Kirjoittaja Aihe: Viskit  (Luettu 401973 kertaa)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #135 : 08.12.12 - klo:15:00 »
Core mistä sä olet ton ostanut? Ja riittääkö 250-300 euroa hinnaksi (ihan vaan mielenkiinnosta). Myönnän olevani kateellinen.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Re: Viskit
« Vastaus #136 : 08.12.12 - klo:15:09 »
Royal Mile Whiskies Lontoossa. 100£ taisi olla pari vuotta sitten.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #137 : 08.12.12 - klo:18:05 »
Kypsyttelevätkö nämä itsenäiset pullottajat itse viskejä tynnyreissä? Minusta viski pitää kypsyttää tislaamolla. Eihän se käy, että Islayn viski viedään jonnekin ylämaalle kypsymään.
Suositellaan täysraittiutta.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #138 : 08.12.12 - klo:18:16 »
Tynnyrien ostaminen on ihan yleinen tapa ja käytäntö, näitä on tutut ostaneet itsekin. Sitten sen saa pullottaa halutessaan, käydä maistamassa välillä, tehdä jälkikypsytyksen vaikka sherrytynnyrissä tai mitä ikinä mieleen tuleekaan. Onhan esim. suurin osa markkinoilla olevasta Port Ellenistäkin independentien pullottamaa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Viskit
« Vastaus #139 : 08.12.12 - klo:20:49 »
Royal Mile Whiskies Lontoossa. 100£ taisi olla pari vuotta sitten.
Täh. Miten voi olla noin halpa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #140 : 08.12.12 - klo:20:51 »
Kypsyttelevätkö nämä itsenäiset pullottajat itse viskejä tynnyreissä? Minusta viski pitää kypsyttää tislaamolla. Eihän se käy, että Islayn viski viedään jonnekin ylämaalle kypsymään.
Tässä on itse asiassa se täysin validi pointti, että alueen ilmasto vaikuttaa todella oleellisesti viskiin. Sama kama ikäännytettynä Islayllä, Irlannissa tai Highlandsilla maistuvat kaikki erilaisilta.

Joona_

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #141 : 08.12.12 - klo:22:13 »
Kypsyttelevätkö nämä itsenäiset pullottajat itse viskejä tynnyreissä? Minusta viski pitää kypsyttää tislaamolla. Eihän se käy, että Islayn viski viedään jonnekin ylämaalle kypsymään.
Tässä on itse asiassa se täysin validi pointti, että alueen ilmasto vaikuttaa todella oleellisesti viskiin. Sama kama ikäännytettynä Islayllä, Irlannissa tai Highlandsilla maistuvat kaikki erilaisilta.

Miten todistat tämän?

Vaikka ilmastolla on jonkinlainen vaikutuksensa about jokaisessa valmistusvaiheessa,  niin yksittäisen tekijän kuten ilmaston suoran vaikutuksen osoittaminen on hyvin hyvin vaikeaa tehdä uskottavasti ja riittävästi. Tämä pätee kaikissa juotavissa asioissa. Antamasi esimerkin viskit maistuisivat varmasti erilaisilta ihan ilmastosta riippumattakin. Islayn pinta-ala puolestaan on 380 n. neliökilometriä, joten voisi ilmaston kuvitella olevan aika samankaltainen ja tästä huolimatta on jokaisen aktiivisen tislaamon pullotteissa eroja vähintään siinä missä yhtäläisyyksiäkin.   
« Viimeksi muokattu: 08.12.12 - klo:22:26 kirjoittanut Joona_ »
Your ad here? High Traffic/Low Rates

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #142 : 09.12.12 - klo:15:24 »
Täh? Ei mun tarvitse tota mitenkään todistaa. Mulle riittää se, että TIEDÄN asian olevan niin. Käy haastattelemassa vaikka eri master blendereitä tai brand ambassadoreita jos et usko.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #143 : 09.12.12 - klo:15:31 »
Täällä internetsissähän onkin tapana uskoa kaikki, mikä faktana esitetään jos kerran faktan esittäjä sanoo että tietää mistä puhuu. Lähteiden pyytäminen ei ole väärin tai nipotusta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #144 : 09.12.12 - klo:15:34 »
Sitten vaan haastattelemaan niitä eri master blendereitä ja brand ambassadoreita, jos tiedon hyväksyminen tällaisen vaatimattoman viskiharrastajan sanomana tuottaa niin suurta tuskaa.
« Viimeksi muokattu: 09.12.12 - klo:15:38 kirjoittanut konda »

Joona_

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #145 : 09.12.12 - klo:19:14 »
Täh? Ei mun tarvitse tota mitenkään todistaa. Mulle riittää se, että TIEDÄN asian olevan niin. Käy haastattelemassa vaikka eri master blendereitä tai brand ambassadoreita jos et usko.

