Kirjoittaja Aihe: Mittatilauspuvun tilaamisesta  (Luettu 166130 kertaa)

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #30 : 03.01.11 - klo:20:09 »
Kun aikoinani tiedustelin asiaa Saumasta niin sanoivat että Sartoria Rossin default on liimatuettu mutta pyydettäessä tekevät irtoliinoitetun puvun. Ainakaan tuolloin lisähintaa irtoliinoituksesta ei pyydetty.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #31 : 03.01.11 - klo:20:48 »
^Kuulostaa hienolta, mutta aika uskomattomalta.
Täytyypä kysäistä.
There ain't no rest for the wicked...

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #32 : 04.01.11 - klo:00:36 »
OK. Täytyy kuulustella asianosaisia tahoja jossain välissä.
There ain't no rest for the wicked...

Andi

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #33 : 04.01.11 - klo:15:09 »
SR:n Bulevardin liikkeessä noin kuukausi sitten myyjä sanoi, että irtoliinoitusmahdollisuutta ei enää ole tarjolla. Hänen mielestään mahdollisuus tähän olisi pitänyt säästää lisähintaa vastaan. Siitä olen samaa mieltä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.11 - klo:15:12 kirjoittanut andi »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #34 : 07.01.11 - klo:19:31 »
J.M.,

tuolla summalla saat virolaiselta räätäliltä täysin käsintehdyn puvun. En suosittele mittatilaamista missään nimessä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #35 : 07.01.11 - klo:21:51 »
550 euroa ei ole ihan kauheasti rahaa (lue: ei juuri mitään).  Hintaluokka on aasialaisten kiertävien räätälien tasolla ja jopa alapuolella joissain tapauksissa - ja sieltähän tunnetusti saadaan usein sutta ja sekundaa.  Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, pieni skeptikko sisälläni heräsi välittömästi.

Viron hintataso on tietysti Suomesta poikkeava, mutta tämä tuntuu jo liian alhaiselta.  Voiko virolainen käsityöläinen oikeasti kilpailla laadukkailla kankailla jopa aasialaisten halparäätälien kanssa?

Tekstissä vihjataan aika suoraan, että käsityön määrä ei ole ihan Savile Row:n tasoa.  Käsityö itsessäänhän ei ole mikään arvo, mutta herää kysymys, vedetäänkö mutkia jossain muuallakin suoraksi.  Toinen seikka, joka saattaa tuottaa valmistajalle kustannussäästöjä, on kangas.  Lerman poseeraa Dugdale Bros:n pampun kanssa, joten hän on saattanut rationalisoida hankintaketjuaan.  Tukuthan nostavat hintoja todella tuntuvasti, suoraan kutomoilta (onkohan tämä oikea termi tai edes suomea...?) ostamalla voi varmasti saada samaa kangasta järkevämpään hintaan.

Jos Lermanin tuotanto on kaikilta osiltaan sitä, mitä räätälinpuvulta voidaan odottaa, hinta on poskettoman hyvä.  Jos tosiasiassa mennään liian monessa paikassa siitä, missä aita on matalin, homma menettää hohtoaan ja rankasti.  Kotimaisten putiikkien mittatilauspuvuissa on ehdottoman hyvänä puolena se, että niiden kanssa yleensä tietää, mitä saa.  Ellei keneltäkään löydy lisätietoa virolaisista räätäleistä, homma on vähän sika säkissä meininkiä.

Toisaalta, olen ennenkin ostanut sikoja säkissä.  Tämä sika kiinnostaa.  On se silti outoa, jos yhden suomalaisen räätälinpuvun hinnalla saisi lahden toiselta puolelta puolisen tusinaa käsityön taidonnäytettä.  Jos näin on, jonkun Bossin puvun ostaminen kuudellasadalla vaikuttaa entistä idioottimaisemmalta touhulta.  Toivon todella, että jollakulla on kokemuksia kaverista.  Jos ei ole, voin harkita hankkivani niitä itse (foorumin hyväksi, tietenkin) keväämmällä.

Tästä toisaalta herää myös kysymys paidoista.  Löytyisikö Tallinnasta joku, joka tekee kunnon mittatilauspaitoja (hyvällä kauluksella) vastaavalla hinnalla?  Pakko myöntää, että innostuin vähän skeptisyydestäni huolimatta.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #36 : 07.01.11 - klo:21:57 »
Hinta kuulostaa kovin houkuttelevalta, mutta kuinka on sitten laatu?

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #37 : 07.01.11 - klo:21:59 »
Hinta kuulostaa kovin houkuttelevalta, mutta kuinka on sitten laatu?

Niin, tuohon kiteytyi oma vuodatukseni täydellisesti! 

http://www.balticguide.ee/index.php?s=1&n=188&a=6340

Hinta on ilmeisesti noussut satasella viimeisimmän Baltic Guiden mukaan.  Tosiasiassa tästä alkaen-hinnasta varmaan satasen verran menee yli puku kuin puku.


ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #38 : 07.01.11 - klo:22:10 »
Itse olen ajatellut hankkia itselleni valmistumisen kunniaksi keväällä ensimmäisen räätälin tekemän puvun ja tämä herra Lerman kuulostaa kyllä vaihtoehdolta, jonka laitan vakavasti harkintaan.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #39 : 07.01.11 - klo:22:15 »
Saketinkin saa noin 900€ mutta lienee hieman noussut
http://www.balticguide.ee/index.php?s=1&n=166&a=5636

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #40 : 08.01.11 - klo:09:35 »
Tallinnan liikkeistä oli jo hieman keskustelua http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=26.0

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #41 : 08.01.11 - klo:10:44 »
Minulla on hieman kokemusta herra Lermanin kanssa asioimisesta. Eli olen käytännössä kaikki pukuni häneltä tilannut viimeisen 5 vuoden aikana, ja ei juurikaan valittamista. Itse olen pitänyt enemmän Dormeuilin kankaista kuin Dugdalen ja ne myös tuntuvat ikääntyvän käytössä paremmin. Tuo hinta on alkaen, kunnon Dormeuilin kangas maksaa kuitenkin reilun satasen metri ja sitä menee nelisen metriä. Myös lisävarusteet nostavat hintaa, eli avattavat napit hihansuissa, erikoisemmat napit jne.

Myös Hübscherin paitoja saa hänen kauttaan.

Hänen tuotoksia voi katsoa tuolta MTP-ketjusta, kuvat pääsääntöisesti huonoja.

Ja ihmettelen samoin miksi joku maksaa jostain bossista, sillä summalla saa muutakin.
Great minds think alike - fools never differ.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #42 : 08.01.11 - klo:11:55 »
^Mitenkäs herra Lermanin joustavuus esim. hartialinjojen suhteen?
Onko mahdollista saada eri struktuuriasteilla, vai onko hänellä tietty oma tyyli josta ei sitten tingitä?
There ain't no rest for the wicked...

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #43 : 08.01.11 - klo:21:34 »
^Tuohon en osaa vastata, olen ottanut aina talon tyylin siitä enempää keskustelematta.
Great minds think alike - fools never differ.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittatilauspuvun tilaamisesta
« Vastaus #44 : 08.01.11 - klo:22:49 »
Jaa-a, kuvien perusteella voi sanoa vain vähän, mutta näkemykseni Lermanin puvuista Tuukan kuvien perusteella:

+ Istuvuus on hyvää: kaikki on oikean mittaista
+ Takit ja housut laskeutuvat erittäin puhtaasti ja ilman ongelmia tai ylimääräisiä mutkia matkaan
+ Kädentie vaikuttaa pieneltä ja kainalo korkealta

- Olkapäät eivät vastaa minun ihannettani
- Sivuilta puvut laskeutuvat suoraan ja jotkut ovat jopa kyljistä/mahan kohdalta väljähkön oloisia: sivuja ei ole otettu sisään, eikä takissa ole siten ns. svengiä. 


Plussat ovat enemmän objektiivisia ja miinukset subjektiivisia.  Jälkimmäiset miinuksina nimenomaan omien mieltymysteni perusteella.  Eli tekninen toteutus vaikuttaa hyvältä, muutamista minua kiinnostavista tyyliseikoista olisi mukava kuitenkin saada jotain tietoa ennen minkään tilaamisen harkitsemista.  Olkapäihin haluaisin omaan pukuuni selkeää kuulaa ("roping") ja sivuilta rouheaa svengiä ("waist suppression").  Ainakin teoriassa Lermanin pitäisi varmasti hallita tällaisenkin tekeminen, mutta mistäpä sitä tietää?  Olen lukenut räätäleistä, jotka käyttävät valmiita olkatoppauksia, jolloin olkapään tyyliseikkoihin vaikuttaminen ei juurikaan onnistu. 

Mielenkiinto kieltämättä heräsi.  Olisi kiva kuulla ihan käyttäjältä omakohtaisia kokemuksia tilauksesta puvun käyttöön saakka.  Olisi kiva kuulla myös, mitä olet toivonut tyyliseikkojen osalta.