Kirjoittaja Aihe: Pikeepaita ja muut urheilupaidat  (Luettu 123553 kertaa)

Teppo Leinonen

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« : 17.06.10 - klo:09:41 »
En tästä suoranaisesti löytänyt omaa avaustaan, joten tällainenkin lienee paikallaan.

Pikeepaitojahan tunnetusti löytyy lukemattomien valmistajien mallistosta. Onko herroilla jokin erityinen suosikki, joka urheilun tiimellyksessä tai muutoin on tullut itselle mieleiseksi? Itse olen tottunut käyttämään Lacosten lyhythihaisia, syynä lähinnä tottumus, sopiva koko, ohut kangas ja runsas värivalikoima.

Toiseksi mitä mieltä olette pikeepaidasta yhdistettynä klubitakkiin? Itse tuota yhdistelmää jotenkin vierastan, vaikka sitä melko usein näkeekin.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #1 : 17.06.10 - klo:09:51 »
Fred Perry.
There ain't no rest for the wicked...

Johannes P

  • Vieras
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #2 : 17.06.10 - klo:09:56 »
Minä pidän Ralph Laurenin pikee-paidoista. Tuntuvat laadukkaille ja design on hyvä. Miinusta tulee hinnasta, joka ei vastaa laatua sekä siitä, että joissakin paidoissa merkki on liian suuri. Mutta jos löytää pienimerkkisen paidan alennuksesta voi surutta ostaa.

Lacostea olen tunnustellut kaupassa, ja erittäin mielyttävältä vaihtoehdolta tuntuu, mutta merkin mielikuva on epämielyttävä. Päivisin kaupungilla näkee liikaa Lacosten valkoisia kenkiä, joiden kärki on kulunut muodottomaksi. Kenkien muotoilu on mielestäni myös huonohkoa. Nuoren käyttäjäkunnan tapakasvatus on muutoinkin jäänyt puolitihen useassa tapauksessa. Toisaalta Lacoste näyttää usein hyvältä +30 vuotiaiden päällä, joiden kohdalla sekoittumista nuoreen käyttäjäkuntaan ei voi tapahtua.

Pikeetä en pitäisi pikkutakin kanssa, sillä se useinmiten näyttää kurjalle. Tulee assosiaatio tuulipukukansaan. Olen kuitenkin nähnyt muutaman hyvän yhdistelmän aiheesta pikkutakki ja pikee. Mutta nämäkin yhdistelmät näyttäisivät usein paremmille, jos pikeen vaihtaisi paitaan tai polo-paitaan.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #3 : 17.06.10 - klo:09:59 »
Hyvä aloitus ja tosiaan tervetuloa foorumille.

Ei välttämättä liene yllätys, että omasta kaapistani löytyy oikeastaan vain Ralph Laurenin pikee-paitoja. Jotenkin ne miellyttävät itseäni eniten, on joukossa sitten pari Fred Perrya ja taitaa olla joku Lacostekin. Lacostea kohtaan tunnen vain lähtökohtaisesti pientä nihkeyttä, jotenkin saan siitä hieman "huonoja viboja". (juurikin samoista syistä, joita Johannes toi tuossa ylempänä esille)

Pitkähihaiset pikee-paidat eivät omaa silmääni miellytä, pari olen omistanut, mutta kirpparille on tullut ne jo heitettyä, kun käyttöä ei koskaan löytynyt. Ehkä talvella jonkun neuleen alla saattaisi mennä, jolloin  pitkät hihat estäisi sitten kylmää :)

Pikee-paidan tulee olla tiukka ja hihat eivät saa lepattaa, vaan mielellään niiden tulisi puristua hauista vasten sillä tavalla mukavan seksikkäästi. Pituus on omasta mielestäni kohdillaan silloin, kun helma asettuu tuohon vyötärön seudulle, paidat eivät missään nimessä saa olla liian pitkiä.
Itse olen tänä kesänä alkanut suosia paidan "tunkemista" housuihin, josta ennen en pitänyt, mutta nyt se jotenkin näyttää hyvältä, kunhan housut ovat oikeanlaiset (eli melko slimmit) ja kokonaisuus (vyö + kengät) sopiva.

Viimeisenä mainittakoon (tästä kun Jälkiviisaan kanssa on ollutkin tuolla toisissa ketjuissa hieman kommentointia), että olen yrittänyt löytää sopivia komboja irtotakin ja pikee-paidan yhdistämiseen. Eilen sitten olin erään kaverin keikkaa katsomassa yhdistelmällä valkoiset farkut, ruskeat louferit, vaaleansininen pikee ja harmaa "bum-freezer"-tyyppinen irtotakki. Ja sanoisin, että yhdistelmä oli varsin toimiva, kameraa ei vaan ollut mukana, mutta täytyy napata kuva joku toinen päivä :)
« Viimeksi muokattu: 17.06.10 - klo:10:03 kirjoittanut ChuckBass »

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #4 : 17.06.10 - klo:10:01 »
Sergio Tacchini, Diadora, Ellesse ja Fila.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #5 : 17.06.10 - klo:10:02 »
^ mistä olet bowtie hankkinut nuo Tacchinit ja Filat?

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #6 : 17.06.10 - klo:10:13 »
Casuaalimerkkejä nyt brittiebaysta varmaan parhaiten löytää, mutta onhan noita viime aikoina näkynyt taas nettikaupoissakin. Esim Endillä on molempia.

http://www.endclothing.co.uk/

Omassa vaatekaapissa tosin pikeepaidat nykyään aika heikosti edustettuna. Ei oikein ihan ehkä toimi itsellä, mut jos käyttäisin niin sit kyl noilla kasaricasuaalilinjoilla liikuttais, pikeen tarttee olla ainakin vähän törkee.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #7 : 17.06.10 - klo:10:29 »
Ja mainitaanpa vielä yksi seikka mikä joissain pikee-paidoissa itseäni ärsyttää; minkä helvetin takia siitä helmasta pitää tehdä sellainen, että pituus on eri edestä ja takaa. Eli takaa helma on hieman pidempi kuin edestä.

Tässä on samalla yksi syy, miksi joidenkin paitojen kohdalla olen siirtynyt asettamaan paidan housuihin ja silloin tietysti siitä pidemmästä helmasta on hieman apua, koska paita pysyy housuissa paremmin, eikä repsottele sinne tänne. (ja niin, tuohan se alkuperäinen syy tällaiselle "viritelmälle" voi hyvin ollakin)

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #8 : 17.06.10 - klo:10:57 »
Ja mainitaanpa vielä yksi seikka mikä joissain pikee-paidoissa itseäni ärsyttää; minkä helvetin takia siitä helmasta pitää tehdä sellainen, että pituus on eri edestä ja takaa. Eli takaa helma on hieman pidempi kuin edestä.

Tässä on samalla yksi syy, miksi joidenkin paitojen kohdalla olen siirtynyt asettamaan paidan housuihin ja silloin tietysti siitä pidemmästä helmasta on hieman apua, koska paita pysyy housuissa paremmin, eikä repsottele sinne tänne. (ja niin, tuohan se alkuperäinen syy tällaiselle "viritelmälle" voi hyvin ollakin)

Jep, jostain luetun tarinan mukaan Rene "kroko" Lacoste olisi virittänyt paitansa näin, koska tennistä on tapana pelata etukyyryssä ja tasaisen pitkä paidanhelma nousee muuten housuista pois. Ainakaan nyky-Lacosteissa tätä omaisuutta ei muuten taida olla.

Pikkutakki-pikeepaita-yhdistelmä (jota näkee jostain syystä erityisesti professorien ja arkkitehtien päällä kesäaikaan) ei oikein puhuttele itseä, mutta voisi toimia jos pikkutakki on tavalla tai toisella rento. Pummipakastin tuntuisi ainakin olevan askel oikeaan suuntaan, tai sitten materiaali ja rakenne mallia puuvilla tai pellava ilman vuorta.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #9 : 17.06.10 - klo:10:59 »
Chuck, Dressmannilta sai ainakin vielä jokin aika sitten kympillä monissa väreissä pikeitä, jotka mielestäni aika lailla erinomaisesti täyttävät vaatimuksesi. Laatukin vaikuttaa vielä vähäisen käytön jäljiltä varsin asialliselta. Toinen asia sitten on, herättääkö kyseinen pulju hyviä viboja.
Suositellaan täysraittiutta.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #10 : 17.06.10 - klo:11:02 »
Ja mainitaanpa vielä yksi seikka mikä joissain pikee-paidoissa itseäni ärsyttää; minkä helvetin takia siitä helmasta pitää tehdä sellainen, että pituus on eri edestä ja takaa. Eli takaa helma on hieman pidempi kuin edestä.

Tässä on samalla yksi syy, miksi joidenkin paitojen kohdalla olen siirtynyt asettamaan paidan housuihin ja silloin tietysti siitä pidemmästä helmasta on hieman apua, koska paita pysyy housuissa paremmin, eikä repsottele sinne tänne. (ja niin, tuohan se alkuperäinen syy tällaiselle "viritelmälle" voi hyvin ollakin)

Tämän helmasynnin vuoksi en esim. nykyään osta Ralph Laurenia: ainakin meillä päin myytävät Ralphyt ovat tuota takaa pitempihelmaista osastoa.  Näyttää huonolta kun paita on housujen päällä. ja itse en tunge pikeetä koskaan housuihin: muinun päälle sellainen menee hiukan liikaa Forrest Gump -osastoon. Vielä ylin nappi kiinni niin vajakkivaikutelma on kohdallani täydellinen! (..niinkuin muuten nyt ei..)

Itsellä kaapissa Perryä, Lacostea, Tacchinia, tasahelmaista PölöSportia. Logojen vihaajille John Smedley on hyvä valinta: lasken mainitun valmisteen kuuluvan tavallaan tähän kategoriaan, vaikka Smedleyt eivät varsinaisesti pikeekangasta olekaan.

Itselläkin oli Laotsen suhteen tiettyä varautuneisuutta, samankaltaisista syistä kuin Chuckilla ja Johanneksella. Joskin ikäpolvea, kenties paria vanhempana inhoni juontaa ah niin kultaiselle 80-luvulle, jolloin pastelli-lao-tse pystyyn nostettuine kauluksineen oli varsin yleinen näky. Olen tosin päässyt tällaisten merkkiennakkoluulojen yli, ainakin pääosin.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #11 : 17.06.10 - klo:11:04 »
Siitä huolimatta - tai ehkä juuri siksi - että JFK näytti erinomaisen tyylikkäältä irtotakki / pikee -yhdistelmissä koen kyseisen kombon itselle erittäin vieraaksi. Olen kerran, pari testannut kotona ja aina on takki tai paita vaihtunut päältä ennen kotoa poistumista. Jotkut jutut kun eivät vain toimi, itselläni siis. Tosielämässä en muista toimivaa pikee-irtotakkiyhdistelmää kovinkaan montaa kerta nähneeni.
get your kicks on route six six six

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #12 : 17.06.10 - klo:11:06 »
Pikkutakki-pikeepaita-yhdistelmä (jota näkee jostain syystä erityisesti professorien ja arkkitehtien päällä kesäaikaan) ei oikein puhuttele itseä, mutta voisi toimia jos pikkutakki on tavalla tai toisella rento. Pummipakastin tuntuisi ainakin olevan askel oikeaan suuntaan, tai sitten materiaali ja rakenne mallia puuvilla tai pellava ilman vuorta.

Tässä mietiskelin (tai tällaiseen päätelmään tulin sen suhteen, miten itse asian näen), että yleensä ne irtotakki - pikeepaita yhdistelmät pilataan vielä enemmän sillä alaosalla, ei niinkään välttämättä sillä takki + paita kombolla ja sen yhteensopivuudella / -sopimattomuudella.

Juuri nämä professori / arkkitehti linjaukset saattavat mennä metsään sen takia, että yhdistelmässä on joko sellaiset hieman kulahtaneet ja huonosti istuvat farkut tai sitten jotkut tumman sävyiset "ei-tyköistuvat irtohousut". Ja siinähän on sitten setti, missä on periaatteessa kolme ei juurikaan toisiinsa sopivaa osaa ja eipä enää juuri mitään tehtävissä, kun taas vaihtamalla sen pikeepaidan sitten vaikkapa kauluspaitaan saadaan niitä palasia loksautettua edes hieman lähemmäs toisiaan (tosin harvoin ne silloinkaan täysin samasta palapelistä kuitenkaan on)...

Trhokkan esille nostamassa Feren sivuilta löytyvässä blogissa oli ihan mainio kirjoitus, joka sivusi myös pikee-paitoja, niiden istuvuutta ja yhteensovittamista, kannattaa lukaista läpi, jos ei ole vielä niin tehnyt.

Edit:
Chuck, Dressmannilta sai ainakin vielä jokin aika sitten kympillä monissa väreissä pikeitä, jotka mielestäni aika lailla erinomaisesti täyttävät vaatimuksesi. Laatukin vaikuttaa vielä vähäisen käytön jäljiltä varsin asialliselta. Toinen asia sitten on, herättääkö kyseinen pulju hyviä viboja.

No ei herätä oikein minkäänlaisia viboja, joten sinänsä saattaisi toimiakin. Mutta kaapin pikee-valikoima alkaa olla jo sillä mallilla, että niitä ei olisi välttämätöntä hankkia lisää, vaikka eihän niitäkään koskaan liikaa ole. (lisäksi mainittakoon, että RL + varauksin lacoste pikeitä löytyy kirppareilta vaikka kuinka, niiltä olen omani pääosin poiminut. Tällöin hinnat on hyvin suotuisia ja paidat yleensä olleet oikein hyvässä kunnossa)
Mutta miten on, onko noissa paidoissa jotain "dressmann"-logoa? ei kai?
« Viimeksi muokattu: 17.06.10 - klo:11:29 kirjoittanut ChuckBass »

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #13 : 17.06.10 - klo:11:09 »
^Jep, huvittava yhteensattuma: eilisaamuna ennen töihin lähtöä lukaisin mainitun blogin. 5 min ennen sitä olin vetänyt punaisen Sergio Tacchinin päälle. Oli kasuaalifiilis. Käytin myös tennareita (ruskeat Adidas Tobaccot) ensi kertaa muualla kuin pihalla tai koirankusetuskierroksella tänä vuonna. Oli hyvä fiilis.
get your kicks on route six six six

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Pikeepaita ja muut urheilupaidat
« Vastaus #14 : 17.06.10 - klo:11:28 »
Feren blogissa ollut kirjoitus oli kyllä aika loistavaa ilotulitusta. :) Ihan missä tahansa paidoissa kökkö istuvuus pilaa kyllä kokonaisuuden aika helposti (eikä sen hyvän aina tarvitse meinata ihoa nuolevaa tiukkuutta, riittävän korkeat hihojen aukot pelastavat yksin jo aika paljon) mutta jostain syystä t- ja pikeepaidoissa jonkun kaamean säkin aiheuttamat vibat ovat ihan erityiset.

Heitänpä vielä kevennyksenä Toshiro Mifunen pikee + neule + hyvin istuvat housut (+ ilmeisesti jonkinlaiset tennarit, kuvasta ei tahdo saada oikein selvää...) -lookin takavuosikymmeniltä. Huomatkaa tiukka anti-sprezzatura, jonka saa aikaan jättämällä ylimmän napin kiinni.