Oletko siis maistanut sokkona viskejä, joiden ikäännyttämisestä kaikki muut paitsi ilmaston (lämpötila ja ilmankosteus) vaikutus olisi kontrolloitu? Jos olet, niin kumarran syvään ja pyydän sinua kertomaan lisää tästä testistä.
 
Vaikka on olemassa käsitys siitä, että ilmankosteus on yhteydessä alkoholin haihtumiseen ja lämpötila puolestaan oksidaatioon sekä ikääntymisen nopeuteen, ei ikääntymisprosessia kokonaisuutena ymmärretä niin, että ilmaston voisi suoraan sanoa vaikuttavan ennalta arvattavalla tavalla makuun. Yleisemmin sanottuna siitä että kaksi asiaa ovat yhteydessä toisiinsa ei voida vielä päättää kausaalista yhteyttä. Asiaa mutkistaa vielä entisestään se, että vaikka mittaamalla eri ilmastoissa kypsytettyjä viskejä (ceteris paribus tietenkin), voitaisiinkin löytää eroja, ei mitattu ero esimerkiksi alkoholiprosentissa välttämättä suinkaan ole maistettavissa. Onko tällaisella erolla sitten mitään merkitystä? Lisäksi se mitä masterblenderit maistavat on hyvin eri asia kuin mitä tavalliset ihmiset maistavat.

Jo pelkästään tästä johtuen on minun hankala sulattaa toteamusta siitä, että suhteellisen pienen vaihtelun ilmastot muuntaisivat viskin täysin erilaisiksi.

Jos olisit antanut esimerkeiksi vaikka Skotlannin ja Intian, saattaisin olla taipuvainen olemaan kanssasi samaa mieltä. Teknisesti sekin olisi kuitenkin ollut väärin.

Vaikka tämä kaikki mielestäsi tuntuu pilkunviilaamiselta - ja sitä osittain onkin - on kuitenkin tärkeää välttää tekemästä tällaisia suoria päätelmiä. Perusteettomat tiedot (/uskomukset) eivät ikinä vie eteenpäin.

Niin joo.. auktoriteetteihin vetoaminen on argumentaatiovirhe. Sillä ei saa kavereita.
Your ad here? High Traffic/Low Rates

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #146 : 09.12.12 - klo:19:31 »
Juoman litkuja nuo ovat eikä mitään salatiedettä.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #147 : 09.12.12 - klo:21:41 »
Viskien tai viinien harrastaminen nyt on lähinnä ns. sivistynyt tapa juopua ja mahdollisesti alkoholisoitua. Ainakin ensinmainittu on ns. palkitsevampaa hyvänmakuisilla laatujuomilla. Jäljempi on kokematta. Uskoisin geeniperimäni suojaavan ainakin jossain määrin, päätellen siitä, että selvisin opiskeluajoista.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #148 : 09.12.12 - klo:23:02 »
^well put!

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Viskit
« Vastaus #149 : 09.12.12 - klo:23:17 »
Täh? Ei mun tarvitse tota mitenkään todistaa. Mulle riittää se, että TIEDÄN asian olevan niin. Käy haastattelemassa vaikka eri master blendereitä tai brand ambassadoreita jos et usko.

Oletko siis maistanut sokkona viskejä, joiden ikäännyttämisestä kaikki muut paitsi ilmaston (lämpötila ja ilmankosteus) vaikutus olisi kontrolloitu? Jos olet, niin kumarran syvään ja pyydän sinua kertomaan lisää tästä testistä.


En viitsi mennä tähän syvällisemmin kuin tähän asiaan vielä vastaten. Tässähän kyse on tisleiden eri vaiheista ja ikääntymisprosessin eri vaiheista. Jos pääset maistamaan eri tisleitä, pääset kokemaan myös ilmaston tuoman vaikutuksen viskiin. Tämä sama pätee muuten rommiinkin.

Ilmaston vaikutuksesta viskiin voi lukea myös Peter Mulryanin kirjasta The Whiskeys of Ireland. Se nyt yhtenä lähdeteoksena, vaikka käsittelee aihetta vain sivuten.