Kirjoittaja Aihe: Valkoinen puku, juhlapuku?  (Luettu 38014 kertaa)

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #60 : 11.08.10 - klo:19:59 »
Eikö hääasun suhteen voisi toimia niin, että sulhasella on päivällä vihkimistilaisuudessa saketti ja illalla hääjuhlassa frakki? Näin olen itse kaavaillut toimivani, kun kyseiseen tapahtumaan sulhasen ominaisuudessa pääsen osallistumaan.

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #61 : 12.08.10 - klo:08:06 »
Itse olin kompromissina frakissa koko päivän, alkaen klo 16 kirkosta (ei siis kestänyt koko päivää). Aikatauluun olisi ollut vähän vaikea mahduttaa hetkeä jolloin saketin olisi vaihtanut frakkiin. Aluksi naureskelin vaimoni laatimalle supertiukalle minuuttiaikataululle mutta juhlapäivänä se oli todella tarpeen. Pahinta ovat häät joissa vieraat joutuvat odottamaan kun hääpari säätää jotain omia juttujaan.
« Viimeksi muokattu: 12.08.10 - klo:08:08 kirjoittanut rjs »

Dan-D

  • Vieras
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #62 : 12.08.10 - klo:10:18 »
Eikö hääasun suhteen voisi toimia niin, että sulhasella on päivällä vihkimistilaisuudessa saketti ja illalla hääjuhlassa frakki? Näin olen itse kaavaillut toimivani, kun kyseiseen tapahtumaan sulhasen ominaisuudessa pääsen osallistumaan.

Se on toki mahdollista, mutta ei tarpeellista.  Siinä on pari huonoakin puolta.  Ensinnäkin vaatteiden vaihto täytyy järjestää ja se vie aikaa.  Parhaassa tapauksessa koko hääseurue odottelee pitkäänkin juhlapaikalla, kun sulhanen käy vaihtamassa vaatteita.  Yleensä kirkolta mennään aikalailla suoraan juhlaan ja siinä on tarpeetonta odotuttaa vieraita vaatteiden vaihdon kanssa.  Juuri tästä syystä häissä on etiketin mukaan korrektia olla saketissa koko illan, kunhan häät alkavat ennen kuutta.  Tämä on keksitty joskus 1800-luvulla Englannissa.  On myös huomattava, että häät tulisi tällöin ajoittaa täydellisesti niin, että siirtyminen varsinaiseen hääjuhlaan osuisi sopivasti, jotta asunvaihto voitaisiin ylipäänsä sijoittaa näiden kahden osion väliin.  Pahimmassa tapauksessa sulhanen joutuisi vaihtamaan asua kesken hääjuhlan.

Toinen ongelma on se, että vieraille tulisi mielestäni periaatteessa antaa mahdollisuus pukeutua samalla tavalla.  Ja jos ei vieraille niin ainakin bestmanille ja muille mahdollisille samoin pukeutuville lähisukulaisille.  Kutsukortin pukukoodi saisi väen vähintäänkin sekaisin.  ”Kirkossa saketti tai tumma puku, hääjuhlassa frakki tai tumma puku.”  Tai vaihtoehtoisesti ”Kirkossa saketti, hääjuhlassa frakki”.  Siinä on yhdellä jos toisella ihmettelemistä.  Lisäksi on huomioitava, että kutsun mukaiseen pukeutumiseen pyrkivä joutuisi myös itse tekemään erityisjärjestelyitä vaihtaakseen asunsa.

Saketti on päiväasu, mutta häiden etiketti nimenomaan odottaa sakettia käytettävän hääjuhlissa, jotka jatkuavt tuon maagisen kl. 18:00 yli.

tsitsikov

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #63 : 12.08.10 - klo:11:32 »
Enimmäkseen olen samaa mieltä Dan-D:n kanssa, mutta sulhaset saisivat kyllä ottaa pukeutumisessa huomioon paitsi morsiamen asuun sopivuuden, myös sen mikä itsestä tuntuu luontevalta. Saketti plastroneineen on epäilemättä etiketinmukainen, mutta varsinkin röyhelöisempänä versiona näyttää monen miehen päällä naamiaisasulta. Häämekotkin ovat yleensä sen verran kapoisia ja vähäeleisiä, että tummansininen puku huolella valittuine tilpehööreineen sopisi hienosti.

Lempiohjelmassani Satuhäissä oli tällä viikolla aika kova veto best maniltä: tiikeri-seepra -kuosinen puku, ehkä Touch d'andren valikoimista. Tänään voi vielä käydä ihastelemassa http://areena.yle.fi/video/1187176, 38 minuutin kohdalla ainakin ruudussa.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #64 : 12.08.10 - klo:12:14 »
Aivan järkyttävä veto tuo kuosi! Luulis että hääpari kiroilee että mitäs toi yks lähti sooloilemaan, erottuu paljon enemmän mitä sulhanen, eikä pelkästään positiivisesti ;)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #65 : 13.08.10 - klo:15:04 »
Itse valitsin omiin häihini saketin. Syynä oli aikapitkälti ne mitä Dan-D tuossa kirjoittelikin, puku oli liian arkinen ja halusin jotain juhlavampaa. Saketille ei lisäksi suomessa oikein ole muita luentevia käyttömahdollisuuksia niin pakkohan sitä on joskus päästä saketissa olemaan :)

Tänä kesänä olen käynyt vasta yksissä häissä. Suomenruotsalaisten häät (kutsu, vihkiminen, puheet, kaikki ruotsiksi ja minähän en ruotsia juuri osaa), kutsussa oli pukukoodina kesäpuku. Yleensä suomenruotsalaisia kehutaan pukeutumisen puolesta, mutta mielestäni vieraat oli ihan samallatavalla kuin perus suomalaisten häät ovatkin. Farkut+pikkutakki, musta polyesteri puku, puvuntakki + housut mutta sopivasti eri sävyä, liituraita pukua, pelikortein koristellut peili aurinkolasit yms. Itsellä oli vaalea pellavapuku, valkoinen paita, valkoinen taskuliina ja harmaa solmio, vaalean ruskeat kevyellä broque kuvioinnilla olevat oxford kengät. Mielestäni täytti kesäpuku dresscoden vaatimukset, siinä pystyi oleen silloisessa yli 30c helteessä ja kun illalla morsiusparin heitin hotellille kehuivat jopa puku valintaani.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

viilis

  • Kisälli
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #66 : 18.08.10 - klo:19:02 »
Hääpukeutumisesta puhuttaessa on hyvä muistaa, että koko hääjuhlakulttuuri on muuttunut aika paljon viimeisien vuosikymmenien aikana ja muuttuu edelleen. Perinteiden sijaan nykyisin painotetaan usein yksilöllisyyttä, hääpari haluaa juhlistaan "itsensä" näköiset ja tämä luonnollisesti heijastuu myös vieraiden pukeutumisvalintoihin. Siviilivihkimisten yleistyessä myös kirkonmenojen asettamat etikettivaatimukset ovat menettäneet merkitystään ja monikulttuurisuus lisää kirjavuutta entisestään.

Näissä olosuhteissa erilaisista etiketin detaljeista tuskin kannattanee liikaa paineita ottaa. Jos on menossa esim.vanhaan navettaan rakennettuun juhlatilaan viettämään kahden samaa sukupuolta olevan satanistin häitä, voinee 1900-luvun alun brittiläisen aateliston määräykset kravatin väristä tai takin pituudesta huoleti unohtaa. Ja tuo mainitsemani esimerkki ei muuten ole keksitty, olin itse tänä kesänä läsnä mainitun kaltaisessa - erittäin viihtyisässä - juhlassa.

Mutta toki jokainen voi omaksi ilokseen hakea pukeutumisessaan äärimmäistä korrektiutta. En usko yhdenkään hääparin siitä pahastuvan ja jos totta puhutaan, useimmiten juhlakaluilla on mielessä jokin ihan muu kuin vieraiden vaatevalinnat...

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #67 : 28.02.11 - klo:23:21 »
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Riki Sorsan veli

  • Vieras
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #68 : 28.02.11 - klo:23:34 »
Lainaus
Connection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.
« Viimeksi muokattu: 03.11.13 - klo:21:19 kirjoittanut uros »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #69 : 28.02.11 - klo:23:58 »
Pitääkö kaverina välttämättä olla Bren ten?

Bren ten ja musta Ferrari Daytona auttavat kummasti tekemään valkoista pukua järkeväksi.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #70 : 07.03.11 - klo:15:00 »
Omar Suarez?

Jum-Jum

  • Vieras
Vs: Valkoinen puku, juhlapuku?
« Vastaus #71 : 07.03.11 - klo:20:14 »
Valkoinen puku on sitten tulevaa kesämuotia.
Teitä on varoitettu.

Valkoisessa puvussa on kyllä asennetta, mulle kans! Kaikkein hienointa olisi tietysti se, kun kaikki ihmiset Turomiehistä hipstereihin tuijottaisivat paheksuen tyyliin "kukahan tuokin luulee olevansa"...

Mitään noista edellä mainituista pyssyistä minulla ei tosin ole, mutta eiköhän isi-leasingilla järjestyne 9-millinen CZ.