Kirjoittaja Aihe: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa  (Luettu 1447686 kertaa)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #120 : 28.01.11 - klo:15:45 »
Pointti on se, että töissä odotetaan tietynlaista pukeutumista, eikä siellä voi vapaasti pukeutua haluamallaan tavalla.

Minua vain kummeksuttaa, että miten kummassa nimenomaan taskuliinalla mennään rajan ylitse...

Lainaus
Kukin tietenkin vetää omat rajansa, paitsi että töissä ne saattaa vetää työnantaja.

Eli taskuliina on kielletty?

Lainaus
Edes komeisiin kenkiin ei liity samanlaista dandyn leimaa, kuin taskuliinaan.  Ei minulla ole ongelmia kaiken erottautumisen suhteen, mutta taskuliina herättää keikariuden mielikuvia, jotka eivät ole aina toivottavia.  Kenkiä kukaan nyt ei huomaa.

Miksi vain ja ainoastaan taskuliina? Tai jos ei vain ja ainoastaan niin mitä muut sitten herättävät?

Lainaus
 Jätit kuitenkin pois sen olennaisen osan viestistäni.  Totesin, että minulle *työ*pukeutumisessa taskuliina on liikaa, ja vihjasin olevani sikäli kallellaan tiettyjen brittien toistelemaan näkemykseen siitä, ettei se sovi bisnespuvun kanssa.  En minä taskuliinojenvastaisella ristiretkellä sentään ole.

Lähinnä haen perusteluja sille, että miksi taskuliina ylittää sen rajan.
Mitä tulee tiettyjen brittien näkemykseen niin mielipiteitähän on kaikilla. Joidenkin brittien mielestä kokolattiamatto on jees, vesihanoissa ei tarvita mikseriä ja uppopaistettu ruoka on jees.

Lainaus
Jotenkin me Jälkiviisas onnistutaan aina olemaan eri mieltä, silloinkin kun ei välttämättä oikeasti oltaisikaan.

Se on sikäli yllättävää, että
A) koen lähinnä hakevani perusteita taskuliinaväitteille ja
B) en muista koska ollaan edellisen kerran oltu eri mieltä jostain.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #121 : 28.01.11 - klo:16:15 »
Jaa-a.  Ehkä se johtuu siitä, että taskuliina on ikään kuin se viimeinen silaus, joka kruunaa asukokonaisuuden.  Sen pitäminen vaatii sellaista huolellisuutta, jolla erottuu kovin selvästi siitä osasta porukkaa, joka vetää puvun päälle töissä, kun on pakko.  Kaikki muut asusteet voi enemmän tai vähemmän nähdä kenen tahansa päällä, mutta vain pukeutumiseen tietyllä intohimolla suhtautuva pitää puvun kanssa taskuliinaa.  Se on se jokin, joka erottaa esim. Wahlroosin Ollilasta tai Alahuhdasta, ja tuo nämä dandymäiset piirteet esille.

Kuten totesin, jokainen tekee omat johtopäätöksensä ja assosioi asiat haluamallaan tavalla, mutta tämä on minun mielikuvani taskuliinoista.  Tuskin kukaan koskaan missään on "kieltänyt" taskuliinoja.  Eikä niitä välttämättä kukaan paheksuisikaan.  Aivan varmasti ne kuitenkin huomataan.  Ja siitä herää kysymys (käsi sydämelle): käyttäisitkö työhaastattelussa?

Tekeekö tämä taskuliiinoista huonoja?  Ei, mutten koe niitä siksi itselleni luonteviksi töissä.  Selvyyden vuoksi: en paheksu tai katso pahasti ketään, jolla on taskuliina töissä.  Livenäkin olen kahdella dirikalla eläissäni niitä nähnyt ja todennut mielessäni: "nättiä."  Minusta itsestäni ei vain siihen ole, ainakaan vielä.  En koe olevani bisnespukeutunut taskuliinan kanssa.  Kokeiltu on.  Muutama "formaalimpi" duunidinneri on ollut, joissa olen taskuliinaa pitänyt ilolla.  Toimistolla koen sen vähän liialliseksi.

Ehkä joku kaunis päivä koen olevani valmis pitämään taskuliinaa toimistollakin.  Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että mainitsemani "ei taskuliinaa bisnespuvun kanssa" -sääntö on ohjenuoranani.

Ja erimielisyyteen: siinäpä se.
« Viimeksi muokattu: 28.01.11 - klo:16:16 kirjoittanut Dan-D »

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #122 : 28.01.11 - klo:16:25 »
Melkoinen yleistys, koska kengät huomioidaan nykyisin varsin usein. Jopa vaimoni kertoi katsovansa ensimmäisenä miehen kenkiä. Komeiden kenkien / taskuliinan mahdollisesti aiheuttamaa dandy-leimaa en ryhdy edes arvioimaan. Tässäkin tapauksessa ongelma on lähinnä sen katsojan.

Suomessa, miehen arkipukeutuminen perinteisen tyylikkäästi riittää jo yksistään herättämään sen keikariuden mielikuvan. Ei siinä yksi taskuliina tunnu enää missään.

ps. Jälkiviisaalta hyviä huomioita.

Edes ne, jotka väittävät katsovansa ensin kenkiä (kun niin kuuluu tehdä), eivät yleensä erottaisi kolmen tonnin Lobbeja satasen Lloydeista, ja saattaisivat pitää jälkimmäisiä hienompina ja kalliimpina.  Suomi ei mielestäni ole kenkämaa, vaikka muuta väitettäisiin.

Poikkeuksiakin toki on.

Minulla on hieman erilaisia kokemuksia.

Kun ensimmäisen kerran puin jalkaani Churchit, sain töissä useita huomionosoituksia osakseni. Eivät he tienneet kengän merkkiä/mallia/hintaa, mutta jotakin eroa niissä täytyi aiempiin olla, koska juurikin mainitsemiasi Lloydeja ei kukaan ollut aiemmin noteerannut mitenkään. Kyllä kengän kuuluu olla laadukkaan ja hienon oloinen / näköinen muutoinkin kuin "tunnistettavuuden" perusteella.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #123 : 28.01.11 - klo:17:07 »
Ja siitä herää kysymys (käsi sydämelle): käyttäisitkö työhaastattelussa?

Viimeisimmän työhaastattelun osalta voin vastata, kyllä. Ja tänään, otin vastaan tuon duunin.
Taskussa oli tosin valkoinen tv-fold, sen enempää en lähtenyt kikkailemaan :)
(ja niin, en tiedä lasketaanko omaa alaani bisnespukeutumisen alaksi, mutta sinne päin se kuitenkin kovasti on kallellaan)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #124 : 28.01.11 - klo:17:19 »
Ja siitä herää kysymys (käsi sydämelle): käyttäisitkö työhaastattelussa?

Kyllä.
Minusta se on vain yksi asuste muiden joukossa ja jos päällä on jo muuten sotisopa niin ei siinä konkurssissa yksi taskuliina tunnu missään. Etenkin kun ovat viime vuosina yleistyneet Suomessa todella kovaa vauhtia.

Toisekseen minusta dandyily on erikoisuuden tavoittelua ja taskuliinahan on luonnollinen osa sellaista puvuntakkia tai irtotakkia, jossa on rintatasku. Enemmän sitä erikoisuutta haetaan villeillä leikkauksilla tai väreillä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #125 : 28.01.11 - klo:17:20 »
Itse pitäisi myös haastattelussa taskuliinaa (jos olisi irtotakki tai puku).

CB, onnea uuteen työhön.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

OFlahertie

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #126 : 28.01.11 - klo:17:57 »
Olen taipuvainen olemaan Dan-D:n kanssa samaa mieltä: itsekään en pankkiiriympäristössä taskuliinaa työpuvun kanssa käyttänyt. Juuri tuo taskuliinan läsnäolo olisi (mielestäni) saanut kokonaisuuden luiskahtamaan tyylikkäästä ja siististä understatementista liiaksi keikariuden puolelle. Tuohon taskuliinan käytön maltillisuuteen lienevät syinä sekä Dan-D:n mainitsema työtovereiden konventionaalinen pukeutuminen että kantajan oma (heikko) itsetunto.

Toisaalta, eikö Villen ja koko keikari.comin missio ole levittää tyylikkään pukeutumisen ilosanomaa, jonka ansiosta EHKÄ joskus kaukaisessa tulevaisuudessa Suomessakin taskuliinan käyttäminen sille soveliaan asun kanssa olisi enemmän sääntö kuin poikkeus? Toivommehan yleisesti myös, että C&J:n ruskeat broguet yleistyvät työntäen Eccon mustat hirvitykset marginaaliin? Kaikkea tätä edesauttaakseni pyrin nykyään pukeutumaan aina mieleni mukaan enkä alistu enää tyytymään siihen muun ympäristön käyttämään konventionaaliseen "musta puku + Lloydit" -komboon.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #127 : 28.01.11 - klo:18:00 »
Jotenkin minun on edelleen vaikea ymmärtää, miten valkoinen tv-fold voisi pilata bisnespukeutumisen. Kokonaisuus on vain erinomaisen tyylikäs vrt. Mad Men -sarjan konservatiivisimmat pukeutujat / pukukokonaisuudet. Ehkä olen vain käsityskyvyltäni rajoittunut.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #128 : 28.01.11 - klo:19:07 »
Peter Nyman (ja muutkin miesankkurit) lukee kyllä uutisia melko uskottavan oloisesti taskuliinojensa kanssa. : ) Varmasti omiaan lisäämään sen käyttöä yleisönkin keskuudessa. Kenkäpuolikin on varmasti kunnossa, vaikkeivät ruudussa näykkään. Sillä saralla on ankkurilla on vaikeampi tehdä pr:ää.
Keep Calm and Carry On.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #129 : 28.01.11 - klo:19:55 »
Lainaus
Edes komeisiin kenkiin ei liity samanlaista dandyn leimaa, kuin taskuliinaan.  Ei minulla ole ongelmia kaiken erottautumisen suhteen, mutta taskuliina herättää keikariuden mielikuvia, jotka eivät ole aina toivottavia.  Kenkiä kukaan nyt ei huomaa.

Miksi vain ja ainoastaan taskuliina? Tai jos ei vain ja ainoastaan niin mitä muut sitten herättävät?

Taskuliina on mallia on/off ja normi on off. Tuolloin taskuliina pistää silmään tehokkaammin kuin dekadeja parempi puku tai kengät. En rehellisesti sanottuna keksi hillitystä perusbisnesunivormusta mitään muuta kohtaa, jossa tasoa nostamalla voisi aikaansaada saman huomiovaikutuksen. Jos päällä olisi parasta saville rowta ja jalassa bespoke-oxfordit, niin suurin osa työkavereista ja yhteistyötahoista ei huomaisi mitään. Tai kyllä he tajuaisivat, että jotain erikoista asussa on, koska se näyttää hyvältä, mutta he eivät osaisi käsitellä näkemäänsä. Taskuliinan he sen sijaan osaisivat käsitellä ja ensimmäinen ajatus oliis 'Seppo on menossa häihin, hautajaisiin tai muihin juhliin töiden jälkeen'. Duunipuvussahan on luonnollisempaa mennä juhliin kuin duunissa käyttää taskuliinaa...

Chuck on lakialalla helsingissä, jossa pukeudutaan ehkä kaikkein parhaiten suomessa. Taskuliina ei siis niin paljoa pistä silmään. Jami taas on IT alalla, jossa luultavasti taskuliinainen keikari t-paitojen seassa tuntuu luonnollisemmalta kuin perusturo ilman taskuliinaa. Itse pyörin johdon parissa kaikilla toimialaloilla ja taskuliina on äärimmäisen harvinainen. En muista, olenko oikeastaan nähnyt koskaan johtajien perusduunivormussa taskuliinaa, puhetilaisuudet sun muut ovat sitten eri juttu. Toimialoilla on eroa ja omalla työpaikalla on helppo arvioida mikä pistää silmään ja onko sillä väliä. Toisaalta taskuliinan huomioarvoa voi myös hyödyntää, jos ymmärtää mitä tekee.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #130 : 28.01.11 - klo:21:08 »
Jami taas on IT alalla, jossa luultavasti taskuliinainen keikari t-paitojen seassa tuntuu luonnollisemmalta kuin perusturo ilman taskuliinaa. Itse pyörin johdon parissa kaikilla toimialaloilla ja taskuliina on äärimmäisen harvinainen. En muista, olenko oikeastaan nähnyt koskaan johtajien perusduunivormussa taskuliinaa, puhetilaisuudet sun muut ovat sitten eri juttu. Toimialoilla on eroa ja omalla työpaikalla on helppo arvioida mikä pistää silmään ja onko sillä väliä. Toisaalta taskuliinan huomioarvoa voi myös hyödyntää, jos ymmärtää mitä tekee.
Tähän pitää sen verran tarkentaa että itse toimin tosiaan IT-alalla, mutta tehtävissä joissa olen pääsääntöisesti tekemisissä asiakkaan johdon kanssa (siis silloin kun näyttäydyn enkä tee varsinaista tuottavaa työtä kotona kalsareissa keskellä yötä). Eli asiakastapaamiset, palaverit yms on useimmiten asiakkaan johdon kanssa. Harvemmin muilla tosiaan näen taskuliinaa, mutta en silti koe sitä niin että minun pitäisi se jättää pois (toisaalta usein on se tilanne että vastapuoli on puvussa (jota ei halua pitää päällään) ja itsellä saattaa olla farkut + irtotakki + taskuliina tms). Mutta meidänkin tehtävissä pukeutumis kirjo on laaja ja tuskin saisin halveksuvia katseita vaikka menisin palaveriin t-paita ja shortsit päällä, meille annetaan paljon anteeksi :) Oman firman johdolla olen pari kertaa nähnyt taskuliinaa (yleensä solmion kanssa samaa paria). On jotkut asiakkaat ja työtoverit kehunutkin pukeutumistani puolisolleni. Harvemmin sitä kuulee suoraan kerrottavan, mutta välikäsien kautta se joskus tulee.

No, Maanantaina on eräs firman sisäinen palkinnon jakotilaisuus joten matka toimistolle. Enköhän sen käy noutaan siinä irtotakki + taskuliina yhdistelmässä jonka koen omakseni.

ps. en koe itseäni Keikariksi enkä pidä siitä että minua sellaiseksi sanotaan (puoliso joskus käyttää kyseistä termiä mutta hänelle sillä sanalla on positiivinen lataus, itselleni se on enemmän negatiivinen).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #131 : 29.01.11 - klo:07:53 »
Missäs ne ovat , nuo satunnaiset kuvat,mallistot ja muut silmäruuat ? Liinat omaa ketjuun.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #132 : 29.01.11 - klo:10:50 »


Edit: Lienee käynyt selväksi että tältäkin herralta löytyy "sitä jotakin mitä ei kaupasta saa".


Jos tuon tyylin jäljittelyn jälkeen esitys jää vielä vajaaksi niin meidän kuolevaisten onneksi voimme kuitenkin fiilistellä lisäämällä viimeisen silauksen sillä mitä kaupastakin saa:



(Kai tämä menee vielä satunnaisten mallistojen piikkiin sillä noita kastikkeitahan on useita erilaisia)
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #133 : 29.01.11 - klo:13:20 »










Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kuvia, mallistoja ja muuta silmänruokaa
« Vastaus #134 : 29.01.11 - klo:15:32 »
Kahdessa ekassa kuvassa ilahdutti vanhempien mallien käyttö ja kohtuullisen konstailematon ilmapiiri.

Viimeinen kuva jätti miettimään mitä siinä oikein tapahtuu eikä vähiten toppaliivin osalta.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.