Keikari > Asut ja pukineet

Onko taskuliina aina todellakin "pakollinen"?

<< < (2/3) > >>

Johannes:
Mun ymmärtääkseni takin rintatasku on alunperin luotu nenäliinan, ei taskuliinan säilytystä varten. Gentleman Gazetten mukaan nenäliinalle piti olla oma tasku, jotta se pysyy erossa muista esineistä muissa taskuissa.

https://www.gentlemansgazette.com/pockets-complete-guide/

Tumppi$:
Kuluneen juhlakauden aikana tuli pideltyä aika paljon ns. parempia kamppeita ja kylläpä se liina taskussa oli koko ajan. Eli en minäkään osaa ilman olla, kun on kerran tottunut. Onhan se mukava väriläiskä, varsinkin jos muu vaatetus on hillittyä sorttia värien ja sävyjen puolesta.

Ville:
Niissä lähdekirjoissa, joita käytin omaan kirjaan vuosia sitten, mainittiin rintataskut kyllä. Varhaisimmat olivat metsästystakeissa esim. patruunoita tai puhdistusliinoja varten, mutta tämä oli puhtaan käytännöllinen käyttö. Siitä sitten jossain vaiheessa ne lisättiin myös edustustakkeihin, joissa ovat pysyneet.

Kun katson, miten harva mies käyttää taskuliinaa, yhä ihmettelen, miksi vaatetehtaat sen taskun vielä ompelevat lähes joka takkiin.


--- Lainaus käyttäjältä: Johannes - 23.11.22 - klo:20:53 ---Mun ymmärtääkseni takin rintatasku on alunperin luotu nenäliinan, ei taskuliinan säilytystä varten. Gentleman Gazetten mukaan nenäliinalle piti olla oma tasku, jotta se pysyy erossa muista esineistä muissa taskuissa.

https://www.gentlemansgazette.com/pockets-complete-guide/

--- Lainaus päättyy ---

-Mars-:
Kunniamerkkien kanssa ei käytetä taskuliinaa.

Alhazen:
Niihin on niin tottunut, että rintataskuton pikkutakki tuntuisi jotenkin torsolta, tai muusta muodostaan riippuen joko periodimallilta viime vuosisadan alusta tai jonkun minimalismistaan tunnetun suunnittelijan kokeilulta (Jil Sander taisi tehdä näitä ainakin joskus). Tyhjänäkin hyvin sijoiteltu rintatasku luo takkiin kiinnostavaa epäsymmetriaa, tai ollessaan barchetta-mallinen kaareva, ehkä aavistuksen illuusiota leveästä rintakehästä ja sen kaaresta. Olen säilönyt omissani taskuliinan lisäksi joskus lyhytaikaisesti ainakin kyniä ja aurinkolaseja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta