Keikari > Etiketti

Tumma puku

<< < (4/38) > >>

SirWinston:
Lisäisin huomioitaviin asioihin myös puvun värin tai sävyn lisäksi sen kuvioinnin. Minulle liitu- tai neularaita ei kuulu tummaan pukuun vaan arkipukuun.

Tumma puku voi toki olla tumma harmaa, sininen tai musta. Itselläni tummaan pukuun kuuluvat vyö ja kengät ovat aina mustia, paita ja taskuliina valkoinen, ja solmio hillityn hopea. Kello ja kalvosinnapit hopeat. Täytekynä ja sytytin mustat.

Mikäli ns. "tumma puku"-tilaisuus osuu päiväsaikaan (ennen klo 18), saatan kapinoida italialaisen etiketin hengessä käyttämällä ruskeaa vyötä ja kenkiä, sekä vaaleansinistä tai -punaista paitaa.

Ville:

--- Lainaus käyttäjältä: "Sami" ---Eivätkö räätälitkin voi vähemmän muodollisesti pukeutua?
--- Lainaus päättyy ---

Toki, mutta soisin heidän olevan jo ammatinsa vuoksi klassisen miesten tyylin esitaistelijoita. Jos räätäliksi kouluttautuminen vie 5-8 vuotta, täytyy olla mukana aitoa intohimoa sillä tässä ammatissa ei ainakaan Suomenmaalla pääse rikastumaan. Soisin heidän myös ottavan esimerkkiä ulkomailta, jossa bloggaavat räätälit ovat arkipäivää. Esimerkiksi Thomas Mahon (http://www.englishcut.com/) on tunnettu taitaja, itsensä prinssi Charlesin vaatettajia. Toistaiseksi minä ja Arman Alizad olemme ainoita, jotka jaksavat napista, valittaa ja muutoinkin pitää melua pukumiehen puolesta. Hupinsa kullakin.

Dan-D:
Kuolleista herätys!

Tummanharmaa ei ole mielestäni (eikä tosiaan monen etikettioppaankaan mukaan) varsinaisesti tumma puku, muttei pyhäinhäväistyskään.  Etikettivirheistä se on pienimmästä päästä, jos puku on todella tumma ja yksivärinen.  Esim. tavanomaisissa suomalaisissa häissä tumma yksivärinen harmaa olisi kuitenkin todennäköisesti onnistuneimpia valintoja koko hääseurueesta.  Kuitenkin jos joku marssisi kättelemään presidenttiä missä tahansa harmaan sävyssä, en voisi olla ihmettelemättä.  Tilannesidonnaista!  Isompaa ihmetystä saavat aikaan smokit samassa jonossa (tai kl. 12 alkaneissa häissä viime kesänä...  Smokin kantajasta huokui vieläpä äärimmäinen ylpeys omaa, muita hienompaa asua kohtaan, mikä oli monellakin tapaa varsin surullista.).

Sen sijaan en voi olla ihmettelemättä häissä, hautajaisissa ja muissa vastaavissa:

- liituraitoja!
- muita värillisiä kuvioita ja raitoja (esim. herringbone-kuvio voi sinänsä olla hyväksyttävä)
- sinisiä paitoja
- mustia paitoja (ehkä hautajaisissa, mutta häissä?)
- kuvioituja paitoja - ruudut ja raidat eivät kuulu juhla-asusteeseen
- selvästi business-henkisiä raidallisia solmioita
- kävelykenkiä
- puuttuvaa solmiota

Vaikka isäntämme pitääkin taskuliinan puutetta lähes rikoksena, on minun mielestäni taskuliina täysin vapaavalintainen useimmissa tilanteissa.  Juhlavimmissa tilaisuuksissa se kuuluu asiaan, mutta tavallisissa häissä sen puute ei ole mielestäni häiritsevää, arkipäivästä puhumattakaan.

Sen näkee aina valitettavan selvästi, kun joku ostaa uuden puvun - sen ainoan, jota seuraavina vuosina käyttää - ja keksii hankkia jotain vähän näyttävämpää ja tyylikkäämpää ymmärtämättä asusteen käyttötarkoitusta ja sen lähettämiä viestejä.  Moni ihminen ei näe eroa esim. vahvasti liituraidoitetun ja yksivärisen puvun käyttötarkoitusten välillä.

Yksi valinta, jonka suhteen en ole osannut tehdä lopullista päätöstä, on (tavallisen suomalaisen hääjuhlan tasoisissa juhlissa) vaaleanpunainen paita.  Tavallaan se on väärä valinta, mutta toisaalta se on vähän leikkisä ja iloinen.  Oikein tehtynä voin joskus sallia tällaisen, mutta toisaalta siinä on jotain väärääkin.

[/revival]

ChuckBass:
Itse en "etikettien noudattamisesta" jaksa niin paljoa välittää, muuta kuin niissä tilanteissa missä se on välttämätöntä ja samalla tapa osoittaa kunnioitusta ja myös maalaisjärkeä. Siksi itse erotan hautajaiset omaksi lajikseen muista "juhlista". Hautajaisiin kuuluu tumma (musta) puku, musta solmio ja valkoinen paita.

Tämän jälkeen omasta mielestäni onkin sitten reilusti vapaampaa ja paljon kiinni myös siitä, mitä juhlien järjestäjät haluavat, eli löytyykö dresscode. Jos häissä ei tällaista ole, niin silloin puku voi olla tumma, liituraitaa, kesällä vaalea ja niin edelleen. Jos taas kutsussa lukee, että nämä juhlat ovat "all white", niin sitten päälle puetaan valkoista ja sillä selvä.

Barbarossa:
Itse en vedä mustaa pukua päälle kuin hautajaisissa.
Listaisitko Dan-D mielestäsi sopivia pukuja esim. häihin?
Esim. tumma navy raidalla on käsittäkseni mielestäsi epäsopiva?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta