurissa (järkyttävän vaikea soittaa neljäkielisellä sellolla koska se on alunperin sävelletty 5-kieliselle sellolle).
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: U-Haul - 06.10.11 - klo:15:03
Arcangelo Corellin teoksista monet ovat harvinaisen terapeuttista kuunneltavaa:

Op. 5, Sarabande D-molli: http://www.youtube.com/watch?v=SPSgimo4qqU

Ja näköjään Corelliakin hyödynnetty myös elokuvamusiikkina:

Op. 6 Concerto Grosso, Adagio: http://www.youtube.com/watch?v=nc2bm4URSso
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Salama - 06.10.11 - klo:18:35
Ja näköjään Corelliakin hyödynnetty myös elokuvamusiikkina:

Op. 6 Concerto Grosso, Adagio: http://www.youtube.com/watch?v=nc2bm4URSso

Kas, Master and commander, yksi suosikkielokuvani, eikä vähiten musiikkinsa takia.

Muuten olen sitä mieltä, että musiikin teko olisi voitu lopettaa barokkiin. Kaikki on jo tehty siihen mennessä. Mitä nyt tietenkin klassinen heavy metal, olkoon se nyt sitten vaikka nykyajan barokkimusiikkia.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: i v y m a n - 06.10.11 - klo:20:27
Ja näköjään Corelliakin hyödynnetty myös elokuvamusiikkina:

Op. 6 Concerto Grosso, Adagio: http://www.youtube.com/watch?v=nc2bm4URSso

Kas, Master and commander, yksi suosikkielokuvani, eikä vähiten musiikkinsa takia.

Muuten olen sitä mieltä, että musiikin teko olisi voitu lopettaa barokkiin. Kaikki on jo tehty siihen mennessä. Mitä nyt tietenkin klassinen heavy metal, olkoon se nyt sitten vaikka nykyajan barokkimusiikkia.

Et sitten ole kuullut bluesia tai jazzia?

Hevi on parhimmillaankin huonoa.

Black Sabbathista tykkään kyllä. Mutta se ei olekaan pökkelöä instrumenttiurheilua.

Master & Commaderista olen samaa mieltä, tykkäsin siitä myös.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Alhazen - 06.10.11 - klo:20:32
Hevi-barokki-yhteyksien metsästäjien kannattaa muuten tsekata tämä youtube-klassikko. http://www.youtube.com/watch?v=zZ59N5s8-4I

Noi duuriversiot ovat aika hämmentävän barokkisia.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: i v y m a n - 06.10.11 - klo:22:27
^Hevitalkoot on kova.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Alex Entwistle - 06.10.11 - klo:22:28
^Kyllä, Kela on kovis. Todisteita mitä nyt kuunnellaan -ketjusta.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Salama - 06.10.11 - klo:22:55
Et sitten ole kuullut bluesia tai jazzia?

Hevi on parhimmillaankin huonoa.

Black Sabbathista tykkään kyllä. Mutta se ei olekaan pökkelöä instrumenttiurheilua.

No tietty olen kuunnellut bluesia ja jazzia, eilenkin yksin autossa koko 300 km ajomatkan pelkkää Muddy Watersia... Olen kaikkiruokainen musiikin suhteen.

Mutta mitä tämä  (http://www.youtube.com/watch?v=IVJD3dL4diY) (Bach BWV 565) on jos ei heviä, ihmettelen vain? Tai ainakin se herättää minussa samankaltaisia tunteita kuin vaikkapa Yngwie Malmsteen. Niin joo, sanottakoon että en ole mikään musiikkitieteiden dosentti, jos se ei jo tarpeeksi paista kommenteistani ;)
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: i v y m a n - 06.10.11 - klo:22:57
:D En minäkään, mikä ei liene yllätys.

En vain ole hevin suuri ystävä. Yliannostus teininä, vähän niinkuin lonkeron juomisessa.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Pasigo - 07.10.11 - klo:11:10
Spinal Tapin jälkeen en ole osannut ottaa yhtään heviin haiskahtavaa yhtyettä vakavasti.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Matti - 07.10.11 - klo:16:47
^
Ei kai niitä ole tarkoituskaan ottaa vakavasti?

Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen, lainaan itseäni toisesta ketjusta:
 
Bach: Passacaglia ja fuuga c-molli, BWV 582. Ihmiskunnan suurin saavutus.

Jos voisi yhden asian lähettää ulkoavaruuteen sivilisaatiostamme kertomaan, minun valintani olisi tämä.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: choir - 10.10.11 - klo:23:45
Bach: Passacaglia ja fuuga c-molli, BWV 582. Ihmiskunnan suurin saavutus.

Jos voisi yhden asian lähettää ulkoavaruuteen sivilisaatiostamme kertomaan, minun valintani olisi tämä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contents_of_the_Voyager_Golden_Record#Music

Kyllä minäkin vanhana urkurina jaan tämän Bachin Passacaglian ihailun. Passacagliathan muistuttavat kaikki toisiaan johtuen sävellyksen rakenteesta, mutta Bach tekee ylittämättömän suorituksen po. teoksessaan. Riipaisevan vääjäämättömästi ja intensiteetti nousten teos etenee muunnelmasta toiseen.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: choir - 10.10.11 - klo:23:54
Samuel Rinta-Nikkolan 1700-luvulla keräämiä suomalaisia polskia barokkityyliä ja kansanmusiikkia yhdistäen esitettynä: http://www.myspace.com/henrikssonkleemolaprauda/music/songs?filter=POPULAR

Vaikuttavia esityksiä ja kivoja kappaleita! Yhdessä oli selvää barokkimusiikin tyyliä cembaloineen yms. Hieno trio, uusi tuttavuus minulle, voisin pyytää keikalle!
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Alex Entwistle - 18.10.11 - klo:14:15
Bach: Passacaglia ja fuuga c-molli, BWV 582. Ihmiskunnan suurin saavutus.

Jos voisi yhden asian lähettää ulkoavaruuteen sivilisaatiostamme kertomaan, minun valintani olisi tämä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contents_of_the_Voyager_Golden_Record#Music

Kyllä minäkin vanhana urkurina jaan tämän Bachin Passacaglian ihailun. Passacagliathan muistuttavat kaikki toisiaan johtuen sävellyksen rakenteesta, mutta Bach tekee ylittämättömän suorituksen po. teoksessaan. Riipaisevan vääjäämättömästi ja intensiteetti nousten teos etenee muunnelmasta toiseen.

Itse kuuntelin tämän juuri ja kyllä asia vain on näin, että musiikki on paras huume, vieläkin pää vähän sekaisin. =D Tosin kun trippi yhtäkkiä keskeytyy tuttuun lausahdukseen "Hi, this is Jonathan from Spotify" on tuskanhuuto lähellä.

Rakastan Bachin fuugia. Hän vei selkeästi kyseisen teostyypin niin pitkälle kuin vain on mahdollista. Niissä yhdistyy huimaava teknisyys ja uskomattoman kauniit melodiat. Sanat eivät riitä kuvailemaan tätä upeutta.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: vemuli - 18.10.11 - klo:20:28
J.S.Bach. N:o 1.

Itse olen tykästynyt kovasti paljon Risto Laurialan tulkintoihin, oli kyse sitten Partitas- tai Goldberg- teoksista.

Barokki -aikakauden säveltäjiä on toki monia muitakin ns. "tajunnan räjäyttäjiä"  (varsinkin Italialaisia), mutta kyllä se suurin kaikista on J.S.B. Ainakin minun kohdallani.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: choir - 04.04.12 - klo:23:16
Bach on aina Bach! Tulin juuri Lahden Ristinkirkosta Matteus-passion esityksestä, jossa soitin mukana. Valtava teos!
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Lh - 04.04.12 - klo:23:50
Bach on aina Bach! Tulin juuri Lahden Ristinkirkosta Matteus-passion esityksestä, jossa soitin mukana. Valtava teos!
Näin. Itse olin juuri Jyväskylässä saman äärellä.

Goldberg-muunnelmat (Gouldin myöhempi) ja tämä http://www.youtube.com/watch?v=2mZvdGAGlOo (http://www.youtube.com/watch?v=2mZvdGAGlOo)
on esimerkiksi sitä mitä ihminen tarvitsee.



Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: i v y m a n - 04.04.12 - klo:23:51
Goldberg-muunnelmat (Gouldin myöhempi)
on esimerkiksi sitä mitä ihminen tarvitsee.
/quote]

Allekirjoitan.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Lh - 21.06.12 - klo:08:09
http://www.youtube.com/watch?v=x0daRRpLRJ4 (http://www.youtube.com/watch?v=x0daRRpLRJ4)
Voiks tähän nyt enää sanoa mitään. Kylmät väreet menee ja paikallaan on vaikea pysyä.

Jos tällä ei pääse sängystä ylös niin ei millään!

Kaiken lisäksi barokkimusiikki on visuaalisesti matemaattisen kaunista.
Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: starsailor - 21.06.12 - klo:09:26
Bach toimii myös kitaralla soitettuna:
Angel Romero, Largo,
http://www.youtube.com/watch?v=6CSiESmw9QI


Otsikko: Vs: Klassinen musiikki, osa 2 - barokki
Kirjoitti: Lh - 21.06.12 - klo:09:57
^Tätä sovitusta en ollut kuullutkaan. Ei mielestäni toimi aivan niin hyvin kitaralle, koska tässä kappaleessa tärkeää on pitkät linjat.

Varsinkin Bachin luuttusarjat ovat varsin perinteistä konserttiohjelmistoa. Soolosellosarjat ja sooloviuluteoksia on myös käännetty menestyksekkäästi.

Luuttusarjasta 998
Preludi, mielestäni yksi kauneimpia kitarakappaleita. http://www.youtube.com/watch?v=UhyMp7rzL04 (http://www.youtube.com/watch?v=UhyMp7rzL04)