Kirjoittaja Aihe: Silmälasit  (Luettu 106001 kertaa)

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Silmälasit
« Vastaus #135 : 02.04.13 - klo:21:46 »
Oma moraalini estää tuollaisen.

Minun vain silloin, kun hinnoittelulla on perusteensa ja liike ihan oikeasti tukee kotimaista työtä

Kivijalka nimenomaan tukee kotimaista työtä:
- paikalla on myyjä
- tilat ovat suomessa
- liike käyttää kotimaista energiaa, huoltopalveluita, logistiikkaa, jne.

Luultavasti kivijalan tarjoamasta arvonlisästä vain pieni osa tuotetaan siellä virossa.

Mutta ehkä kannattaa palata takaisin laseihin: Onko siinä taloudellisesti järkeä ostaa kehykset suomesta ja hommata linssit sovitettuina jostain muualta? Puhutaan tietenkin erikoislinsseistä vai mitä ne nyt sitten on.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Silmälasit
« Vastaus #136 : 03.04.13 - klo:22:16 »
Minua on kiinnostanut valtavasti Tom Daviesin tilauslasit siitä asti, kun näin ensi kerran artikkelin PS:n puolella. Sarvisanka kiehtoo, se on lukevan miehen klassikko.

http://www.permanentstyle.co.uk/search/label/tom%20davies#.UVx_4aI9Gyw
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #137 : 03.04.13 - klo:23:42 »
Mahtaako jostakin saada kehyksiä ruostumattomasta teräksestä ilman mitään pinnoitteita? Alkavat korveta nämä käytössä syöpyvät metallikehykset. Ohuina terässangat tuskin liikaa painaisivat.
Suositellaan täysraittiutta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #138 : 04.04.13 - klo:03:41 »
Pakko nakata kipollinen vettä myllyyn ;) Mitäs olet Jussi mieltä jos esim. Turun kivijalassa olisi vaateliike joka teettää mittapaitansa sun muut härpäkkeensä jossain halpatuontimaassa, eikä tue näin suomalaista työtä. Pitäisikö tälläistä liikettä boikotoida, kuten mielestäsi ainakin rillien osalta?

Pitäisi, jos k.o. liike ylihinnoittelisi tuotteensa selkeästi ja antaisi ymmärtää paitojen olevan kotimaista työtä - kuten silmälasiliikkeet tekevät kokoonpanonsa osalta.

Minulle suomalainen työ ei sinänsä ole mikään itseisarvo. Olen valmis maksamaan jonkinmoista preemiota (sanotaan vaikka 30-50%) siitä, että saan prillini kotimaasta ja nopeasti, mutta esim. omissa laseissani ero vaikkapa Englantiin on selkeä - Suomessa hinta on yli nelinkertainen. Nyt nenälläni olevat olisivat olleet Instrusta - josta lasien saaminen kestää täälläpäin 4-5 viikkoa - n. 1200 euron ostos. Englannista prillit tulivat näppärästi alle kahdessa viikossa alle 300 euron hintaan. Sama kehysmalli, astetta paremmat linssit. Näkisin, että vielä n. 500 euron hinta, vaikka suht' raffi lisä onkin, olisi vielä ollut kohtuullinen, etenkin kun myös Saksassa ja Alankomaissa myytiin vastaavaa settiä alle 400 euron hinnalla.

En muuten tarkoituksellisesti edes käyttänyt Instrua showroomina. Kävin näöntarkastuksessa (ottaen reseptin mukaan) maksaen siitä, pyysin tarjouksen mieleisestäni kehysmallista linsseineen ja kävin myös muissa liikkeissä hintoja tutkimassa. Koskapa olin ostanut aika paljon tuotteita verkosta, päätin tarkastaa eri maiden hintatason - olettaen sen olevan juuri n. 30% halvemman, jolloin en olisi kokenut tilaamista tarpeelliseksi. Hinnan todettuani verkko-ostopäätös oli erittäin helppo.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #139 : 18.04.13 - klo:10:02 »
Jopas jotakin, liittynen tämän ketjun lukijoihin. Ensimmäiset 43 elinvuottani huomasi haukansilmäni aina ensimmäisenä saapuvan bussin numeron, pienimmän präntin sanakoukerot ja kiekon maalissa piippuhyllyltäkin. Kun näin ei enää ollutkaan, kävin optikolla näöntarkastuksessa ja silmissään euronkuvat kiiluen optikko kertoi tarvitsevani kaksiteholasit. Näin kai sitten on.

Sekä tätä ketjua lukiessani että muitakin sivustoja lukiessani olen huomanut ettei lasien ostaminen olekaan välttämättä niin helppoa kuin luulisi. Lisäksi keskustelujen tarkempi ymmärtäminen vaatisi usein sen, että tietää kokemuspohjaisesti ja syvällisemmin sen mistä puhutaan. Sattuneista syistä silmälasien eroista kun puhuvat niiden kokeneet käyttäjät.

Pyydänkin siis palstaveljiä tukemaan minua tässä hankkeessani antamalla osviittaa pariin seuraavaan mieltäni askarruttavaan kysymykseen:

1. Ensimmäiset lasit, monitehot: lähtökohta on mennä kivijalkaliikkeeseen ja ostaa sieltä. Kannattaako edes harkita netistä hankkimista (vaikka kehykset olisivat jo mielessä), kun ei edes tiedä miltä lopputuloksen pitäisi kirjaimellisesti näyttää?

2. Kehyksissä on valinnanvaraa ja hinnoissa merkkilisää. Mutta kun mennään linssien puolelle kulkevatko hinta ja laatu enemmän käsi kädessä niin ettei ketjujen ja liikkeiden välillä linssiteknisiä hinta-laatu -suhteita niin merkittävästi ole? Tästä ollaan varmasti montaa mieltä, mutta kuulen mielelläni senkin.

3. Kävin näöntarkastuksessa Instrussa, maksoin siitä mutta pidin myös kovasti palvelusta (yllämainitsemani euronkuvat silmissä huomiodenkin) ja suunnittelinkin hyödyntää aurinkolasit vahvuuksilla -tarjouksen. Olenko sucker helppoheikkimainonnalle vai kokeeko porukka saaneensa lisäarvoa vahvuusaurinkolaseista? Nyt puhutaan siis siitä että tässä reseptilapussani lukee aika pieniä numeroita. Kun porukkaa puhuu plussista ja miinuksista niin minun tilanne lienee tämä: oikea silmä Sf -0,75 ja Cyl +0.0; vasen silmä -0.5 molemmat (sitäköhän nuo tarkoittavat?)

Alan hiljalleen googlailemaan ja tutkimaan mitä tämä kaikki tarkoittaa, ja tämä kysely tännekin on yksi osa tätä asiaan perehtymistä.

Niin, ja edit: oikean ax=0 ja vasemman 110, whatever it means...
« Viimeksi muokattu: 18.04.13 - klo:10:07 kirjoittanut Laurentius »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #140 : 18.04.13 - klo:10:05 »
Itse olen taistellut aina laseja vastaan paitsi autoillessani. Nyt on varattuna toukokuulle aika lasik-operaatioon sillä en ole ikinä oppinut käyttämään rillejä tai edes muista ottaa niitä mukaan kun menen elokuviin tai konsertteihin.

Kari Jurri

  • Vieras
Vs: Silmälasit
« Vastaus #141 : 18.04.13 - klo:10:22 »
^^ Kivijalassa on mukavampi asioida siinä vaiheessa, kun joku menee silmälasitilauksessa pieleen (linssi viturallaan tms.). Sillä näin käy, ennemmin tai myöhemmin.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #142 : 18.04.13 - klo:10:35 »
^ Tai siinä linssissä ilmenee pinnoitevika joskus reilun vuoden jälkeen.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Exciter

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #143 : 18.04.13 - klo:14:18 »

Ekat lasit kivijalasta, tai vaikka kaikki hautaan saakka. Liputan tässä siis asiantuntemuksen ja palvelun puolesta, hinnatkin alkavat vihdoin pudota ja viimeisimmät lasini myös pakettitarjouksella hankitut. Netistä siinä tapauksessa että todella osaa valita kehykset ja tietää linsseistä ym sen verran että voi oikeasti tilata jotain. Aurinkolasit vahvuuksilla ilman muuta, koska jos on tottunut aurinkolasien käyttäjä niin alkaa pian kaipaamaan aurinkolasien kanssakin sitä parempaa näkevyyttä. Tosin tapauksessasi voimakkuudet ovat kovin maltilliset, mutta kuitenkin.

Vastaaja edustaa henkilöä kenellä on ollut lasit 23 vuotta, aina rinnalla myös aurinkolasit voimakkuuksilla. Kaikki aina kivijalasta, joten nettitouhuihin voi löytyä toinenkin mielipide.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #144 : 24.04.13 - klo:11:44 »
Päivitin silmälasini kuluvalla viikolla uusiin. Toisin kuin edellisten lasien kanssa, josta oli täälläkin aiemmin puhetta, en vaivautunut menemään kivijalkaliikkeeseen ensinkään. Tilasin silmälasini Englannista. Edullisesti, nopeasti ja luotettavasti. Toimitus kotiovelle alle viikossa. Hintaa kertyi reilut 150€ kaikkine kuluineen. Aion hankkia seuraavat, ehkä jo monitehot, samasta yrityksestä syksyyn mennessä. Jos ei siis mitään erikoista ilmene ajan kuluessa.

Olen tyytyväinen saamaani palveluun. Sähköpostin kautta vaihdoimme optikon kanssa tietoja. Kyselin linssien valinnasta ja niiden optisista eroista ja hänen suosituksiaan juuri minun reseptini mukaan. Optikko vahvisti myös oman kokemukseni erittäin korkeataittoisten linssien optisista vääristymistä linssien reuna-alueita lähestyttäessä. En ihan helposti lähde enää hankkimaan 1.74 linssejä.

Kehykset ovat Patrick Cox -mallistoa. Linssit ovat 1.6 taitekertoimen omaavat fotokromaattiset linssit. Suomessahan tämä fotokromaattisuus ominaisuutena maksaa jo lähes noiden lasien hinnan.

http://www.glassesdirect.co.uk/patrick-cox-c011/?prca=PRCA20120208

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #145 : 25.04.13 - klo:12:21 »
Monella tuntuu olevan hyviä kokemuksia silmälasien hankkimisesta verkkokaupasta. Täytyy silti sanoa etten lähtisi itse ostamaan. Täytyy päästä sovittamaan kehyksiä ja katsomaan miten ne päähän isuu. Optikko yleensä määrittää vielä kehyksien päässä ollessa tiettyjä juttuja linsseihin tussilla merkkaamalla. Jotain linssien keskipistettä tai linssien kauko-lähirajaa siinä kohdennetaan. Tätä ei mielestäni voi netin välityksellä tehdä. Valmiit lasit vielä muotoillaan sangoista sun muista kohdista juuri omaan päähän sopivaksi.

I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

haukka

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #146 : 25.04.13 - klo:14:42 »
Monella tuntuu olevan hyviä kokemuksia silmälasien hankkimisesta verkkokaupasta. Täytyy silti sanoa etten lähtisi itse ostamaan. Täytyy päästä sovittamaan kehyksiä ja katsomaan miten ne päähän isuu. Optikko yleensä määrittää vielä kehyksien päässä ollessa tiettyjä juttuja linsseihin tussilla merkkaamalla. Jotain linssien keskipistettä tai linssien kauko-lähirajaa siinä kohdennetaan. Tätä ei mielestäni voi netin välityksellä tehdä. Valmiit lasit vielä muotoillaan sangoista sun muista kohdista juuri omaan päähän sopivaksi.



Samaa mieltä, juurikin noin. En minäkään ole koskaan hankkinut silmälaseja netistä enkä hanki. Silmälaseja käytän tosin muutenkin varsin harvoin. Piilolinssejä sen sijaan säännöllisesti.
Leikkauskin on kyllä käynyt mielessä, käyhän tuo piilolinssienkin käyttö varsin hintavaksi ajan myötä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.13 - klo:14:46 kirjoittanut haukka »
" how`s it for stains?"

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #147 : 25.04.13 - klo:16:20 »
Optikko yleensä määrittää vielä kehyksien päässä ollessa tiettyjä juttuja linsseihin tussilla merkkaamalla. Jotain linssien keskipistettä tai linssien kauko-lähirajaa siinä kohdennetaan. Tätä ei mielestäni voi netin välityksellä tehdä. Valmiit lasit vielä muotoillaan sangoista sun muista kohdista juuri omaan päähän sopivaksi.

Minä olen käyttänyt silmälaseja päivittäin vuodesta 1978 lähtien ja olen asioinut silmälääkärillä / optikolla kymmeniä kertoja. Kertaakaan ei ole mitään tussimerkintöjä mihinkään linsseihin tehty. Sangat sun muut kohdat ovat satunnaisesti joutuneet virittelyn kohteeksi, mutta 90% laseistani ei ole tarvinnut minkäänlaista muutosta edes "kivijalkaliikkeistä" ostettaessa (nämähän olivat ensimmäiset nettilasini, joskaan ei viimeiset). Tarvittaessa osaan itsekin lämmittää sankoja ja taivuttaa niitä haluamakseni tai asettaa nenätyynyt kohdalleen (en ainakaan halua maksaa tuosta palvelusta 200 €). Useimmissa laseissani ei tyynyjä edes ole, joten tuotakaan ei oikeasti tarvi tehdä.

Tämähän ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tussimerkintöjä tehtäisi jollekin (en siis tiedä tehdäänkö). Minulle ei ainakaan ole koskaan tehty. Reseptin perusteella ne lasit hiotaan Suomessakin. Lisäksi tarvitaan PD arvo, joka ilmaisee siis pupillien välisen etäisyyden. Siinä kaikki normitapauksessa.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #148 : 25.04.13 - klo:19:34 »
Mulle tehdään joka kerta merkit tussilla, ilmeisesti riippuu millaiset linssit tulee laseihin.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Silmälasit
« Vastaus #149 : 25.04.13 - klo:20:19 »
Minulle tehtiin tussilla merkit laseihin siinä vaiheessa kun jouduin siirtymään yksitehoista moniteholaseihin. Olen ymmärtänyt että näin merkitään silmän korkeus suhteessa laseihin