Keikari > Yhteiskunta

Suuri kielikeskustelu

(1/45) > >>

sproily:
Täytyy nyt vielä palata tuonne anglismikeskusteluun sen verran, että minua häiritsi suuresti blogissa ja foorumilla Villen viljelemä formaali, sillä sille on juuri tuo ihan oikea suomenkielinen sanakin, muodollinen.

Hampaiden kiristelyyn olen jo vähitellen tottunut mutta kyllä se silti aina hieman häiritsee.

DandyAndy:

--- Lainaus käyttäjältä: sproily - 29.04.10 - klo:14:34 ---Täytyy nyt vielä palata tuonne anglismikeskusteluun sen verran, että minua häiritsi suuresti blogissa ja foorumilla Villen viljelemä formaali, sillä sille on juuri tuo ihan oikea suomenkielinen sanakin, muodollinen.

--- Lainaus päättyy ---

Eräs kokeneempi herrasmies kerran opasti minua kielellisissä asioissa siten, että on olemassa vain kaksi sivistyssanaa: ketsuppi ja kondomi. Mikäli niistä kumpikaan ei sovi asiayhteyteen on parasta pitäytyä suomenkielessä. Olen pyrkinyt tuota ohjetta noudattamaan siitä lähtien (vaikeata se kuitenkin välillä tuntuu olevan).

atas:
tomaattisose ja varmuusväline

Jussi:

--- Lainaus käyttäjältä: atas - 29.04.10 - klo:18:23 ---tomaattisose ja varmuusväline

--- Lainaus päättyy ---

Korjaus: Tomaattikastike ja varmuus/ehkäisyväline.

Jami:
Ketsuppi on kyllä sama asia kuin tomaattikastike, mutta kondomi ei ole yhtäkuin ehkäisyväline. Toki se on sitä mutta ehkäisyvälineitä on muitakin.

Mitä tulee tuohon mistä liikkeelle lähti niin minua ei häiritse sanat formaali/casual. Toisaalta olen IT alalla ja kieli on niin sekasotkua että ei sitä ymmärrä itsekkään. Asiaa korostaa se että kun käyttää ENG kielisiä ohjelmistoja niin ne suomennokset ei monesti ole edes tuttuja tai ne ei vaan tule mieleen. Tänään sain tuiman katseen repsikalta ja melkein avokämmentä kun soitin puhelun ja totesin kollegalle että "Joudun perumaan tapaamisen, vaikka acceptoinkin hänen kalenteri requestin" :) Hävettää itseäkin...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta