Kirjoittaja Aihe: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?  (Luettu 5631 kertaa)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« : 18.11.22 - klo:13:03 »
Tästähän on toki keskusteltu ohimennen monissa ketjuissa, mutta ajattelinpa tehdä tästä kokonaisen aiheen, sillä itse olen alkanut hieman vieraantua ko. asusteesta.
Olkoonkin niin, että muun muassa foorumin perustaja onkin kannassaan vankkumaton, kuten myös varmasti moni muukin.

On toki ilman muuta tilanteita, joissa sen pois jättämistä en edes harkitse, mutta enää en pidä sitä täysin automaationa, vaikka kuinka se rintatasku jokaisesta pikkutakista löytyykin. En tiedä, olisiko asia jossain muualla toisin, mutta mielestäni se vetää huomiota ja katseita puoleensa hieman liikaa Suomessa. Eli rohkenen väittää, että jos sitä niin sanottua "understatementtia" tässä maassa haluaa hienollakin pukeutumisella viestittää, niin melkein olen taipuvainen jättämään liinan pois, ellei kyseessä ole jokin selkeä/ arvokas juhla, tai muuten tieto siitä että paikalla on paljon muutakin väkeä pikkutakeissa.

Täällähän joku foorumilainen kertoili jo vuosia sitten, ettei enää automaattisesti liinaa taskuun laita, vaan katsoo sen kulloisenkin tilanteen ja asukokonaisuuden mukaan.

Nyt kun itse olen välillä jättänyt liinan pois, niin pakko kyllä myöntää että tunnen oloni usein jopa varmemmaksi, koska sellainen "riikinkukko"- fiilis ei puske niin vahvasti päähäni. Toki täytyy muistaa myös se, ettei suurin osa ihmisistä kiinnitä asiaan mitään huomiota, mutten voi täysin poissulkea tunnetta, että liina kerää kieltämättä katseita. Ei siinä, kyllä minua katsoa saa, mutta on myös tilanteita ja tunnetiloja joissa ylimääräiset katseet eivät aina niin toivottavia ole.

Mitä mieltä tästä? Vieläkö porukka on täällä sitä mieltä, että taskuliina on automaatio, vai onko joku muukin (myös vuosia sitten kyseisen kommentin kirjoittaneen lisäksi) alkanut taipumaan sille linjalle, että ainakaan Suomessa (ehkä korkeintaan poislukien pk- seutu + Turku) sitä ei ehkä aivan automaationa kannata/ tarvitse pitää.

Esimerkkinä mainittakoot vaikkapa oikein rouheat takit, kuten maanväreissä olevat tweedit tai vakosametit. Väitän että on tilanteita ja kokonaisuuksia joissa näyttävät käyttäjänsä päällä paljon luonnollisemmalta ilman liinaa.
« Viimeksi muokattu: 18.11.22 - klo:13:50 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #1 : 18.11.22 - klo:20:31 »
Tämä on helppo ratkaista, jos ostaa vain takkeja, joissa rintataskua ei ole. Kaikissa muissa takeissa sen rintataskun ainoa funktio on taskuliinan säilyttäminen. Sen vuoksi tasku on siihen alun perin ommeltu noin sata vuotta sitten, kun ensimmäiset puvut syntyivät.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #2 : 18.11.22 - klo:21:51 »
Taskuliinat tuntuivat olleen selvästi nosteessa 2010-luvun alussa, nyt ehkä suurin into niihin on laantunut netin vaatepiireissäkin. Laitan itse yhä aina taskuun valkoisen pellavaliinan kapealla suoralla taitoksella, jos päällä on puku valkoisella paidalla. En ole miettinyt syvällisemmin miksi, mutta se on asukokonaisuus, joka tuntuu visuaalisesti selvästi hyötyvän rintataskun korostumisesta näin. Toinen yhdistelmä, joka on jäänyt käyttöön on villasilkkinen (kiiltävimmät silkkiliinat jäivät omalta osaltani 2010-luvulle) painokuvioitu liina taskussa silloin, kun kaulassa on yksivärinen solmio s.e. solmion väri toistuu liinan kuviossa.
« Viimeksi muokattu: 18.11.22 - klo:22:00 kirjoittanut Alhazen »

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #3 : 19.11.22 - klo:11:51 »
Taitaa olla hieman nettietiketin vastaista kirjoittaa aloittamaansa ketjuun jo parin vastauksen jälkeen, mutta jospa se kirvottaisi keskustelua enemmänkin.
En tosiaan jaksa millään muistaa, kuka oli se foorumilainen joka totesi jo vuosia sitten jättävänsä taskuliinan pois aina silloin tällöin. Joka tapauksessa ns. vakiokirjoittajasta oli kyse.

