Kirjoittaja Aihe: Viskit  (Luettu 400719 kertaa)

Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #735 : 10.12.14 - klo:17:21 »
Tentin läpäisyn kunniaksi kaadoin lasiin pienet maistiaiset Glenlivet Nadurraa ja Yamazaki Distiller's Reserveä.

Ovat aika samankaltaisia viskejä, mutta kyllä se niin vain on, että itsellä Yamazaki vie voiton. Glenlivet on tuoksultaan raikkaamman hedelmäinen, kun taas Yamazaki on tuoksultaan makeampi ja kermaisempi/toffeisempi. Yamazakissa maku kehittyy miellyttävästi ja tasaisesti loppumakuun. Glenlivetissä alku ja kehitys jäävät sen sijaan kovin lyhyiksi ja loppumaun kitkeryys ja kuivuus iskevät nopeasti yhtäkkiä.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #736 : 10.12.14 - klo:17:37 »
^Nams, vesi herahtaa kielelle..

domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #737 : 11.12.14 - klo:00:15 »
^^Itellä kans Yamazaki lasissa mut taitaa olla eri versio.

Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #738 : 11.12.14 - klo:10:02 »
Tuli tuosta Yamazakista mieleen, kun itse kokeilin sitä perusversiota tuossa alkusyksystä ja muutama sivu sitten sitä hehkuttelinkin. Ja aluksi se maistuikin tosi hyvältä, mutta enhän minä silti yksikseni viskipulloa kovin nopeasti tyhjennä ja yllättäen jo parin viikon päästä sen maku alkoi tympiä. Loppua kohti se maistui jo suorastaan pahalta, enkä parhaalla tahdollakaan löytänyt siitä enää niitä hienouksia, mistä aluksi olin pitänyt. En ole aiemmin huomannut muiden väkevien kanssa moista muutosta. Kaikkihan varmaan ajan kanssa väljähtyy, mutta nyt ei tosiaan ollut kyse kovin pitkästä ajasta, eikä korkkikaan minusta vaikuttanut mitenkään vialliselta, että olisi päästänyt alkoholia ym. haihtumaan.

Sanokaapas siis viisaammat ja kokeneemmat, voiko viskin maku muuttua niin paljon parissa viikossa pullon avaamisen jälkeen?

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #739 : 11.12.14 - klo:12:13 »
Pari viikkoa kuulostaa aika hurjalta, mutta kyllähän ilma reagoi viskin kanssa muuttaen sen makua. En nyt ihan alan asiantuntija ole, mutta käsittäisin, että tämä maun muutos riippuu varmasti paljon siitä, mikä sen viskin maun muodostaa, osa aromeista muuttuu tai katoaa nopeammin ja osa hitaammin, veikkaan.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #740 : 11.12.14 - klo:12:25 »
Käyttääkö täällä porukka niitä lasikuulia?

Itse tykkäsin Aarghbed kympistä enemmän, kun päästiin pullon puoleen väliin. Totuinko paloviinamaisuuteen, vai pehmenikö viskin luonne hapettuessaan? Mene ja tiedä.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #741 : 11.12.14 - klo:12:35 »
Sanokaapas siis viisaammat ja kokeneemmat, voiko viskin maku muuttua niin paljon parissa viikossa pullon avaamisen jälkeen?

Ei voi.

Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #742 : 11.12.14 - klo:14:55 »
Tuli tuosta Yamazakista mieleen, kun itse kokeilin sitä perusversiota tuossa alkusyksystä ja muutama sivu sitten sitä hehkuttelinkin. Ja aluksi se maistuikin tosi hyvältä, mutta enhän minä silti yksikseni viskipulloa kovin nopeasti tyhjennä ja yllättäen jo parin viikon päästä sen maku alkoi tympiä. Loppua kohti se maistui jo suorastaan pahalta, enkä parhaalla tahdollakaan löytänyt siitä enää niitä hienouksia, mistä aluksi olin pitänyt. En ole aiemmin huomannut muiden väkevien kanssa moista muutosta. Kaikkihan varmaan ajan kanssa väljähtyy, mutta nyt ei tosiaan ollut kyse kovin pitkästä ajasta, eikä korkkikaan minusta vaikuttanut mitenkään vialliselta, että olisi päästänyt alkoholia ym. haihtumaan.

Sanokaapas siis viisaammat ja kokeneemmat, voiko viskin maku muuttua niin paljon parissa viikossa pullon avaamisen jälkeen?
Jos itse joisin minkä tahansa viskipullon parissa viikossa, ni alkais maku matkan varrella varmasti tympiä. Itsellä ollut toi sama Yamazaki kulutuksessa varmaan viisi kuukautta eikä maku ole mielestäni väljähtänyt minnekään.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #743 : 11.12.14 - klo:15:27 »
Tuli tuosta Yamazakista mieleen, kun itse kokeilin sitä perusversiota tuossa alkusyksystä ja muutama sivu sitten sitä hehkuttelinkin. Ja aluksi se maistuikin tosi hyvältä, mutta enhän minä silti yksikseni viskipulloa kovin nopeasti tyhjennä ja yllättäen jo parin viikon päästä sen maku alkoi tympiä. Loppua kohti se maistui jo suorastaan pahalta, enkä parhaalla tahdollakaan löytänyt siitä enää niitä hienouksia, mistä aluksi olin pitänyt. En ole aiemmin huomannut muiden väkevien kanssa moista muutosta. Kaikkihan varmaan ajan kanssa väljähtyy, mutta nyt ei tosiaan ollut kyse kovin pitkästä ajasta, eikä korkkikaan minusta vaikuttanut mitenkään vialliselta, että olisi päästänyt alkoholia ym. haihtumaan.

Sanokaapas siis viisaammat ja kokeneemmat, voiko viskin maku muuttua niin paljon parissa viikossa pullon avaamisen jälkeen?
Jos itse joisin minkä tahansa viskipullon parissa viikossa, ni alkais maku matkan varrella varmasti tympiä.

Tämä. Dokausviskit ovat erikseen. Esim JWRL, VAT 69 ja muut Evil Empiren paskat.

Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #744 : 12.12.14 - klo:11:17 »
Kyllä sen pullon tyhjentämiseen meni muutama kuukausi, tarkoitin että parin viikon jälkeen huomasin tuon maun muutoksen. Minulla on ollut tapana olla pitämättä kaapissa isoa varastoa puolityhjiä pulloja. Tietysti niitä jokunen aina löytyy (viski, gini, rommi jne.), mutta yleensä ostan jonkun viskipullon kokeeksi ja pyrin juomaan sen loppuun ennen kuin ostan seuraavan (jonkun toisen).

Kiitokset kuitenkin kommenteista. Hyvinkin on mahdollista, että vika oli maistajan suussa (tai muualla päässä).

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #745 : 12.12.14 - klo:14:31 »
Alkoholi yleensä saavuttaa suljetussa pullossa tasapainotilan neste/kaasu. Täydelle tai täydehkölle pullolle nyt tuskin tapahtuu pitkiin aikoihin mitään, jos pullo on viileässä huoneenlämmössä ja valolta suojattuna. Ehkä sitten kun tavaraa on jäljellä alle neljännes, voisi kuvitella jotain väljähtymistä tapahtuvan. Paljonko tästä sitten johtuu siitä, että pullosta on useaan otteen kaadettu juotavaa ja samalla ilmattu sisältöä, on toinen juttu.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

af Granskär

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #746 : 12.12.14 - klo:17:50 »
^ Oma suutuntuma on kertonut itselleni täsmälleen samaa.
"There's three things in this world that you need: Respect for all kinds of life, a nice bowel movement on a regular basis, and a navy blazer."

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #747 : 20.12.14 - klo:12:06 »
Maistoin eilen Pikkulinnussa Port Ellen 3rd Releasea. Ei tietenkään lähelläkään hintalaatua mutta eipä tartte omaa pulloa avata. Hinnat on lähtenyt noilla käsistä niin pahasti että noiden juominen baarissa on itseasiassa edullisempaa kuin pullon hommaaminen kotiin. Tää oli jotain 24€/2cl kun 70cl pullosta pyydetään jo 999£

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #748 : 22.12.14 - klo:17:20 »
Glenmorangie 10 Year Old Original valikoitui jouluksi.


konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #749 : 22.12.14 - klo:22:08 »
Olen pahoillani mutta yhh. Itse nappasin handelista Caol Ila 12 yo. Aika pitkälti koska siinä oli vähiten preemiota whiskysiteen verrattuna. Onhan se kyllä hyvä viskikin. Yksi niistä ensimmäisistä, joista harrastus sai kipinän.