Kirjoittaja Aihe: Yleinen "miehisyyskeskustelu"  (Luettu 39366 kertaa)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #30 : 30.05.10 - klo:16:17 »
Nähdäkseni suurin pukeutumiseen liittyvä tabu tai ihmetyksen aihe ainakaan Suomessa ei ole hienostelu, pröystäily, homolta tai muun vähemmistön edustajalta näyttäminen tai tilanteeseen sopimattomasti pukeutuminen vaan se, että on miettinyt pukeutumistaan ja onnistuu näyttämään sellaiselta, että sitä voisi moni luonnehtia esimerkiksi sanalla tyylikäs. Merkitystä ei ole sillä, onko kokonaisuus muodollinen vaiko hyvinkin rento. Ihmisiä on tietysti hyvin erilaisia ja välillä huomaa oikeasti myönteisiä reaktioita mutta usein myös todella kummallisia.

Kerron pari esimerkkiä. Nyt kun kelit ovat olleet keväisempiä olen monesti heittänyt niskaani tuon muissa ketjuissa jo kuvailemani kokonaisuuden: vaalea Baracuta, raakadenimfarkut, valkoinen OCBD ja kenkinä Graftonit tai Tricker'sit. Kuten tiedämme, eivät tälläkään foorumilla kaikki pidä noista vaatekappaleista mutta en kuitenkaan usko, että kukaan herroista pitäisi minua aivan sirkuspellen näköisenä. Mielestäni yhdistelmä on hyvän näköinen ja sopii minulle. Kun noissa vaatteissa menin kerran Meilahden terveystieteelliseen kirjastoon lukemaan, eräs ehkä parikymppinen ilmeisesti opiskelijaneitonen oli tikahtua nauruun. Hän ei enää pystynyt keskittymään kirjaansa vaan vain oman reaktionsa peittelemiseen, sillä selvästi hän ei tahtonut loukata minua. Tässä muutama päivä sitten samoissa kuteissa taisin aiheuttaa samanlaisen kohtauksen eräässä keski-ikäisessä naisihmisessä, joka jonkun miehen kanssa käveli vastaan Kaisaniemen metroasemalla. Hän piti naamansa peruslukemilla ja tuskin vilkaisikaan minuun mutta heidän mentyään ohitse alkoi takaani kuulua naisen naurua ja hänen seurassaan olleen miehen ihmetteleviä kysymyksiä: "Mikä nyt tuli?" Tässä tapauksessa en tosin voi olla täysin varma, että pukeutumiseni oli reaktion syy: kenties minulta oli unohtunut vetoketju auki ja hevonen kurkisti tallista (tai poni). Luulen, että näissä molemmissa tapauksissa oli kyseessä jonkinlainen naisellinen "Oi, söpö poika pukeutuu hyvin" -reaktio (enhän minä oikeasti ole söpö vaan karskin miehekäs). Yhtä kaikki, hieman outoa mielestäni mutta toivottavasti piristin noiden naikkosten päivää.

Miesten oudot reaktiot puolestaan liittyvät yleensä rahaan ja ovat usein jossakin määrin agressiivisempia, vaikka toistaiseksi en ole joutunut tappelemaan. Kerran olin metrossa Burberryn trenssissä (kaulukset alhaalla) sen reteän Bossin (logo lähes huomaamaton) nahkaisen (herran pieksut, miten kallis materiaali) laukun kanssa ja edessäni istunut vähintään keski-ikäinen äijä mulkoili minua koko matkan kasvoillaan epäuskoinen ilme, ikään kuin miettien, miten tuohon pitäisi suhtautua. Välillä hän yritti katsoa ikkunasta ulos muttei pystynyt. Kun olin toisella kertaa Baracutasotisovassani metrossa ja nousin Kampissa pois, muuan tumma nuorukainen vihastui siinä määrin ulkomuodostani, että tuuppien raivasi tiensä ohitseni kohti liukuportaita. Portaissa hän jäi paikoilleen seisomaan ja minä tapani mukaan kävelin portaat hänen ohitseen ja eikäs sama sälli kohta kävellyt vielä nopeammin minun ohitseni. Tällainen urosten kamppailu. En tiedä, olisiko tässä tapauksessa ollut jotakin vaikutusta silläkin, että käsittääkseni jotkin hieman rasistissävytteiset porukat ulkomailla saattavat käyttää samanhenkisiä vaatteita. On myös mahdollista, että kaveri oli nähnyt vilauksen Rolexistani, joka kyllä normaalisti jää kalvosimen alle piiloon.

Summa summarum: kaikki ihmisten reaktiot piristävät päivääni, niin negatiiviset kuin positiivisetkin. Olisivat nuo jokapäiväiset metromatkat muuten aika tylsiä. Yleensä en kyllä palautetta paljon jaksa tarkkailla, kun esim. metrossa käytän aikani hyödyksi lukien.
Suositellaan täysraittiutta.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #31 : 30.05.10 - klo:17:27 »
^ Ihan offtopic, mutta miesbalettitanssijoilla on muuten yleensä melko kadehdittavat kropat ja ovat kyllä varsin "miehekkään" näköisiä kavereita :)

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #32 : 31.05.10 - klo:06:06 »
Tästä johtuen myös viskien maistelu olisi minulle enemmän rangaistus kuin minkään tason nautinto.
Auts! No, omahan on tappiosi...

Näinhän se on. Tai ainakin jotkut ovat niin sanoneet. Samoin kuin se, etten voi sietää punaviiniä, konjakkia, olutta, sushia, äyriäisiä tai montaa muutakaan "herkkua". Mutta ainakin toistaiseksi olen pystynyt elämään ihan hyvin ilmankin, joten.
« Viimeksi muokattu: 25.03.12 - klo:17:32 kirjoittanut ChuckBass »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #33 : 31.05.10 - klo:10:06 »
Eilen päiväkävelyllä huomasin mielenkiintoisia reaktioita. Useampikin ihminen katsoi aivan pidäkkeettä epäuskoisena vaatetustani (ja uskon, että nimenomaisesti vaatetustani), etenkin rusettia. Epäuskoa selvästi lisäsi se, että käsipuolessa oli kaunis nuori nainen, niin tiuhaan kaikkien katse pyörähteli hänen ja minun välissä. Oli jotenkin...tyydyttävää huomata, että tyypillinen halveksunta/sukupuolivähemmistöpohjainen syrjivä nauru/muut vastaavat ylemmyydenmerkit haihtuivat täysin. Viimeisenä tunteena lähes jokaisen katseesta tuli kuitenkin ulos kateus. Liekö sitten rohkeudesta tai mistä, mutta kuitenkin. Tämä siis sekä miehiltä että naisilta. Onneksi silti tuli muutama selkeä positiivinen hymy ja nyökkäys.

Kokonaisuuden muuten kruunasi n. 75-vuotias rouvasihminen. Hän alkoi suorasukaisesti valistaa daamiani siitä, että koska hän on löytänyt minunlaiseni, hänen ei tule päästää löydöstään irti. En välttämättä pitänyt valistushetkeä kohteliaana, mutta kieltämättä melkoisen hykerryttävänä.


Olen kyllä havainnut sen, että klassisen pukeutumisen elementit - etenkin jos värit ja kuosit sun muut ovat harmoniassa - suututtavat ihmisiä. En tiedä, mistä tämä johtuu. Onkohan kyse kateudesta (luullaan, että vain isolla rahalla voi pukeutua hyvin), vähemmistövihasta, protestanttisesta työmoraalista (liikaa aikaa pukeutumisen miettimiseen) vai yksinkertaisesti siitä luulosta, että toinen pukeutuu miten pukeutuu ollakseen muiden yläpuolella.

Väreihin ja niiden käyttöön olen havainnut erikoisen suhtautumisen. Jos päällä on korkeakontrastinen asukokonaisuus, "v***n homo" -huutelu on paljon yleisempää kuin vähäkontrastisemman kokonaisuuden kanssa. Jälkimmäinen, kuitenkin, näyttää yleensä hitusen tylsältä ja siltä, että jotain puuttuu. Varmoja k.o. huudon kirvoittajia ovat myös taskuliinat ja vähänkin räväkämpikuvioiset hatut.


Pähkäilen kyllä usein syytä suomalaiseen tyylifobiaan. Onneksi, kuitenkin, olen saanut joihinkin ystäviin tartutettua oman tyylin etsimisen ilon.
Kaikki villa tottelee rautaa.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #34 : 31.05.10 - klo:11:58 »
Jussi, minulla on hyvin samanlaisia kokemuksia. Tuo ensin mainitsemasi kävelyskenaario on hyvin tuttua..

Useimmiten nuoret pojat ja teinitytöt naureskelevat mutta siinäpä se.

Nuo pohtimasi syytkin on monasti pohdituttanut itseänikin.. Muista, että suomessahan on sanonta rumat ne vaatteilla koreilee. Luulen, että usein ihmiset miettivät, että luuleeko tuo itsestään jotakin, kun tuolla tavalla pukeutuu?

Meillä ollaan kyllä täällä Suomessa aika kapeakatseisia, kun joku pukeutuu tyylikkäästi.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #35 : 31.05.10 - klo:12:27 »
Kävin ruokatunnilla hoitamassa asioita. Oli mielenkiintoista huomata, miten päät pyörivät, vaikka pukeutuminen oli rennon puoleinen. Trenssi, farkut, olkihattu ja arskat.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #36 : 31.05.10 - klo:12:30 »
Muista, että suomessahan on sanonta rumat ne vaatteilla koreilee.

Tota sanontaa en oo ikinä ymmärtänyt. Siinähän on samaa logiikkaa, jos sanoisi "köyhät ne rahalla leveilee". Varsinainen oxymoron. Eihän voi olla ruma jos on tyylikäs ;).

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #37 : 31.05.10 - klo:12:31 »
Kävin ruokatunnilla hoitamassa asioita. Oli mielenkiintoista huomata, miten päät pyörivät, vaikka pukeutuminen oli rennon puoleinen. Trenssi, farkut, olkihattu ja arskat.

Ilman paitaa, ei ihmekään että pyörii päät ;)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #38 : 31.05.10 - klo:12:52 »
Kävin ruokatunnilla hoitamassa asioita. Oli mielenkiintoista huomata, miten päät pyörivät, vaikka pukeutuminen oli rennon puoleinen. Trenssi, farkut, olkihattu ja arskat.

Onhan tuollainen kiusallista.. Ainakin omasta mielestäni. Ja esim. Lahdessa päiden pyörimiseen ei kaksisia vermeitä edes tarvita. Ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan.
Täytyy kyllä hattua nostaa sellaisille, jotka eivät katseista välitä. Itse tulen vähän, tai aika paljonkin kiusaantuneeksi. Esim. pukuja en tuosta syystä arkena ja tavallisina päivinä pidä.

Näin kesäaikaan olisi melkoisen tyylikästä ja rouheata hankkia spectatorit ja vetää niillä eteenpäin. Mutta voin vain kuvitella sitä mulkoilijoiden määrää.

Joten sen verran täytyy nyt kyllä perua sanojani niistä pinkeistä mokkakengistä, että niiden käyttäjälle nostan kyllä hattua, jos/kun hän kantaa niitä itsevarmasti.
VASTATUULEEN!

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #39 : 31.05.10 - klo:13:59 »
Kävin ruokatunnilla hoitamassa asioita. Oli mielenkiintoista huomata, miten päät pyörivät, vaikka pukeutuminen oli rennon puoleinen. Trenssi, farkut, olkihattu ja arskat.

Ilman paitaa, ei ihmekään että pyörii päät ;)

Oli siellä valkoinen kauluspaita. Sitä näkyi niin vähän, etten pitänyt sitä tietoa tarpeellisena. =)

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #40 : 31.05.10 - klo:14:07 »
Hattu kerää katseita. Sehän riittää, jos päässä on muu kuin karjala-lippis, vaikkapa ihan tavallinen flat cap.
« Viimeksi muokattu: 31.05.10 - klo:14:54 kirjoittanut T. Salama »

tuomas

  • Vieras
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #41 : 31.05.10 - klo:14:27 »
Jussi, minulla on hyvin samanlaisia kokemuksia. Tuo ensin mainitsemasi kävelyskenaario on hyvin tuttua..

Useimmiten nuoret pojat ja teinitytöt naureskelevat mutta siinäpä se.

Nuo pohtimasi syytkin on monasti pohdituttanut itseänikin.. Muista, että suomessahan on sanonta rumat ne vaatteilla koreilee. Luulen, että usein ihmiset miettivät, että luuleeko tuo itsestään jotakin, kun tuolla tavalla pukeutuu?

Meillä ollaan kyllä täällä Suomessa aika kapeakatseisia, kun joku pukeutuu tyylikkäästi.

Suomessa on monta muutakin sanontaa, jotka kyllä kuvaavat kansan syvien rivien mentaliteettia, mutta joutaisivat jo romukoppaan:

Vaikeneminen on kultaa
Ei leikki leivässä pidä
Puhumatta paras
Sääli on sairautta

jne. Erilaisia protestanttiseen, ilottomaan, työkeskeiseen maailmankuvaan liittyviä sanontoja kaikki.

Asenteethan eivät poistu kuin esimerkin avulla, joten ehkäpä tämänkin foorumin ja Villen blogin ansiosta edes jonkun kadunmiehen maailmankuva muuttuu positiiviseen suuntaan. Avarakatseisuutta tosin ei voi vaatia muilta ellei itse ole avarakatseinen, joten eipä muuta kuin ymmärrystä hankkija-lippiksille, kolmiraitaverkkareille, tuulipuvuille, hihattomille paidoille, farkkutakeille, lenkkareille, tatuoinneille ja muotiluomuksille...

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #42 : 31.05.10 - klo:16:03 »
Hattu kerää katseita. Sehän riittää, jos päässä on muu kuin karjala-lippis, vaikkapa ihan tavallinen flat cap.

Pääsen tätä testaamaan lähiaikoina kun Panama-hattu saapuu :P. Toivottavasti positiviisessa mielessä tulee katseita, tosin ei Tamperekaan ole mikään maailman suurin mutta ei kyllä pieninkään paikka.. ehkä pienillä paikkakunnilla korostuu toi perään huutelu?

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #43 : 31.05.10 - klo:16:24 »
Enemmänkin suuremmilla paikkakunnilla. Mulle ei ole huudeltu ainakaan vielä missään..

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Yleinen "miehisyyskeskustelu"
« Vastaus #44 : 31.05.10 - klo:17:02 »
Hattu kerää katseita. Sehän riittää, jos päässä on muu kuin karjala-lippis, vaikkapa ihan tavallinen flat cap.

Pääsen tätä testaamaan lähiaikoina kun Panama-hattu saapuu :P. Toivottavasti positiviisessa mielessä tulee katseita, tosin ei Tamperekaan ole mikään maailman suurin mutta ei kyllä pieninkään paikka.. ehkä pienillä paikkakunnilla korostuu toi perään huutelu?
Joo kyllä se Panama kerää hieman katseita, niitä kun harvemmin näkyy alle 50:sten päässä tuolla hämeenkadulla. Mutta en nyt muista että olisin yhtäkään pahanoloista katsetta saanut. Ihan positiivisen oloisia ovat olleet.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi