Kirjoittaja Aihe: Mokkakengät  (Luettu 55286 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Mokkakengät
« : 13.03.10 - klo:20:17 »
Kyllä ne pinkit taitaa olla, tai ainakin niihin taittavat. Grensonhan on käsittääkseni viime vuosina julkaissut erityisesti suedenahkaisia kenkiä ei niin perinteisissä väreissä ja ne tuntuvat nauttivan arvostusta sanoisiko sopivasti muodikkaan yleisön parissa, joka ei välttämättä muuten seuraa klassista pukeutumista.

Vastaan on tullut joskus limenvihreätkin Grensonit ja itsehän postailin vaaleanharmaan suedet Grenson-topiciin. Niiden hankintaa harkitsen kovasti, pinkki ei välttämättä ole ihan oma värini. Tässä selkeämmin pinkki esimerkki ja juurikin Jussin mainitsemien farkkujen kera:


Yes, please! Ja limenvihreät...yes, please. :) Harmaatkin.

Pidän aika kovin mokkanahasta materiaalina. Vähemmän arka osumille, lisäksi helpompi (mielestäni) suojata kuin pintanahka. Ehkä taidepuolen meininki vaikuttaa tuohon - mokka kun käy jotakuinkin kaikkialle muualle kuin ihan formaaleimpiin tilanteisiin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Mokkakengät
« Vastaus #1 : 14.03.10 - klo:10:02 »
Pidän aika kovin mokkanahasta materiaalina. Vähemmän arka osumille, lisäksi helpompi (mielestäni) suojata kuin pintanahka.

Hetkinen, itse olen aina vältellyt mokkanahkaa, koska olen kuvitellut sen kestävän erittäin huonosti käyttöä? Ainakin vaimon kenkiä seuratessa tuntuu, että mokkanahka ikääntyisi huomattavasti heikommin kuin pintanahka.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Mokkakengät
« Vastaus #2 : 14.03.10 - klo:13:06 »
Pidän aika kovin mokkanahasta materiaalina. Vähemmän arka osumille, lisäksi helpompi (mielestäni) suojata kuin pintanahka.

Hetkinen, itse olen aina vältellyt mokkanahkaa, koska olen kuvitellut sen kestävän erittäin huonosti käyttöä? Ainakin vaimon kenkiä seuratessa tuntuu, että mokkanahka ikääntyisi huomattavasti heikommin kuin pintanahka.

Hyvin huolellinen moninkertainen käsittely suojasumutteella ennen käyttöä, käytönjälkeinen kevyt harjaus. Mokkanahka ei ajallisesti yleensä kestä yhtä kauan kuin pintanahka, mutta erilaiset ulkoiset rasitukset näkyvät siinä huomattavasti huonommin (koska pinta ei ole yhtenäinen ja kiiltävä). Esim. varpaille tallaaminen (ei niinkään harvinaista esim. täydessä ravitsemusliikkeessä) voi tehdä pintanahkakengästä sangen karun näköisen jo kerralla, kun taas mokkanahkaan ei jää juurikaan pysyviä jälkiä.

Olen myös huomannut, että mokkanahka ei juurikaan häviä esim. kostealla säällä pintanahalle, kunhan se vain on hyvin suojattu.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Elias

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 553
    • Profiili
Mokkakengät
« Vastaus #3 : 14.03.10 - klo:14:28 »
Mokkanahassa itseäni ainakin hirvittää sen likaantumisherkkyys. Myös värjääntyminen on ongelma. Uusista farkuista lähti niin paljon väriä, että yhdet kenkäni, joissa oli luonnonvalkoista mokkanahkaa värjääntyi osittain sinisiksi. Lisäksi kengät ovat likaantuneet jonkin verran. En tiedä miten värin saisi kätevästi pois, ideoita?

Tälläiset olisi ostoslistalla mikäli ratkaisu ongelmiin löytyy:
http://www.asos.com/Grenson/Grenson-William-Suede-Brogue-Shoes/Prod/pgeproduct.aspx?iid=928857

Mokkanahkakeskustelun voisi erottaa omaksi säikeekseen.
Vaatekaapin tyhjennys
Sokeet johdattaa sokeita. Ne, jotka vetää edel on vain syvemmäl skutas.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #4 : 14.03.10 - klo:17:57 »
Omien kokemuksieni perusteella vain ja ainoastaan erittäin tummansävyinen mokkanahka on järkevä ostos. Kaikissa muissa tahrat, nirhaumat ja kulumat näkyvät aivan liian herkästi. Saphirilta toki löytyy mokkanahkan värjäämiseen tarkoitettuja litkuja kymmenissä väreissä, mutta tämäkin on vaikea laji. Esimerkiksi Nippanapan Jussi ei koskaan käsittele mokkaa, hän sanoi sen olevan liian vaikea ja herkkä materiaali.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #5 : 14.03.10 - klo:18:02 »
Toisaalta mokkanahan ei tarvitsekaan olla priimakunnossa näyttääkseen hyvältä. Raakadenim-farkkujen kanssa en välttämättä esim. trickersejäni käyttäisi (siniset indigo-tahrat eivät tosiaan kauhean hyvän näköisiä), mutta muuten olen vahvasti sitä mieltä että mokkakengät ovat parhaan näköisiä juuri jonkun verran käytettyinä. Kunhan vaan suurimmat tahrat poistaa, niin muuten käytön jäljet ovat pelkkää plussaa.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #6 : 14.03.10 - klo:18:04 »
Mokkanahassa itseäni ainakin hirvittää sen likaantumisherkkyys. Myös värjääntyminen on ongelma. Uusista farkuista lähti niin paljon väriä, että yhdet kenkäni, joissa oli luonnonvalkoista mokkanahkaa värjääntyi osittain sinisiksi. Lisäksi kengät ovat likaantuneet jonkin verran. En tiedä miten värin saisi kätevästi pois, ideoita?

Ainakin Wolylla on ollut myynnissä sellaisia mokan ja nupukin käsittelyyn tarkoitettuja hiontakumeja, jotka ovat kuin suuria, mustia pyyhekumeja, joiden kumimassa on täynnä hiekkaa. Sellaisella tarmokkaasti hankaamalla olen saanut aikaan kohtalaista siistiytymistä mokkanahassa. Idea niissä lienee se, että kapistus kirjaimellisesti hio huonon nahkanukan pois. Wolylla on myös ollut valikoimissaan taulusientä muistuttavia mokkasieniä hellävaraisempaan puhdistukseen. Noiden nykyisestä saatavuudesta en tiedä.
Suositellaan täysraittiutta.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #7 : 14.03.10 - klo:19:38 »
Toisaalta mokkanahan ei tarvitsekaan olla priimakunnossa näyttääkseen hyvältä. Raakadenim-farkkujen kanssa en välttämättä esim. trickersejäni käyttäisi (siniset indigo-tahrat eivät tosiaan kauhean hyvän näköisiä), mutta muuten olen vahvasti sitä mieltä että mokkakengät ovat parhaan näköisiä juuri jonkun verran käytettyinä. Kunhan vaan suurimmat tahrat poistaa, niin muuten käytön jäljet ovat pelkkää plussaa.

Ehdottomasti näin. Vanhan Clarks Desert Boot -mainoksen ilmaus 'to be worn with loving neglect' pitää ehdottomasti paikkansa.

Itse ainoastaan harjaan omat mokkakenkäni käytön jälkeen. Vanhempia desert bootseja käytän myös huonoissa keleissä ihan sumeilematta.
get your kicks on route six six six

henkkaa

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 269
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #8 : 14.03.10 - klo:20:35 »
Täällä ilmoittautuu yksi jolla on himo hankkia mokkanahkaiset kengät kesäksi. Esimerkiksi Church's mallistosta löytyy hyvännäköisiä. Pitänee tarkastaa Northamptonin outletistä (jahka sinne pääsen huhtikuussa) josko jotain sekunda- tai lopetettuja malleja löytyisi sieltä.

jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #9 : 14.03.10 - klo:21:13 »
Jahas, tuli inspiroitua uusi aihe. Kovasti olen itsekin mokkanahkaisten kenkien ystävä. Pitempään jo Clarksin klassikkomallien, mutta viimeaikoina Grensonin mallisto alkanut kiinnostamaan.

Itsellä on yhdet vanhat mokkanahkaiset Clarksin Wallabeet, kengillä on ikää melkein 9 vuotta. En ole niitä keskellä talvea/loskalla käyttänyt, mutta kevät,kesät ja syksyt melko ahkerasti. Monet baarikierrokset ja reissutkin kengät ovat nähneet. Alkaahan noista nyt se paras terä jo karista, varsinkin kun ovat vaaleanruskeaa mokkanahkaa, mutta jos ei ihan läheltä tarkastele niin kengät ajavat asiansa ainakin casuaaleissa tilanteissa. Hyvin ovat siis kestäneet ja kenkiin saa vieläkin uutta eloa pienellä mokkakumi + harja-sessiolla. Olen kyllä harkinnut vaihtoa uusiin, kenkien crepesole pohjat alkavat olla jo sen verran kuluneet ja tummuneet. Ovat kyllä tähän mennessä pitkäikäisimmät kengät ja hyvä investointi vaikka aikanaan lähes 800 markan ovh lukiolaista huimasikin:D Tämän myyntipuheenhan olisi voinut varmaan laittaa tuonne käyttökokemuspuolellekin...

Ostoslistalla seuraavaksi tosiaan nuo Eliaksenkin linkittämät kengät.

Elias

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 553
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #10 : 14.03.10 - klo:21:32 »
Tosiaan nuo Grensonin William -kengät ovat ostoslistalla. Ihmetystä herättää lähinnä miksei puolikkaita kokoja ole tarjolla, ovatko sitten jonkin näköiset muotikengät... Oma koko on kaikissa kengissä ollut 8.5, joten joutuukohan sitä tilata kahdet kengät ja palauttamaan toiset.



Yksi vaihtoehto noille on nämä(Herring Chiswick II):


Toinen on Alfred Sargentin Dulwich:
Vaatekaapin tyhjennys
Sokeet johdattaa sokeita. Ne, jotka vetää edel on vain syvemmäl skutas.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #11 : 18.03.10 - klo:19:04 »


Entä mitä mieltä olette Grensonin Stanley kudu waxyistä:

http://www.aspecto.co.uk/showall/men's_shoes/grenson_shoes/designer_shoes/w~stanley(kudu_waxy)/product.html

Onko kenelläkään kokemusta vahatusta mokkanahasta käytössä? Malli on ilmeisesti suunniteltu yhdistettäväksi farkkujen kanssa.

"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #12 : 18.03.10 - klo:19:46 »


Entä mitä mieltä olette Grensonin Stanley kudu waxyistä:

http://www.aspecto.co.uk/showall/men's_shoes/grenson_shoes/designer_shoes/w~stanley(kudu_waxy)/product.html

Onko kenelläkään kokemusta vahatusta mokkanahasta käytössä? Malli on ilmeisesti suunniteltu yhdistettäväksi farkkujen kanssa.


Tykkään kovastikkin. Kokemusta ei ole mutta olen harkinnut moisia. Eivätkä ole hinnallakaan pilatut.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

dhilsu

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #13 : 18.03.10 - klo:22:21 »
Makoisat Borgiolit. Tuomionne, herrasmiehet:


Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mokkakengät
« Vastaus #14 : 18.03.10 - klo:22:23 »
Koodia: [Valitse]
Liitä tähän sellanen oksentava hymio
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi