Kirjoittaja Aihe: Olutsuosituksia  (Luettu 203839 kertaa)

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #75 : 22.10.10 - klo:18:37 »
^Good for you. Jos eivät suostu menemään alas niin laita viestiä, tulen heti auttamaan.
Cheers!!!
There ain't no rest for the wicked...

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #76 : 22.10.10 - klo:18:45 »
Keikarin olutjaoston pitäisi tehdä rynnäkkö Pikkulintuun.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #77 : 22.10.10 - klo:19:37 »
Keikarin olutjaoston pitäisi tehdä rynnäkkö Pikkulintuun.

Olen mukana, asuin ennen tuossa lähettyvillä ja paikka tuli tutuksi. Mallasviskivalikoima jäi erityisesti mieleen, tai sitten ei.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #78 : 22.10.10 - klo:21:55 »
Olen tykästynyt oluisiin, sillä vaikka maussa varsinkin ruuan kanssa jäävät viineistä jälkeen, on oluet helpompi valita. Lagereita aluksi maisteltuani päätin siirtyä pintahiivaoluisiin ja erityisesti ale-oluisiin. Heti ensimmäisellä yrityksellä tärppäsi. Leffe oli parempaa, kuin mikään maistamani lager.
« Viimeksi muokattu: 23.10.10 - klo:11:15 kirjoittanut Johannes P »

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #79 : 23.10.10 - klo:10:39 »
Olen tykästynyt oluisiin, sillä vaikka maussa varsinkin ruuan kanssa jäävät viineistä jälkeen, on oluet helpompi valita. Lagereita aluksi maisteltuani päätin siirtyä pintahiivaoluisiin ja erityisesti ale-oluisiin. Heti ensimmäisellä yrityksellä tärppäsi. Laffe oli parempaa, kuin mikään maistamani lager.

Laffe on meikäläiselle vieras tuote.. Vai tarkoittaisitko kuitenkin Leffeä?
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #80 : 23.10.10 - klo:11:15 »
Olen tykästynyt oluisiin, sillä vaikka maussa varsinkin ruuan kanssa jäävät viineistä jälkeen, on oluet helpompi valita. Lagereita aluksi maisteltuani päätin siirtyä pintahiivaoluisiin ja erityisesti ale-oluisiin. Heti ensimmäisellä yrityksellä tärppäsi. Laffe oli parempaa, kuin mikään maistamani lager.

Laffe on meikäläiselle vieras tuote.. Vai tarkoittaisitko kuitenkin Leffeä?
Niinpä tietenkin. Ihmettelinkin miksei google löydä mitään.

Stutzer

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #81 : 23.10.10 - klo:20:46 »
Leffe on ihan ok arkiolut, mutta oikeiden trappistien ystävän mielestä se on kovin persoonaton massaolut. En sano tätä brassaillakseni vaan olen kulkenut itse tien Leffestä ja Hoegardenista niihin todellisiin oluisiin. Kunnon belgialaisen oluen erottaa siitä logosta. Kokeilkaapa joskus Westmallea. Esimerkiksi Rochefortia tai mietoa Chimayta voisi koittaa sitten seuraavaksi. Orvalia en suosittele ennen kuin on jo kertynyt kokemusta.

Mitä tulee ei pohja- eikä pintahiivaoluisiin niin aito lambic tai kirsikkaolut on myös vertaansa vailla.

Noin yleisellä tasolla siirryin itsekin '98 oluiden juontiin nimenomaan pintahiivojen kautta. Vain kotimaista lageria maistanut pitää "kaljan" juontia aivan aiheesta järjettömänä touhuna. Nykyään minulle maistuu myös pohjahiivaolut, mutta siinä purkissa pitää lukea että "Pils" ja sen pitää tulla joko Pohjois-Saksasta tai Tsekistä.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #82 : 23.10.10 - klo:22:05 »
Leffe on ihan ok arkiolut, mutta oikeiden trappistien ystävän mielestä se on kovin persoonaton massaolut. En sano tätä brassaillakseni vaan olen kulkenut itse tien Leffestä ja Hoegardenista niihin todellisiin oluisiin. Kunnon belgialaisen oluen erottaa siitä logosta. Kokeilkaapa joskus Westmallea. Esimerkiksi Rochefortia tai mietoa Chimayta voisi koittaa sitten seuraavaksi. Orvalia en suosittele ennen kuin on jo kertynyt kokemusta.

Mitä tulee ei pohja- eikä pintahiivaoluisiin niin aito lambic tai kirsikkaolut on myös vertaansa vailla.

Noin yleisellä tasolla siirryin itsekin '98 oluiden juontiin nimenomaan pintahiivojen kautta. Vain kotimaista lageria maistanut pitää "kaljan" juontia aivan aiheesta järjettömänä touhuna. Nykyään minulle maistuu myös pohjahiivaolut, mutta siinä purkissa pitää lukea että "Pils" ja sen pitää tulla joko Pohjois-Saksasta tai Tsekistä.
Näin varmasti on. Valitettavaa tosin on ettei paikallisesta Alkosta löydy kuin "massaoluita".
« Viimeksi muokattu: 27.11.10 - klo:16:22 kirjoittanut Johannes P »

Kari Jurri

  • Vieras
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #83 : 27.11.10 - klo:10:29 »
Viime aikojen uusista oluttuttavuuksista ovat pysyvän makujäljen jättäneet Brooklyn Local 2, Samuel Adamsin Winter Lager ja tanskalainen Mikkeller Santa's Little Helper 2010. Joulun odotus tuhteine kausioluineen on janoiselle iloinen asia - voi kotonakin todeta hyvällä omallatunnolla ottaneensa vain yhden ja olla samanaikaisesti kepeästi kanttuvei...

Paikalliseen pitkäripaiseen oli ilmestynyt kiitettävän seikkaperäinen huoneentaulu täynnä yleistä oluttietoa, ruokasuosituksia jne. ja hintalappuakin on näemmä kehitelty informatiivisempaan suuntaan. Ei hullumpi suunta etenkään näin talviaikaan, jolloin sopiva olut kruunaa hyvän aterian usein tukevamman pään punkkujakin paremmin.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #84 : 22.12.10 - klo:12:59 »
Ilta-Sanomien kotimaisten jouluoluiden vertailun (tämän päivän lehdessä) voitti Nokian panimon Keisari Talvi:
 
http://www.nokianpanimo.fi/juomat/oluet/keisari_talvi
Keep Calm and Carry On.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #85 : 22.12.10 - klo:14:54 »
Omat suosikkini löytyvät enimmäkseen Belgiasta. Tuolla aiemmin mainittua Hoegardenia en kyllä sijoittaisi mihinkään massaoluisiin. Luostarioluet, lambic (varsinkin kirsikkaisena)...aaah...löytyy olutta joka lähtöön ja tilanteeseen. Irlantilaisista Guinnes ja Beamish ovat myös herkullisia valintoja, ainakin stouttien ystäville.

Kotimaisista suostun nauttimaan vain Vaakuna-oluesta, muita kotimaisia suostun toki juomaan.

Erik

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #86 : 22.12.10 - klo:15:04 »
Uusista tuttavuuksista Huvila Pale Ale osoittautunut mainioksi, vaikken mikään asiantuntija olekaan.
http://www.panimoravintolahuvila.fi/oluttehdas/pale_ale.php
Väittävät, että miesten bitch-maisen käytöksen, takakireyden, nipotuksen ja itkupotkuraivareiden takaa löytyy usein alhaiset testotasot.

Janz

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #87 : 22.12.10 - klo:15:46 »
Kunnon belgialaisen oluen erottaa siitä logosta.

Itse en kyllä noin sanoisi kuuden vuoden oluenharrastuskokemuksella. Onhan belgiassa lukemattomasti huippupanimoita luostaripanimoiden lisäksi. Esimerkiksi Dolle, Struise, Silly, 3 Fonteinen, Cantillon ja Fantome muutaman mainitakseni. Yleisesti ottaen belgialaiset ovat lähimpänä myös omaa sydäntäni muun muassa suuren tyylivalikoiman ja kausittaisen vaihtelun vuoksi. Ei ole silti mielestäni syytä väheksyä belgian ulkopuolelta tulevia oluita, koska eri oluet sopivat eri tarkoituksiin. Toki ns. bulkkilagerille on itseni hankala löytää tarkoitusta. Ehkä juominen, mutta tuskin kukaan niistä nauttii.

Stutzer

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #88 : 04.01.11 - klo:23:31 »
Kunnon belgialaisen oluen erottaa siitä logosta.

