Satunnainen kysymykseni tulee lopussa. Ensin vähän taustaa:
Olin tänään puolivahingossa erään itseäni hieman nuoremman kollegan mukana ostamassa smokkipaitaa. Hänellä on tulossa jotkin juhlat, jossa pukukoodina oli smokki. Tyydyin lähinnä sivustaseuraajan rooliin ja annoin myyjien hoitaa työn, koska vaihtoehtoja ei kovinkaan paljon ollut. Stockmannilla kommentoin kyllä, että paita oli kaulusta myöden liian iso ja myyjäkin oli samaa mieltä. Stockalta ei löytynyt oikeaa kokoa joten menimme sitten naapurin liikkeeseen, jossa juhlapaidat olivat samassa nurkassa smokkien ja frakkien kanssa. Hämmennyin hieman kun kaveri näytti sitten frakkia ja kysyi "onko tämä smokki?" Vastattuani kysyttiin sitten, että millainen se smokki on? Onneksi siinä vieressä oli esimerkki smokistakin. Myyjän tultua hän tarjoutui avaamaan paitalaatikon ja kävellessämme pyynnöstään toiseen päähän kauppaan jutustelin siinä sitten hieman tumman puvun, frakin ja smokin eroista ja erityisesti käyttötarkoituksista. Myyjä totesi tuohon, että onpas mukavaa kun sulla on mukana kaveri joka tietää pukeutumisesta.
Paita tuli hankittua ja istuvuus oli niin hyvä tai huono kun se nyt parin päivän varoitusajalla voi Turun tarjonnalla olla. Ainakin kaulus saatiin säälliseksi ja fysiikkansa ansiosta hieman liian pitkä hiha ei päässyt pahasti roikkumaan. Runsas tila vatsanseudulla hyväksyttiin myös. Poistuessamme kaupasta mietin aiempaa ja kysäisin sitten, että saako kaveri itse smokin jotain muuta kautta. Hän sanoi, että ei kun laittaa mustan puvun. Kelloni pysähtyi.
Kaveri on menossa erään klubin juhlatilaisuuteen ja vanhempansakin ovat pyörineet samoissa ympyröissä joten mainitun äiti oli sitten suositellut smokkipaitaa mustan puvun kanssa koska se voi tehdä "paremman vaikutelman". Tarkoituksena lienee laittaa sen kanssa rusetti, koska muistan kuulleeni kommentin "sitten ei tarvitse laittaa solmiota." Pohdin, että olen nyt hiljaa enkä lähde luomaan mitään suurempaa stressiä tilaisuudesta, koska selvästi oltiin epämukavuusalueella. Lisäksi smokin käytöstä virinnyt keskustelu (viittaukset Bondiin jne) varmasti herätti joitain ajatuksia, jotka jäivät alitajuntaan.
Satunnaiset kysymykseni ovat: Miten olisit itse toiminut vastaavassa tilanteessa? Palaisitko aiheeseen juhlien jälkeen?