Kirjoittaja Aihe: Salkut ja laukut  (Luettu 525654 kertaa)

Venemies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #930 : 18.06.17 - klo:18:25 »
Mulberry Clipperiäni en ainakaan ole hoitanut. Laukulla on laukun tehtävä ja elämä saa näkyä.

Vintage-mies

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #931 : 18.06.17 - klo:18:39 »
Ehkä viisi vuotta sitten vaihdoin kaikki perheemme matkalukut Delseyhin. Nyt lähes jokaisen kuuden laukun teleskooppikahva kenkkuilee ärsyttävästi. Tekisi mieli uusia koko setti. Toimiiko Rimowan teleskooppikahvan mekaniikka paremmin?

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #932 : 19.06.17 - klo:23:23 »
Ainakin toistaiseksi, mutta mulla on vain joku alu Cabin joka ei ole joutunut heittelyn kohteeksi.
--
-Mars-

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #933 : 20.06.17 - klo:01:19 »
Ehkä viisi vuotta sitten vaihdoin kaikki perheemme matkalukut Delseyhin. Nyt lähes jokaisen kuuden laukun teleskooppikahva kenkkuilee ärsyttävästi. Tekisi mieli uusia koko setti. Toimiiko Rimowan teleskooppikahvan mekaniikka paremmin?

Delsey joutui taloudessamme pannaan paremman puoliskon laukun kestettyä ensin pari reissua ilman pyöräongelmaa ja sen perään takuuna tulleen laukun sanottua pyöräsopparin irti yhden reissun jälkeen. Lastaus ja käsittely normaalia. Nyt korvaavana ns. ylähyllyn Samsonite, joka on aivan eri laatumaailmasta.

Olen tehnyt päätöksen, että minulle "hinnat alkaen" -matkalaukku on Samsonite aivan kesto- ja takuusyistä.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #934 : 20.06.17 - klo:11:09 »
Minulla on Samsoniten kovakuorinen matkalaukku, ostettu ensimmäisessä työpaikassa reissumieheläisenä firman piikkiin, ja olisiko n. 20 vuotta sitten. Pientä kulumaa ja patinaa lukuunottamatta täysin ehjä ja toimiva yhä, mitä nyt toinen pyörää ruvennut vinkumaan vedettäessä, se pitäisi korjata.

En tiedä tekeekö Samsonitekaan enää tuollaista laatua, mutta n. 15v sitten ostettu Samsoniten olkalaukkukaan ei osoita juuri mitään kulumisen jälkiä, joten uskoisin ko. valmistajan paremman pään tuotteiden olevan normaalikäytössä ikuisia. Oma käyttöni ei nimittäin ole ollut "normaalia", vaan vientimyyntihommia, eli matkoja lukuisine koneenvaihtoineen on mittarissa aika paljon.

Mp

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 293
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #935 : 23.06.17 - klo:22:06 »
Samsonitea täälläkin kabiinilaukut, ensimmäinen ja vieläkin käytössä oleva perittynä ja toinen itse ostettuna.Ei vikoja, käytännöllisiä ja perustyylikkäitä tai tyylittömiä; ei herätä erityistä huomiota.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #936 : 23.06.17 - klo:22:15 »
^ +1 Samsonitien ja ylipäänsä laukkujen huomiotaherättämättömyydelle. Berliini-hipsterit eivät pointtia ymmärrä, mutta säännöllisille Intia/Venäjä/Brasilia/jne. -oikeille työmatkaajille plussaa.

Edit, tarkennettakoon vielä: Hollywood-tyyppinen lomamatka New Yorkiin mahdollistaa kaikinpuolin tyylikkäät ratkaisut mitä matkalaukkuihin tulee, mutta (me) raadollisempaa James Bond -henkistä Universal Exports -tyyppistä vientityötä tekevät tietävät paremmin... :-)
« Viimeksi muokattu: 23.06.17 - klo:22:22 kirjoittanut Laurentius »

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #937 : 23.06.17 - klo:23:02 »
^ Jep jep. Ideaali laukku on nopeasti tunnistettavissa mutta ei huomiota herättävä. Yleensä reissun päällä massaan sulautuminen on kannattava taktiikka mutta kun seisot hihnan ääressä siellä arrival -hallissa niin olet tyytyväinen jos olet tuunannut laukkusi siten että tunnistat sen kaltaistensa joukosta parin kymmenen metrin päästä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #938 : 23.06.17 - klo:23:08 »
^ ilmeettömän Samsoniten ympärillä yksivärinen liikelahjamatkalaukkuvyö. Erottaa heti, muttei erotu muista.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #939 : 24.06.17 - klo:13:32 »
^ +1 Samsonitien ja ylipäänsä laukkujen huomiotaherättämättömyydelle. Berliini-hipsterit eivät pointtia ymmärrä, mutta säännöllisille Intia/Venäjä/Brasilia/jne. -oikeille työmatkaajille plussaa.

Edit, tarkennettakoon vielä: Hollywood-tyyppinen lomamatka New Yorkiin mahdollistaa kaikinpuolin tyylikkäät ratkaisut mitä matkalaukkuihin tulee, mutta (me) raadollisempaa James Bond -henkistä Universal Exports -tyyppistä vientityötä tekevät tietävät paremmin... :-)

Luettelemistasi maista ei ole kokemusta mutta minulla esim. oli iso alumiini-Rimowa Afrikan reissulla eikä laukku herättänyt sen kummempaa huomiota kuin Suomessakaan (eli herätti jonkin verran huomiota), mies ilman laukkuakin kyllä sitäkin enemmän.

En tiedä, viittaatko turvallisuusnäkökohtiin, huomion mahdollisesti herättämään epämiellyttävään oloon vai myyntimiehen kaupantekoedellytyksiin eli kauppakumppaneissa syntyviin mielikuviin. Viimeiseksi mainitusta en tiedä mitään eikä se kosketa minua, sillä en myy mitään. Se siis riippunee lähinnä ammatista. Toisena mainittu asia on hyvin henkilökohtainen mutta ei liikuta minua psykologisista syistä. Ensin mainittu lienee jossakin määrin huomioonotettava kaikkien kohdalla ja kaikkialla. Luulen, että riski joutua ryöstetyksi liian hienon laukun vuoksi on kuitenkin lähes kaikkialla paljon pienempi, kuin useimmat matkailijat ovat taipuvaisia uskomaan. Lisäksi esim. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa valkoihoinen matkailija ei missään vermeissä kykene sulautumaan paikallisväestöön ja häntä pidetään joka tapauksessa lähtökohtaisesti varakkaana sikäläisin standardein. En tiedä, tuntuuko siinä konkursissa hieman hienonpuoleinen laukku enää missään.
Suositellaan täysraittiutta.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #940 : 24.06.17 - klo:16:20 »


http://eskobag.fi

Metsien miehille!

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #941 : 24.06.17 - klo:22:10 »
^^
Työmatkailijoita on monenlaisia, itse olen päässyt/joutumaan käymään paljon maissa ja paikoissa jonne moni lomalainen ei eksyisi. Siinä ohessa olen oppinut, ja saanut isänniltäni vinkkiä, että sekä vaatimaton pukeutuminen että matkavarustus on myös viesti ulkopuolisille että matkailija tietää missä on, ja että osaa olla varuillaan, ja että rosmojen aikeet ovat tiedossa.. Vuodet Afrikassa ja Aasiassa ovat opettaneet yleiseen varovaisuuteen ja krooniseen epäluuloisuuteen.
« Viimeksi muokattu: 24.06.17 - klo:22:27 kirjoittanut Laurentius »

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #942 : 25.06.17 - klo:12:26 »
Aikanaan tuli reissattua työkseen maissa joissa kynnys tulla käännetyksi oli erittäin matala useistakin syistä johtuen. Sen aikaisen työnantajan perusteellisesta matkustusturvallisuuskoulutuksesta on jäänyt käyttöön useampiakin rutiineja joiden varassa on tähän saakka pärjännyt minimaalisilla menetyksillä, tähän mennessä vain yksi reissulompakko on lähtenyt taskuvarkaan matkaan.

Tietysti kun on reissun päällä koko ajan tekemässä ad hoc riskianalyysiä niin varmaan jotain jää kokemattakin ja tietynlainen matkastressi on olemassa mutta toisaalta paras tapa hanskata hankaluudet on mielestäni välttää ne etukäteen huolellisella varautumisella. En esimerkiksi käytä koskaan misään ikinä läppärilaukkua, tabletin suojakotelona minulla on ontoksi koverrettu lastenkirja, reissussa olessa taskussa on vain välttämättömin jonka voi menettää taskuvarkaalle/ryöstäjälle yms. Ja tietysti pukeutuu ja käyttäytyy paikallisen kulttuurin huomioiden siten ettei anna vääriä signaaleja ympäristöön.

Joskus kannattaa yrittää sulautua massaan, joskus taas kannattaa pukeutua massasta erottuen siten että signaali on ettei tähän kaveriin kannata kajota.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #943 : 25.06.17 - klo:13:28 »
^Haha, tuossa lastenkirjatempussa on jo James Bond -henkeä!


Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Salkut ja laukut
« Vastaus #944 : 25.06.17 - klo:13:42 »
Joskus kannattaa yrittää sulautua massaan, joskus taas kannattaa pukeutua massasta erottuen siten että signaali on ettei tähän kaveriin kannata kajota.

Kun vetää pimeimmässä Afrikassa liituraidassa ja kultakello ranteessa, saattaa saada olla yllättävän rauhassa. Luulevat, että kyseessä on veritimanttidiileri, eikä sellaisten kanssa kannata joutua kahnauksiin.
Suositellaan täysraittiutta.