Kuinka formaaliksi royal blue värinen puku lasketaan? Voiko sitä käyttää kun kutsussa mainitaan tumma puku kunniamerkein? Onko kuitenkin varminta vetää tylsästi mustassa?
Toinen kysymys. Mikä on raadin näkemys kunniamerkkien käyttämisestä kolmiosaisen tumman puvun kanssa? Toimiiko kokonaisuus paremmin ilman liiviä? Kolmiosaisen puvun tultua nykyaikaina harvinaiseksi, en ole nähnyt esimerkkejä tällaisesta?
Itse olin autistisen kiinnostunut kunniamerkeistä nuorempana, toki nykyäänkin kiinnostavat. Olen seurannut lapsesta saakka Linnan juhlia nimenomaan miesten mitalien ja pukeutumisen perspektiivistä.
Myös median ja sosiaalisen median sekä kuvahaun avulla olen perehtynyt miesten kunniamerkkien kanssa käyttämiin asuihin niin kotimaassa kuin ulkomailla, historiassa kuin nykypäivänä, varsinkin harvinaisempiin kuten kaksirivinen puku, liivipuku, lounaspuku sekä šaketti ja smokki.
Tumman liivipuvun kanssa kunniamerkkejä käytetään maassamme melko yleisesti, minkä voi havaita katsomalla tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanoton tallenteita, ja niiden kättelyosuuksia Youtubesta. Etenkin Tampere -talossa järjestetty vastaanotto 2013, jolloin pukukoodina oli tummma puku ja kunniamerkit, featuroi liivipukuja kunniamerkein.
Viime vuonna valtakunnallinen lipunnosto itsenäisyyspäivänä Hämeenlinnasta, ja kuten Yleisradion Areenasta löytyvästä tapahtuman tallenteesta voi havaita, yhdellä paikalla olleella kaupungin johtomiehellä oli yllään liivipuku runsain kunniamerkein koristettuna.
Yhdyn edelliseen kommentoijaan ja totean että omien havaintojenikin mukaan liivipuvut ovat viimeisen vuosikymmenen aikana yleistyneet.
Itselläni ei jo nuoresta iästäni johtuen ole kunniamerkkejä, mutta käytän niihin rinnastettavaa dekoraatiota, marsalkka Mannerheimin syntymän 140-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sekä hänestä kaavaillun elokuvan rahoittamiseksi 2007 julkistettua Mannerheim -mitalia, joka on vapaasti käytettävä kansalaismitali eli jetoni, itsenäisyyspäivän kansalaisjuhlassa juurikin tumman liivipuvun sekä sinivalkoisen solmion kanssa (omistan tumman- ja vaaleansinisiä tiheillä ja harvoilla valkoisilla pilkuilla sekä raidoilla kuvioituja).