Itse en kyllä noin sanoisi kuuden vuoden oluenharrastuskokemuksella. Onhan belgiassa lukemattomasti huippupanimoita luostaripanimoiden lisäksi.

Onhan siellä - varsinkin jos sattuu pääsemään paikan päälle. Missään nimessä ei kannata pidättäytyä vain trappisteissa vaan kaikki paikalliset herkut kannattaa maistaa läpi. Pari kertaa olen päässyt tutustumaan Belgian tarjontaan muutoin kuin Alkon valikoiman suodattamana kapeana otantana. Vinkkini tuosta trappisti merkistä olikin suunnattu belgialaisten oluiden aloittelijoille. Esimerkiksi Oude Gueuze voisi nimittäin olla melkoinen järkytys tottumattomalle! Tosin eipä tätä vaaraa ole, sillä sitä ei saa Alkosta. Lähinnä Turun Apteekista olen löytänyt ja siellä se maksoi jotain 7 euroa / pullo.

Ja vaikka esim. Hoegaarden on Belgian mittareilla selkeästi massaolut - sitä myydään siellä kioskilla six packeissa - niin Suomessa voi pitää jo saavutuksena, jos sitä saa kesällä terassioluena.

Belgian ohella oluen suurmaita ovat Saksa ja Brittein saaret. Itse en niin perusta norjalaisista tai USA:laisista megahumaloiduista 15 % vahvoista oluista. Kyllä sieltäkin mielenkiintoisia makuja löytyy, mutta näillä mailla ei ole satojen vuosien perinteitä erikoisoluiden valmistuksessa. Se sitten näkyy liiallisena efektien hakemisena ja yliampumisena. Jotain Nögne #10000 olutta on mahdotonta yhdistää minkään ruoan kanssa. Korkeintaan sitä voisi ottaa konjakin sijasta aterian jälkeisenä makupommina, mutta siihen se pullo on taas liian iso.

Kaikki tuntemani irkut ovat muuten olleet sitä mieltä, että Guinness on juomakelvotonta Dublinin ulkopuolella. Se ei kestä säilytystä ja matkustamista.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: Olutsuosituksia
« Vastaus #89 : 05.01.11 - klo:09:29 »

Belgian ohella oluen suurmaita ovat Saksa ja Brittein saaret. Itse en niin perusta norjalaisista tai USA:laisista megahumaloiduista 15 % vahvoista oluista. Kyllä sieltäkin mielenkiintoisia makuja löytyy, mutta näillä mailla ei ole satojen vuosien perinteitä erikoisoluiden valmistuksessa.

Minä en oikein pidä käsitteestä erikoisout, vaikka se vakiintunutta termistöä onkin. Mielestäni se korostaa liikaa asetelmaa lagerit ja muut. Tästä johtuen väite siitä, että norjalaisilla ei ole satavuotisia perinteitä "erikoisoluiden" valmistuksesta on vähän turhan jyrkkä. Kyllä norjalaisillakin on pitkät perinteet muiden kuin lager-tyyppisten oluiden valmistuksessa. Eräät maailman vanhimmista edelleen elossa olevista hiivakannoista löytyy norjasta.

Lainaus
Kaikki tuntemani irkut ovat muuten olleet sitä mieltä, että Guinness on juomakelvotonta Dublinin ulkopuolella. Se ei kestä säilytystä ja matkustamista.

Irlantilaisille sallittakoon Guinnessin hehkutus, mutta todellisuus lienee nykyisin hieman toisenlainen. Säilytyksen tai varastoinnin sijaan veikkaisin makuerojen syntyvän pääsääntöisesti siitä, että Guinnessia pannaan viidessä panimossa ympäri maailman. Noin 40% maailman Guinnessista tehdään Afrikassa. Dublinin ulkopuolella Guinness valmistetaan Irlannissa tuotettusta uutteesta ja tämä aiheuttanee merkittäviä eroja juoman makuun monilla alueilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö muuallakin voisi nauttia erinomaista pinttiä. Aika isoa osaa irlantilaisista tuskin edes kiinnostaa miltä Guinness maistuu, koska nauttivat mieluummin tuopillisen Murphy'siä tai Beamishia. Cork on siitä mielenkiintoinen kaupunki, että siellä toinen puoli kaupunkia juo Murphy'siä ja toinen puoli Beamishiä. Molempien panimot kun ovat kaupungin eri laidoilla.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.