Keikari > Etiketti
Tinkiminen
Sami:
Mitä ajatuksia herättää kaupanteon yhteydessä hienovarainen tinkiminen. Puhutaan siis alan liikkeessä asioimisesta (esim. pukimo) ja arvokkaan normaalihintaisen tuotteen (puku, kengät) ostamisesta.
Onko se moukkamaista vai asiallista? Olen lukenut, että räätälinliikkeessä tinkiminen ei osoita tahdikkuutta, mutta onko vaateliikkeessä asia toisenlainen? Kalliimman puoleista pesukonetta ostaessa kun voi saada kohtalaisen alennuksen, miksei vaatteista...
Kuulisin mielelläni myös kokemuksista, jos joku on tingannut (onnistuneesti tai vähemmän onnistuneesti).
Jami:
“On kolme henkilöä, joiden kanssa mies ei tingi. Yksi on puolustusasianajaja, toinen on lääkäri ja kolmas räätäli”.
- Arman Alizad
http://www.keikari.com/blogi/vaatturimestarin-suusta/
Salama:
Itse olen kova tink... neuvottelemaan kaupan ehdoista. Minusta se on normaalia ja lähes aina myös hyvien tapojen mukaista. Tämä tietenkin pitää hoitaa tahdikkaasti.
Sitten on toinen tilanne, jos tuotteessa tai palvelussa ilmenee virhe, silloinhan hintaneuvottelu on lähes väistämätön, eikö vain?
Pchan:
En tingi käytännössä koskaan. Poikkeuksen muodostavat uniikit tuotteet, joille ei ole vaihtoehtoisia lähteitä (esim. käytetyt tavarat ja asunnot) ja tuotteet, jotka on tapana kilpailuttaa tarjousten perusteella.
Olen kerran jopa suuttunut siitä, että ostamani tuotteen hinta oli kassalla 'käteisalennuksen' kanssa 10% alhaisempi kuin hyllynreunaan kirjattu. Kyse oli kodinkoneliikkeestä, jossa ilmeisesti kaikissa hinnoissa oli 'tinkivaraa'. Olisin marssinut ulos kaupasta ilman tarvitsemaani tuotetta ellei pyhä olisi ollut ovella.
Ymmärtäisin tinkimisen, jos eläisimme tarjonnan niukkuudessa. Elämme kuitenkin tarjonnan yltäkylläisyydessä ja ostajalla on täysi työ vertailla eri vaihtoehtojen ominaisuuksia. Tuota taustaa nähden tuntuisi hassulta kiertää kaikki kaupat läpi ja kysyä jokaisen harkinnanarvoisen tuotteen kohdalla sitä 'viimeistä' hintaa. On paljon helpompaa vertailla tarjontaa kun hinnat eivät jousta. Hinta on kuitenkin se ainoa täydellisesti vertailukelpoinen yhteinen informaatio eri vaihtoehtojen kesken. Epäilen, että 'tinkivara'-kodinkonekauppaakaan ei jatkossa kiinnosta vastailla päivät pitkät asiakkaiden tarjouspyyntömeileihin siitä uudesta taulutelkusta tai pesutornista.
Onneksi maailma on minun elinaikanani liikunut vahvasti avoimesti ilmoitettujen hintojen suuntaan. Ostan paljon Ikeasta, Verkkokaupasta, S-marketista ja muista selkeästi toimivista ketjuista. Ei tulisi mieleenikään yrittää neuvotella Ikean itsepalvelukassalla hinnoista sen korttiautomaatin kanssa. Perinteisessä huonekalukaupassa pääsisin nauttimaan sekä tinkaamisesta, että tinkaamisen jälkeenkin kalliimmista hinnoista. No, onneksi perinteiset tinkikaupat kuolevat pois hyvää vauhtia.
kapten GT:
^Tinkaa tai ei, mutta minusta on hyvä, että on perinteisiä kivijalkakauppoja, joista saa oikeaa palvelua. Itsepalvelu on sana, jota ei saisi olla. Siinähän asiakas tekee kauppiaan työt siinä uskossa, että saa säästöä. Pienissä liikkeissä hyvä asiakas ei muuten pitkän päälle joudu maksamaan kovinkaan paljon ylimääräistä. Palvelun kuuluukin maksaa ja säännöllisesti ostava kohtelias hintatietoinen asiakas saa kyllä hintaa hilattua kohdilleen.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta