Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1549538 kertaa)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #990 : 17.12.11 - klo:21:06 »
^Kenkieni huoltamiseen käytetty vapaa-aika on siis mennyt täysin hukkaan. Sääli.
Niin... vapaa-aikahan riippu siitä, mitä koet rentouttavana. Ei se väärin ole, jos lasket laatuajaksi kenkien puunaamisen. Itse pidän kenkien puunaamista pakollisena pahana ja menetettynä kallisarvoisena vapaa-aikana.
« Viimeksi muokattu: 17.12.11 - klo:21:10 kirjoittanut konda »

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #991 : 17.12.11 - klo:21:25 »
Itse lankkaan hyvin harvakseltaan pohjia. Ja silloin ihan siis KIWI:n perustavaralla, kuten myös muutoinkin kenkäni. Jos haluan pehmitellä kovettunutta pintanahkaa, käytän useimmiten Nahkis -tuotetta. Samaa rasvaa olen käyttänyt jo vuosia sitten auton nahkaistuimien hoitamiseen. Koin ainakin itse ko. aineen paremmaksi kuin vaikkapa AutoGlymin vastaavaat.

Nyt halusin saada hieman eloa Tobacca Churcheihini ja käytinkin siihen muutamia tunteja kallista aikaani, tyyliin ala' Jussi. Kiitos vain niistä ketjussa aiemmin esiintyneistä "woodoo" -ohjeista. Hyvät tuli ja sain sitä haluamaani "elävyyttä" varsin yksitoikkoiseen, joskin siistiin pintaan. Väreinä käytin Tan-, Brown- ja Maroon Brown -sävyjä (Kiwi).

Tuon Jussin -metodin voisi muuten nostaa ihan erikseen pysyväksi topiciksi, koska nyt sen hakeminen on hieman vaivalloista, johtuen runsaasta keskustelusta aiheen parissa (taisi olla sivulla 49?).

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #992 : 17.12.11 - klo:22:01 »
Minä epäilen, että rasvaaminen vain lyhentää pohjien ikää, koska ne pehmenevät.
Suositellaan täysraittiutta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #993 : 17.12.11 - klo:22:08 »
Itse lankkaan hyvin harvakseltaan pohjia. Ja silloin ihan siis KIWI:n perustavaralla, kuten myös muutoinkin kenkäni. Jos haluan pehmitellä kovettunutta pintanahkaa, käytän useimmiten Nahkis -tuotetta. Samaa rasvaa olen käyttänyt jo vuosia sitten auton nahkaistuimien hoitamiseen. Koin ainakin itse ko. aineen paremmaksi kuin vaikkapa AutoGlymin vastaavaat.

Nyt halusin saada hieman eloa Tobacca Churcheihini ja käytinkin siihen muutamia tunteja kallista aikaani, tyyliin ala' Jussi. Kiitos vain niistä ketjussa aiemmin esiintyneistä "woodoo" -ohjeista. Hyvät tuli ja sain sitä haluamaani "elävyyttä" varsin yksitoikkoiseen, joskin siistiin pintaan. Väreinä käytin Tan-, Brown- ja Maroon Brown -sävyjä (Kiwi).

Tuon Jussin -metodin voisi muuten nostaa ihan erikseen pysyväksi topiciksi, koska nyt sen hakeminen on hieman vaivalloista, johtuen runsaasta keskustelusta aiheen parissa (taisi olla sivulla 49?).

Tähän sitten vielä temppu, jota käytän grain calf -kenkiin:

CLF:n jälkeen (kyse on jo materiaalista johtuen siis raffimman kelin ulkokengistä, yleensä) levitän värikiilloketta kengille, etenkin broguekoristeltuihin saumoihin ja muiden reikien (nauhareiät, esim.) alueelle. Föönaus - eli imeytetään väri huolella popoihin, ami-sept -pyyhintä (tässä vaiheessa popot ovat jo mukavan elävät) ja jokunen kiillotus erivärisillä plankeilla. Loppuun harjaus nailonharjaksisella vaateharjalla (suht' jäykät harjakset) erityisesti saumoihin ja reunoihin paneutuen.

Paremman kiillon saa aikaan parin viikon kuluttua CLF:n (joka todella on kyllästysaine - hennommille kengille käytän itsekin renoa pehmentäjänä nykyisin) kuivahdettua. Hyvin tehty kosteuspohja sitten kestääkin puolet ikuisuudesta. Plankkauksessa kannattaa vaihdella sävyjä silloin tällöin niin pinta saa eloa.

Tein vastikään "tan" -värisistä kengistä "autumn leaf" -väriset tuolla metodilla (Herrainpukimon Helsingin-piipahduksessa minut tavanneet näkivätkin nuo popot jalassani).


Tulevaisuuden haave: kokonaan "natural" -väriset kengät, jotka pääsee veivaamaan tasan haluamaansa sävyyn. Olisi sinistä, keltaista ja vihreää kaapissa, uskonpa että niistä - reunoksen pysyessä "natural" -sävyssä ja pohjan sekä pohjan reunan ottaessa punaisen värin - muodostuisi aika hyvä paketti.

(Joo, minulla on joku vihreiden kenkien hinku nykyisin.)



Aiempaan dessupulmaan: Minullakin irtosi pohja reunoista edellisissäni. Ratkaisu löytyi Bostikin kontaktiliimasta.



Re: Pohjat: Oikealla tavalla käytettynä huoltona toimii pohjien pesu, kuivatus, "jyrääminen" vasaranvarrella, käsittely minkkiöljyllä ja uusi jyrääminen sekä kiillotus. Pohjien pehmeneminen on riskinä, jos jyräys jää huonoksi. Sinällään pohjanahat ovat valmiiksi hyvin käsiteltyjä - pelkkä ajoittainen pesu ja märkäjyräys riittävät aika pitkälle, plankin (joka jää aika pintaan) lisänä. Plankki siis tuo kosmeettisen silauksen, eipä juuri muuta.
Kaikki villa tottelee rautaa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #994 : 17.12.11 - klo:22:11 »
^nyt hakkaa tyhjää. Mitä tarkoitat värikiillokkeella ja mitä käytät?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #995 : 17.12.11 - klo:22:14 »
^nyt hakkaa tyhjää. Mitä tarkoitat värikiillokkeella ja mitä käytät?

Plankkia. Kiwin ja Saphirin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #996 : 17.12.11 - klo:22:16 »
Collonilin valikoimasta löytyy vielä ilmeisesti erityisesti pohjille suunniteltu Sohlen Tonic. Tästä ei ole omakohtaisia käyttökokemuksia, mutta mainostavat sen lisäävän vedenpitävyyttä. Googlaamalla selvisi vielä, että jotkut ovat läiskineet pohjiin myös puisten työtasojen yms. kyllästykseen käytettävää pellavaöljyä - sillä luulisi saavan aikaan ainakin vedenpitävyyttä, mutta muuten on vähän paha sanoa miten nahka suhtautuu moiseen.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #997 : 17.12.11 - klo:22:25 »
^nyt hakkaa tyhjää. Mitä tarkoitat värikiillokkeella ja mitä käytät?

Plankkia. Kiwin ja Saphirin.

Aa juu. Sitten: mitä hyödyt sen plankin hiustenkuivaamisesta ja neo amista? Kuivaus painaa tavaran "syvemmälle" nahkaan? Eikö tuo neo amisept pyyhi sen pois js kuivata kengän pinnan?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #998 : 17.12.11 - klo:22:32 »
^nyt hakkaa tyhjää. Mitä tarkoitat värikiillokkeella ja mitä käytät?

Plankkia. Kiwin ja Saphirin.

Aa juu. Sitten: mitä hyödyt sen plankin hiustenkuivaamisesta ja neo amista? Kuivaus painaa tavaran "syvemmälle" nahkaan?

Näin.


Lainaus
Eikö tuo neo amisept pyyhi sen pois js kuivata kengän pinnan?

Koska alle on tehty melkoisen tukeva imeytysrasvaus CLF:llä ja plankki upotettu rei'istä (saumat ja brogue) sisään juoksevana, ei. Käytännössä se luo vain seuraavalle plankkikerrokselle (joka häivyttää nätisti mahdollisia rajoja) hyvän tarttumapinnan ja aavistuksen paremman imeytymän kuin suoraan päälle levitettynä.

Käytännössä hiustenkuivaaja plankille = hieman sama efekti kuin tipauttaisi mustetta talouspaperille. Uppoaa ja leviää.
Kaikki villa tottelee rautaa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #999 : 17.12.11 - klo:22:40 »
^kiitos. Täytyykin kokeilla tuota noihin mun Herringin punertaviin brogueihin. Jos punertavaan baseen sotkisi mahonkia ja ruskeeta.

P3tt3ri

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1000 : 18.12.11 - klo:15:12 »
Sain nyt ensimmäistä kertaa käsiini Renovateuria - kuinka paljon tätä pitäisi käyttää? Tuntuu, että kenkä ei kovin paljon ime kerrallaan - kannattaako laittaa useampia kerroksia vai yhdellä mennään, jolleei mitään valtaisia kosteutustarpeita ole (tai vaihtoehtoisesti heitetty ensin hennot CLF:t jo pohjalle)?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1001 : 18.12.11 - klo:22:25 »
Ihan samanlainen kerros kuin lankkia. Se leviää aika notkeasti, joten sitä laittaa vahingossa liikaa. Voit laittaa kaksikin kerrosta, jos koet tarpeelliseksi. Silloin varmaan kannattaa ensin hiustenkuivata ja sitten harjata. Itse en ole koskaan tarvinnut tuplakerrosta, mutta mulla on kyllä kaikissa kengissä CLF alla...

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1002 : 19.12.11 - klo:09:29 »
Mistäs Renomatia löytää? Kirjoitusasu varmaan vaihtelee, mutta yrityksistä huolimatta en löytänyt britti-ebaysta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1003 : 19.12.11 - klo:12:40 »
Herrainpukimon piti ottaa Saphiria valikoimiin. Kysy Tuukalta tai Tuomakselta tilannetta.

Ahven

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #1004 : 19.12.11 - klo:14:53 »
Hei,

Loistofoorumi! Tämän löydettyäni on mennyt kaksi iltaa vain kahlatessa läpi kenkien hoito threadia :-o.

Seuraavaan pulmaan en löytänyt ratkaisua: Mitä tehdä, kun on tyhmyyksissään laiminlyönyt kenkien nahkapohjan ja pohjan sivulla on ikävän näköisiä murtumia? Onko peli menetetty?

Lähinnä mieleen tuli dremelin hankkiminen ja murtumien "pois silottelu". Eipä nuo tosin sen jälkeen ehjistä kengistä mene.

-Ahven