Keikari > Kaunis elämä

Tanssitaito

(1/5) > >>

Tumppi$:
Päiviä kaikille.

Tästä aiheesta ei taidakaan vielä olla omaa keskustelua, joten eiköhän luoda sellainen..

Tanssitaitohan on ehdoton herrasmiehen- ja naisen hyve. Eikä tarvitse mennä kauaksi historiassa taaksepäin, kun tanssitaito oli suorastaan yleissivistykseen rinnastettava asia, tai pikemminkin jopa osa sitä.

Mitenkäs foorumilaiset? Löytyykö oikein harrastajia, tai muuten vain tansseissa käyviä ihmisiä? Kuka tunnustautuu varsinaiseksi parkettien partaveitseksi?

Ollaan tässä erään työkaverin kanssa mietitty, josko aloittaisimme tanssikurssin. Kuulemma miehistä on aina pulaa kursseilla.
Yksi syy aloittaa kurssi olisi yksinkertaisesti se, että häpeäkseni minun on myönnettävä etten osaa askeltakaan, en edes alkeita.
Kierrän joka kerta tanssilavan hyvin kaukaa ja valitsen pöydänkin aina mahdollisimman syrjäisestä nurkasta, etten vahingossakaan päädy lavalle.
Mutta nyt olisi tarkoitus yrittää saada muutosta aikaiseksi. Saapa kuitenkin nähdä miten käy, koska olen suunnitellut tanssikurssille menemistä jo useamman vuoden ajan.

Olisi joka tapauksessa hyvä kuulla näkemyksiä ja mielipiteitä liittyen tanssitaitoon ja tanssimiseen yleensä.

Jussi:
En tamppaile perinteisiä pystypaineja (tyttöystävä ehkä toivoisi, että tamppaisin), mutta funkin, (hyvän) hiphopin, soulin, jazzin ja muiden syntisten musiikinlajien tahtiin vatkaan pyrstöäni jopa sangen eloisasti.

Suurinta jyrsimistä tuottavat jotenkin suomalaisväännökset tunnetuista kappaleista ja tangon raiskaaminen ranteidenviiltelyuikutukseksi.

Tanssikurssit ovat kyllä käyneet mielessäni, erityisesti vähemmän häpäistyjen musiikinlajien osalta.

tuc:
Viimeisten 10 vuoden ajan breakdancen opettaminen on ollut olennainen osa toimeentuloani. Joku päivä vielä tempaisen päälle siistit vaatteet joiden tuhoutumisella ei ole niin nokonuukaa ja käyn jossain baarissa kiskaisemassa tuulimyllyä solmuke kaulassa.



PS. Lauantaina olisi Turku Vintaasin suurtanssit Kårenilla ja tanssinohjaustakin olisi kuulemma tarjolla.

PleaseDeleteMe:
Taitaa olla nykypäivänä unohdettu taiteenlaji, jota jo etiketti vaati tietyissä piireissä vuosia sitten. Kyllä tyylikäs mies, joka taitaa vaikkapa valssin ja tangon, saa kadehtimaan. Tietenkin asia on kaksipuolinen = jos mies osaa tanssia, voi olla ongelma ettei löydy daamia joka osaisi.

i v y m a n:
Etiketistä viis - olen muutenkin enemmän etukenomiehiä..

Northern Soulin tahtiin on tullut veivattua - hm - jokunen vuosi ja sitä ennen hypittyä acid house -reiveissä. Tästä huolimatta olen aika kökkö kaveri verrattuna alan (northern) koviin liikkujiin. Toisinaan saan koivet kulkemaan ihan hyvin kyllä, silloin kun tuuri käy eikä voimajuomia ole tullut napsittua liikaa. Akrobatiatemppuja (jotkin liikkeet aika lailla yhtäläisiä breakdancen kanssa, näin kärjistäen) en tällä iällä ja ruumiinrakenteella yritä.

Paritansseista meikäläisellä ei ole mitään hajua - häävalssin sain onnistumaan omissa häissä sentään joten kuten. Kenties siksi että musiikkina ei ollut mitään Toivo Kaiheron Kaihoa vaan tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=BamX6vpavro

Lavatanssikulttuuri on jättänyt meikäläisen aina varsin kylmäksi.. Eläkeiän uhkaavasta lähestymisestä huolimatta pidän - ja olen aina pitänyt - lavatanssimeininkiä vanhusväen ym. jäykkisten juttuna. Kenties lapsuuden Lauantaitanssit on jättänyt pysyvän negaatiojäljen tajuntaani. Lisäksi, musiikillinen snobismini on voimakas estotekijä - en siedä nykyiskelmää ja inhoan sydämestäni kaiken maalman arjakorisevia ja niiden kikottavaa laulutapaa. Nykyiskelmäkategoriaanhan lasken kaiken v. 1980 jälkeen tuotetun materiaalin. Huonoja kappaleita, banaaleja sanoituksia, pääosin surkeita artisteja ja halvan kuuloista studiotuotantoa. Casiot ja DX7t halpoine muovisoundeineen, puhumattkaan tämän hetken buy play throw away Apple Mac / Autotune / WhatHaveYou -tuotannoista, pilasivat kaiken. Vielä 70-luvulla tehtiin hyvin soundaavaa - ja sovitettua - iskelmää.

Vanhat iskelmät, Olavi Virrat, Laila Kinnuset, Rautavaarat, Metro-Tytöt sun muut ovatkin toinen juttu. Mutta ei niitä missään tanssilavoilla kuule: en halua kuulla jotain simosilmua honottamassa huonosti 'Ennen kuolemaa' -kappaletta. Ennen kuolen.

Olen toki toisen lankomiehen kanssa suunnitellut viimeiset 15 vuotta että pitäisi piruuttaan poiketa lavatansseissa katsomassa onko meiniki omien ennakkoluulojen mukaista. Musiikillisesti olen satavarma, että ennakkoluuloni toteutuvat, muista jutuista en ole niin varma.

Olisi hienoa jos Suomessa opittaisiin uudelleen tekemään hyvää iskelmää. Semmoinen ei olisi pahitteeksi.

Todettakoon tähän vielä: arvostan toki tanssitaitoa. On komean näköistä kun klassisia paritansseja vedetään tyylillä ja taidolla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta