Kirjoittaja Aihe: Tumma puku  (Luettu 196488 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #120 : 11.04.12 - klo:20:33 »
Miten hopsack-kangas toimii tummassa puvussa?

Oivasti. Tekee tummemman vaikutelman kuin täysin sileä kangas.


Lainaus
Eli navy hopsack hautajaisssa = ???

Toimii, joskin tietysti hautajaisissa hyvin tumma harmaa tai musta ovat täysin etiketinmukaisia. Kokonaisuus on tietenkin hyvin monesta muustakin asiasta kiinni kuin pukukankaasta - siisti musta solmio, mustat oxfordit, kaunis valkoinen paita ja hyvä pellavainen valkea taskuliina tekevät setistä kelvokkaan. Myös surunapin käyttöä voi harkita.
Kaikki villa tottelee rautaa.

erno

  • Vieras
Vs: Tumma puku
« Vastaus #121 : 11.04.12 - klo:21:26 »
^ Itse olen niin iäkäs, että rajoittaisin vanhasta muistista surunapin ja -nauhan käyttämisen aivan lähimpien omaisten suremiseen. Turun hautausplvelunb sivuilla mainitaankin: " Äidin tai aviopuolison kuoltua miehet voivat käyttää puvuntakin kauluskäänteessä surunappia tai vaihtoehtoisesti surunauhaa vasemmassa hihassa. Surunapin paikka on vasemmassa kauluskäänteessä, kaksi senttiä napinlävestä alaspäin." Itse kyllä olisin valmis laventamaan käyttöä äidin ja puolison lisäksi isään, isovanhempiin ja appivanhempiinkin. Omista lapsista puhumattakaan.

S. Crockett

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #122 : 24.04.12 - klo:14:58 »
Mistä materiaalista mielestänne tumman puvun valkoisen taskuliinan tulisi olla tehty? Mikä on mielestänne taskuliinamateriaalien formaaliusjärjestys?
« Viimeksi muokattu: 24.04.12 - klo:15:01 kirjoittanut S. Crockett »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #123 : 24.04.12 - klo:15:05 »
Mistä materiaalista mielestänne tumman puvun valkoisen taskuliinan tulisi olla tehty? Mikä on mielestänne taskuliinamateriaalien formaaliusjärjestys?

Muodollisimmasta alkaen

1: (Irlantilainen) pellava
2: Puuvilla
3: Silkki
4: Villa ja vastaavat
Kaikki villa tottelee rautaa.

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Tumma puku
« Vastaus #124 : 02.01.13 - klo:21:03 »
Voiko tumman puvun kanssa pitää harmaita kenkiä?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #125 : 02.01.13 - klo:21:30 »
Voiko tumman puvun kanssa pitää harmaita kenkiä?

En lähtisi siihen, ellei oma silmä kerro muuta ja yhteensopivuus ole erinomaisen hyvä. Tosin, tällöin määritelmä muuttunee tummasta puvusta arkipuvuksi.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Tumma puku
« Vastaus #126 : 03.01.13 - klo:07:58 »
Mietin esim. hautajaisia. Koska kuulemma harmaa puku on hyväksytty hautajaisiin(jossain päin maalimaa?), niin eikös silloin kengätkin voisi olla harmaat?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Tumma puku
« Vastaus #127 : 03.01.13 - klo:09:49 »
Mietin esim. hautajaisia. Koska kuulemma harmaa puku on hyväksytty hautajaisiin(jossain päin maalimaa?), niin eikös silloin kengätkin voisi olla harmaat?

Menee muotikokonaisuudeksi. En revittelisi kengillä hautajaisissa, vaikka hiilenharmaa ja yönsininen puku tummia pukuja mustan ohella ovatkin. Tumman puvun kengät ovat aina mustat ja koristeettomat.

Kengät ovat pukeutumiskokonaisuutta radikaaleimmin muuttava elementti.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tumma puku
« Vastaus #128 : 03.01.13 - klo:14:04 »
Hereto, hautajaisissa on tapana muistaa vainajaa. Mikä tahansa liikaa erottuva tai huomiota hinkuva vaatekappale on liikaa, ellei vainaja ole jättänyt erityisiä toiveita. Sama menettely on paikallaan häissä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

buli

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #129 : 17.03.13 - klo:10:19 »
Muistuma - kauan sitten puolisoni sai kutsun maaherran vastaanotolle. Asuna oli tumma puku. Googletin ja löysinkin määritelmän tummalle puvulle, parempi puku. Minulla oli siihen aikaan vain kaksi pukua, tummanharmaa mittatilauspuku ja vaalea vaatturinpuku. Tummanharmaa pukuni oli minulle haalari, joten valitsin vaalean puvun.

Nyt olen ollut muutaman kerran avecina pormestarin vastaanotolla, ja nyt minulla on -96 lähtien kunnollinen ja tasokas tumma puku. Valkoisen paidan kanssa olen useimmin tainnut käyttää noissa tilaisuuksissa punaista solmuketta, joita minulla on kahta eri sävyä. 


Paavo

  • Kisälli
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #130 : 03.01.14 - klo:16:49 »
Kun nyt tummasta puvusta ja hääpukeutumisesta on tässä ketjussa ollut puhetta niin kokeillaan mitä mieltä ihmiset ovat seuraavasta. Olen menossa helmikuussa kaverin häihin ja vaikkei pukukoodia erityisesti kutsussa mainittukaan niin ajattelin laittaa ihan perinteisen mustan puvun, valkoisen kauluspaidan ja valkoisen pellavaisen taskuliinan. Jalkinepuoli sekä solmiovalinta ovatkin vähän hankalampi puoli. Omistan Cheaneyn kiiltonahka-oxfordit, jotka periaatteessa haluaisin laittaa jalkaan. Mutta onko tuollaisten kenkien käyttö muutoin kuin frakin/smokin kanssa ihan no-no? Itse hääjuhla alkaa vihkimisellä klo 16 ja jatkunee tietysti siitä aika tarkkaan kellon ympäri.

Toisekseen, mikäli nuo voisi jalkaan laittaa, vaatisiko se jotain erityistä solmio-/solmukevalinnalta? Sen suhteen vaihtoehtoni ovat vielä auki harmaasta kudotusta solmiosta mustaan solmukkeeseen ja kaikkeen siltä väliltä. En usko, että ainakaan tuo kudottu solmio enää menisi kiiltonahkakenkien kanssa, mutta saisiko musta solmuke sitten taas kokonaisuuden näyttämään joltain wannabe-smokilta?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tumma puku
« Vastaus #131 : 03.01.14 - klo:17:39 »
Tänä päivänä voi pukeutua mihin haluaa...eri asia on, kannattaako. Jos haluat seurata perinteistä linjaa, kiiltonahkakenkä varataan vain smokin tai frakin seuraan. Näin on ollut noin sadan viime vuoden ajan. Muistaakseni Marco Bjurström vetäisi pari vuotta sitten Linnan juhlissa punaisissa kiiltonahkakengissä, jotka Bumtsi Bumin juontoasujen jälkeen olivat jo kepeää kamaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 517
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #132 : 17.05.16 - klo:12:49 »
Yönsininen puku, jossa on melkein näkymätön punainen window pane. Onko vielä tumma puku? Kuvaa ei ole tähän hätään.
--
-Mars-

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Tumma puku
« Vastaus #133 : 17.05.16 - klo:16:31 »
Voiko tumman puvun kanssa pitää harmaita kenkiä?

Harmaat pukukengät? Onko niitä? Vahva uhka Eccojen ja Pomarfinnien maailmaan.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tumma puku
« Vastaus #134 : 17.05.16 - klo:18:11 »
Yönsininen puku, jossa on melkein näkymätön punainen window pane. Onko vielä tumma puku? Kuvaa ei ole tähän hätään.

Sanoisin, jotta riippuu tilaisuudesta ja päällisruudukon erottuvuudesta. En laittaisi minnekään oikein hienoon paikkaan.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/