Keikarin foorumi
Keikari => Kulttuuri => Aiheen aloitti: konda - 01.04.13 - klo:14:05
-
Ketju elokuvaklassikoista taitaakin puuttua. Millaisia klassikoita tulee mieleen? Mikä on oma top 3 ja miksi? Laurentiuksen heitot Ivy ketjussa pisti miettimään, että pitäisi perehtyä paremmin vanhoihin hyviin elokuviin ja aikaan, jolloin elokuvat olivat taidetta ilman CGI:tä ja blue screenejä.
Ohjenuorana klassikoita ovat: Gone with the Wind, East of Eden, The Awful Truth, The Petrified Forest.
Klassikoita EIVÄT ole: Star Wars, Start Trek, Jurassic Park, Kaasua, komisario Palmu!, Talvisota tai piirretyt.
Klassikkoelokuva:
http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_Hollywood_cinema
-
Henry Fondan tähdittämä 12 Angry Men. Uskomatonta että elokuva voi tapahtua käytännössä yhdessä huoneessa ja olla silti täyttä timanttia.
-
Top 3
John McTiernan - Predator
Michelangelo Antonioni - L'Avventura
Yasujiro Ozu - Tokyo Monogatari
...ehkä keskustelua elokuvaklassikoista saisi paremmin aikaan ilman täysin mielivaltaisia "nämä klassikoita, nämä eivät"-julistuksia.
-
Viimeisen puolen vuoden sisällä on tullut katsottu klassisista elokuvista näitä maininnanarvoisia:
- To Have and Have Not (Kirjava satama), 1944 filmatisointi
- Citizen Kane
- The Great Dictator
Kaikki klassikoita ja loistavia elokuvia.
En kuitenkaan ymmärrä miksi esim Star Wars ei voisi lukeutua näihin, tai modernin teknotrillerigenren synnyttänyt Die Hard? Tekeekö elokuvasta klassikon se, että se on tehty ennen vuotta xx? Vai siitä, että se on tehty Hollywoodin kulta-aikana studiofilminä? By the way, Gone With the Windissä käytettiin "blue screeniä".
-
^ tuota en muuten GWTW:stä tiennyt.
Jonkinlainen rajaus ketjuun on tehtävä, jotta tämä ei muutu pelkäksi "elokuvat" -ketjuksi. SW on oman aikansa ground breaker ja samoin on varmasti myös Die Hard, kuten myös BTP:n Predator. Tällaisia moderneja klassikoita en kuitenkaan tarkoittanut, vaan todellakin sitä Hollywoodin kulta-ajan tarjoomaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Classical_Hollywood_cinema
-
Ok, eli gold ja silver age?
Tuo on ihan hyvä rajaus. Klassioita riittää paljon!
-
Itse muuttaisin topikin nimen muotoon klassiset Hollywood -elokuvat. Ainakin itselle mieleen tulevista klassikkoelokuvista ainoastaan murto-osa on klassista Hollywoodia, vaan lähinnä edeltää sitä (saksalainen/pohjoismainen ekspressionismi, Eisenstein, yms.).
-
Henry Fondan tähdittämä 12 Angry Men. Uskomatonta että elokuva voi tapahtua käytännössä yhdessä huoneessa ja olla silti täyttä timanttia.
Katsoin vaimon kanssa heti. Aivan mahtava. Kannattaa ehdottomasti katsoa! Loppu ehkä Amerikkalaiseen tyyliin hieman ylidramaattinen, mutta muuten hieno pätkä.
http://www.youtube.com/watch?v=s0NlNOI5LG0
-
Yksi loistava tuolta ajalta on Alfred Hitchcockin Rear Wildow (takaikkuna). Näyttelijänä muun muassa ihanainen Grace Kelly.
-
http://www.afi.com/100years/movies.aspx
-
^^Kyllä.
Pidän paljonkin vanhemmista elokuvista, ja etenkin vanha kunnon film noir on mieleeni, mutta skaala on dekkareista oikeussalidraamoihin ja komedioihin. Humhrey Bogart, James Stewart, Gregory Peck, Grace Kelly, Audrey Hepburn, Montgomery Clift, jne...
Syvä Uni
Pahan Kosketus
Erään Murhan Anatomia
Vertigo (Takaikkunan ohella Hitchcock -suosikkini)
Maltan Haukka
Paikka Auringossa
Köysi (yhden leikkauksen elokuva)
Dial M for Murder (en muista mikä on suomeksi)
North by Northwest
On toki niin että ko. elokuvat löytyvät helposti mistä tahansa "best of" - listalta, mutta siihen kyllä on syynsä.
Sitten jos tullaan lähemmäksi meidän aikaamme, niin pari todella rautaista pätkää 70-luvulta:
The French Connection, jossa Gene Hackman on mahtava!
Chinatown - Muistaakseni Armanin puvustama elokuva joka on Jack Nicholsonin parhaita vetoja, ja keikareille silmänruokaa!
-
Yritin etsiä taannoin vuokraamosta elokuvia: aamiainen Tiffanylla, Casablanca ja sheriffi.
Eivät tunteneet asiaa.
-
http://www.afi.com/100years/movies.aspx
Näin laajan teeman kuin "elokuvat" -ongelma on sama kuin esim. musiikin saralla: genrejä ja tyylilajeja on niin monia että moni varmastikin hyvin taiteellisesti ansioitunut elokuva on ainakin minusta tylsää katseltavaa. Esim. Citizen Kane, jota aiheestakin pidetään hyvin vallankumouksellisena elokuvana on nyttemmin flashbackeihin jatkuvasti tottuneelle yleisölle osin tylsähkö, mutta taisi olla ensimmäinen leffa aikanaan joka perusti koko tarinan takaumille (?). Itse en jaksa katsoa loppuun. Tuonkin listan elokuvien Top20 leffoista jaksaisin vain 5 katsoa uudestaan, mutta hyviä vinkkejä tuolta saa.
Tässä on mielestäni hyvä kokoelma film noirin parhaita:
http://www.eddiemuller.com/top25noir.html
...ja tässä erään toisen teeman ympäriltä :-)
http://themoviemash.com/2010/06/top-five-audrey-hepburn-movies-of-all-time/
-
Yritin etsiä taannoin vuokraamosta elokuvia: aamiainen Tiffanylla, Casablanca ja sheriffi.
Eivät tunteneet asiaa.
Wtf?
Ai niin, tänään on aprillipäivä. Hetkeksi menin lankaan.
-
Yritin etsiä taannoin vuokraamosta elokuvia: aamiainen Tiffanylla, Casablanca ja sheriffi.
Eivät tunteneet asiaa.
Wtf?
Ai niin, tänään on aprillipäivä. Hetkeksi menin lankaan.
Niinno ei noita "vanhoja klassikoita" kukaan vuokraa.
-
Esim. Citizen Kane, jota aiheestakin pidetään hyvin vallankumouksellisena elokuvana on nyttemmin flashbackeihin jatkuvasti tottuneelle yleisölle osin tylsähkö, mutta taisi olla ensimmäinen leffa aikanaan joka perusti koko tarinan takaumille (?). Itse en jaksa katsoa loppuun.
Erikoista, kun sinulla on kumminkin Pahan kosketus heti kakkosena omalla listallasi.
-
^ Nii-in. Oma listani tosin ei ollut missään järjestyksessä mutta se ei toki ole pointti.
Viittasin Citizen Kaneen lähinnä juuri siinä mielessä että se miksi niin moni pitää sitä hyvänä, on elementti jota me nuoremman polven elokuvan katselijoista emme by default voi osata arvostaa eli takaumat, koska meidän elinaikana se on koko ajan ollut olemassa. Sitävastoin Pahan Kosketus on mielestäni hyvä leffa koska se on hyytävä, synkkä film noir. Tämä on siis genrekysymys. Öh, selvisikö?
-
Jännäreiden klassikoihin ja must-see-osastoon kuuluvat jo mainittujen lisäksi:
A. Hithcock
- Muukalaisia junassa (Strangers on a train, 1951)
- Varkaiden paratiisi (To Catch a Thief, 1955)
Ensimmäinen on oikeasti jännä, toinen lähinnä veijaritarina, jossa mahtavia Rivieran maisemia, hienoja klassikkoautoja ja virheetöntä tyyliä Grace Kellyn tarjoilemana.
Muuten vain "unohdettuja" klassikoita:
- Sierra Madren aarre (The Treasure of Sierra Madre, 1948)
- Kolmas mies (The Third Man, 1949), hieno huipennus Praterin huvipuistossa
edit: Kommenttina vielä Citizen Kaneen: tuo flashbackin käyttö tuntuu päin vastoin nykykatsojan silmään luonnolliselta, koska sitä on käytetty modernimmassa elokuvassa enemmän. Kanen oikeasti klassikkoarvoon nostavia ominaisuuksia ovat Wellesin uskomaton roolisuoritus Kanena usean vuosikymmenen mittaan, kuvaustekniset tehokeinot, aikalaisiaan nopeampi kohtaustyyli ja kolmannen persoonan kertoja. Flashback ei siis ole mikään itsetarkoitus, vaan koko tarina kerrotaan eri henkilöiden toimesta ja näkökulmasta vuoron perään.
Ihmettelen kovasti jos tätä elokuvaa pitää tylsänä, kun muut 40-luvun filmit kuitenkin kelpaavat. Wellesin ehdottomasti paras.
Köydessä muuten ON leikkauksia, se on vain tarkoituksella tehty näyttämään yhdeltä otokselta. Näitähän on paljon muitakin, moderneista kuulusin taitaa olla De Palman Snake Eyesin toistakymmentäminuuttinen alkukohtaus (jossa siis montakin piiloleikkausta).
-
Yritin etsiä taannoin vuokraamosta elokuvia: aamiainen Tiffanylla, Casablanca ja sheriffi.
Eivät tunteneet asiaa.
Wtf?
Ai niin, tänään on aprillipäivä. Hetkeksi menin lankaan.
Ei ollut aprillipila.
Ja vastaavasti aikanaan "asiantuntemukseltaan" kehutusta Top-Ten myymälästä
kysyessäni Eartha Kitt:n levyä ei myyjä tuntenut esittäjää.
Helpotin siten, että vähän vastaavaa musiikkia kuin Edith Piaf, sellaista chanson-juttua.
Myyjän vastaus: Edith Piaf, never heard.
-
Näin laajan teeman kuin "elokuvat" -ongelma on sama kuin esim. musiikin saralla: genrejä ja tyylilajeja on niin monia että moni varmastikin hyvin taiteellisesti ansioitunut elokuva on ainakin minusta tylsää katseltavaa.
Kai tuo on enemmän sinun ongelmasi.
-
Listat muuttuu mielen mukaan, minulla ne eivät ainakaan ole kiveen kirjoitettuja. Paitsi että rock'n'rollin puolella Poison Ivy on maailman paras kitaristi. Link Wray on sitten se kakkonen.
Tänään lista voisi olla:
The Searchers
High Noon
The Man Who Shot Liberty Valance
Huomenna se voisi olla
Au Bout De Souffle
Le Chien Andalou
Alphaville
Ja ylihuomenna
A Clockwork Orange
Paths Of Glory
Barry Lyndon
jne jne.
Näitä on ihan mahdotonta tehdä.
-
Tässä on tullut aika paljon katsottavaa... klassikkokuume iski pahemman kerran ja tuo 12 angry men oli loistava katalyytti.
-
Niin, päätin joskus tehdä Top10-listan hyvistä biiseistä.
Sitten laajensin sen TOP100-listaksi.
Sillä listalla on nyt noin 150 kappaletta.
Elokuvista katson uudelleen vähintään vuosittain:
Conan-barbaari
Härmästä poikia kymmenen
Hornankoski
High noon (Sheriffi)
American Craffiti
Way of the dragon
Tarzan ja valkoinen nainen
Ehkäpä nämä ovat sitten niitä parhaita
-
Näin laajan teeman kuin "elokuvat" -ongelma on sama kuin esim. musiikin saralla: genrejä ja tyylilajeja on niin monia että moni varmastikin hyvin taiteellisesti ansioitunut elokuva on ainakin minusta tylsää katseltavaa.
Kai tuo on enemmän sinun ongelmasi.
Juu, siis tavallaan kyllä, joskin ilmaisin ehkä itseäni huonosti. Olisi pitänyt sanoa että "...taiteellisesti ansioitunut elokuva ei kuitenkaan puhutellut minua, sillä tyylilajina ei yksinkertaisesti ole minun teekuppini".
Pidätkö sinä kaikista linkkaamasi listan elokuvista, ja mahdollisesti jopa kyseisen listan mukaisessa järjestyksessä? Mikäli et, olemme samalla sivulla. Ei tässä sen ihmeempää.
A
-
Le Chien Andalou
Tämä se on kohtuullisen kovaa kamaa.
-
Jännäreiden klassikoihin ja must-see-osastoon kuuluvat jo mainittujen lisäksi:
Ihmettelen kovasti jos tätä elokuvaa pitää tylsänä, kun muut 40-luvun filmit kuitenkin kelpaavat. Wellesin ehdottomasti paras.
Köydessä muuten ON leikkauksia, se on vain tarkoituksella tehty näyttämään yhdeltä otokselta. Näitähän on paljon muitakin, moderneista kuulusin taitaa olla De Palman Snake Eyesin toistakymmentäminuuttinen alkukohtaus (jossa siis montakin piiloleikkausta).
Oho, tuo Köysi-tieto on uutta. Se näyttää yhden otoksen leffalta ja olen lukenut sen olevan sellainen. Enpä taida muuten olla ainoa tässä käsityksessä oleva.
Tuohon Citizen Kaneen vielä palatakseni, tiedän sen aseman elokuvahistoriassa ja että se on oikea vastaus kysymykseen paras elokuva ikinä. "Tylsä" oli valitettavan voimakas sana, eikä tarkoituksenani ollut asettua ko. leggasta diggaavien yläpuolelle. Ei kyse ole aikakaudestakaan, pidän useista nykypäivän elokuvista yhtälailla. Mutta romantisoin 40-60 -lukuja, rikoselokuvia, jne. En vain saanut Citizen Kanesta niitä kicksejä mitä kaikki muut, thats it.
-
Leikkaukset Köydessä olivat ihan pakon takia. Filmikelan pituus oli 10 minuuttia ja siksipä se oli myös yksittäisen otoksen maksimipituus.
Tuota "maailman paras elokuva"-titteliä en itsekään Citizen Kanesta allekirjoita, omalla listalla edelle menevät monet monet ns. vähemmän hienostuneet leffat, kuten vaikka Elää ja kuolla L.A:ssa. Joka taas ei aikakautensa puolesta tähän ketjuun sovi.
-
Le Chien Andalou
Tämä se on kohtuullisen kovaa kamaa.
Mutta ei kovin Hollywood.
-
^Ei.
Mahtaisinko diggailla sitä nyt yhtä lailla kun joskus 1990, kun olen sen nähnyt. Silloin raina teki lähtemättömän vaikutuksen, nyt voisin kyrpiintyä siihen viiden ensimmäisen minuutin aikana.
Klassikkowesterneihin (nämä Searchersit, Valancet, Rio Bravot, Sheriffit jne) en toisaalta kyllästy koskaan.
Tai 50-60-lukujen Hitchcockiin. Tai Kubrickiin. Tai..
-
On kyllä muuten hankala topikki vastata. Toisaalta voisi lähteä jollain Citizen Kane ja Sunset Blvd -linjoilla liikkeelle, toisaalta taas heittää jotain Dracula's Daughteria ja Rebeccaa listaan.
-
Laurentius:
Ajoin lähinnä tuossa takaa sitä, että yleensä leffojen tylsäksi syyttäminen on vähän turhanpäiväinen julistus. On tuossa listassa useampi leffa joka ei mielestäni ole kovin kummoinen. Ylipäätäänkin elokuvista keskusteltaessa mielestäni kaikenlaiset henkilökohtaiset listaukset itsessään ovat aika hölmöjä. Silloin niissä on jotain järkeä, jos niiden perusteella koostetaan jonkinlainen yleisempi katsaus (esim Sight & Sound top 10), mutta muuten väittely siitä, että mille sijalle vaikkapa Kane kuuluu on aika hölmöä.
Eipä kauhean paljoa jengi jaksa väkertää vaikkapa TOP 10 maalaukset 1900-luvulla listojakaan. Kuitenkin puhutaan periaatteessa ihan saman tason keskustelusta. Elokuvan 120 vuoden historia redusoituna joksikin TOP 10-listaksi on jotenkin ankea.
Elokuvista on joskus ihan kiva jauhaa, mutta niiden listaus paremmuusjärjestykseen on useimmiten täysin järjetöntä puuhaa. Tosin vuoden päätteeksi esim kriitikoiden TOP10-listaukset ovat ihan mielenkiintoisia koska niistä bongaa helpolla väliin jääneitä kiinnostavia pätkiä jne.
-
Tuota "maailman paras elokuva"-titteliä en itsekään Citizen Kanesta allekirjoita, omalla listalla edelle menevät monet monet ns. vähemmän hienostuneet leffat, kuten vaikka Elää ja kuolla L.A:ssa. Joka taas ei aikakautensa puolesta tähän ketjuun sovi.
Eläköön makuasiat! Elää ja kuolla LA:ssa on yksi henk.koht all-time -suosikkejani. Se on äärimmäisen kasari ilmaisutavaltaan, ja minähän olen aikakausfani. Nythän ketjun teemana oli Hollywoodin kulta-ajan leffat joten tätä enkä esim. samankuuloista Fear and Loathing in Las Vegasia ole tuonut esille. Kuten montaa, montaa muutakaan.
-
Laurentius:
Ajoin lähinnä tuossa takaa sitä, että yleensä leffojen tylsäksi syyttäminen on vähän turhanpäiväinen julistus.
Olet ihan oikeassa tässä, ja minulta huono sananvalinta. Se, että leffa ei minua hirveästi sytyttänyt ei tietenkään ole yleismaailmallinen totuus siitä että se olisi tylsä. Kertoo enemmän minun makumaailmasta, joka sekään ei ole tylsä.
-
Tämähän liittyy aiheeseen ihan täysin.
Kalervo Nissilä näytteli Anssin Jukkaa parhaassa koskaan tehdyssä suomalaisessa
elokuvassa "Härmästä poikia kymmenen."
Tänään "valkoisessa peurassa" näyttelee Aslakkia.
Tietääkö kukaan saako mistään dvd:nä elokuvaa
"Rakkaus alkaa aamuyöstä" joka lienee viimeisin elokuvansa?
Ei löydy tavallisilla hauilla.
-
1940-1945
Kenelle kellot soivat http://www.imdb.com/title/tt0035896/
Kohtalon avain http://www.imdb.com/title/tt0038787/
Ihmismetsästys http://www.imdb.com/title/tt0033873/
Vihan hedelmät http://www.imdb.com/title/tt0032551/