Tuoreimmat viestit
#1
Yhteiskunta / Vs: Mihin tämä maa on menoss...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ville - 14.06.26 - klo:12:18Aihe on kovin laaja foorumilla naputeltavaksi ja purettavaksi.
Tulee vain mieleen uusimmassa Suomen Kuvalehdessä oleva Esko Ahon haastattelu. Siinä häneltä kysellään 90-luvun lamasta Suomessa ja kriisin ratkaisuista. Aho kuvaa Suomen laman jamaa vertauksella: jos sammakko tiputetaan kiehuvaan veteen, se yrittää heti loikata pois kattilasta - jos taas veden lämpötila nousee hitaasti kiehuvaksi, otus ei huomaa asiaa ajoissa.
Suomi on ollut vuosikaudet kattilassa ja lämpö on noussut kohti kiehuvaa. Nyt sitten viime tingassa poliittiset johtajat joutuvat tekemään väkipakolla ikäviä ratkaisuja, koska kiehumiseen ei reagoitu ajoissa. Oli seuraava hallitus minkälainen tahansa, sekin joutuu tekemään suuria muutoksia, joista moni kiukustuu.
Tulee vain mieleen uusimmassa Suomen Kuvalehdessä oleva Esko Ahon haastattelu. Siinä häneltä kysellään 90-luvun lamasta Suomessa ja kriisin ratkaisuista. Aho kuvaa Suomen laman jamaa vertauksella: jos sammakko tiputetaan kiehuvaan veteen, se yrittää heti loikata pois kattilasta - jos taas veden lämpötila nousee hitaasti kiehuvaksi, otus ei huomaa asiaa ajoissa.
Suomi on ollut vuosikaudet kattilassa ja lämpö on noussut kohti kiehuvaa. Nyt sitten viime tingassa poliittiset johtajat joutuvat tekemään väkipakolla ikäviä ratkaisuja, koska kiehumiseen ei reagoitu ajoissa. Oli seuraava hallitus minkälainen tahansa, sekin joutuu tekemään suuria muutoksia, joista moni kiukustuu.
#2
Yhteiskunta / Vs: Mihin tämä maa on menoss...
Viimeisin viesti käyttäjältä Arska - 12.06.26 - klo:15:15Vanhan ajan juoppo tuntuu olevan katoava laji. Vielä 80- ja 90-luvuilla ostoskeskuksissa ja niiden lähimetsiköissä parveili monikymmenpäisiä humalaisporukoita, jotka toivat mieleen paviaanilaumat. Osaltaan tähän lienee vaikuttanut kaupunkiympäristön muutos: entiset ostoskeskukset ovat vaihtuneet suurempiin, katettuihin ja tarkoin valvottuihin kauppakeskuksiin ja ympäröivät viheralueet rakennettu täyteen. Lisäksi narkomaanit ovat vallanneet alaa vanhan koulun alkoholisteilta.
#3
Asut ja pukineet / Vs: Satunnaisia kysymyksiä
Viimeisin viesti käyttäjältä Ville - 11.06.26 - klo:11:03Erving kirjoitti Instagramin puolella aiemmin lopettavansa, koska yli 10 v suutarin hommia aiheutti nykyisin kipua käsissä. Enpä usko, että ne voimakkaat kenkäliimatkaan tekevät hyvää nenälle tai keuhkoille.
Kirjoittelin parisen vuotta sitten tuosta toisesta ilmiöstä:
https://www.keikari.com/blogi/suomi-on-juoksukenkien-maa/
Kansainvälisten tilastojen mukaan Suomen kansalla on paljon rahaa. Sitä ei kuitenkaan haluta käyttää vaatteisiin, koska suomalainen kulttuuri halveksuu kalliita, näyttäviä tai erikoisia vaatteita. Jos sen sijaan laittaa paljon rahnaa mökkiin, asuntoon, autoon tai elektroniikkaan, saa kehuja "järkevänä" miehenä. Vaan entä jos nauttii vaatteista? Täälläkö on lupa nauttia vain autoista ja suuresta töllöstä?
Luonnollisesti laadukkaampia vaatteita ei kansan tee mieli ostaa, kun ne ovat Suomessa EU:n kallempien joukossa:
https://www.keikari.com/blogi/suomessa-on-euromaiden-kalleimmat-vaatteet-ja-jalkineet/
Kun niitä ei osteta, silloin erikoisliikkeitä ei perusteta tai sitten ne eivät pysy pystyssä. Sitten valikoima kapenee ja kansa kulkee juhlissa Crocseissa ja Dressmannin puvuissa.
Kirjoittelin parisen vuotta sitten tuosta toisesta ilmiöstä:
https://www.keikari.com/blogi/suomi-on-juoksukenkien-maa/
Kansainvälisten tilastojen mukaan Suomen kansalla on paljon rahaa. Sitä ei kuitenkaan haluta käyttää vaatteisiin, koska suomalainen kulttuuri halveksuu kalliita, näyttäviä tai erikoisia vaatteita. Jos sen sijaan laittaa paljon rahnaa mökkiin, asuntoon, autoon tai elektroniikkaan, saa kehuja "järkevänä" miehenä. Vaan entä jos nauttii vaatteista? Täälläkö on lupa nauttia vain autoista ja suuresta töllöstä?
Luonnollisesti laadukkaampia vaatteita ei kansan tee mieli ostaa, kun ne ovat Suomessa EU:n kallempien joukossa:
https://www.keikari.com/blogi/suomessa-on-euromaiden-kalleimmat-vaatteet-ja-jalkineet/
Kun niitä ei osteta, silloin erikoisliikkeitä ei perusteta tai sitten ne eivät pysy pystyssä. Sitten valikoima kapenee ja kansa kulkee juhlissa Crocseissa ja Dressmannin puvuissa.
#4
Yhteiskunta / Vs: Mihin tämä maa on menoss...
Viimeisin viesti käyttäjältä Alhazen - 10.06.26 - klo:16:36Vaattureilla menee käsittääkseni ihan kohtalaisesti ainakin lähihistorian mittapuulla. Liiton jäsenliikkeitä, joka käsittääkseni tarkoittaa että liikkeen taustalla on mestarikirjan suorittanut henkilö, on 11, joista ainakin neljä Helsingin liikettä, molemmat Tampereen liikkeet ja kaksi turkulaisista ovat ihan aktiivisia. Mahdollisuudet hyvätasoisten mittamuutos- tai räätälinpukujen ostamiseen ovat nyt jopa ehkä paremmat kuin vaikka kymmenen vuotta sitten, ja Helsingissä on taas jälkeen panostava pesula, kun entisen Esplanadin Pyykkipojan yrittäjä avasi uudestaan Telakan Pesulana. Akateeminen on menettänyt omissakin silmissäni kiinnostavuutensa, mutta se taitaa liittyä laajemmin Stockmannin ja yleismaailmalliseen perinteisten tavaratalojen kriisiin.
"Kylmien asemien yksinäiset miehet" ovat tosiaan näin Helsingin keskustassa työskentelevän näkökulmasta sekavampia kuin aiemmin, mutta harvemmin sentään vaarallisia. Tähän on vissiin keskeisenä syynä lehdistä tuttu muuntohuumeiden käytön lisääntyminen, ne kun laittavat käyttäjänsä sekavampaan ja huonompaan kuntoon kuin perinteiset piristeet ja alkoholi ja tekevät sen nopeammin.
"Kylmien asemien yksinäiset miehet" ovat tosiaan näin Helsingin keskustassa työskentelevän näkökulmasta sekavampia kuin aiemmin, mutta harvemmin sentään vaarallisia. Tähän on vissiin keskeisenä syynä lehdistä tuttu muuntohuumeiden käytön lisääntyminen, ne kun laittavat käyttäjänsä sekavampaan ja huonompaan kuntoon kuin perinteiset piristeet ja alkoholi ja tekevät sen nopeammin.
#5
Asut ja pukineet / Vs: Satunnaisia kysymyksiä
Viimeisin viesti käyttäjältä Tumppi$ - 09.06.26 - klo:21:47Lainaus käyttäjältä: Alhazen - 09.06.26 - klo:20:58Ahaa. No hyvä sentään. Tosin Red Wing oli ehkä hieman huono esimerkki muutenkin. Vaikka kyllähän ne Suomen mittapuulla laatujalkineita ovat. Tarkoitukseni oli viestittää yleisellä tasolla harmistustani erikoisliikkeiden vähentymisestä entisestään.Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 09.06.26 - klo:20:41On tämä vaan taas surullista luettavaa. Erikoisliikkeet toisensa jälkeen lopettavat. Tästä maasta on kovaa vauhtia tulossa sivistymätön kehitysmaa. Kauppakeskukset myyvät päivittäistavaroita, mutta pian täältä ei saa enää mitään spesiaalia.
Eikö esimerkiksi tuo Erving jossain vaiheessa ollut "virallinen" Red Wing -huoltaja/korjaaja Suomessa?Lainaus käyttäjältä: Alhazen - 09.06.26 - klo:20:58Red Wingejä korjaa "auktorisoidusti" ainakin myös tuo mainittu Olaus Ludvig eli Olavi Saarenkari, jolle ne taitaa voida jättää huoltoon niitä myyvään Pinkomoon. Niissä on vähän järeämmille bootseille sopivasti pidempi pohjatikki, niin koneille ei ole ihan samanlaisia vaatimuksia.Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 09.06.26 - klo:20:41On tämä vaan taas surullista luettavaa. Erikoisliikkeet toisensa jälkeen lopettavat. Tästä maasta on kovaa vauhtia tulossa sivistymätön kehitysmaa. Kauppakeskukset myyvät päivittäistavaroita, mutta pian täältä ei saa enää mitään spesiaalia.
Eikö esimerkiksi tuo Erving jossain vaiheessa ollut "virallinen" Red Wing -huoltaja/korjaaja Suomessa?
Red Wingejä korjaa "auktorisoidusti" ainakin myös tuo mainittu Olaus Ludvig eli Olavi Saarenkari, jolle ne taitaa voida jättää huoltoon niitä myyvään Pinkomoon. Niissä on vähän järeämmille bootseille sopivasti pidempi pohjatikki, niin koneille ei ole ihan samanlaisia vaatimuksia.
#6
Yhteiskunta / Mihin tämä maa on menossa?
Viimeisin viesti käyttäjältä Tumppi$ - 09.06.26 - klo:21:11Otsikko sen kertoo. Olen syvästi huolissani.
Mielestäni viimeiset viisi vuotta ovat olleet hämmästyttävän rajua alamäkeä yhteiskunnallisesti. Erikoisliikkeet kamppailevat selviytymisestään kovemmin kuin kenties koskaan. Kulttuuri ja sivistys ovat jääneet aivan taka-alalle. Muiden muassa kirjastojen kohtalo pienemmillä paikkakunnilla huolettaa ehkäpä eniten.
Esimerkkinä voin kertoa eilisestä pikavisiitistäni Tampereella. Tampereen tupakkakaupan valikoima on puolittunut kymmenen vuoden takaisesta. Tupakointi on haitallista, se on totta. Enkä kannusta ketään siihen. Mutta ei sen aiheuttamia terveyshaittoja hoideta sillä kuntoon, että hankaloitetaan kohtuuttomasti muutaman Suomessa toimivan alan erikoisliikkeen toimintaa.
Toinen seikka minkä merkille pistin oli se, että vain noin puolen tunnin aikana näin yllättävän paljon känniläisiä/ tai kenties jopa huumeiden vaikutuksen alaisia aivan ydinkeskustassa. En toki itsekään lasiin sylje, mutta en minä sentään toikkaroi räkäkännissä kaupunkien keskustoissa maanantai-iltapäivisin. Toki juoppoja on ollut iät ja ajat, mutta nämä edustivat jotenkin aivan toisenlaista "koulukuntaa". Eli eivät missään nimessä olleet niitä vanhan ajan juoppoja, jotka ikään kuin kuuluivat katukuvaan. Näissä eilen nähdyissä oli jotain hyvin epämiellyttävää, puistattavaa. Kun taas ne vanhan ajan turamaakarit aikoinaan olivat jopa jollain tavalla huvittavia (joskin säälittäviä myös).
Jatkaakseni noista erikoisliikkeistä, niin laadukkaat vaateliikkeet ovat myös käsittääkseni todella pahoissa vaikeuksissa. Räätäleitä ei taida Suomesta löytyä enää kuin Helsingistä pari, ja Turusta yksi? Suutareita on lopettanut useita muutaman vuoden sisään, joten niitäkään ei taida enää kunnollisia maasta löytyä.
Akateeminen kirjakauppa on vajonnut lähes Suomalaisen kirjakaupan tasolle.
Minulla oli näitä esimerkkejä enemmänkin tästä Suomi -nimisen "putiikin" alennustilasta, mutta hukkasin jo ajatuksen. Muokkaan suoraan tähän, jahka muistan lisää hälyttäviä esimerkkejä.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden havaintoja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Olenko minä nyt ihan jossain omassa kuplassani, kun menen tällaisia väittämään?
Mielestäni viimeiset viisi vuotta ovat olleet hämmästyttävän rajua alamäkeä yhteiskunnallisesti. Erikoisliikkeet kamppailevat selviytymisestään kovemmin kuin kenties koskaan. Kulttuuri ja sivistys ovat jääneet aivan taka-alalle. Muiden muassa kirjastojen kohtalo pienemmillä paikkakunnilla huolettaa ehkäpä eniten.
Esimerkkinä voin kertoa eilisestä pikavisiitistäni Tampereella. Tampereen tupakkakaupan valikoima on puolittunut kymmenen vuoden takaisesta. Tupakointi on haitallista, se on totta. Enkä kannusta ketään siihen. Mutta ei sen aiheuttamia terveyshaittoja hoideta sillä kuntoon, että hankaloitetaan kohtuuttomasti muutaman Suomessa toimivan alan erikoisliikkeen toimintaa.
Toinen seikka minkä merkille pistin oli se, että vain noin puolen tunnin aikana näin yllättävän paljon känniläisiä/ tai kenties jopa huumeiden vaikutuksen alaisia aivan ydinkeskustassa. En toki itsekään lasiin sylje, mutta en minä sentään toikkaroi räkäkännissä kaupunkien keskustoissa maanantai-iltapäivisin. Toki juoppoja on ollut iät ja ajat, mutta nämä edustivat jotenkin aivan toisenlaista "koulukuntaa". Eli eivät missään nimessä olleet niitä vanhan ajan juoppoja, jotka ikään kuin kuuluivat katukuvaan. Näissä eilen nähdyissä oli jotain hyvin epämiellyttävää, puistattavaa. Kun taas ne vanhan ajan turamaakarit aikoinaan olivat jopa jollain tavalla huvittavia (joskin säälittäviä myös).
Jatkaakseni noista erikoisliikkeistä, niin laadukkaat vaateliikkeet ovat myös käsittääkseni todella pahoissa vaikeuksissa. Räätäleitä ei taida Suomesta löytyä enää kuin Helsingistä pari, ja Turusta yksi? Suutareita on lopettanut useita muutaman vuoden sisään, joten niitäkään ei taida enää kunnollisia maasta löytyä.
Akateeminen kirjakauppa on vajonnut lähes Suomalaisen kirjakaupan tasolle.
Minulla oli näitä esimerkkejä enemmänkin tästä Suomi -nimisen "putiikin" alennustilasta, mutta hukkasin jo ajatuksen. Muokkaan suoraan tähän, jahka muistan lisää hälyttäviä esimerkkejä.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden havaintoja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Olenko minä nyt ihan jossain omassa kuplassani, kun menen tällaisia väittämään?
#7
Asut ja pukineet / Vs: Satunnaisia kysymyksiä
Viimeisin viesti käyttäjältä Alhazen - 09.06.26 - klo:20:58Lainaus käyttäjältä: Tumppi$ - 09.06.26 - klo:20:41On tämä vaan taas surullista luettavaa. Erikoisliikkeet toisensa jälkeen lopettavat. Tästä maasta on kovaa vauhtia tulossa sivistymätön kehitysmaa. Kauppakeskukset myyvät päivittäistavaroita, mutta pian täältä ei saa enää mitään spesiaalia.
Eikö esimerkiksi tuo Erving jossain vaiheessa ollut "virallinen" Red Wing -huoltaja/korjaaja Suomessa?
Red Wingejä korjaa "auktorisoidusti" ainakin myös tuo mainittu Olaus Ludvig eli Olavi Saarenkari, jolle ne taitaa voida jättää huoltoon niitä myyvään Pinkomoon. Niissä on vähän järeämmille bootseille sopivasti pidempi pohjatikki, niin koneille ei ole ihan samanlaisia vaatimuksia.
#8
Asut ja pukineet / Vs: Satunnaisia kysymyksiä
Viimeisin viesti käyttäjältä Tumppi$ - 09.06.26 - klo:20:41On tämä vaan taas surullista luettavaa. Erikoisliikkeet toisensa jälkeen lopettavat. Tästä maasta on kovaa vauhtia tulossa sivistymätön kehitysmaa. Kauppakeskukset myyvät päivittäistavaroita, mutta pian täältä ei saa enää mitään spesiaalia.
Eikö esimerkiksi tuo Erving jossain vaiheessa ollut "virallinen" Red Wing -huoltaja/korjaaja Suomessa?
Eikö esimerkiksi tuo Erving jossain vaiheessa ollut "virallinen" Red Wing -huoltaja/korjaaja Suomessa?
#9
Asut ja pukineet / Vs: Satunnaisia kysymyksiä
Viimeisin viesti käyttäjältä Bordeaux - 09.06.26 - klo:10:00Joskus vuosia sitten lähetin Trickers-parin Shoehealerille, jälki oli todellakin priimaa mutta aika arvokas reissuhan se oli, postipaketti britteihin oli muutaman kympin luokkaa ja sama takaisin plus työt päälle. En tiedä mikä säätö siitä nyt tulisi tullin kanssa, tuolloin olivat vielä EU:ssa.
#10
Asut ja pukineet / Vs: Satunnaisia kysymyksiä
Viimeisin viesti käyttäjältä Alhazen - 08.06.26 - klo:16:57Lainaus käyttäjältä: Arska - 05.06.26 - klo:23:16Olen yhden Haukanvuoren uudelleenpohjauksen nähnyt enkä sen perusteella ainakaan voi suositella. Itse varmaankin kokeilisin lähettää Britteihin Shoe healerille mutta omaa kokemusta heistä minulla ei ole.
Mihin suutariin Monofixin Toni siirtyikään vuosia sitten - olikohan se Sellossa vai missä? Siellä muistaakseni ainakin silloin tehtiin pohjanvaihtoja - työn laadusta ei tietoa.
Suomessa tuntuu olevan ongelmana vähän, että kenenkään kone ei tunnu tekevän lyhyttä tikkiä, vaan ei-työkenkien pohjat on ommeltava niinsanotusti joka toiseen. Muistelen joidenkin korjauttaneen kenkiä myös Ruotsissa, Davidsons Uppsalassa ja Bäckmans Tukholmassa ottavat ainakin kenkiä vastaan postitse. Davidsons on edustanut ja korjannut mm. Crockett & Jonesia vuosikymmeniä ja näyttäisi korjaavan niitä ihan hyvällä jäljellä.