Kirjoittaja Aihe: Kenkien hoito  (Luettu 1556571 kertaa)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #975 : 16.12.11 - klo:17:10 »
^poistaa suurimman osan CLF:stä. Älä käytä. En näe mitään muuta tarpeelliseksi imetyksen jälkeen kuin harjauksen. Eri asia, jos olet vuorannut kengän pinnan paksuksi CLF kerrokseksi. Se kenkä jää aluksi helposti vähän rasvaiseksi, mutta tämä ei haittaa. Laitat Renovateurin pintaan ja siihen sitten lankin. Se rasvaisuus poistuu kyllä nopeasti käytössä ja toisella lankkaamisella sitä tuskin enää on.

Suosittelen kevyt CLF, hiustenkuivaaja, harjaus, kevyt CLF, hiustenkuivaaja -> 48 tuntia kuivumassa, harjaus, arvioi lisäimeytymisajan tarve ja sitten lisäimeytyminen tai Renovateur, harjaus, lankki, harjaus.
 
Renomat vain kun haluat aloittaa kaiken alusta. Myös CLF läträyksen.
« Viimeksi muokattu: 16.12.11 - klo:17:14 kirjoittanut konda »

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #976 : 16.12.11 - klo:17:13 »
En tajua tätä hirveää intoa tunkea CLF:ia ihan joka helvetin paikkaan. Tämä on jotenkin jäänyt elämään tälle foorumille joidenkin hyvin vanhojen postausten jäljiltä. Ko. tuote on sangen karua tököttiä.
Kyseessä on kuitenkin suhteellisen voimakkaasti kyllästävä aine joka hikoilee ulos nahasta vielä yllättävän pitkänkin ajan kuluttua.
Hienompiin kenkiin en laittaisi missään nimessä. Renovateur on tuohon pehmentämiseen ja elvyttämiseen huomattavasti parempaa kamaa.
Vaikuttavina aineina mehiläisvaha ja minkkiöljy. Kiillottuukin suorilta jo erittäin nätisti. Vahalla sitten loput.

Itse käytän CLF:ia nykyään lähes vain ja ainoastaan talvikenkiin, ja niissäkin hyvin kohtuudella.
Ei ne laatikosta vedetyt popot mihinkään laukea ilman hillitöntä rasvaamista.
Jos kenkä on oikeasti niin kuiva että välitön halkeamisvaara on olemassa, niin jälleen CLF ei ole se oikea aine ensiapuun.
There ain't no rest for the wicked...

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #977 : 16.12.11 - klo:17:17 »
Renovateur on tuohon pehmentämiseen ja elvyttämiseen huomattavasti parempaa kamaa.



Hyväkuntoiseen uuteen kenkään riittää aivan 100% varmasti. Siinä on jo aivan tarpeeksi minkkiöljyä vai mitä se nyt olikaan. Renovateur vielä imeytyy melkein heti, joten itse en ole nähnyt tarvetta antaa sen pahemmin kuivua. Purkissahan lukee muistaakseni 3 min ja harjaus.

Renovateuria voi käyttää myös ihan vain ja ainoastaan. Sen päälle ei välttämättä tarvitse laittaa edes lankkia, jos ei halua. Itse en jaka Renoa kuitenkaan koko ajan uusia, joten lankkaan.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #978 : 16.12.11 - klo:17:22 »
Ei Renovateur lankkia korvaa (paitsi ehkä hevonperseelle), mutta siihen mihin suurin osa luulee tarvitsevansa CLF:ia se on kahta kertaluokkaa parempaa tavaraa. CLF on kylläste...piste.
There ain't no rest for the wicked...

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #979 : 16.12.11 - klo:18:11 »
En tajua tätä hirveää intoa tunkea CLF:ia ihan joka helvetin paikkaan. Tämä on jotenkin jäänyt elämään tälle foorumille joidenkin hyvin vanhojen postausten jäljiltä. Ko. tuote on sangen karua tököttiä.
Kyseessä on kuitenkin suhteellisen voimakkaasti kyllästävä aine joka hikoilee ulos nahasta vielä yllättävän pitkänkin ajan kuluttua.
Hienompiin kenkiin en laittaisi missään nimessä. Renovateur on tuohon pehmentämiseen ja elvyttämiseen huomattavasti parempaa kamaa.
Vaikuttavina aineina mehiläisvaha ja minkkiöljy. Kiillottuukin suorilta jo erittäin nätisti. Vahalla sitten loput.

Itse käytän CLF:ia nykyään lähes vain ja ainoastaan talvikenkiin, ja niissäkin hyvin kohtuudella.
Ei ne laatikosta vedetyt popot mihinkään laukea ilman hillitöntä rasvaamista.
Jos kenkä on oikeasti niin kuiva että välitön halkeamisvaara on olemassa, niin jälleen CLF ei ole se oikea aine ensiapuun.


Olen kyllä vetänyt surutta niin vaaleampiin kuin mustiinkin kenkiin CLF:ää ja kyllä se kieltämättä ottaa aikansa ennenkuin hyvän kiillon saa aikaan. Mutta kyllä se sitten on pysynyt hyvin pehmeän tuntuisena pitkään enkä ole mitään merkittävää tummumistakin noteerannut. Olen käsitellyt tuolla jopa valkoisia nahkatennareita eikä väri ole muuttunut. Tosin vähemmän olen niihin laittanut kuin tummiin kenkiin.

farre

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #980 : 17.12.11 - klo:16:24 »
Talvi lykkää saapumistaan ja sadekelit jatkuu..

Ainoat käyttökengät on tällä hetkellä Clarksin perusdessut, jotka olen clf:lla ja suojaspraylla käsitellyt. Ongelma ei ole nahan vedenpitävyydessä vaan siinä, että reunojen liimaukset ennen ompeleita ovat päässeet vuosien saatossa avautumaan ja päästävät veden läpi.

Olisin halukas kuulemaan vaihtoehtoja toimenpiteille, ennenkö laitan kenkien ympärille sentin kuumaliimakerroksen. Vai pitäisikö stiflat viedä vaan suosiolla suutarille?

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #981 : 17.12.11 - klo:16:35 »
Vannoutuneena Pelle Pelottomana hoitelisin tuollaiset kengät itse, vaikka väkisin. Loctite auttaa aina.
Suositellaan täysraittiutta.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #982 : 17.12.11 - klo:16:41 »
^^ Kuivuuko kuumaliima elastiseksi? Ellei, ei kannata. Kumi/nahkaliima voi auttaa. Tai sitten vain ostat uudet Dessut. Tai kumisaappaat.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #983 : 17.12.11 - klo:16:59 »
Dessutkin käsitelty CLF:llä? Luulin, että minä laitan sitä kaikkialle mutta en kyllä mokkaan ole kokeillut. Sen sijaan minulla on yhdet valmiiksi vahatut mokkanahkaiset nilkkurit sekä ydet, joissa on osa haljasnahkaa, jonka vahaamista olen harkinnut.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #984 : 17.12.11 - klo:17:38 »
Clarksin dessuja saa myös pintanahkaisina ja ilmeisesti muovisina - karvapintaisiakin seepran värisiä löytyy.
Suositellaan täysraittiutta.

P3tt3ri

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #985 : 17.12.11 - klo:18:59 »
Tästä on joskus ollut foorumilla toki puhetta, mutta rohkenen nostaa taas kysymystä pintaan: miten foorumiitit hoitavat nahkapohjiaan? CLF? Reno? Rohkeimmat heittää peräti värillistä lankkia?

P3tt3ri

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #986 : 17.12.11 - klo:20:04 »
Tästä on joskus ollut foorumilla toki puhetta, mutta rohkenen nostaa taas kysymystä pintaan: miten foorumiitit hoitavat nahkapohjiaan? CLF? Reno? Rohkeimmat heittää peräti värillistä lankkia?

Jotkut ei mitenkään, jotkut minkkiöljyllä ja/tai lankilla. Lankkaamalla saa ainakin kivaa ilmettä pohjiin. Makuasioita kai...
Ja kun sanot minkkiöljy, mitä tuotetta tarkoitat?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #987 : 17.12.11 - klo:20:47 »
Tästä on joskus ollut foorumilla toki puhetta, mutta rohkenen nostaa taas kysymystä pintaan: miten foorumiitit hoitavat nahkapohjiaan? CLF? Reno? Rohkeimmat heittää peräti värillistä lankkia?
Jos käytät kenkiäsi 30 kertaa vuodessa niin ei kannata nähdä vaivaa. Jos käytät joka toinen päivä, CLF tai Reno tai ei mitään. Minkä verran alle 200 euron kenkiä kannattaa hoitaa omalla kalliilla vapaa-ajalla. Siihen tiedät vain yksin vastauksen (jos ovat siis all 200 e kengät :)  )

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #988 : 17.12.11 - klo:20:50 »
^Kenkieni huoltamiseen käytetty vapaa-aika on siis mennyt täysin hukkaan. Sääli.
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kenkien hoito
« Vastaus #989 : 17.12.11 - klo:21:04 »
Samaahan se tekee nahkaan kuin nahkaan. Olisi kiva nähdä joku vertailu siitä kuinka paljon kauemmin pohjat kestävät, jos niitä on hoidettu tällaisilla kosteuttavilla, öljyävillä ja notkistavilla jne aineilla. Itselläni ei ainakaan koskaan ole kengästä hajonnut pohja, vaan joku toinen osa ennen sitä. Tiedä sitten mistä se johtuu.