Kirjoittaja Aihe: Tyylin evoluutio  (Luettu 21883 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #45 : 02.03.11 - klo:22:13 »
Muodista vielä sen verran, että olen ihmetellyt, kuinka jyrkkiä tuomioita tällä foorumilla jaellaan ”muoti”merkeille (Dolce & Gabbana, Prada tms.), kun taas vaikkapa Ralph Laurenia ja YSL:ää kytätään silmät kiiluen ebaysta, vaikka mitään periaattellista eroa näilläkään valmistajilla ei mielestäni ole.

On. Laatu ja tyyli.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #46 : 02.03.11 - klo:22:27 »
Muodista vielä sen verran, että olen ihmetellyt, kuinka jyrkkiä tuomioita tällä foorumilla jaellaan ”muoti”merkeille (Dolce & Gabbana, Prada tms.), kun taas vaikkapa Ralph Laurenia ja YSL:ää kytätään silmät kiiluen ebaysta, vaikka mitään periaattellista eroa näilläkään valmistajilla ei mielestäni ole. Toki D&G:n vaatteet ovat aika kalliita, ja laatu ei aina ole ihan huippuluokkaa, mutta tarkalla silmällä olen heiltäkin poiminut joitakin upeita juttuja, jotka ovat täysin hintansa arvoisia. Ylipäätään en näe syytä torjua mitään merkkiä kategorisesti, yllätyksiä suuntaan ja toiseen löytyy jokaiselta.

No mutta tuossapa se ero mm. RL:iin onkin. Yksinkertaisesti: RL tekee paljon suuremman määrän hyvännäköisiä, yleisesti hinta/laatu-suhteeltaan parempia vaatteita, vieläpä aika moneen eri makuun, miksi niitä on järkevämpää myös kytätä. Tarjontaa piisaa, niin kyllä myös ottajia.

Useimmilla varsinaisilla muotimerkeillä (high end) on tyypillistä tavoitella erikoisuuksia, mikä ei yleisesti tätä väkeä nappaa (tai minkään muunkaan tyylifoorumin väkeä). Materiaalit niissä kummallisuuksissa saattaa olla vaikka kuinka hyvät, mutta hinnat on sitten törkeitä. RL pysyy aika lailla kohtuudessa kaikessa, hyvällä maulla ja laadulla. Ero näkyy esim. nahkakengissä: RL teettää ne englantilaisilla hillityllä ja varmalla tyylikkyydellä, mm. Edward Greenillä, kun taas jotkut D&G:t ja armanit usein kenkien muodoista päätellen jollain sellaisilla mitä minun ei tarvitse tietääkään.

Tarkalla silmällä ja tuurilla voi toki tehdä löydön miltä tahansa merkiltä, RL:lta se on aika paljon todennäköisempää.
« Viimeksi muokattu: 02.03.11 - klo:22:28 kirjoittanut Gaffer »
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Matti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #47 : 03.03.11 - klo:10:51 »
Tarkennuksena vielä, että minulla ei ole kerrassaan mitään RL:ää tai sen asiakaskuntaa vastaan. Lähinnä pyrin kyseenalaistamaan sitä ajattelua, että ei vaivauduta perehtymään itse tuotteisiin, vaan ollaan virittelemässä polttorovioita heti, jos niskalapusta löytyy väärä logo.

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #48 : 03.03.11 - klo:10:58 »
Lähinnä pyrin kyseenalaistamaan sitä ajattelua, että ei vaivauduta perehtymään itse tuotteisiin, vaan ollaan virittelemässä polttorovioita heti, jos niskalapusta löytyy väärä logo.

Näin.
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #49 : 03.03.11 - klo:11:31 »
Ylipäätään en näe syytä torjua mitään merkkiä kategorisesti, yllätyksiä suuntaan ja toiseen löytyy jokaiselta.

Tässä varmaan se tärkein pointti, näinhän asia on.

Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että tällä foorumilla (kuten muillakin tyylifoorumeilla) kärjistetään ja esim Jussi on mielipiteissään hyvin kärkäs sen suhteen mistä tykkää ja mistä ei. Välillä jopa niin paljon, että tuomitseminen menee omastakin mielestäni jo liiallisuuden puolelle, mutta tämä on osa kirjoittajan persoonaa. Sitten on taas paljon niitä, jotka poimivat jutun sieltä ja toisen täältä.

On täysin totta, että esim Dolce&Gabbanalta löytyy myös hyviä juttuja. Esim Italian jalkapallomaajoukkue on monesti pukeutunut heidän luomuksiinsa ja tuskin siellä kuljetaan polyesterissa / huonosti istuvissa puvuissa (tämän voi päätellä myös kuvista). Silti, dolce&gabbana ja RL lähtökohtaisesti myös ovat tarkoitettu eri "yleisölle". RL, CT, Brioni, C&J, Isaia ja monet muut täällä (sekä jälleen muilla samaan tyyliin suuntautuneilla foorumeilla) suositut merkit tekevät tekevät sellaista kamaa, jotka näillä foorumeilla ovat arvostettuja. Lisäksi, näillä foorumeilla on myös kyse erottautumisesta. Se vaatiikin kärjistyksiä ja sitä, että erotutaan muista. Silloin voidaan provosoida ja luoda stereotypioita, joiden mukaan D&G ja Prada ovat "eurotrash"-meininkiä, kun taas esim RL jotain hienompaa ja laadukkaampaa :)

Mitä ebayhin tulee, niin yksi omalta osaltaan vaikuttava syy on myös piratismi. Näiden designer-labelien tuotteista liikkuu paljon enemmän kopioita, enkä minä ainakaan jaksa ryhtyä koko ajan miettimään, että tuleekohan täältä nyt sitä mitä sanotaan. Esim sitten taas englantilaisten kenkien suhteen olen kerran törmännyt tilanteeseen, jossa joutui epäilemään, että nyt on feikki-churchit kyseessä.

Yksi mikä erottaa myös näitä "designer-label"-tuotteita ja sitten täällä suosittuja merkkejä on hinta. Vaatteet ovat usein ainakin itselleni liian kalliita ja niitä on myös vaikea löytää aleista. Totta helvetissä kaikilla "muotitoimijoillakin" on laadukkaita juttuja, esim Lanvin panostaa ennen kaikkea korkealaatuisiin materiaaleihin. Mutta silloin taas voi olla niin, että muotokieli ei puhuttele.

Uskon kuitenkin, ettei kyse ole pelkästään siitä lapusta siellä paidankauluksessa. Uskallan väittää, että jos summassa otettaisiin kokonaisuudet tämän kevään / kesän mallistoista niin RL:lta, Pradalta, Lanvinilta kuin vaikka Isaialta, niin ne tämän foorumin jäsenet, jotka nyt "duumaavat vain niskalapusta löytyvän väärän logon perusteella" valitsisivat silti samoin ja hieman tyylistä riippuen mentäisiin joko RL:n tai Isaian mukana. Eli ennen kaikkea, kyse on siitä omasta tyylistä.

Ja jokainen ilman muuta tavallaan, ei minulla ainakaan ole syytä tai tarvetta lähteä esim Vesa Silverin blogiin kertomaan hänelle, että "väärin valittu, kun kaveri diggailee D&G:tä ja esittelee Turon uusimpia mallistoja".

Kirjoitin nyt muutaman rivin, vaikka toisealta olisin voinut tyytyä vain tekemään näin:
No mutta tuossapa se ero mm. RL:iin onkin. Yksinkertaisesti: RL tekee paljon suuremman määrän hyvännäköisiä, yleisesti hinta/laatu-suhteeltaan parempia vaatteita, vieläpä aika moneen eri makuun, miksi niitä on järkevämpää myös kytätä. Tarjontaa piisaa, niin kyllä myös ottajia.

Useimmilla varsinaisilla muotimerkeillä (high end) on tyypillistä tavoitella erikoisuuksia, mikä ei yleisesti tätä väkeä nappaa (tai minkään muunkaan tyylifoorumin väkeä). Materiaalit niissä kummallisuuksissa saattaa olla vaikka kuinka hyvät, mutta hinnat on sitten törkeitä. RL pysyy aika lailla kohtuudessa kaikessa, hyvällä maulla ja laadulla. Ero näkyy esim. nahkakengissä: RL teettää ne englantilaisilla hillityllä ja varmalla tyylikkyydellä, mm. Edward Greenillä, kun taas jotkut D&G:t ja armanit usein kenkien muodoista päätellen jollain sellaisilla mitä minun ei tarvitse tietääkään.

Tarkalla silmällä ja tuurilla voi toki tehdä löydön miltä tahansa merkiltä, RL:lta se on aika paljon todennäköisempää.

+1.

Matti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #50 : 03.03.11 - klo:12:53 »
Chuck, olen pitkälti samaa mieltä. Minulla on kovin vähän kokemusta tyylifoorumeista, tämä on ainoa, jota seuraan. Tuntuu, että täälläkin olen ikään kuin vääristä syistä (kun en noudata klassisen tyylin ihanteita), ja "antaa kaikkien kukkien kukkia" -asenteeni on ehkä naiivi.


Lisäksi, näillä foorumeilla on myös kyse erottautumisesta. Se vaatiikin kärjistyksiä ja sitä, että erotutaan muista.

Minua on pikemminkin hämmentänyt keikarin konformismi, siis se, että pyritään olemaan samanlaisia kuin muut (keikarilaiset). Täällähän on tehty kaikenlaisia yhteisiä pukukangas- ym. tilauksia ja jopa omaa keikarisolmiota taidettiin joskus puuhata. Toki joukosta erottuviakin on, esim. sinä itse, mutta kyllä vaikkapa tuolla mitä ostit tänään -ketjussa toistuu aika usein tietyt jutut. Jonkinlainen alakulttuurihan klassinen pukeutuminenkin tänä päivänä on.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #51 : 03.03.11 - klo:13:00 »
^ Niin, siis tarkoitin tuolla erottautumisella ja kärjistämisellä juuri tätä. "keikarilaiset" erottuvat muista, niin "taviksista" kuin vaikkapa muotiin erikoistuvista bloggareista tai toisenlaista tyyliä arvostavista foorumeista. Sama on havaittavissa esim styleforumilla.

En sano, että tämä olisi välttättä hyvä ja mukaan on ilman muuta mahduttava myös erilaisia näkemyksiä esiin tuovia kavereita, mutta omaan silmääni se on lähtökohta joka pitää ymmärtää. Esim jatkoajan foorumilla saatetaan välillä väheksyä jalkapalloa ja taas futisforumlaiset naureskelevat "kendojanareille". Näin ne foorumit vaan omalla tavallaan toimii...

Ja "antaa kaikkien kukkien kukkia"-asenteessa ei ole mitään vikaa (itse edustan tätä hyvin pitkälle venytettävässä muodossa...). Mutta tulppaanifanien on omalla tavallaan ymmärrettävä mihin astuvat, kun menevät kauppaan, jonka päällimmäisenä tarkoituksena on myydä vain ruusuja :)

Edit. ja pahoittelen kovasti, että tätä ketjua on tullut rönsytettyä aivan eri suuntaan, kuin mikä on sen varsinainen tarkoitus.
« Viimeksi muokattu: 03.03.11 - klo:13:13 kirjoittanut ChuckBass »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #52 : 03.03.11 - klo:16:04 »
Minua on pikemminkin hämmentänyt keikarin konformismi, siis se, että pyritään olemaan samanlaisia kuin muut (keikarilaiset). Täällähän on tehty kaikenlaisia yhteisiä pukukangas- ym. tilauksia ja jopa omaa keikarisolmiota taidettiin joskus puuhata. Toki joukosta erottuviakin on, esim. sinä itse, mutta kyllä vaikkapa tuolla mitä ostit tänään -ketjussa toistuu aika usein tietyt jutut. Jonkinlainen alakulttuurihan klassinen pukeutuminenkin tänä päivänä on.

Niin mutta siitä pukukankaasta tuskin tehtiin kahta samanlaista vaatetta...
Muuten tuntuu, että täällä on aika iso kirjo kaikenlaista tyyliä ja se mihin puututaan on laatu, istuvuus ja tekniset seikat. Nämä toki saattavat sekoittua sillä monille "roskaa" tuottavilla merkeillä ja myös muotimerkeille (jotka muuten tekevät hirveästi tuotteitaan halvan (lapsi)työvoiman maissa ja silti pyytävät enemmän hintaa kuin laatumerkit) nämä kolme tekijää ovat ne, jotka menevät metsään.

Ostoketju on siitä huono esimerkki, että siellä ostetaan samanlaisia juttuja, mutta onhan kauluspaitakin periaatteessa samanlainen juttu, mutta se voidaan toteuttaa lukemattomin eri tavoin...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #53 : 03.03.11 - klo:17:40 »
Muuten tuntuu, että täällä on aika iso kirjo kaikenlaista tyyliä ja se mihin puututaan on laatu, istuvuus ja tekniset seikat.

Naulan kantaan. Lisäisin tuohon listaan harmonian, joka kattaa värit ja materiaalit.

Kommenttaja eri tyylien sekoittelusta ja tilanteisiin sopivuudesta on aika vähän, jos ei lasketa vastauksia neuvoja kysyville.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #54 : 04.03.11 - klo:01:33 »
Ville, ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä sai sinut anglofiilinä italialaisten paitojen pariin? Huonot kokemukset taannoisista T&A:n mittapaidoista?

Asiaan liittyen, oletko kokeillut Isaian mittapaitoja?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tyylin evoluutio
« Vastaus #55 : 04.03.11 - klo:11:27 »
Sami, erityisesti milanolaisissa ja napolilaisissa kauluspaidoissa on runsaasti käsityötä ja selvästi muotoillut kaulukset. Kun näitä käsityön helmiä löytää eBaystä ja Styleforumin myyntipalstalta uutena jopa alle satasella, ei Englanti pysty tarjoamaan vastaavaa hinta-laatusuhdetta. Myös käsityön yksityiskohdat ovat niin upeita, että päätös oli helppo.

Isaian paidasta en ole vielä kirjoittanut esittelyä, mutta niissä käsityö on hutiloitua. Eivät hintansa arvoisia, mutta alesta kelpo löytöjä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/