tietty tribaalisuus ja tunne ryhmään kuulumisesta on ollut nuorisolle aina tärkeää, niin kauan kuin sellaisen entiteetin kuin nuorison on havaittu olevan olemassa, olipa kyse lippisteineistä tai 50-luvun lättähatuista. samoin - yleensä iäkkäämmät - muut kansalaiset ovat kauhistelleet nuorison kohellusta ja käytöstapojen rappiota. setäytyvän ikäni puolesta (40 v tänä vuonna) allekirjoittaneenkin luulisi yhtyvän tähän kauhistelijoiden kuoroon, mutta entisenä kapinateininä en oikein pysty, kokisin asian jotenkin varsin oudoksi. siitäkin huolimatta että nykyteinien touhu (ja mielestäni nykyään typerän näköiset alakulttuuri-ulkonäöt kirjavine pokemonväreineen jne) usein ärsyttää ja sattuu niin silmiin kuin korviin. ärsyyntymisestä huolimatta en koe että sormen heristelyllä on juurikaan vaikutusta. kapinointi, huonokäytöksisyys ja muu tohelointi kun pääosin ovat ohimeneviä juttuja jotka kuuluvat prosessiin nimeltä aikuiseksi kasvu.
lisäksi, nykynyuorisoa itseään lienee turhaa syyttää käytöstapojen puutteesta. ei ole lapsen / nuoren tehtävä oppia niitä itse vaan vanhempien (ja muiden kasvattajien) tehtävä on ne opettaa. ja toimia niille myös itse uskottavana esimerkkinä. on aivan turhaa sanoa kersalle että ei saa kailottaa kännykkään kirkossa tai kaivaa nenää ruokapöydässä jos niin tekee itse. ja varsin monen keski-ikäisen, (muka)kiireisen, (muka)tärkeän lapsen vanhemman näkee näin tekevän. jo oman ikäluokkani kasvatus on pielessä. esimerkiksi omat boheemivanhempani eivät ole hirveästi vaivautuneet tapoja / etikettiä jne opettamaan, onnekis isovanhemmat niin tekivät. siitä - ja monesta muusta jutusta - suurkiitos heille.
vielä kapinahengestä: yleisesti olen varsin suuresti kapinoinnin ja asioiden kyseenalaistamisen kannalla, mikään ei ärsytä itseäni enempää kuin kyseenalaistamaton, konformistinen tottelevaisuus ja opportunistinen 'ylempiensä' kumartelu. mikäli kapinateini onnistuu jalostamaan ja kanavoimaan kiukkunsa ja kapinansa - hm - 'jalompiin tarkoituksiin' vois syntyä suuria. uskoisin että historiaa muuokanneet ja merkittäviä keksineet henkilöt ovat järjestään olleet tietyssä mielessä huonosti käyttäytyviä miehiä ja naisia.
tiivistäisinkin lyhyesti: olen käytöstapojen puolesta mutta sovinnaisuutta vastaan.