Kirjoittaja Aihe: Satunnaisia kysymyksiä  (Luettu 2866276 kertaa)

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Re: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4545 : 14.11.12 - klo:11:00 »
Vaikea termi toi jonkin verran käytetyt. Jos on todella vähän käytetyt, eli max 5-10 kertaa, niin CJ:t. Kymmenessäkin käyttökerrassa kenkä alkaa olla jo muotoutunut edellisen omistajan jalkaan...
Voivat olla enemmänkin, juuri tuota muovautumisasiaa pohdiskelen. Crockettit himottavat kun niihin on kerran käsiksi päässyt. Uutena ei vaan kärsi ostaa, varsinkin kun käyttöä ei niin kamalasti ole.

Kyllähän käytetty kenkäkin jollain tapaa muovautuu. Voiko sisäpohjan korkkeja vaihdattaa aikanaan ja onko se kallista? Lisää mielipiteitä?

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4546 : 14.11.12 - klo:12:25 »
Ostin käytetyt CJ:t, ensimmäisillä käyttökerroilla hyvin epämukavat, jonkin ajan päästä ehkä mukavimmat ikinä. Käytetytkin muovautuvat vielä, jos eivät mitkään vuosikymmeniä vanhat ja kivettyneet ole. En näe syytä valita Loakeja jos noin paljon parempi vaihtoehto on samaan hintaan tarjolla.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4547 : 14.11.12 - klo:14:01 »
Lh, pyydä aina kuvat käytetyn parin sisäpohjasta. Jos siinä näkyy selvät, syvät painaumat edellisen omistajan jalasta, myös sisäpohjan alla oleva korkkikerros on painunut. Kun korkki kerran painuu, mistä tahansa parista tulee epämukava jonkun toisen käyttää.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4548 : 14.11.12 - klo:14:13 »
^Kiitos hyvästä vinkistä. Yksissä ostamissani Cheaneyissä tuo sisäpohja on tosiaan painunut eri tavalla kuin omassa jalassani ja ovat vähän ikävän tuntuiset.

Ostamissani käytetyissä Crockett Joneseissa sisäpohja ei ollut painunut juurikaan, vaikka käyttöä oli ollut todennäköisesti useita kymmeniä kertoja. Jostakin muistan lukeneeni ettei merkin sisäpohja painu yhtä helposti kuin joidenkin muiden valmistajien.

Mr. West

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4549 : 16.11.12 - klo:20:39 »
Dilemma koskien kenkien, tarkemmin Loake Cannon (capital last), kokoa. Aluksi ostin keväällä Cannonit kokoa 6.5F, mutta huomasin muutaman kerran jälkeen nämä liian pieniksi. Nyt sain muutaman kuukauden odottelun jälkeen Juhlagallerialta kotiin testattavaksi sekä 7F että 7.5F -koot. Minulla on mm. Herring Hampstead (026 last) koossa 7F sekä Church Balmoral koossa 7.5F. Kohtuullisen käytön jälkeen varsinkin Herring tuntuu aavistuksen lyhyeltä ja päivän päätteeksi kantapäät hieman hankaantuvat. Näin saattaa käydä myös Churchien (jotka ovat lestiltään kapeammat) kanssa, jos jalassa on paksumpaa sukkaa.

Kokeillessani Cannon 7.5F tuntuvat ne ehkä hieman väljiltä. 7F tuntuu taas napakammalta, mutta kun tarkemmin tunnustelee, niin 3 ensimmäistä ulkovarvasta tuntuu koko ajan ottavan kiinni kengän reunaan ja kenkä pakottaa ne menemään sumppuun; ikään kuin kenkä olisi tuolta kohtaa liian lyhyt, vaikka kärkeen jääkin isovarpaalle hyvin tilaa. Lieneekö kyse myös siitä, että jalkani on ehkä hieman leveä, sillä tuo Capital last tuntuu kapenevan ainakin omaan jalkaani nähden jokseenkin voimakkaasti?

Ehkä parhaan lopputuloksen kokeillessani näitä Cannoneita olen saanut koolla 7.5F, kun olen laittanut kenkään ohuen pohjallisen. Tällöin kenkä tuntuu napakammalta, mutta varpaat eivät myöskään ota ikävästi kengän reunaan. Itse en niin kovin paljon välitä pohjallisten kanssa venkslaamisesta, mutta niillä tuntuisi saavan miellyttävimmän tuntuman kenkään. Varmasti on niin, ettei kaikki lestit suoraan istu heti hyvin jalkaan, vaan istuvutta on haettava tällä tavalla "kiertotietä".

Olen myös kyllästynyt aavistuksen liian pieniin kenkiin, joiden seurauksena jalat ovat hieman hajalla päivän käytön jälkeen. Lopulta olen tullut siihen tulokseen, että mielummin ehkä aavistuksen iso kenkä, jonka istuvutta mahdollisesti korjaillaan pohjallisilla, kuin liian pieni, jossa jalka ei mahdu kunnolla elämään. Vaikka aamulla kenkä voisi tuntua hyvältä, päivän käytön jälkeen yleensä tilanne on toinen.


Pahoitteluni hieman pitkästä ja sekavanluontoisesta viestistä (jossa myös itselleni yritän hieman avata tätä ongelmaa). Eikö teistäkin lopulta olisi parempi ottaa kenkä, jossa on tilaa kaikille varpaille (vaikkain hieman väljä) kuin tavallaan liian lyhyt / kapea, joka ehkä saattaisi venyä hyväksi? Kiitän jo etukäteen, jos joku jaksaa antaa jonkinlaisen vastauksen. :)

Edit. Ja senkin olen tässä ajan kuluessa kengistä (ja tarkoitan nyt näitä "keikarikenkiä") oppinut, että aavistuksen väljässä kengässä ei ole muuta ongelmaa kuin, että, noh, se on aavistuksen väljä. Kun taas aavistuksen pienet kengät, ainakin itsellä, aiheuttaa hiertymäongelmia.
« Viimeksi muokattu: 16.11.12 - klo:20:51 kirjoittanut Mr. West »

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4550 : 16.11.12 - klo:20:59 »
Voi olla että höpisen ihan omiani, mutta kuulostaisi pikkaisen siltä, että jalkasi on vielä F lestiä kapeampi? Siis jos 7.5F on pituudeltaan sopiva, mutta vaatii pohjallisen, ettei varpaat valu liikaa kärken reunaan kiinni.

Toki leveät varpaat vaativat "roomy toeboxin" kengiltä, vaikka lesti muuten olisikin kapea.
« Viimeksi muokattu: 16.11.12 - klo:21:04 kirjoittanut Richard Mutt »

Mr. West

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4551 : 16.11.12 - klo:21:16 »
Kiitos vastauksesta. Kun tarkemmin ajattelee, niin ehkä jalkani on jotenkin matala, sillä tuntuu, että tilaa kengässä jää ympärille silloin, kun pituus on sopiva. Lääkäri on kyllä todennut jonkinasteisen lättäjalan. Pohjallista tarvitsee lähinnä täyttämään kenkää. Ongelmaan toisaalta auttaa myös se, että vetää Cannoneissa remmit kireimmälle, jolloin kenkä pysyy paremmin kiinni jalassa eikä esim. kantapää nouse. Pidän yleensä kengissä kuitenkin ns. napakkuudesta, jota tuo pohjallisen laittaminen tuo.

Nuo leveät varpaat ja roomy toebox ovat uusia sanoja, mutta sinänsä ehkä itseä kuvaavaa. Kenkä saa olla kapea, mutta yleensä silloin varpailta loppuu tila, vaikka isovarpaalla sitä hyvin onkin.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4552 : 16.11.12 - klo:21:20 »
Ostamissani käytetyissä Crockett Joneseissa sisäpohja ei ollut painunut juurikaan, vaikka käyttöä oli ollut todennäköisesti useita kymmeniä kertoja. Jostakin muistan lukeneeni ettei merkin sisäpohja painu yhtä helposti kuin joidenkin muiden valmistajien.

Minä kirjoittelin tästä aikanaan, taisi olla C&J-anatomiatekstissä. Tehdas käyttää sisäpohjissa karheampia ja paksumpia nahkoja, jotka eivät painu nopeasti. Käyttömukavuus voi siis aluksi olla hankala.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4553 : 18.11.12 - klo:11:53 »
Erittäin satunnainen ja pikemminkin herrasmiehen sisustussähkötekninen kuin varsinaisesti sartoriaalinen kysymys?

Osaako kukaan neuvoa hyvää ja edullista sähkölaitekorjaajaa pääkaupunkiseudulla? Vanha 60-luvun jalkalamppu pitäisi kunnostaa: valaisinkytkin rikki, pistoke pitäisi vaihtaa. Itse lampun varsi on hieno messinkitekele

Vai onko vain vietävä tavalliseen sähköasennusliikkeeseen ja maksettava pikkuhommasta(?) ison homman projektin hinta?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4554 : 18.11.12 - klo:12:56 »
Dilemma koskien kenkien, tarkemmin Loake Cannon (capital last), kokoa. Aluksi ostin keväällä Cannonit kokoa 6.5F, mutta huomasin muutaman kerran jälkeen nämä liian pieniksi. Nyt sain muutaman kuukauden odottelun jälkeen Juhlagallerialta kotiin testattavaksi sekä 7F että 7.5F -koot. Minulla on mm. Herring Hampstead (026 last) koossa 7F sekä Church Balmoral koossa 7.5F. Kohtuullisen käytön jälkeen varsinkin Herring tuntuu aavistuksen lyhyeltä ja päivän päätteeksi kantapäät hieman hankaantuvat. Näin saattaa käydä myös Churchien (jotka ovat lestiltään kapeammat) kanssa, jos jalassa on paksumpaa sukkaa.

Kokeillessani Cannon 7.5F tuntuvat ne ehkä hieman väljiltä. 7F tuntuu taas napakammalta, mutta kun tarkemmin tunnustelee, niin 3 ensimmäistä ulkovarvasta tuntuu koko ajan ottavan kiinni kengän reunaan ja kenkä pakottaa ne menemään sumppuun; ikään kuin kenkä olisi tuolta kohtaa liian lyhyt, vaikka kärkeen jääkin isovarpaalle hyvin tilaa. Lieneekö kyse myös siitä, että jalkani on ehkä hieman leveä, sillä tuo Capital last tuntuu kapenevan ainakin omaan jalkaani nähden jokseenkin voimakkaasti?

Ehkä parhaan lopputuloksen kokeillessani näitä Cannoneita olen saanut koolla 7.5F, kun olen laittanut kenkään ohuen pohjallisen. Tällöin kenkä tuntuu napakammalta, mutta varpaat eivät myöskään ota ikävästi kengän reunaan. Itse en niin kovin paljon välitä pohjallisten kanssa venkslaamisesta, mutta niillä tuntuisi saavan miellyttävimmän tuntuman kenkään. Varmasti on niin, ettei kaikki lestit suoraan istu heti hyvin jalkaan, vaan istuvutta on haettava tällä tavalla "kiertotietä".

Olen myös kyllästynyt aavistuksen liian pieniin kenkiin, joiden seurauksena jalat ovat hieman hajalla päivän käytön jälkeen. Lopulta olen tullut siihen tulokseen, että mielummin ehkä aavistuksen iso kenkä, jonka istuvutta mahdollisesti korjaillaan pohjallisilla, kuin liian pieni, jossa jalka ei mahdu kunnolla elämään. Vaikka aamulla kenkä voisi tuntua hyvältä, päivän käytön jälkeen yleensä tilanne on toinen.


Pahoitteluni hieman pitkästä ja sekavanluontoisesta viestistä (jossa myös itselleni yritän hieman avata tätä ongelmaa). Eikö teistäkin lopulta olisi parempi ottaa kenkä, jossa on tilaa kaikille varpaille (vaikkain hieman väljä) kuin tavallaan liian lyhyt / kapea, joka ehkä saattaisi venyä hyväksi? Kiitän jo etukäteen, jos joku jaksaa antaa jonkinlaisen vastauksen. :)

Edit. Ja senkin olen tässä ajan kuluessa kengistä (ja tarkoitan nyt näitä "keikarikenkiä") oppinut, että aavistuksen väljässä kengässä ei ole muuta ongelmaa kuin, että, noh, se on aavistuksen väljä. Kun taas aavistuksen pienet kengät, ainakin itsellä, aiheuttaa hiertymäongelmia.

Lue nyt aivan aluksi sekä Meermin ketjun viimeisimmät postaukset että tämä ketju:
http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=2726.0

1. Oletko koskaan mitannut jalkaasi ja tiedätkö miten leveää kenkää sinun tulisi käyttää?
2. Lestin leveyden ja instepin toimiessa ei 0,5 kokoa liian pitkällä kengällä ole juuri mitään merkitystä. Jos on, niin kengässä on väärä lestin leveys ja/tai ongelma on instepissä.
3. Kokeile tongue padeja, jotta varpaat eivät liu'u kengän kärkeen. Ehkä ongelma on matala instep.

Kokeillessani Cannon 7.5F tuntuvat ne ehkä hieman väljiltä. 7F tuntuu taas napakammalta, mutta kun tarkemmin tunnustelee, niin 3 ensimmäistä ulkovarvasta tuntuu koko ajan ottavan kiinni kengän reunaan ja kenkä pakottaa ne menemään sumppuun.

7F on toisin sanoen sinulle liian pieni. Oikea pituuskoko on 7.5 tai todennäköisemmin 8. Loakessa 1 pituuskoko taisi olla 2 cm, eli tod. näk. 8 on kokosi, jos 7:ssa varpaat ovat sivulta kengässä kiinni. 0,5 kokoa lisää on tod. näk. liian vähän poistamaan ongelman kunnolla. Jos 7.5 on liian väljä, on F lesti sinulle liian suuri tai jalka liikkuu matalan instepin vuoksi. Osta tongue padit ja mene Juhlagalleriaan kokeilemaan koon 7.5F kenkää uudelleen. Tongue padin vaikutuksen huomaa, vaikka se ei ole liimattuna kenkään kiinni.

Koska kyse on solkikengästä, saa sen toimimaan kunnolla vain jos lestin leveys on oikein. Liian leveälestistä munkkia on äärimmäisen vaikeaa saada toimimaan, vaikka lätkisi tuplatonguepadit ja vuoraisi kengän takaosan lisänahkapalalla.

« Viimeksi muokattu: 18.11.12 - klo:13:05 kirjoittanut konda »

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4555 : 18.11.12 - klo:13:17 »
Sanon vain sen, että ehdottomasti mieluummin hieman väljä kuin ahdas kenkä. Väljyyttä voi helposti korjata tongue padeilla ja pohjallisilla. Kengän muokkautumisella käytössä ei koskaan pidä ajatella korjaavansa kengän ahtautta, varsinkaan lyhyyttä. Jalkaan mukautuminen käytössä parantaa vain ennestään hyvin istuvan kengän mukavuutta entisestään, ei sen enempää. On myös hyvä muistaa, että se, paljonko isovarpaan eteen jää tilaa, ei kerro kenkien sopivuudesta mitään.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4556 : 18.11.12 - klo:13:25 »
+ 10

Mr. West

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4557 : 19.11.12 - klo:00:05 »
Kiitos vielä vastauksista. Olen noita muitakin ketjuja selaillu ja pikku hiljaa oppinu lisää. Jalka olisi kyllä kiva käydä mittauttamassa ja ehkä pitää käydä esim. tuolla Monofixillä. Täytyy myös noita tongue padeja ostella, ainakin kokeiluun.

Olen pitämässä tuon Cannon 7.5:n. Mielestäni se pituuden puolesta on hyvä, eivätkä varpaat tule vastaan. Pohjallinen tai sitten mahdollisesti tuo tongue pad vielä parantaa istuvuutta.

Tämä vuosi on ollut kyllä todellinen oppivuosi minulle näissä kenkäasioissa. Kun aloin näitä "parempia" nahkakenkiä ostaa, niin olin vähän siinä käsityksessä, että kengän tulee vähän puristaa tai ehkä olla jopa hieman pienikin, sillä nahka venyy ja kenkä muovautuu jalkaan sopivaksi. No, parit kengät olen tällä periaatteella ostanut. Ja vaikka ne napakalta on alkuun tuntunu, ei niistä lopulta niin miellyttäviä ole tullut käyttää. Pituussuunnassa on hyvä olle hieman extraa (kaikilla varpailla), jotta jalka mahtuu elämään koko askeleen aikana. Nuo mainitsemani Herringit ovat varmasti myös 0,5 numeroa liina pienet, eikä niitä käytettäessä voi pitää kuin aivan ohutta sukkaa. Mutta kyllä niiden kanssa vielä elää. Ajattelin viedä ne myös suutarille venytykseen. Ja on myös sanottava, että ennen näitä ns. kunnon kenkiä ei ole ikinä ollut juuri mitään ongelmia kenkien kanssa, korkeintaan ensimmäisen käyttökerran sisäänajon rakot.

Olen myös Arskan kanssa tismalleen samaa mieltä.

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4558 : 19.11.12 - klo:09:30 »

Yritän edelleen ratkaista talven kenkäongelmaa. Mitä jalkaan työpäivän ajaksi puvun kanssa, kun toisinaan joutuu loskassa ja jäisillä kaduilla tarpomaan? Kalossit voivat olla osa ratkaisua, mutta tiedän kokemuksesta, että aina ne eivät käy.

Mitä mieltä raati on, kävisivätkö Sandersin Salisburyt puvun kanssa:



Itse olen vähän kahden vaiheilla, pohja vaikuttaa ainakin kuvassa ehkä hieman robustilta pukukengäksi. (Useinhan tosin pohja ei jalassa näytä ollenkaan yhtä voimakasrakenteiseltä kuin kuvissä.)

Mitä mieltä Sandersin laadusta noin muuten? Hinta olisi edes hieman ystävällisempi lompakolle kuin monen muun valmistajan vastaavat kengät. Lompakon pohja on pahasti näkyvissä "Taunon tamineet" -marketissa käynnin jäljiltä.

Herra F

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Satunnaisia kysymyksiä
« Vastaus #4559 : 19.11.12 - klo:09:58 »

Mitä mieltä raati on, kävisivätkö Sandersin Salisburyt puvun kanssa:




Minusta, ainakin tuon kuvan perusteella, vähän turhan järeän oloinen pukukengäksi, varsinkin kun on derby.
Mieluummin sitten kunnon saapas, jos loskakeleihin kenkää haluaa. Tuo on sellainen vähän välitilan ratkaisu
mielestäni.

Tosin, ei se nyt maailmaa kaada jos tuollaiset puvun kanssa laittaa. Tuskin sitä duunista kenkää saa/ei pääse
ravintolaan sisälle/vaimo jättää.