Itse olen käytöstapojen suhteen melkoinen anarkisti vaikka muuten mielestäni hyvätapainen ja ystävällinen olenkin. Erityisesti nyppii vanhanaikaiset (vanhentuneet) tavat, joiden alkuperäisillä järkipohjaisilla perusteluilla ei ole mitään kosketusta enää nykytodellisuuteen. Sama koskee vahvasti sukupuolettuneita tapoja, joiden ainoa perustelu on "koska olet mies/nainen" ja muuten ne saattavat olla jopa järjen ja käytännön vastaisia.
Vaikka en Rosa Meriläistä muuten voi juuri sietää, on hänellä mielestäni hyviä pointteja tuoreehkossa kolumnissaan Hesarin sivuilla:
http://www.hs.fi/juttusarja/merilainen/artikkeli/Lippalakki+on+okei/1135268257702En ole todellakaan mikään sukupuolineutraalin kasvatuksen kannattaja vaan tottavie myönnän miesten ja naisten eroavaisuudet niin fysikaalisessa mielessä kuin käyttäytymisen puolella vaikkei monet suostu jälkimmäisiä todeksi myöntämäänkään. Silti tuntuu oudolta, että poika ei saa pitää hattua päässään sisällä jos tyttö saa. Kai tämäkin on joskus perusteltu sillä, että miehillä oli päässä jotkut peltiset kypärät kun naisten päähineet olivat osa pukeutumista mutta nykyisin asia on usein niin päin, että mieheltä sieltä kamalampi litistynyt ja harottava pehko paljastuu kuin naiselta ikipäivänä. Sama koskee kaikenlaista naiset ensin, herrasmies avaa oven naiselle jne. pokkurointia. Pikemminkin olen saanut naispuolisilta tuttavilta käsityksen, että enemmän se kiusaa kun ostostensa kanssa joku ritari alkaa pokkuroimaan kun itse on tulossa punttisalilta tai lenkkipolulta. Ajatus naisesta automaattisesti heikkona ja kyvyttömänä ei istu arvoihini.
Tietenkin tavoilla on paikkansa ja oikeutuksensa. Totta kai avaan oven ja pidän sitä auki vanhukselle vaikka oma matkantekoni katkeaisi hetkeksi. Samoin otan ilman muuta päähineen pois kirkossa ja oletan muiden toimivan samoin. Kun menen toisen uskontokunnan temppeliin, elän heidän tapojensa mukaan tai sitten en mene ollenkaan. Samoin toimin muiden kotona. Isäntä päättää pidetäänkö kenkiä ja jos päähinettä käyttäisin (ja sisällä pitäisin), lähtisi se välittömästi pois isännän niin toivoessa.