Alhazenin kanssa olen samoilla linjoilla, että on kokonaisuuksia johon se eittämättä kuuluu. Itse miellän tällaisiksi muun muassa kokopuvut. (eli takki+housut ja kenties liivi samaa settiä) Samoin sellaiset irtohousu/ irtotakki yhdistelmät jotka ovat selvästi sileämpää ja "hienompaa" kangasta. Eli karrikoiden, mitä muodollisempi kokonaisuus, sitä enemmän taskuliina siihen kuuluu.
Mutta sitten jos mennään hyvin epämuodolliseen, eli vaikkapa farkut+poolokaulusneule ja paksu tweedtakki, niin tässä kohtaa en pidä liinaa ainakaan henkilökohtaisesti enää niin automaattisena ja pakollisena kuin ennen. Itse asiassa jopa päinvastoin, koska mielestäni kontrasti alkaa olla liian iso esimerkiksi verrattuna farkkuihin, jotka ovat hyvin arkiset housut. Näen vähän samanlaisena tuon kontrastin kuin että farkkujen kanssa käytetään oxfordeja. En ole koskaan saanut tuota kombinaatiota omalla kohdalla toimimaan. Derbyt ovat huomattavasti paremmin balanssissa farkkujen kanssa.

Sitten Villelle kysymys.. Oletko aivan varma, ettei pikkutakin rintataskulla ole koskaan ollut mitään muuta funktiota kuin vain ja ainoastaan taskuliinan säilyttäminen? Toki tuostahan on paljon mustaa valkoisella, mutta siitä huolimatta. Vai onko kyse ollut enemmänkin siitä, että joku on vain aikanaan alkanut säilyttää siellä liinaa, jonka seurauksena käytäntö on yleistynyt ympäri maailman?

Oma ratkaisu on ollut ottaa kuitenkin taskuliina varuilta mukaan povitaskuun tai sivutaskuun, koska eipä tuo paljon paina eikä edes pullota kun siististi taittelee.
VASTATUULEEN!

Janne

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #4 : 21.11.22 - klo:20:07 »
Minä olen ratkaissut ko. dilemman hankkimalla pari villaista taskuliinaa hyvin hillityissä väreissä, kuten tummansininen, harmaa, ruskea. Tuollaisen kun laittaa taskuun suoraksi taiteltuna, niin ”asia on hoidossa”, mutta ei kerää ylimääräistä huomiota.

Johannes

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #5 : 23.11.22 - klo:20:53 »
Mun ymmärtääkseni takin rintatasku on alunperin luotu nenäliinan, ei taskuliinan säilytystä varten. Gentleman Gazetten mukaan nenäliinalle piti olla oma tasku, jotta se pysyy erossa muista esineistä muissa taskuissa.

https://www.gentlemansgazette.com/pockets-complete-guide/
Think of Your Dress Shirt as Your Bulletproof Vest

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #6 : 04.01.23 - klo:11:13 »
Kuluneen juhlakauden aikana tuli pideltyä aika paljon ns. parempia kamppeita ja kylläpä se liina taskussa oli koko ajan. Eli en minäkään osaa ilman olla, kun on kerran tottunut. Onhan se mukava väriläiskä, varsinkin jos muu vaatetus on hillittyä sorttia värien ja sävyjen puolesta.
VASTATUULEEN!

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #7 : 05.01.23 - klo:16:05 »
Niissä lähdekirjoissa, joita käytin omaan kirjaan vuosia sitten, mainittiin rintataskut kyllä. Varhaisimmat olivat metsästystakeissa esim. patruunoita tai puhdistusliinoja varten, mutta tämä oli puhtaan käytännöllinen käyttö. Siitä sitten jossain vaiheessa ne lisättiin myös edustustakkeihin, joissa ovat pysyneet.

Kun katson, miten harva mies käyttää taskuliinaa, yhä ihmettelen, miksi vaatetehtaat sen taskun vielä ompelevat lähes joka takkiin.

Mun ymmärtääkseni takin rintatasku on alunperin luotu nenäliinan, ei taskuliinan säilytystä varten. Gentleman Gazetten mukaan nenäliinalle piti olla oma tasku, jotta se pysyy erossa muista esineistä muissa taskuissa.

https://www.gentlemansgazette.com/pockets-complete-guide/
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 517
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #8 : 05.01.23 - klo:17:09 »
Kunniamerkkien kanssa ei käytetä taskuliinaa.
--
-Mars-

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #9 : 05.01.23 - klo:21:09 »
Niihin on niin tottunut, että rintataskuton pikkutakki tuntuisi jotenkin torsolta, tai muusta muodostaan riippuen joko periodimallilta viime vuosisadan alusta tai jonkun minimalismistaan tunnetun suunnittelijan kokeilulta (Jil Sander taisi tehdä näitä ainakin joskus). Tyhjänäkin hyvin sijoiteltu rintatasku luo takkiin kiinnostavaa epäsymmetriaa, tai ollessaan barchetta-mallinen kaareva, ehkä aavistuksen illuusiota leveästä rintakehästä ja sen kaaresta. Olen säilönyt omissani taskuliinan lisäksi joskus lyhytaikaisesti ainakin kyniä ja aurinkolaseja.
« Viimeksi muokattu: 05.01.23 - klo:23:34 kirjoittanut Alhazen »

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?
« Vastaus #10 : 05.01.23 - klo:21:17 »
^Ystävämme Alhazen sanoitti sen mitä itsekin mietiskelin: tasku ei ole taskuliinaa varten, vaan tasku on takkia varten. Jollei sitä olisi, olisi takki tavallaan muotopuoli. Se on nykyään visuaalinen elememtti, ja taskuliina siinä jo lisäkoriste ikään kuin.