Kirjoittaja Aihe: Juhlapuvun teettäminen vaatturilla  (Luettu 2739 kertaa)

CCCR

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Juhlapuvun teettäminen vaatturilla
« : 01.09.10 - klo:23:06 »
Tervehdys!

Ajattelin jakaa kokemuksiani juhlapuvun teettämisestä vaatturilla, toivottavasti niistä on hyötyä muille. Kyseessä oli hääpuku itselleni sulhasena. Valitettavasti kuvia minulla ei ole matkan varrelta, mutta näköjään vaatturi on laittanut puvun omille sivuilleen näytille (http://www.vaatturimestari.fi/asiakastyot/miehet1.php).

Työ lähti liikkeelle siten, että minulla oli mielessäni ajatus puvusta karkealla tasolla, mutta pienimmät detaljit halusin jättää vaatturin ratkottavaksi, koska en ole alan ammattilainen. Kiersin siis Tampereella neljä vaatturiliikettä (joista muistaakseni kolme oli vaatturimestareita) läpi ja päädyin vaatturimestari Kirsi Ahoon, koska hänellä tuntui olevan heti ajatuksia mihin suuntaan pukua voisi kehittää. Muut vaatturit tuntuivat suhtautuvan projektiin ikäänkuin liukuhihnatyönä.

Mielessäni oli tavallisen tumman puvun tyyppinen puku, mutta hieman räätälöity:

- hihat halusin leveiksi ja syväänuurretuiksi ilman nappia (pahoittelut mahdollisista epäselvistä termeistä...)
- rintakehän kohdalle halusin koristeita (eivät ole vielä kiinni tuossa linkin kuvassa)
- kaulukseksi pystykaulus

Vaatturin ehdotuksesta pukua muokattiin vielä seuraavasti:

- helmasta tehtiin shaketin tyyppinen, eli takaa pidempi kuin sivuilta ja edestä
- hihojen napit jätettiin kokonaan pois
- hiottiin pystykauluksen korkeutta ja leuan alle tulevan kohdan syvyyttä siten että plastron näkyy oikein
- rintakehän koristeiksi valittiin musta nyöri joka kiemurtelee nappien välistä
- tehdään puvusta monikäyttöisempi, eli nyörit jätettiin kevyesti kiinni sekä takahelma voidaan napsaista pois, jolloin puvusta saadaan tavallinen tumma puku (pystykauluksilla)
- rintatasku jätettiin pois koristeiden vuoksi

Pakettiin kuului takin lisäksi tummat housut, liivi sekä plastron. Liivi tehtiin täysin vaatturin ideoiden perusteella, itse vaikutin lähinnä siihen, että kuviointi tuli vain liivin takapuolelle (näin liiviä voi käyttää myös arkena takki päällä). Plastron tehtiin morsiamen puvun kankaasta (mitä morsiamen vaatturi antoi liian vähän..).

Vaatturini työskenteli siten, että mitat otettuaan hän teki töitä vain minun pukuni kanssa ja sai sen valmiiksi muistaakseni noin viikossa. Sovituksia oli kaksi kertaa. En ole aiemmin vaatturilla teettänyt mitään, mutta minua jotenkin miellytti ajatus siitä että hän keskittyy vain omaan pukuuni. Näin erityisesti siksi, että puvun lisäksi ostin samalla suunnittelupalvelua.

Kaiken kaikkiaan projekti onnistui erinomaisesti, istuvuus ei voisi olla parempi ja hinta oli kohdillaan. Seuraavana projektina on takki talvea varten.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Juhlapuvun teettäminen vaatturilla
« Vastaus #1 : 02.09.10 - klo:10:16 »
Kirsin webbisivun kuvasta ei saa kyllä oikein mitään selvää, on niin pieni ja pakattu kuva. Jos vain mahdollista niin olisi kiva sada parempi kuva näytille.

Kiitoksia tämän jakamisesta. Kirsiä olen itsekin miettinyt jos jossakin välissä rahaa on sen verran että raaskin teettää. Hän on myös vaatturiliiton puheenjohtaja. Näköjään myös työskennellyt Sawile Row:lla Maurice Sedwell liikkeessä, tuota pientä infoa en aikaisemmin sivuilta olekkaan bongannut.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi