Kirjoittaja Aihe: Ergonomiset kengät  (Luettu 27014 kertaa)

Dan-D

  • Vieras
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #30 : 19.02.11 - klo:08:38 »
Kuulostaa jotenkin vähän toiveajattelulta että hienot nahkapohjaiset reunoskengät korjaisivat askellusvirheitä ja nuorison suosimat rumat kertakäyttökengät aiheuttaisivat niitä... Kenkien vaikutusta askellusvirheisiin ei juurikaan ole luotettavasti tutkittu, mutta se mitä tiedetään viittaa siihen että kenkä kuin kenkä aiheuttaa ongelmia ja että terveellisimmin ihminen kävelee ilman kenkiä (siksi emme synny kengät jalassa). Klassisissa miesten kengissäkin on se ongelma että ne tukevat holvia ja ovat jäykkäpohjaisia. Converset ja UGGit sentään taipuvat pohjasta.

En menisi vannomaan.  Nahkapohja on tasainen ja suhteellisen kova alusta, mutta se taipuu kyllä ja on ohut.  Converset ja muut taipuvat kyllä, mutta ovat lisäksi pehmeitä, joustavia ja paksuja.  Joustavuus ja pehmeys vaikuttavat siihen, että paino pääsee jakaantumaan epätasaisesti, minkä myötä hengät kuluvat (tai väsyvät) ajan myötä epätasaisesti.  Siitä seuraa pohjaan huonoon astumismalliin pakottava muoto kuluman myötä.  Ongelmat ilmenevät uskoakseni vasta jonkun kuukauden käytön jälkeen.  Nahkapohja on niin ohut ja kova, ettei se pääse kulumaan samalla tavalla vinoon.

Kuten todettua, tämä on mutu-tuntumaa, muttei se välttämättä tee siitä väärää havaintoa.

J-ma

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #31 : 19.02.11 - klo:18:46 »
Jos ruokavalioon ei kuuluisi happamia juomia, sokeria, ym. niin kyllä varmaan hammasharjan käyttötarvekin minimoituisi.

Luuletko oikeasti?

Mutta menee niin off-topic, että annetaan olla.

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #32 : 19.02.11 - klo:20:18 »
Jos ruokavalioon ei kuuluisi happamia juomia, sokeria, ym. niin kyllä varmaan hammasharjan käyttötarvekin minimoituisi.

Luuletko oikeasti?

Mutta menee niin off-topic, että annetaan olla.

Joo, vahva "luulen". Tästä oli jollain toisella foorumilla puhetta, joku tyyppi joka oli siirtynyt paleo-ruokavalioon oli huomannut ettei hampaisiin keräänny enää plakkia ja muutenkin suun bakteeritasapaino muuttui radikaalisti. Toki nyky-yhteiskunnassamme hampaiden pesemättömyys on insestiäkin pahempi tabu, joten parempi ehkä ettei jatketa.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #33 : 19.02.11 - klo:21:47 »
Joo, vahva "luulen". Tästä oli jollain toisella foorumilla puhetta, joku tyyppi joka oli siirtynyt paleo-ruokavalioon oli huomannut ettei hampaisiin keräänny enää plakkia ja muutenkin suun bakteeritasapaino muuttui radikaalisti. Toki nyky-yhteiskunnassamme hampaiden pesemättömyys on insestiäkin pahempi tabu, joten parempi ehkä ettei jatketa.

Pitää muistaa, että ihmisen elinikä on pidentynyt aika lailla kivikaudesta. Jos haluaa eläkkeelle sitten joskus 70-vuotiaana omin hampain, niin suosittelisin pesemistä vaikka atkins-megaduty-paleontologia-dieettiä noudattaisikin.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #34 : 19.02.11 - klo:21:56 »
^ Niin, puhtaasti biologiselta kannalta me olemme turhia viimeistään joskus nelikymppisinä. Sukukypsyys viimeistään 15 vuoden iässä ja lapset ehtii kasvattaa vielä aikuiseksi ennen kuin noutaja tulee. Elimistön rappeutuminenhan alkaa siinä 25 vuoden iässä, joiltain osin kai aikaisemmin.

t. nelikymppinen
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #35 : 28.02.11 - klo:10:14 »
Aloin tämän ketjun seurauksena tutkimaan jalkojani ja pyysin avovaimon eilen ottamaan kuvat jaloista lattiatasolta takaapäin. Ylipronaatiota löytyy täältäkin. Mietin että olen n. 1,5v sitten käyttänyt parin vuoden ajan kenkiä joissa on tukipohjalliset, että kumpi on todennäköisempää:

1. Tukipohjalliset ovat auttaneet kävelyssä, eli ylipronaatiota on ollut jo pitkään itselläni mutta en ole tiedostanut asiaa
2. Tukipohjallisien käyttö terveisiin jalkoihin on aiheuttanut ylipronaation tai edesauttanut sitä?

Mitenköhän ylipronaatiota kannattaa hoitaa? Hankinko jotain tukipohjallisia jokaiseen kenkään? Voiko tukipohjallisten käytön lopettaa jossain kohtaa vai puhutaanko nyt loppuelämää haittaavasta asiasta? Olen huomannut että pitkillä kävelylenkeillä on vaikutuksia varsinkin lonkkaan joka alkaa särkeä.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #36 : 28.02.11 - klo:11:38 »
Aloin tämän ketjun seurauksena tutkimaan jalkojani ja pyysin avovaimon eilen ottamaan kuvat jaloista lattiatasolta takaapäin. Ylipronaatiota löytyy täältäkin. Mietin että olen n. 1,5v sitten käyttänyt parin vuoden ajan kenkiä joissa on tukipohjalliset, että kumpi on todennäköisempää:

1. Tukipohjalliset ovat auttaneet kävelyssä, eli ylipronaatiota on ollut jo pitkään itselläni mutta en ole tiedostanut asiaa
2. Tukipohjallisien käyttö terveisiin jalkoihin on aiheuttanut ylipronaation tai edesauttanut sitä?

Mitenköhän ylipronaatiota kannattaa hoitaa? Hankinko jotain tukipohjallisia jokaiseen kenkään? Voiko tukipohjallisten käytön lopettaa jossain kohtaa vai puhutaanko nyt loppuelämää haittaavasta asiasta? Olen huomannut että pitkillä kävelylenkeillä on vaikutuksia varsinkin lonkkaan joka alkaa särkeä.

Se riippuu keneltä kysyy. Toinen sanoo että ehdottomasti tukipohjallista ja tukevaa kenkää, mutta toinen sanoo että mahdollisimman luonnontilaa jäljittelevä kenkä kuten Feelmaxit tms. ja jalkalihasten harjoittelua muutenkin. Kolmas voisi sitten sanoa että tyyliin jotain MTB kenkiä.

Itse lähtisin ehkä tuohon Feelmax linjaan. Tukipohjallisia kokeilleena.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #37 : 28.02.11 - klo:12:02 »
Jotenkin oma luonto myös väittäisi ettei korjaavia pohjallisia kannattaisi käyttää jos sillä opettaa väärän tyylin kävellä. Sitten kun korjausta ei ole, jalat rasittuvat ja vääntyvät entisestään jos tottuvat keinotekoiseen tukeen. Mitenköhän sitä sais ylipronaation korjattua ihan lättäpohjaisilla kengillä kävellessä, pitäisi kävellä jalat suorempana "pakottaen" jalan oikeaan liikkeeseen tms?

Jotain lääkäriä voisi konsultoida asiasta vaikkei vaiva ole suuri allekirjoittaneella, mutta tulevaisuutta ajatellen tällaiset seikat olisi hyvä huomioida..

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #38 : 28.02.11 - klo:12:58 »
^ Itse vannon MBT-kenkien nimeen. Mutta vain siksi, kun voin käyttää niitä (seisoma)työssä 8h/pvä... nehän omat jokseenkin kammottavan näköisiä, mutta ääres hyvät epäkuranteille koivilleni. Eipä enää kulu kantalaput epätasaisesti, eikä muistoakaan penikkataudista, kuten jo aiemmin olen hehkuttanut :) Ensi kesäksi ajattelin hankkia Feelmaxin popot, kalliokiipeilyä varten... mutta saa nähdä, jääkö kalliot vähemmälle, kun pitäisi vähän tsempata tuota golffiakin  ja vuorokauden tunnit tuppaavat käymään vähiin ;(
It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #39 : 05.01.12 - klo:11:34 »
Palaan hieman asiaan ylipronaationi merkeissä. Olen huomannut nyt (vihdoin) talven koittaessa että varsikengät korjaavat askeltamista parempaan suuntaan. En tiedä johtuuko varsikengän rakenteesta (pohjat jne), vai pelkästään siitä että varsi tukee ja pitää jalan suorempana, mutta kävelen suorempaan mitä korkeampi varsi kengässä on. Chukka-kengän korkeus ei vielä riitä kuitenkaan. Oletteko huomanneet samaa jos on taipumusta ylipronaatioon?

Hereto

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
    • Musiikkia
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #40 : 08.01.12 - klo:14:22 »
Itse käytän varsikenkiä kesälläkin. Se kuitenkin riippuu vähän kengästä. Varretonkin kenkä voi olla tukeva. Myös sillä on vaikutusta, onko siinä nauhat vai ei. Mulla on tosin niin erikoiset jalat, että kenelläkään ei ole semmoisia. Mun pitäisi teettää kengät, koska valmiina ei löydy sopivan kokoisia, lukuunottamatta jotain maihareita.

Tessuto

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #41 : 31.01.15 - klo:11:11 »
Herätelläänpä ikivanhaa aihetta. Mitä mieltä raati on Primal Professionalin paljasjalka-oxfordien ulkonäöstä? Onko (vale)koron mataluus mielestänne esteettinen haitta?

Itse olen vuosia kulkenut paljasjalkakengissä, minkä seurauksena kengännumeroni on kasvanut. Niinpä ainokaiset mustat pukukengäni, joita en ole vuosiin tarvinnut,  ovat jääneet auttamatta pieniksi. Kävin eilen sovittamassa Barkerin ja Loaken oxfordeja, mutta liikkeessä olleet mallit olivat lestiltään liian kapeita ja tuntuivat kovin jäykiltä. Minulla ei siis ole kokemusta ns. kunnollisista, goodyear welted -pohjaisista kengistä. Tuleeko niistä sisäänajon myötä taipuisat ja mukavat, jos vain koko on oikea? Korkohan niissä kuitenkin on, mikä asettaa jalan epäluonnolliseen asentoon. 

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #42 : 31.01.15 - klo:11:15 »
Melkoiset sämpylät lestiltään.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #43 : 31.01.15 - klo:12:52 »
Sisäänajo pehmentää Goodyear-kenkiä, eritysesti yksinkertaisia nahkapohjia. Jos ne mustat pukukengät eivät saa jatkuvaa käyttöä, laittaisin niissä estetiikan ergonomian edelle. Kyllä niissä muutaman tunnin silloin tällöin viettää vaikka eivät olisikaan paljasjalkakengät. Kannattanee silti etsiä leveämmällä lestillä olevia; niitäkin löytyy. Pohjalliset lienevät myös hyvä apu.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Ergonomiset kengät
« Vastaus #44 : 31.01.15 - klo:14:16 »
Mitä mieltä raati on Primal Professionalin paljasjalka-oxfordien ulkonäöstä? Onko (vale)koron mataluus mielestänne esteettinen haitta?