^ Niin tässä nyt on vain syytä huomioida, mitkä ovat maistajan/kokeilijan lähtökohdat.. Jos kyseessä on todella aloittelija, niin aluksi kannattaa tehdä karkea ja selkein jako Viskeissä, eli Islay- Viskit vs. muut.
Tämä ihan siitä syystä, että nuo "tyypilliset" Islay:t eli savuiset ja turpeiset Viskit ovat kuitenkin täysin poikkeavia muiden alueiden Viskeistä. Eli esimerkkinä näin; on hyvin vaikea sanoa sokkotestin perusteella onko joku Viski Ylämaalainen vaiko Speysidelainen, mutta tyypillisen Islay- Viskin tunnistaa aina jo pelkän tuoksunkin perusteella.
Eivät tietysti kaikki pidä savusta, tervasta ja turpeesta, mutta on kuitenkin mielenkiintoista huomata, kuinka nämä niinsanotusti viskikammoiset ovat saaneet kammonsa useimmiten juuri kevyistä ja hedelmäisistä viskeistä. Ja toisaalta esim. minä olen saanut monia viskin kammoksujia toisiin aatoksiin juuri Islay:n Viskeillä. Eli jos/kun "ukkoa" tai "donnaa" yritetään ajaa sisään Viskin maailmaan, niin minä en muita harkitsekaan tarjottavaksi kuin Islay:n Viskejä. Tämä ihan siitä syystä, että nuo Islay- Viskien voimakkaat aromit peittävät alkoholin ja viinan "tikkuisuuden" lähes täysin. Kun taas aromeiltaan kevyet Viskit korostavat alkoholin viinamaisuutta ja pahimmillaan aiheuttavat aloittelijalle vuosisadan puistatuksen ja elinikäisen viskikammon.
Eli noista syistä ja omakohtaisista kokemuksista ja havainnoista johtuen lähtisin ensin kokeilemaan radikaaleimmasta päästä. Ja sitten jos savu, terva ja turve ei ole se oma juttu, niin siitäpä onkin sitten hyvin helppo lähteä sinne kevyempään suuntaan.
Ilman muuta kaikilta Skotlannin alueilta ja jopa ihan kokonaan muista maistakin tulee hienoja ja nautittavia Viskejä, mutta on helppoa ja järkevääkin tehdä aluksi tuo karkea jako, koska muiden alueiden Viskien erot eivät sitten olekaan enää noin huomattavan radikaaleja.