Kirjoittaja Aihe: Tumma puku  (Luettu 196484 kertaa)

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #105 : 30.11.11 - klo:15:30 »
Juuri samaa solmio kysymystä vasta itse mietin satunnaisten kysymysten ketjussa ja päädyin hillitysti kuvioituun harmaaseen. Koko pohtiminen kuitenkin osoittautui jälkikäteen täysin epäolennaiseksi, sillä joukossa oli sekä mustaa pukua ja mustaa kravattia että liituraitaa ja punaisin kukin kuvioitua solmiota. Virallista määritelmää ei sadasta täyttänyt lisäkseni kuin muutama.

Kohderyhmänä oli ihmiset, jotka pukeutuvat pukuun päivittäin. Tuli siis muistutus siitä, että ei se meillä Suomessa niin tarkkaa ole. :)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #106 : 30.11.11 - klo:16:14 »
Kohderyhmänä oli ihmiset, jotka pukeutuvat pukuun päivittäin. Tuli siis muistutus siitä, että ei se meillä Suomessa niin tarkkaa ole. :)

Ei kyllä muuallakaan.
Aika monessa muussa kuin valtiollisessa tai vastaavassa tiukan etiketin juhlassa on käsittää tumma puku aika monta väriä ja myös raitoja sekä muuta kuviota, niin Suomessa kuin maailmalla.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #107 : 30.11.11 - klo:16:20 »
Olis pitänyt oikolukea oma kirjoitus. Eli ajatttelin vaaleansinistä solmiotajossa, taskuliina todennäköisesti valkoinen silkkinen (en omista pellavaista ja puuvilla ei tunnu juhlavalta).

Kromi

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #108 : 17.01.12 - klo:11:41 »
Itsellä on kirja vuodelta '49 ja se oli miehille kirjoitettu opas hyvään elämisen taitoon. Kirjassa oli lueteltu juhla-asuja ja maininta oli myös tummasta puvusta jonka suositeltu väri oli harmaa. Musta puku ei kuulu tummiin vaan on ihan oma maaseudun juhla-asu, jolla voi osallistua virallisempiinkin tilaisuuksiin.

Itse näkisin tumman puvun tarpeettomana ja hankkisin juhlatilaisuuksiin suoraan mustan... arkisemmaksi puvuksi toki harmaa on hyvä mutten silloinkaan haluaisi sitä ihan tummanpuvun spekseihin värjättynä. Tilaisuuksia mihin tarvitsisi saketin, smokin tai frakin on niin harvassa, että niitä varten mioelellään pukeutuisi oikeasti hyvin. Harmi vaan että nuo viimeksimainitut löytyy kaapista toimettomana :)

Herrain klubia odotellessa.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #109 : 04.04.12 - klo:07:49 »
Sanokaapas mielipiteenne: Meneekö tummanharmaa/hopeahko grenadine 'tumma puku' -tilaisuudessa solmiona, vai herättääkö härski tekstuuri lähinnä ihmetystä? Oikean värisiä yksivärisiä solmioita ei ihan hirveästi ole nättejä.

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Tumma puku
« Vastaus #110 : 04.04.12 - klo:08:01 »
Menee kyllä, isot kuviot ja selkeästi erottuva väri (esim punainen) eivät mene.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #111 : 04.04.12 - klo:08:23 »
^^ Grenadiini on tekstuurina mielestäni sellainen, että se sopii tilaisuuteen kuin tilaisuuteen. Värin sopivuuden osaat kyllä itsekin arvioida.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #112 : 04.04.12 - klo:08:30 »
^^ Grenadiini on tekstuurina mielestäni sellainen, että se sopii tilaisuuteen kuin tilaisuuteen. Värin sopivuuden osaat kyllä itsekin arvioida.

^ Jeps. Itse olen hieman sitä mieltä, että valitsisin ennen grenadinea jonkin normaalin yksivärisen mielenkiintoisella tekstuurilla. Esim Tom Fordin horisontaalikuviolla olevat hopeiset ovat varsin nättejä.

E: Niin ja siis kysyin ihan mielenkiinnolla että mitä mieltä muut ovat. Itse meinaan en tosiaan oikein grenadinesta pidä tässä yhteydessä. Etenkään mustan kanssa. En saa sitä oikein toimimaan pääni sisässä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.12 - klo:08:32 kirjoittanut Uunottaja »

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #113 : 04.04.12 - klo:08:54 »
Itsellä on kirja vuodelta '49 ja se oli miehille kirjoitettu opas hyvään elämisen taitoon. Kirjassa oli lueteltu juhla-asuja ja maininta oli myös tummasta puvusta jonka suositeltu väri oli harmaa. Musta puku ei kuulu tummiin vaan on ihan oma maaseudun juhla-asu, jolla voi osallistua virallisempiinkin tilaisuuksiin.

Itse näkisin tumman puvun tarpeettomana ja hankkisin juhlatilaisuuksiin suoraan mustan... arkisemmaksi puvuksi toki harmaa on hyvä mutten silloinkaan haluaisi sitä ihan tummanpuvun spekseihin värjättynä.

Yönsininen on parempi valinta mustan asemesta. Tiedän kokemuksesta. Väri elää paljon hienommin puvun liikehtiessä eri valaistuksissa ja asustaminen on helpompaa. Näyttää kuitenkin hämärässä mustaakin mustemmalta.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #114 : 04.04.12 - klo:09:01 »
Itsellä on kirja vuodelta '49 ja se oli miehille kirjoitettu opas hyvään elämisen taitoon. Kirjassa oli lueteltu juhla-asuja ja maininta oli myös tummasta puvusta jonka suositeltu väri oli harmaa. Musta puku ei kuulu tummiin vaan on ihan oma maaseudun juhla-asu, jolla voi osallistua virallisempiinkin tilaisuuksiin.

Itse näkisin tumman puvun tarpeettomana ja hankkisin juhlatilaisuuksiin suoraan mustan... arkisemmaksi puvuksi toki harmaa on hyvä mutten silloinkaan haluaisi sitä ihan tummanpuvun spekseihin värjättynä.

Yönsininen on parempi valinta mustan asemesta. Tiedän kokemuksesta. Väri elää paljon hienommin puvun liikehtiessä eri valaistuksissa ja asustaminen on helpompaa. Näyttää kuitenkin hämärässä mustaakin mustemmalta.

Totta puhut, itse en mustaan koske ikinä, muuten kuin hautajaisissa. Kunhan vain korostin, että jotenkin en osaa kuvitella rouhean tekstuurin toimivan etenkään mustan kanssa - jotkut ilmeisesti kuitenkin käyttävät tätä 'tummassa puvussaan'.

Mielestäni midnight aivan pienellä kiillolla (lue: erittäin erittäin pienellä) on muutenkin yksi kauneimmista väreistä puvulle.

Socrates

  • Vieras
Vs: Tumma puku
« Vastaus #115 : 04.04.12 - klo:11:16 »
Mielestäni midnight aivan pienellä kiillolla (lue: erittäin erittäin pienellä) on muutenkin yksi kauneimmista väreistä puvulle.

Tässä ollaan samoilla linjoilla.

Sanokaapas mielipiteenne: Meneekö tummanharmaa/hopeahko grenadine 'tumma puku' -tilaisuudessa solmiona, vai herättääkö härski tekstuuri lähinnä ihmetystä? Oikean värisiä yksivärisiä solmioita ei ihan hirveästi ole nättejä.

Grenadine toimii hyvin tumman puvun kanssa, pientä yksityiskohdilla irrottelua muutoin hillityssä setissä.

S. Crockett

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #116 : 10.04.12 - klo:17:17 »
Mitä mieltä olette, sopiiko ns. virallisissa tilanteissa käytettävään tummaan pukuun luonnolliset, pehmeät olkapäät?
« Viimeksi muokattu: 10.04.12 - klo:17:19 kirjoittanut S. Crockett »

Sócrates

  • Vieras
Vs: Tumma puku
« Vastaus #117 : 10.04.12 - klo:17:20 »
^^ Mielestäni kyllä. Ei vaatteen arvokkuus tuolla katoa.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #118 : 10.04.12 - klo:19:27 »
Jos luonnolliset hartiat sopivat kantajansa fysiikkaan, kelpaavat ne kaikkialla.
Suositellaan täysraittiutta.

Border

  • Vieras
Vs: Tumma puku
« Vastaus #119 : 11.04.12 - klo:08:44 »
Miten hopsack-kangas toimii tummassa puvussa? Netistä olen lukenut hyvin ristiriitaisia kommentteja sen sopivuudesta pukukankaaksi, tummasta puvusta puhumattakaan. Tarvitsen tumman puvun lähinnä vain hautajaisiin ja harvakseltaan tapahtuviin formaaleihin tilaisuuksiin. Mielessä olisi nyt CT:n navy hopsack -puku. Minulla ei ole tarkkaa käsitystä siitä, millainen kangas siinä itseasiassa on kyseessä. Olen enemmän tweediin päin kallellaan ja mielelläni käyttäisin karkeampaa tekstuuria myös tummassa puvussa jos suinkin mahdollista. 

Eli navy hopsack hautajaisssa = ???