Kirjoittaja Aihe: .  (Luettu 15969 kertaa)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
.
« : 25.05.10 - klo:10:36 »
.
« Viimeksi muokattu: 17.01.22 - klo:23:43 kirjoittanut Hypno »

tuomas

  • Vieras
Vs: Matkailu
« Vastaus #1 : 25.05.10 - klo:11:10 »
Matkailu on meikäläiselle yksi järjissään pitävistä tekijöistä. Säännöllisin väliajoin on päästävä ihmettelemään maailman menoa muualla. Lentomatkailu tietenkin tuhoaa koko planeetan, mutta lohduttaudun edes sillä, etten autoile koskaan ja asun/elän muutenkin niin ekologisesti kuin järkevästi mahdollista.

Olen tainnut mainitakin, että opiskelin Englannissa, joten saarivaltio on melkoisen tuttu. Samoin on Saksa, jossa asustelin myös muutaman kuukauden. Euroopan maista Ranska on jostain syystä jäänyt käymättä, vaikka melkein kaikissa muissa on tullut käytyä. Kaukomaista eksoottisimmat ovat ehkäpä Vietnam, Kiina, Guatemala, ja Japani. Etelä-Amerikkaan tai Afrikkaan en ole vielä astunut jalallani kertaakaan, mutta haaveissa ne ovat. Lapsiperheellisyys tosin verottaa reppureissailua aika tehokkaasti.

Japaniin ja Väli-Amerikkaan haluaisin ehdottomasti palata. Hong Kong teki myös positiivisen vaikutuksen, mutta ei ole listakärjessä matkakohdetta valittaessa. Mitään maata tai kohdetta en kehottaisi välttämään, mutta useimmat Keski-Euroopan kulttuurikaupungit kuten Praha ovat elokuussa sietämättömiä, tupaten täynnä olevia pätsejä. Hyvä aika mennä olisi joskus keväällä maalis-huhtikuussa, kun täällä on vielä kylmää ja märkää, mutta esimerkiksi juuri Italiassa kevät parhaimmillaan. Tietenkin syksykin lämpimine iltoineen on kerrassaan mainio matka-aika.

En ole koskaan ollut valmiilla pakettimatkalla, vaikken niitä mitenkään vastustakaan. Useimmiten olen varannut itse lennot ja hotellit, mutta joissakin tapauksissa matkatoimisto on osoittautunut parhaaksi vaihtoehdoksi lentojen metsästämiseen. Esimerkiksi Guatemalan-reissulle matkatoimisto sai paremmat yhteydet ja halvemmat lennot kuin itse netistä etsittynä. Vietnamin-lennot taas buukkasin hongkongilaisen matkatoimiston kautta.

Halpalentoyhtiöillä en ole tainnut lentää kertaakaan. Työssäkäyvän ihmisen kun on useimmiten saatava lennot juuri tietyille päiville, ja aina etsiessäni halpalennot ovat kaikkine maksuineen tulleet lähes saman hintaisiksi kuin "oikeiden" lentoyhtiöiden lennot.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Matkailu
« Vastaus #2 : 25.05.10 - klo:11:22 »
Matkustan aika paljon sekä omaa reissua että työmatkoja. Etelä-amerikassa en ole käynyt, mutta muutoin nää perus mantereet on tullut käytyä, toki eniten euroopassa matkustelua, mutta tykkään käydä aasiassa (veljeni asuu Thaimaassa).

Pakettimatkoilla en ole koskaan käynyt, eikä ainakaan vielä ole sellaiselle hinkuakaan. Omilla reissuilla matkustan myös hyvin pienellä budjetilla yleensä. Halpalentoyhtiöt, pelkät käsimatkatavarat ja yövyn hostellissa tai jonkun paikallisen luona (aktiivinen www.couchsurfing.com sivustolla). Ryanairlta olen ostanut kymmeniä 2snt. menopaluu lentoja. Harvemmin heidän lennoistaa olen yli 10e maksanut ja kun asun Tampereella niin edullista siirtää itsensä myös lentokentälle. Työmatkoilla saan yöpyä liikaa hotelleissa joten omilla reissuilla mieluiten yövyn paikallisen kotona tai jossakin edullisessa hostellissa (jotka ovat monasti osoittautuneet paljon hotelleja mielenkiintoisemmiksi, juttuseuraa löytyy aina).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #3 : 25.05.10 - klo:12:04 »
Matkustaminen on kyllä elämän suola. Vaikka matkailun avartavaa vaikutusta latteuksiin asti hoetaan pitää se silti paikkansa. Kun välillä käy jossain muualla saa omat kotoiset asiat uutta näkökulmaa.

Omat matkailukokemukset ovat pääsääntöisesti Euroopasta, mutta myös Afrikkaa, Pohjois-Amerikkaa ja Aasiaa on tullut jonkun verran nähtyä. Aiempien kirjoittajien kokemuksia mukaillen sanoisin, että eurooppalaisiin kulttuurikaupunkeihin tosiaan kannattaa tutustua sesongin ulkopuolella. Pariisi joulukuussa on hieno. Pahimmat ryysikset Roomassa on toukokuussa, mutta heinäkuun helteillä väkimäärät on inhimillisemmät.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #4 : 25.05.10 - klo:12:14 »
Pahimmat ryysikset Roomassa on toukokuussa, mutta heinäkuun helteillä väkimäärät on inhimillisemmät.

Heinäkuussa Roomaan nyt ei missään nimessä kannata mennä. Aivan hirveä paikka 30+ lämmöillä. Ylipäätään Italian kulttuurikohteet kärsivät heinäkuun kuumuudesta todella paljon.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #5 : 25.05.10 - klo:13:18 »
Heinäkuussa Roomaan nyt ei missään nimessä kannata mennä. Aivan hirveä paikka 30+ lämmöillä. Ylipäätään Italian kulttuurikohteet kärsivät heinäkuun kuumuudesta todella paljon.

Juuri tätä tarkoitin. :)

Mikäli haluaa välttää esim. Vatikaanin tai Colosseumin jonot niin heinäkuu on oivallinen aika vierailla Roomassa. Jokunen vuosi sitten vietin pari viikkoa heinäkuussa Roomassa ja vaikka lämpötila tosiaan on päivisin melko korkea ei tuo menoa haitannut. Museot yms. ovat kokemukseni mukaan varsin hyvin ilmastoituja ja lämpötila laskee iltaa kohden huomattavasti. Illastaminen/muu elämästä nautiskelu pimenevässä Rooman yössä on myös heinäkuussa miellyttävää. Kannattaa myös huolehtia, että myös majoituksessa on ilmastointi. Toki maisema on keväällä hiukan eri näköinen kun hiekan ja palaneen nurmen lisäksi maisemassa on myös vihreää. :)
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #6 : 25.05.10 - klo:14:20 »
^ Omasta lämmönkestostahan tuo riippuu, mutta Rooman parasta antia oli kulttuurikohteelta toiselle tallustaminen kera käsipizzan, gelaton ja espresson, välillä putiikeissa vieraillen. Tuo ei ei meikäläiseltä kulkenut niin hyvin 30 asteessa huonommalla puolella. Keskipäivällä suorassa paisteessa oli niin kuuma, että b-luokan* katedraalejakin viitsi katsella lähinnä varjosta.

Oletko muuten ihan varma tuosta toukokuun ruuhkasta? Hotellien hinnat ainakin ovat heinäkuussa toukokuuta kovemmat. Itse menisin ehdottomasti keväällä oli ruuhkaa tai ei.

Pienellä valmistelulla välttää pahimmat ruuhkat. Lippuja saa etukäteen (Milanon Uffizi) tai mahdollisesti useammasta paikasta (Colosseumin liput saa jonottamatta sadan metrin päästä). Vatikaaniin emme aikataulurajoitteiden vuoksi keksineet mitään kikkaa kesäkuun lopussa käydessämme ja varauduimme pizzoilla ja vedellä pitkään jonoon. Pääsimme kuitenkin aikaisin aamulla kävelemään suoraan sisään kuumat pizzat kädessä, jotka sitten hotkimme narikassa. Olisi kieltämättä harmittanut jonottaa 2 tuntia, kun olimme koko mestasta ulkona alle 2 tunnin ja tuohon sisältyi kahvittelukin. Emme ole kirkkotaiteen ystäviä.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #7 : 25.05.10 - klo:14:35 »
^ Omasta lämmönkestostahan tuo riippuu, mutta Rooman parasta antia oli kulttuurikohteelta toiselle tallustaminen kera käsipizzan, gelaton ja espresson, välillä putiikeissa vieraillen. Tuo ei ei meikäläiseltä kulkenut niin hyvin 30 asteessa huonommalla puolella. Keskipäivällä suorassa paisteessa oli niin kuuma, että b-luokan* katedraalejakin viitsi katsella lähinnä varjosta.

Juurikin näin. Kun lämpötila nousee yli 30 asteen tarvitaan vaan enemmän gelatoa, mutta kuten totesit jokaisella on omat rajansa lämpötilojen suhteen. Meikäläiselle 30+ ei pääsääntöisesti vielä tuota ongelmia (ilmankosteudella on merkittävä vaikutus), mutta 40+ alkaa jo tökkiä.

Oletko muuten ihan varma tuosta toukokuun ruuhkasta? Hotellien hinnat ainakin ovat heinäkuussa toukokuuta kovemmat. Itse menisin ehdottomasti keväällä oli ruuhkaa tai ei.

Olen Roomassa vieraillut sekä toukokuussa että heinäkuussa ja kyllä alkukesästä jonot ainakin olivat pahemmat. Heinäkuun reissulla olin varautunut jonottelemaan tuttaviltani kuultujen kauhutarinoiden viisastuttamana, mutta kaikkiin kohteisiin pääsi jonottamatta sisään. Turistipopulaation koostumus ehkä hieman vaihtelee kausittain. Heinäkuussa oli selkeästi enemmän vieraita ison rapakon takaa, mutta kuten totesit kevät on kuitenkin selkeästi kauneinta aikaa.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

tuomas

  • Vieras
Vs: Matkailu
« Vastaus #8 : 25.05.10 - klo:15:24 »
Oletko muuten ihan varma tuosta toukokuun ruuhkasta? Hotellien hinnat ainakin ovat heinäkuussa toukokuuta kovemmat. Itse menisin ehdottomasti keväällä oli ruuhkaa tai ei.

Off-seasonina, johon kevät monissa paikoissa ajoittuu, hotelliyön saa todellakin paljon halvemmalla. Tai vaihtoehtoisesti samalla budjetilla voi loikoilla ökytyyliin viiden tähden lakanoissa. Heinäkuu ei tosin ole Euroopassa se pahin aika vaan elokuun alkupuolisko. Heinäkuussa olen ollut mm. Espanjassa ja Portugalissa, eikä kummassakaan ollut mitenkään liian kuumaa tai tungosta (tosin siedän lämmintä paljon paremmin kuin kylmää). Sen sijaan jo mainittu Praha elokuussa oli helvetillinen koettelemus, jota en soisi kenellekään.

tsitsikov

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #9 : 25.05.10 - klo:21:12 »
Ah, matkailu avartaa, ja siinä tapaa ihmisiä - kävipä ilmi, että käyttäjä Jamiinkin olen törmännyt.

Itse käytän varani ja aikani matkailuun, ja huomattavasti vähemmässä määrin vaatetukseen, mikä rajoittaa tämän foorumin aihepiirin harrastusta. Eurooppa, Pohjois- ja Väli-Amerikka, Kaakkois-Aasia ja vähän Afrikkaakin on plakkarissa, mutta pakettimatkoja ei minullakaan.

Halpalentoyhtiöiden hinnoittelu on tosiaan välillä salatiedettä, mutta kyllä 1 sentinkin lentoja on olemassa, ja 30€/suunta vielä helpommin. Ryanairilla esimerkiksi logiikka on jotakuinkin se, että 1 sentin lentoihin ei tule mitään päälle, mutta esimerkiksi 5 euron tarjouslentoon tulee vielä verot + kulut. Easyjetillä hintaa sisältää verot, mutta ei laukkua eikä luottokorttimaksua (Visa Electronilla ilmainen). Usein pääsee halvemmalla kuin perinteisellä, mutta ei aina.

Kohtalaisen lyhyiden matkojen (viikko tai alle) Euroopassa käytän seuraavaa taktiikkaa: jos kohde on lukittu, aloitan tarkistamalla halpiksien yhteydet www.whichbudget.comista. Seuraavaksi ebookers ja supersaver - pelkät lennot. Vielä varmuuden vuoksi samoista lento+hotelli -erikoistarjoukset, jotka ovat joskus halpoja. Jos kohde on auki, mutta ajankohta tiedossa, odottelen tarjouksia, joita tulee paljon halpiksilta, mutta myös esim. Malevilta. Helmikuussa käytiin Istanbulissa, Malevin lennot tarjouksesta 95€/naama. Ihan päivän tarkkuudella ei saanut valita, mutta joulukuussa varaamalla melkein joka päivä sai tuohon hintaan.

Jos tarvitsen hotellin, niin booking.com on paras. Tykkään kuitenkin hostelleistakin (www.hostelworld.com) ja couchsurfingista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Matkailu
« Vastaus #10 : 25.05.10 - klo:21:29 »
^ Yhden Arho surffaajan muistan joten todennäköisesti tiedän sitten kuka sinäkin olet :)

Noista 1snt. lipuista tuli mieleen kun koitin ostaa ruotista kolmeen eri kohteeseen lentoja 4:lle hengelle. Koitin pitkän aikaa ostaa vain menolippuja ja millään Ryanairin sivusto ei hyväksynyt luottkorttiani. No lopulta syyksi selvisi se että yhden lipun hinta kun oli kaikkineen kuluineen 0.01 kruunua niin 4:n lipun hinta oli pyöristyksen jälkeen 0snt. Kun varasin menopaluut eli 8 lippua pyöristyi yhteissumma 1snt. ja pystyin ostaan liput :) Ostin kolmeen eri kohteeseen menopaluu liput neljälle hengelle, maksoivat yhteensä 3snt.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #11 : 26.05.10 - klo:04:21 »
Kyllähän matkustaminen on varsin mukavaa hommaa, varsinkin hyvässä seurassa.
Itsellä mantereista on käymättä vielä Etelä-Amerikka (ja Australia), jossain vaiheessa kyllä on Brasilian rannatkin päästävä katsastamaan.

Itse kuulun myös siihen joukkoon, jotka varaavat hotellit ja lennot erikseen, sieltä mistä parhaan diilin sattuu löytämään. Vaihtoehtona kuitenkin sellaiset "äkkilähdöt", joilla pääsee nopeasti jonnekin lämpimään ja esim viime keväänä tuli käytyä sillä tavalla Egyptissä. Mutta mitään matkatoimistojen esitteitä en esim ikinä kyllä selaile. Sieltä löytyvät "nopean varaajan edut, 50e" ovat täyttä humpuukia ja "huijausta" :)

Halpalentoyhtiöt menevät siinä missä muutkin, mutta itse en ole koskaan onnistunut esim Ryanairilta noita 1cnt lentoja löytämään. Ja toisealta, kun ensin matkustaa Helsingistä Tampereelle ja sieltä vielä erikseen kentälle ja sitten takaisin, niin johan siinä alkaa kertyä lipulle hintaa sitten kuitenkin.

Nyt täällä jenkeissä ollessani ja nämä pari lomaviikkoa reissanneena olen yöpynyt ensimmäistä kertaa elämässäni hostelleissa. Ja viimeistä. Kiitos ei minulle, ei sovi persoonalleni ollenkaan. Haluan ympärilleni oman tilan ja rauhan. Myöskään tuo "sohvasurffaus" ei kohdallani tulisi missään nimessä kysymykseen. En myöskään haluaisi majoittaa ketään vierasta omaan kotiini.

Hotellien varaukseen olen täällä, kuten myös viime kesänä jenkeissä ollessani käyttänyt pääosin hotwire.comia. Sivustolla pystyy valitsemaan hotellin "tähtiluokituksen" ja alueen jolla hotelli sijaitsee, mutta varsinaisen hotellin nimen saa tietää vasta varauksen tehtyään. expedia.com on toinen varteenotettava vaihtoehto, jos ei halua ottaa mitään "riskejä", vaan tietää hotellinsa tarkalleen jo etukäteen.

Mitenkäs on, onko jäsenillä jotain suosikkipaikkoja, joihin on tullut mentyä jopa uudestaan / useampia kertoja tai sitten sellaisia paikkoja, jotka ovat jääneet mieleen niinä parhaimpina lomakohteina?

Itselleni Rooma, New York, Boston ja Wien ovat ehkä ne suosikkikaupungit, tosin Miamiin haluan ehdottomasti tulla tyttöystäväni kanssa vielä myöhemmin uudestaan. Peking on sellainen kohde, jossa haluaisin vierailla uudemman kerran, viime visiitti osui olympialaisten kohdalle ja silloin paikasta sai melko "siivotun" kuvan :)

Seuraava reissu Suomeen paluun jälkeen ajoittuu elokuulle ja suuntautuu Kiovaan. Jollain vinkkejä, vaikkapa pukeutumiseen liittyen?

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #12 : 26.05.10 - klo:07:44 »
Nyt täällä jenkeissä ollessani ja nämä pari lomaviikkoa reissanneena olen yöpynyt ensimmäistä kertaa elämässäni hostelleissa. Ja viimeistä. Kiitos ei minulle, ei sovi persoonalleni ollenkaan. Haluan ympärilleni oman tilan ja rauhan.

Heh. Nuorempana tuli hostellien dormeja harrastettua, mutta iän myötä mukavuudenhalu on vienyt voiton. Hostelleja tulee edelleen kyllä hyödynnettyä, mutta useimmat hostellit onneksi tarjoavat myös privaattihuoneita. Tulevalla Balkanille suuntautuvalla reissulla majoituksen taso vaihtelee neljän tähden hotellin sviitistä hostelliin. Pidemmällä reisulla on välillä mukava viipyä pari yötä laadukkaammissa majoitusliikkeissä.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Matkailu
« Vastaus #13 : 26.05.10 - klo:08:51 »
Seuraava reissu Suomeen paluun jälkeen ajoittuu elokuulle ja suuntautuu Kiovaan. Jollain vinkkejä, vaikkapa pukeutumiseen liittyen?

Kasakka-asu? Tai ydintuhovarustus, onhan Tshernobyl siinä nurkan takana. Nostalgikko vetäisee päälleen puna-armeijan kamaa.



get your kicks on route six six six

jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Vs: Matkailu
« Vastaus #14 : 26.05.10 - klo:09:33 »
Seuraava reissu Suomeen paluun jälkeen ajoittuu elokuulle ja suuntautuu Kiovaan. Jollain vinkkejä, vaikkapa pukeutumiseen liittyen?

Eikös jotain puolalaista kenkämestaria ole blogin puolella tai täällä foorumillakin kehuttu? Joku muu (Ville?) osaa ehkä antaa paremman vihjeen tästä. Vai menikö mulla itäblokin kohteet sekaisin?

Kuten Arhojo mainitsikin, itsellänikin aikaa ja varoja kuluu vaatetusta enemmän matkailuun, joten tämän aiheen osalta pystynen sanaista arkkua raottamaan melko reippaastikin.

Olen pienen ikäni matkustanut ja kokeillut kaikenlaista matkaa: aurinkomatkaa, pakettimatkaa, reppumatkaa, automatkaa, junamatkaa, palkintomatkaa etc. Viime vuosina olen keskittynyt, ehkä jopa liikaakin, kaupunkimatkoihin. Niillä kun pystyy usein parhaiten tyydyttämään muita mielenkiintoni kohteita vaatetuksen, ruoan, juoman, kulttuurin ja historian merkeissä. Yksi suosikkikaupungeista on ehdottomasti Lontoo, myös New York on loistava mutta ei ihan niin kätevä viikonloppukohde kuin Big Smoke. Eteläisen Euroopan ehdoton ykkönen on Barcelona, mutta kun olen kaupungissa asunut ei mielipiteeni ehkä ole kaikkein objektiivisin. Maista parhaiten tunnen varmaan asumisen ja lomailun kautta Espanjan ja edellisen kotimaani Tanskan, jossa on mahtavan Köpiksen lisäksi muutakin nähtävää:D

Hassua on, että vaikka olen vieraillut reilussa 30 maassa ja Suomen lisäksi opiskellut/työskennellyt pidempiä aikoja viidessä eri maassa, en ole koskaan käynyt Aasiassa, Australiassa tai Afrikassa. Oikeastaan itä-Eurooppakin on näkemättä, vain Kreikan ja Kyproksen olen koillisesta käynyt tarkistamassa. Eli koluttavaa riittää ja to-see listalla kärkipäässä roikkuvatkin tällä hetkellä kaupunkiloma Tokiossa, reppureissua/aktiivilomaa ympäri Kauko-Aasiaa ja eteläinen Afrikka.

Lentotarjousten suhteen en ole koskaan päässyt noiden sentin lentojen makuun, vaikka ihan kohtuuhinnoilla ympäri Eurooppaa olen välillä päässyt suihkimaankin. Monen tuhratun tunnin ja turhautumisen vuoksi olen itseasiassa luopunut sen halvimman metsästämisetä lennoissa:hyvät aikataulut ja yhteydet kentältä kaupunkiin tarjoavat lennot ovat aina toimivampi ja usein vain muutaman kympin kalliimpi kuin se "halvin" jossa lisäkustannuksia tuottavat niin matkalaukut, bussi/taksikyydit korvesta kaupunkiin ja joskus vielä lounaat joita kentillä on pakko nauttia liian pitkien vaihtojen takia. Kulutetusta ajasta puhumattakaan.

Majoituksen suhteen olen melkoisen kaikkiruokainen ja vaikka nautinkin laadukkaista hotelleista, olen silti varmaan parhaat hinta-laatumajoitukseni saanut hyvissä pienissä hosteleissa, jossa on ollut yksityishuoneitakin tarjolla. Lukuunottamatta ehkä jotain eteläisen Amerikan kohteita, jossa paikallinen halpa hintataso ja euron vahva kurssi ovat poikineet muutamia huippudiilejä. Yleensä en mitään älyttömyyksiä viitsi laittaa huoneeseen jossa vietän max. 8 tuntia päivässä lähinnä nukkuen, mutta joskus ihan kokeilun halusta tulee otettua joku fiinimpi paikka (putiikkihotelleiksi niitä kai nimitellään). Toimivat yleensä paremmin jossain lomakohteessa jossa tulee köllittyä enemmän laakereillaan kuin kaupunkilomalla. Työkomennuksen vuoksi asun tälläkin hetkellä hotellissa, josta kertyy jatkuvasti kanta-asiakaspisteitä. Ne olisi tarkoitus törsätä ensi talvena johonkin härskin ylihinnoiteltuun luksuslukaaliin ja olla maksamatta siitä kokemuksesta pennin pyörylää:D