Kirjoittaja Aihe: Tumma puku  (Luettu 196514 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #180 : 11.12.22 - klo:11:50 »
Kyllä vain, minullakin on koivistolainen kovimpia pakkasia varten. Vielä ei ole kukaan sitä kommentoinut, vaikka alussa oli pieni ääni sisälläni, joka kehotti varautumaan kommentteihin. Eiköhän täällä pk-seudulla ole jo todelliset hörhötkin nähty, jolloin yksi karvainen lakki ei kiinnosta.

Eikä varmasti kommentoikaan (negatiivisesti) ihan äkkiä, sillä koivistolainen on varsin sliikin näköinen kun se on takaa kiinni. Samalla poistui omalla kohdalla vuosia kestänyt "pelko" siitä, että tulee tumman puvun tilaisuus talvella.
Asiaan alkoi taas kiinnittämään tavallista enemmän huomiota muutenkin, niin täällähän näkyy vapaamuotoisempia turkislakkeja jo ihan arkisin. Ilmeisesti viime talvena on niiden myynti kasvanut huimasti vaikkapa kymmenen vuoden takaiseen.
VASTATUULEEN!

Colt

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #181 : 08.01.23 - klo:22:10 »
Itse pidän harmaata tai tummansinistä solmiota täysin asianmukaisena, jos pukukoodi on tumma puku. Jos tummalla puvulla korvaa frakin, olisi ehkä solmion syytä olla harmaa.

Itse olen käyttänyt isänmaallisissa tilaisuuksissa myös tummansinistä solmiota hieman tilanteesta riippuen. Nyrkkisääntönä päivällä sininen, illalla harmaa. Omani on helmenharmaa ja siinä on herringbone kuviointi eli mielestäni aika hillitty ja sopiva hienoimpiinkin juhliin.

Pihalla tulee kylmänä vuodenaikana patsasteltua tummassa puvussa vähintään neljä kertaa vuodessa, joten olen oppinut pukeutumaan sään mukaan.

Lakkina talvella koivistolainen tai nollakeleillä sekä tuulettomalla säällä ehkä huopahattu. Eipä tuo turkislakki ole huomiota herättänyt, etenkin kun aika monella muullakin sellainen yleensä on. Pipoa en puvun kanssa suostu käyttämään. Nikita tulee laitettua päähän, mikäli sää on todella jäätävä ja ulkona joutuu oleilemaan pitkiä aikoja. Tällöin oxfordit vaihtuvat mustiin chelsea-saappaisiin.
« Viimeksi muokattu: 08.01.23 - klo:22:13 kirjoittanut Colt »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tumma puku
« Vastaus #182 : 09.01.23 - klo:15:13 »
...tulipa vielä Mauno Koivisto -mallista mieleen. Jos turkishattua ei halua päähänsä vakaumuksen tai huomion välttämisen vuoksi, mallia valmistetaan myös lampaannahkasta eli kelsistä. Lampaankarva on mattapintainen, eikä erotu niin kuin kiiltävä minkki tai vastaava.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #183 : 09.01.23 - klo:18:51 »

Näinhän se menee.  Minkki on päheempi, lammas lienee eettisempi.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #184 : 14.10.23 - klo:16:18 »
Palatkaamme pitkästä aikaa etikettikysymysten pariin:

Olen lukenut tämän ketjun nyt alusta alkaen, ja sen myötä vahvistui käsitykseni siitä mitä tumma puku tarkoittaa.

Lähitulevaisuudessa odottaa alumni-illallinen, jossa pukukoodina tumma puku. Kaapissani tällainen onkin, mutta olen sitä käyttänyt viimeksi n. 10 vuotta sitten, ja nyt sovittaessani sitä havaitsin olleeni tuolloin ilmeisesti hoikemmassa kunnossa. Painonpudotus tekisi hyvää,ja saattaisin ehtiäkin tässä muutamassa viikossa karistamaan tarvittavan määrän vyötäröltäni, mutta tahdonvoimani puutteellisuuden johdosta näkisin, että jokin Plan B olisi syytä olla.

Tätä taustaa vasten pohdiskelen ja haen vertaistukea ajatukselle pukeutua ko. tilaisuutta varten kolmioisaiseen yönsiniseen liituraitapukuun.

En todennäköisesti olisi ainoa virallisesta koodista poikkeava, ja toisaalta uskoisin kantavani hyvin istuvan liivipukuni tyylikkäämmin kuin suuri osa muusta juhlakansasta mustat pukunsa.

Mitä ajatuksia tämä pohdintani teissä herättää?


Kolibri

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #185 : 15.10.23 - klo:11:28 »
Palatkaamme pitkästä aikaa etikettikysymysten pariin:

Olen lukenut tämän ketjun nyt alusta alkaen, ja sen myötä vahvistui käsitykseni siitä mitä tumma puku tarkoittaa.

Lähitulevaisuudessa odottaa alumni-illallinen, jossa pukukoodina tumma puku. Kaapissani tällainen onkin, mutta olen sitä käyttänyt viimeksi n. 10 vuotta sitten, ja nyt sovittaessani sitä havaitsin olleeni tuolloin ilmeisesti hoikemmassa kunnossa. Painonpudotus tekisi hyvää,ja saattaisin ehtiäkin tässä muutamassa viikossa karistamaan tarvittavan määrän vyötäröltäni, mutta tahdonvoimani puutteellisuuden johdosta näkisin, että jokin Plan B olisi syytä olla.

Tätä taustaa vasten pohdiskelen ja haen vertaistukea ajatukselle pukeutua ko. tilaisuutta varten kolmioisaiseen yönsiniseen liituraitapukuun.

En todennäköisesti olisi ainoa virallisesta koodista poikkeava, ja toisaalta uskoisin kantavani hyvin istuvan liivipukuni tyylikkäämmin kuin suuri osa muusta juhlakansasta mustat pukunsa.

Mitä ajatuksia tämä pohdintani teissä herättää?
Riippuu miten paljon työ- tai bisnesidentiteettiä haluaa tuoda mukaan illallispöytään. Alumniseurassa se voi olla jopa asiaan kuuluvaakin, joten tässä tapauksessa näen sen mahdollisena. Minulta hyväksynnän leima.
(This section has abandoned itself)

uuno

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #186 : 15.10.23 - klo:20:09 »
Riippuu vähän varmaan myös alumniseurasta.  Kovin tarkkaa oli opiskeluaikana olevinaan pukukoodi ainakin niissä piireissä, joissa liikuin. Voihan tietty ikä pehmentää kulmia, vaikka olisi sellainen porukka ollut aiemmin.